Конспект уроку з трудоаого навчання 7 клас (дівчата).В конспекті подано матеріал з метою познайомити учнів з відомостями про історію виникнення та розвиток бісероплетіння, закріпити та поглибити знання з бісероплетіння, формувати вміння працювати над творчими проектами, створити атмосферу активної пізнавальної діяльності учнів, розвивати фантазію, творчу уяву, вміння співпрацювати під час групової роботи, виховувати дружелюбність, повагу, пріоритет творчості, естетичний смак.
Технологічна послідовність виготовлення виробу.
Мета: познайомити учнів з відомостями про історію виникнення та розвиток бісероплетіння, закріпити та поглибити знання з бісероплетіння,
формувати вміння працювати над творчими проектами, створити атмосферу активної пізнавальної діяльності учнів, розвивати фантазію, творчу уяву, вміння співпрацювати під час групової роботи, виховувати дружелюбність, повагу, пріоритет творчості, естетичний смак.
Обладнання та наочність: кольоровий бісер, мідний дріт, ножиці, дошка, комп’ютер, навчальна презентація ,раздаткові картки.
Тип уроку: комплексне застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок- мандрівка
Перебіг уроку
І. Організаційна частина.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми проведемо з вами урок- мандрівку. Всі дівчата поділені на групи – майстерні. Представлення. Тому я пропоную підключити свою фантазію, знання, уміння на наш урок.
Прислів'я (слайд 2)
Тож бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас,
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення щоб кожного дня зустрічали
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На попередньому уроці ми працювали над технологією плетіння плоских виробів з бісеру на дротяній основі, отож ми сьогодні продовжимо роботу , але для початку давайте повторимо.
Зупинка «Острів запитань»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні дуже важко уявити наш інтер’єр , гардероб без виробів із бісеру. Плетені вироби красиві і доступні у виготовленні, елегантні, у них тепло і красиво. Б і с е р – це світ, в якому переплітаються найрізноманітніші грані людського таланту, від майстрів, які його створили, до майстрів, які творять з нього. Мініатюрні намистинки, поєднуючись разом, створюють таємничий, чарівний світ. Бісер дарує можливість творити всім без виключення, незалежно від віку. Саме тому сьогодні на уроці будимо створювати і виготовляти такі вироби самостійно, засвоївши техніку плетіння на уроках трудового навчання.
IV. Повідомлення теми, мети уроку. Технологічна послідовність виготовлення виробу.
«Острів Історичний»
Історія виникнення і розвитку бісероплетіння
Батьківщиною бісеру вважають Стародавній Єгипет. Тут бісер і намистинки були не тільки прикрасою, а й засобом обміну на інші товари: бісер за своєю цінністю переважав золото і срібло. Виробництво скла в Європі починається саме від прибуття намистин із Єгипту. Потім бісер швидко поширився в Римі та помандрував у Візантію, а звідтіля – до ще молодої Венеції.
Назва «бісер» походить від арабського слова «бусра» або «бусер» і означає «фальшиві перли». Метод склоробства випадково відкрили фінікійські купці. Одного разу, під час своєї мандрівки по морю, вони висадилися на берег Сирії і вирішили приготувати собі їжу на багатті. Камені, на яких стояв горщик з їжею, виявилися великими шматками селітри. Від сильного жару вони розплавились і, з'єднавшись із піском, утворили рідке скло. Тому саме фінікійські купці продавали скло й вироби з нього по всьому Середземномор'ю.
Бісерні промисли існували на початку ХУІІІст. В Чернігівській губернії, у Галичині. Особливо були розвинені художні ремесла на Поділлі, Гуцульщині, у Тернополі, Чорткові,Борщі, Городенці, Коломиї, Косові, Чернівцях. Продавали вироби на місцевих ярмарках або їх пересилали в Москву, Петербург, Київ, Полтаву.
Отже, довгий і складний шлях пройшов бісер, щоб тепер радувати нас своєю красою.
Властивості бісеру, його магічне значення
Знання про різні властивості бісеру, включаючи його містичні властивості, дають можливість уважніше ставитися до вибору бісерних виробів. Бісер виготовляють зі скла, а скло часто використовувалося магами й віщунами як засіб для ясновидіння.
Найпростіші вироби – фєнєчки – володіють властивістю «відганяти» лихе око і заздрість. Існують дані, що за допомогою виробів з бісеру можна зняти головний біль і справитися зі стресом.
Кожен майстер вкладає частинку своєї душі у виріб. І це залежить від того, з яким настроєм і бажанням майстер робить свою роботу. Вироби ручної роботи володіють властивою тільки їм енергетикою. От чому деякі речі нам здаються «теплими», а інші не викликають ніяких емоцій.
Оскільки бісерні вироби, особливо прикраси, легко вбирають негативну енергію, їх часто носять як обереги й амулети. При перенасиченні негативною енергією виріб з бісеру може порватися або загубитися.
Найсильнішу енергетичну дію мають картини з бісеру, оскільки енергетикою володіє не тільки матеріал, а й зображення. Тому картини з бісеру є не лише амулетом помешкання або оберегом людини, а й джерелом енергії.
Роль кольору в бісероплетінні.
Вважається, червоний колір – колір любові. Але в бісерних виробах це не так. Червоні та оранжеві відтінки бісеру дуже добре захищають свого господаря від «лихого» ока. Однак велика кількість бісеру цього кольору може викликати у людини сильні шлункові або кишкові розлади.
Жовтий колір також добре захищає. Жовтий бісер з металевим блиском має властивість притягати прибуток до господаря.
Якщо у вас є проблеми, пов'язані з самотністю, то найкраще підійде голубий або зелений колір без металевого блиску.
Чорний і білий бісер без металевого блиску дуже добре очищає біополе людини від негативних емоцій, робить його роздум твердим, а волю – непохитною.
Бузковий бісер з металевим блиском наближає до нових романтичних стосунків.
Бісероплетіння і сьогодення
У наш час за допомогою новітніх технологій промисловість випускає модні прикраси, які можуть задовольнити смак будь-якої людини. Проте ручна робота – це красиво, оригінально і дуже дорого. За багато століть бісер аніскільки не втратив своєї цінності.
У скринях наших прабабусь можна знайти чимало чарівних речей, оздоблених бісером та дрібним намистом. Тканини того часу були нестійкими і часто псувалися, речі виходили з моди, і тоді бісер обережно випорювали, промивали і використовували в нових виробах.
У дітей, які займаються бісероплетіння, розвивається моторика, посидючість, кольоросприйняття. Дівчатка плетуть собі різні прикраси, а хлопчики перетворюють бісер на сувенір або іграшку.
V.Закріплення правил з охорони праці і техніки безпеки.
Острів «Помилок»
VI.Повторення інструментів і пристосувань для роботи з бісером.
Острів «Чарівна скринька». Відгадати загадки.
Маленька,гостренька,
Всім потрібна.
Усіх обшиваю,
Сама одягу не маю.
Пара гострих, тонких ніг
Без туфель і без чобіт.
На ногах - по голові
Для чого, скажіть мені?
По папері ходять ноги,
Ріжуть все, що на дорозі.
Маленькі намистинки на крапельки схожі.
На нитку можна їх надіти, на дріт теж.
З них ми зберемо звірят і фенечки сплетемо.
Скажіть, як ми намистинки такі назвемо?
« Що користі в бісері, коли він не нанизаний».
Фізкультхвилинка
Бісер ми в руках тримали,
Втому рученьки пізнали,
Треба трошки відпочити,
Та роботу закінчити.
Руки вгору, руки вниз,
Навкруг себе обернись,
Руки вгору, руки в боки
Та пройди чотири кроки.
VII.Острів «Технологічний»
7.1. Вступний інструктаж.
Завдання. Виготовлення виробу на дротяній основі. У вас на партах розміщені технологічні карти для виготовлення виробів, за даними картами та операціями вам потрібно працювати.
Для виконання завдання нам потрібні такі матеріали та інструменти: ножиці, лінійка, бісер, дріт та (кришка) для бісеру.
Особливості виконання роботи:
7.2. Самостійна робота учнів по групам.
Учні самостійно виконують роботу.
7.3. Поточний інструктаж.
Зміст обходів вчителя:
7.4 Заключний інструктаж.
VIII. Захист робіт.
ІХ. Прибирання робочого місця.
X. Підсумок уроку.
XІ. Р е ф л е к с і я
- Що сподобалося на уроці?
- Які труднощі виникали при виготовлені виробу?
- Як їх здолали?
- Що корисного взяли для себе з сьогоднішнього уроку?
XІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення, легенди про квіти ( мак, ромашку, волошки, троянди)