Осінь щедра, осінь золотава.
Спостереження за явищами природи восени.
Інтегрований урок (українська мова, я досліджую світ)
Мета. Учити спостерігати за змінами в живій і неживій природі восени; виразно читати вірші про осінь. Розвивати спостережливість, образне мислення, творчу уяву, фантазію та зв’язне мовлення учнів. Виховувати любов до навколишнього світу, бережливе ставлення до природи рідного краю, почуття прекрасного.
І. Організаційний момент.
Сьогодні, любі діти,
Ми вийшли
Природі порадіти!
Розумне і корисне
З’єднаємо в клубок.
І розпочнемо цікавий,
Як сонечко, яскравий,
Доступний, незвичайний
Для школярів урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
( за малюнками діти пригадують правила поведінки у природі)
Гра
ІІІ. Робота над темою уроку.
Відгадування загадки про Осінь.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте.
Легенда про Осінь
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
Гра « Зроби комплімент Осені» ( чарівна, золота, щедра, багата, урожайна, працьовита)
( Вересень цвіте медоносна рослина верес. Жовтень – жовтіє листя на деревах. Листопад – опадає листя).
Добрий настрій маємо, за природою спостерігаємо.
(Спостереження за змінами в природі)
Що у світі найсвітліше,
Наймиліше, найтепліше?
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає,
Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте …. (Сонце)
Інсценізація казки «Осінь і Звірята»
Хвилинка поезії
Люди здавна спостерігали за природою і склали багато різних прислів’ї, приказок, загадок, оповідань, казок і віршів про Осінь.
(Діти читають напам’ять вірші, прислів’я, приказки, загадки про осінь)
Біля річечки в рядочки
Посадили ми … (дубочки)
Шелестять влітку листочки,
Восени ростуть…..(грибочки)
Нехай же малі діточки
Не ламають …. (гілочки)
Потрібні дубу гілочки,
Щоб там скакали…..(білочки)
Прислів’я про осінь
Осінь іде – дощ за собою веде.
Осінь збирає, а зима з’їдає
В’яже влітку рукавиці – в листопаді пригодиться
Восени і горобець багатий.
Гра «З якого дерева листочок»
Загадки про дерева і кущі ( Діти відгадують загадки і розпізнають, листочки дерев і кущів)
Маю сукню зелененьку,
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький
Як, я звуся, діти ? (Береза)
Живе один батько,
Тисячі синів має,
Усім шапки справляє. (Дуб)
У вінку зеленолистім.
У червоному намисті.
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. ( Калина)
Осінь в гості завітала,
Нам листочки подарувала.
Потанцюємо із ними,
Із листками золотими?
Гра
Правила гри:
-Листочки ми з вами не будемо викидати, а дамо їм друге життя на уроці технологій.
Загадки
Летить їжаком,
А падає голяком. (Каштан)
Чок-чок-чок-чок!
Скринька впала на бочок.
Скринька та не проста –
Скринька та – кістяна. (Горіх)
У золотий клубочок
Сховався дубочок. (Жолудь)
Білка по горіхах стрибає
У дупло своє складає:
Гриби, ягоди, горішки,
І звичайно ж, …. (шишки)
Гра «Чарівний мішечок»
Умова: необхідно на дотик відгадати річ, що знаходиться в мішечку ( жолуді, каштани, горіхи, шишки). Сказати, з якого дерева дитинка?
ІV. Підсумок уроку.
-Чи сподобався вам урок, діти?
Бережіть комашок, діти,
Кожна з них повинна жити.
Як не стане в нас комах,
То загине кожний птах.
Як не буде бджілок в нас,
То медку ніхто не дасть.
Щоб садки у нас цвіли,
Щоб летіли журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти.