Інтегрований урок з теми "Толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей" (основи здоров'я, літературне читання)

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку з основ здоров'я та літературного читання.

Розробка уроку була представлена на "Педагогічній виставці -2018" м. Запоріжжя.
Урок містить завдання для групової роботи, моделювання ситуації, аналізу літературного твору.

Перегляд файлу

ДОДАТОК 12

Тема: Толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей

Мета:

- дати уявлення про ВІЛ-вірус імунодефіциту людини; виробити в учнів уміння правильно поводити при спілкуванні з ВІЛ-інфікованими людьми;

- розглянути способи застереження дітей від зараження ВІЛ;

- виховувати почуття відповідальності за свої вчинки при спілкуванні з ВІЛ-позитивними людьми;

- виховувати толерантність та прагнення бути здоровим.

Тип уроку: інтегрований (основи здоров’я, літературне читання)

Обладнання: роздатковий матеріал

Хід уроку

I. Організація класу

1. Привітання

2. Перевірка готовності

II. Актуалізація опорних знань

1. Гра «Корисно-шкідливо»

- На минулих уроках ми говорили про шкідливі звички. Зараз давайте перевіримо чи добре ви засвоїли, що корисно, а що – ні. (На партах лежать картки зеленого та червоного кольорів. Після вислову вчителя, своєю карткою учні сигналізують про значення змісту висловлення. Зелена – корисно, червона – шкідливо)

- Вітатись під час зустрічі.

- Брати до рота всілякі предмети.

- Допомагати слабким, маленьким, хворим.

- Вживати алкогольні напої.

- Виконувати ранкову гімнастику.

- Доглядати за власним одягом та взуттям.

- Палити цигарки.

- Дотримуватись режиму дня.

- Говорити неправду.

- Довго засиджуватись перед комп’ютером, телевізором.

- Що треба робити, щоб бути здоровим?

- І від чого ж залежить здоров’я?

 

 

2. Робота над віршем

- Послухайте уважно вірш. Дайте відповідь на питання: від чого залежить ваше здоров’я?

Здоров’я – це ранок зі свіжим повітрям.

Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.

Це хвилі Дніпра, що нам сили дають.

Бери це сміливо, мій друже, і в путь.

Здоров’я – це смак свіжих ягід дозрілих,

це спорт, що дає нам наснаги і сили.

Це сон, що на крилах нам зорі несуть.

Усе це з собою узять не забудь.

Та тільки на цьому шляху пам’ятай:

Цурайся цигарки, від чарки тікай,

І знай, любий друже, - у цьому житті,

Чи бути здоровим, вирішуєш ти!

- Тож, від чого залежить ваше здоров’я?

- Які шкідливі звички є у людей?

- До чого може призвести куріння? Алкоголізм? Наркоманія?

- Один мій знайомий четверокласник Андрійко, на це запитання відповів так: «Шкідливі звички можуть призвести до СНІДу.»

- А Дмитрик здивовано запитав: «А що таке СНІД?»

- А ви можете відповісти на запитання Дмитрика?

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про тяжку хворобу – СНІД. Ознайомимось із шляхами зараження цією хворобою, складемо правила, які сприяють безпеці дорослих і дітей.

- Та давайте для початку визначимось з моделлю уроку.

Що? (ми будемо вивчати) – СНІД

Як? (він пов’язаний із шкідливими звичками) – Шкідливі звички можуть призвести до СНІДу.

Для чого? – На це питання ви дасте відповідь наприкінці уроку.

- Отже, за 20 років СНІД перетворився на найнебезпечнішу хворобу на Землі. Десятки тисяч жертв цієї хвороби, сотні тисяч хворих, мільйони ВІЛ-інфікованих. Жертви хвороби – всесвітньо добре відомі, і зовсім невідомі люди.

- Що ж робити з ВІЛ-інфікованими людьми?

- Чи можлива їх присутність у суспільстві?

- Як спілкуватися здоровій людині з ВІЛ-інфікованою?

- Сьогодні на уроці ми знайдемо відповіді на ці запитання. Під час практичної роботи спробуємо змоделювати ситуації спілкування з ВІЛ-позитивними людьми.

IV. Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя.

СНІД – тяжке інфекційне захворювання. Хвороба виникає, коли в кров людини потрапляє вірус  імунодефіциту. Цей вірус назвали ВІЛ – вірус імунодефіциту людини. Він проникає в організм і руйнує умінні систему, яка необхідна людині для захисту від різних інфекцій. Особливістю вірусу імунодефіциту людини є те, що він проникає у клітини крові і знищує їх. Найвища концентрація вірусу виявлена у крові, значно менша у поті, слині, сльозах.

Вірус передається в більшості випадків статевим шляхом, через кров, а також унаслідок його попадання на слизові оболонки організму.

Цією смертельною хворобою можна заразитися при повторному використанні шприца чи голки, при переливанні крові.

Зараження може статися у перукарнях, манікюрних кабінетах або при проколюванні вух, коли інструменти не стерилізуються (не проходять спеціальну обробку) і через них може передатися вірус ВІЛ-СНІДу. А тому кожний має суворо дотримуватися правил особистої гігєни.

- Що таке СНІД?

- Який вірус спричиняє цю хворобу?

- Що він руйнує?

- Де він міститься?

- Що допомагає людині уникнути зараження цим вірусом?

2. Робота в парах

- Зараз попрацюємо в парах. Поміркуйте і визначте, чи можна заразитися ВІЛ-СНІДом у таких випадках. Відповіді занесіть до таблиці.

- через дружній поцілунок у щічку;

- при переливанні крові;

- випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований;

- через зубну щітку інфікованої людини;

- у перукарні;

- при вживанні наркотиків, користуючись шприцом після ВІЛ-інфікованої людини;

- торкаючись використаних шприців, голок, бритв.

Передається

Не передається

 

 

 

- Перевірмо. Які ж шляхи зараження СНІДом?

- Коли він не передається?

3. Гра «Передача ВІЛ-інфекції»

Зараз ми з вами пограємо у гру. Всі виходять до дошки. Стали у коло. Зараз ви заплющите очі, а я проходитиму позаду вас і до кого я доторкнусь, той умовно стає ВІЛ-інфікованим, але нікому про це не говорить. Потім, за сигналом, усі розплющують очі і починають вітатись один з одним, потискаючи один одному руку. Нагадую, що той, до кого я доторкнусь, не говорить нікому, що він інфікований.

- Заплющили очі. Не підглядаємо.

- Розплющили очі. Вітаємось один з одним. (1 хв.)

- Завершили. Хто був інфікованим?

- Хто привітався з ним? Ви також тепер заражені.

- Погляньте, як швидко розповсюдилась хвороба. Так само відбувається у світі. Ми не помічаємо. Ми цього не помічаємо, але хвороба насправді дуже швидко поширюється.

4. Фізхвилинка

V. Закріплення й осмислення нового матеріалу.

1. Моделювання ситуацій спілкування з ВІЛ-позитивними людьми.

- Послухайте, що сталось у сім’ї Оленки.

Одного разу старший брат Оленки захворів рідкісною формою запалення легенів. Хворіли на неї лише люди з ослабленим імунітетом. Виникла підозра, що запалення легенів – наслідок хвороби, яка руйнує імунну систему людини. Запалення легенів вилікували.

Брат знов став почувати себе добре. Та, на жаль, він залишився ВІЛ-інфікованим. Мама розповіла Оленці, що це наслідок уживання наркотиків. Шкода було Оленці брата. Та вона дуже боялася заразитися від нього.

Допоможімо дівчині. Складемо пам’ятку для членів сім’ї.

ПАМ’ЯТКА

До правил поведінки під час контакту з хворими на СНІД належать такі

- Які предмети повинні бути у кожного члена родини.

Дотримання особистої гігієни:

1) мило, 2) рушник, 3) посуд, 4) ліжко, 5) білизна, 6) гребінець, 7) манікюрний набір.

(туалет – один на усіх)

Заборона

- Що б ви заборонили робити?

1) поцілунки;

2)  користування іграшками;

3) користування голками, шприцами для ін’єкцій;

4) переливання крові від хворого іншим людям.

Рекомендації:

1) Обстеження в лікарні

2) Зробити аналіз крові.

3. Толерантне ставлення

- А зараз, давайте-но звернемось до нашого підручника з літературного читання. Вдома ви познайомились з твором Ввасиля Сухомлинського «Важко бути людиною».

- Про кого це оповідання?

- Із ким зустрілись діти на хуторі?

- Чи можна їх назвати чемними?

- Чи різною була поведінка Романа та Марійки? В чому ця різниця проявила себе?

- Як би ви описала Романа? Поясніть свою думку.

- Охарактеризуйте Марійку.

- Чому оповідання називається «Важко бути людиною»?

- Чи можемо ми назвати поведінку Марійки толерантною?

- Що таке толерантність? (Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.)

- До кого вона була толерантною?

- Тож, справді людиною дуже важко бути. Поважати чужі думки, чужу працю вміє не кожен, але навчитись цьому спроможне кожен з нас. Не має значень, бідні люди чи багаті. Необхідно навчитись оцінювати людину не за її матеріальними статками, зовнішніми виглядом або ж станом здоров’я. Лише вчинки можуть нам розповісти про людину усе, що нам необхідно.

VI. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя.

- Сьогодні важко зустріти людину, яка б не чула про ВІЛ-інфекцію та СНІД. У світі досі існує думка, що інфекція уражає певні групи людей: ті хто вживають наркотики, тощо. Це думка хибна: епідемія ВІЛ сьогодні торкнулася практично усіх верств населення, представників різних соціальних груп та професій.

Страх, що сформувався щодо ВІЛ та СНІД протягом багатьох років, незнання шляхів передачі призвели до того, що люди почали боятися не стільки інфекцій, скільки самих ВІЛ-інфікованих людей.

За оцінками ВООЗ приблизно 600 000 українців інфіковані на ВІЛ або хворіють на СНІД. Серед них багато дітей, які вже народились з таким діагнозом. А вони йдуть до дитячого садку, школи.

Пам’ятайте, що ВІЛ або СНІД – не привід для знущань над дитиною чи дорослим. Адже ця дитина також має емоції і почуття. Вона відчуває себе ізольованою не отримуючи підтримку, у якій є потреба. Саме толерантне (поважне ставлення кожного з нас може змінити думку суспільства на цю проблему.

2. Гра «Так чи ні»

- А зараз пограємо у гру «Так чи ні», під час якої закріпимо вивчене на сьогоднішньому уроці.

- У кожного з вас є картка під назвою «Вірус імунодефіциту (ВІЛ) передається через».

В якій зазначено можливі варіанти передачі ВІЛ-інфекцій. Вам необхідно визначити, які з цих варіантів дійсно слід розглядати як спосіб передачі інфекцій, а які ні.

Наприклад, першим йде «рукостискання». Чи передається ВІЛ через рукостискання чи ні? Ставимо плюсик в колонці «ні». Далі продовжуємо самостійно.

Вірус імунодефіциту (ВІЛ) передається через:

Так

Ні

Рукостискання

 

 

Спільне використання верхнього одягу з ВІЛ-інфікованим

 

 

Обійми

 

 

Чхання та кашель

 

 

Плавання у басейні

 

 

Рушник, мило

 

 

Плавання в басейні

 

 

Спільне користування голками та шприцами

 

 

Домашні тварини

 

 

Посуд, їжа

 

 

Туалет

 

 

Спільне користування голками для проколювання вух

 

 

Монети та паперові гроші

 

 

Постільну та натільну білизну

 

 

Переливання крові

 

 

Дверні ручки та спортивні знаряддя

 

 

Поцілунки

 

 

Комарів та інших комах

 

 

 

Перевірмо.

2. Узагальнення. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Що таке СНІД?

- Хто найчастіше заражається ВІЛ-СНІД?

- Як передається ВІЛ-СНІД?

- Чи можна уникнути зараження ВІЛ-СНІД? Як саме?

- Що таке «толерантне ставлення?

docx
Додано
9 травня 2018
Переглядів
1084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку