Інтегрований урок з розвитку зв’язного мовлення та мистецтва
в 4 класі
Тема Весна
Мета:
з розвитку мовлення :
з мистецтва:
виховна
Обладнання: презентація, малюнки весняних квітів, перфокарти, пейзажі, натюрморти, кольорові олівці, музика П.І.Чайковського, опорні слова, словосполучення.
1. Хід уроку
Діти промовляють, виконуючи рухи.
- Доброго ранку! - показую на себе
Доброго дня! - показую на усіх
- Бажаєте ви, - показую на усіх
- Бажаю вам я - показую на себе
- Хай плещуть долоньки! - хлопають
- Хай тупають ніжки - топають
- Кивають голівки! - кивають
- І сяють усмішки! - показують усмішку
- Доброго ранку! - відкрили ручки
- Доброго дня! - закрили ручки
- Дарую усмішки! - усмішка
- І добрі слова!
(Діти починають промовляти ввічливі слова: дякую, спасибі, люблю, радість і т. д.).
2.Робота з ребусом, малюнками
Розгадування ребуса для визначення слова — назви теми інтегрованого тижня.
-Діти, розгляньте малюнки, подумайте, які слова заховалися у цьому ребусі?
фЕНЬ
-Що вони означають?
-Чи здогадалися ви про що ми будемо говорити цього тижня?
-Тема нашого тижня “Весна”. Розгляньте малюнки і скажіть, яка може бути весна?
(Тепла, квітуча, холодна, дощова)
-Які б ще слова ви підібрали, щоб описати весну?
4. Щоденник вражень
Які весняні квіти прокидаються першими? |
1.Найбільше мені подобається квітка… |
1. Робота над віршем.
- Діти, ви любите подорожувати?
- У нас сьогодні незвичайний урок, а урок-подорож. Ми здійснимо уявну подорож до лісу. Послухайте вірш Олени Пчілки.
Виразне читання вчителем вірша.
Весна чарівниця,
неначе цариця,
наказ свій послала,
щоб краса вставала:
і проліски, й травка,
й зелена муравка,
і кульбабка рясна,
й фіалочка ясна (Олена Пчілка)
- З ким порівнюється весна? Чому?
- З якою метою вжито речення з однорідними членами?
2. Повідомлення теми уроку «Весняні квіти»
- Якими засобами можна передати красу квітів? (Засобами мови, образотворчого мистецтва).
Отже, проведемо два уроки разом: урок розвитку мови і мовлення та урок образотворчого мистецтва, об’єднавши їх спільною темою.
3. Організація спостережень за весняними квітами. /Відео/
Бесіда з використанням предметно-практичної діяльності:
а) Ось вони – перші вісники весни. Від дотику теплого сонячного проміння природа починає пробуджуватись: ледь розтулюються лусочки, відкриваючи молодим зеленим листочкам великий яскравий світ.
б) На зігрітих сонцем галявинах з’явилися перші квіти - білі, ніжні. Як вони називаються? (Проліски).
Уявіть собі, що добра чарівниця нагородила нас здатністю розуміти мову рослин. Як ви думаєте, що б сказали проліски, які щойно пробилися з-під землі? (Ой, ще холодно! Чи не рано я виріс? Добридень, ясне сонечко, і тобі, небо високе… Як славно першим із квітів вітати весну!)
в) Чиї пухнасті сині пелюстки спалахують, немов вогники? (Сон-трави) . Квітів сон-трави в наших лісах залишилося дуже мало. Чому? (Бездумне зривання цих квітів людьми). Ці квіти занесені до Червоної книги України. Що можемо робити ми, щоб зберегти цю красу? (Не виривати самим і не дозволяти, щоб це робили інші). Отже, ці квіти можуть зникнути зовсім, якщо всі ми не будемо оберігати їх. Від нас залежить, чи зможуть покоління, які житимуть після нас, милуватись, як ми сьогодні, синіми очима весни.
Що порадила б квітка сон-трави іншим квітам, аби не боялись холоду? (Одягати пухнасту шубку, не підніматись високо над землею, щоб не дошкуляв вітер, селитись під високими деревами, під захистом їх стовбурів та віт).
г) Он на пагорбі, пригрітому сонцем, з’явились жовті квіточки. На що вони схожі? (На сонечко). Вони наче ввібрали в себе перші весняні сонячні промені. Як називаються ці квіти? (мати-й-мачуха).
Чому так названо цю рослину? Доторкніться рукою до верхньої та нижньої сторін листка, які вони на дотик? (Листочок зверху на дотик гладенький і прохолодний, навіть у найбільшу спеку. Знизу – пухнастий, на дотик теплий і ніжний. От і кажуть: один бік, як мати рідна, а другий, ніби мачуха, холодом обдає. Звідси й назва).
д) Зверніть увагу на берег річки. Що там сповіщає про прихід весни? (Верба зацвіла). Кого нагадують вербові котики? ( Кошенят, які залізли на дерево).
3. Виконання робіт з перфокартами для активізації словника, конструкцій речень.
- Сьогодні на уроці ми будемо писатимемо твори. Це буде казка чи оповідання. Щоб підготуватись до написання твору, виконаємо роботу з перфокартами
Групова робота
Напиши текст-міркування |
|
Твердження: |
Проліски зацвітають дуже … весною. В цей час … ще сплять у своїх зимових схованках. |
Доказ:
Висновок: |
Якщо комашине царство спить, значить квітам не потрібен…, щоб приваблювати нектарових ласунів.
|
Напиши текст-міркування |
|
Твердження: |
Квіти надійно вкриті від ….заморозків…..листочками. |
Доказ:
Висновок: |
Щоб не боятись … сон-трава одягла на себе пухнасту … . Міцно тримається вона на ціпкій коротенькій … Ніякі незгоди… |
Напиши текст-міркування |
|
Твердження: |
Кожної весни ми сім’єю ходимо до лісу милуватись синіми очима весни. Так мама називає сон-траву. Ця чудова квітка майже зникла з наших лісів. Чому так трапилося? |
Доказ:
|
Сон-траву часто…..для букетів, палять…..траву, …… , ……,щоб посадити на клумбах. Але квіти не приймаються. |
Висновок:
|
Сон-трава занесена……. |
Доповни текст-опис з пропущеними словами
|
Конвалія - … … рослина. Її … … квіти і … аромат завжди приваблювали людей. Але у квітки є ще одна чудодійна властивість – лікувати серце.
|
Доповни текст-опис пропущеними словами
|
Мати-й-мачуха - … квіточка. Її пелюстки … й …, наче голочки, утворюють суцвіття, схоже на … . Це золотаве диво міцно тримається на … ніжці, спрямовуючи свою … голівку до неба.
|
Доповни текст-опис з пропущеними словами
|
Кроків за кілька від сухої коси визирав з води … вербовий кущик. Був він … з … гілочками, на яких причаїлося справжнє диво. … |
Фізкультпауза (руханка)