Інтегрований урок з української мови.
Тема. Л. Глібов. Байка «Зозуля і півень»
Мета уроку: розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання, артистичні здібності учнів через інсценування сюжету байки; виховувати почуття справедливості і переконання, що тільки щирість і відвертість — запорука душевного спілкування.
Формування ключових компетентностей:
- уміння вчитися:формувати здатність сприймати мету, яку ставить вчитель,працювати швидко і зосереджено, дотримуватися режиму навчальної діяльності, визначати головне, самостійно робити висновки;
- комунікативної: удосконалювати уміння позитивної навички спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час спілкування у групі, парі;
- інформаційної: розвивати уміння здобувати необхідну інформацію, користуватися додатковими джерелами.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Привітання.
- Доброго ранку любі діти, шановні гості .
- Час нам, діти, зібратися до ранкового кола, щоб налаштуватися на позитивну роботу протягом дня та поділитися своїм настроєм з друзями.
1.Вправа «Посмішка по колу»
Посмішка може зігріти інших своїм теплом, показати ваше дружнє ставлення до оточуючих, а також покращити настрій.
- А з яким настроєм ви прийшли на урок?
- Посміхніться один одному і долоньками передайте тепло сердець по колу.
- Чи покращився наш настрій. З цим прекрасним настроєм я пропоную розпочати наш день. Нехай він принесе нам усім радість спілкування , успіхів та удачі. Хай помічниками нашими стануть доброзичливість, кмітливість, знання, які ви вже здобули.
Новини дня
- Який сьогодні день - число, місяць?
- Сьогоднішній день приніс для нас, як завжди, багато цікавих, пізнавальних творчих завдань, які ми будемо вирішувати протягом уроків.
Перший урок сьогоднішнього дня – літературне читання.
- Чого ж ми навчаємося на таких уроках?
У – учимося самостійно вирішувати проблеми;
Р - розвиваємо пам'ять, увагу;
О – обговорюємо, досліджуємо невідомі слова;
К – красномовимо.
- Я пропоную розпочати роботу на уроці завданням зі скриньки.
Вчитель демонструє скриньку
2. Вправа «Завдання зі скриньки». Об’єднання у групи за допомогою пантоміми. Слайд
- У цій скриньці лежать картинки-ілюстрації, які допоможуть вам не тільки об’єднатися у групи для подальшої роботи на уроці, а й пригадати знайомі вам твори та зіграти роль артиста пантоміми.
Вчитель передає по колу скриньку , діти вибирають одну із картинок скриньки.
- Обрану вами картинку, бачите тільки ви.
- Отже, завдання - знайти партнера за змістом картинки показуючи рухами сюжет малюнку і при цьому не промовити жодного слова.
Діти об’єдналися у групи.
- Перевіримо, чи зрозуміли ви один одного, продемонструйте партнерам у групі ваші малюнки. Підніміть руки групи, у яких малюнки співпали.
- Це означає, що ви чудові артисти пантоміми.
- Обговоріть у групі
- Чи можете назвати автора цих байок?
- Які ще вам відомі імена байкарів?
3.Вправа «Запитання від байкаря». На дошці великі картки-питання
- Кожна команда обирає два питання з 1-8 і дає на них відповіді. 9 питання для всіх.
1. Невеличке, часто віршоване оповідання повчального змісту? (байка)
2. Як називають автора, який складає байки? (байкар)
3. Повчальний зміст байки називається? (мораль)
4. Ім’я першого байкаря? (Езоп)
5. Одна із назв байок Езопа «Двоє…( приятелів і ведмідь)
6. Одна з байок І.Крилова вивчена у 3 класі ? («Чиж та голуб»)
8.З ім’ям якого байкаря пов’язана дата 5 березня 1827 рік? (Л.Глібов)
9. Кому з байкарів належить вислів
"Здається, байка просто бреше,
а справді - правду ясну чеше" (Л.Глібов)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Цей вислів стане епітетом нашого уроку, а також допоможе розкрити тему нашого заняття.
А саме, ми будемо вивчати біографію видатного українського байкаря Л.Глібова, ознайомимося з однією з байок Л.Глібова, яка допоможе розкрити поняття правди і брехні у стосунках між людьми.
ІV. Ознайомлення з біографією .
Дітям пропонується прочитати біографію Л.Глібова і олівцем поставити позначки
+ - я це знав.
- - це нове, або протирічить тому, що я знала.
! – це для мене виявилося абсолютно неочікуваним.
? – я хочу знати про це більше.
- Більше інформації про життя і творчість цього байкаря ви можете отримати з книжок представлених на виставці, використати Інтернет-ресурси або скористатися електронною бібліотекою.
V. Робота над байкою Л.Глібова «Зозуля і Півень»
1. Вправа « Математична хвилинка»
- Яку байку будемо читати, ви дізнаєтеся, коли виконаєте математичні дії.
Зоря-ря+зубр-бр+поля-по (зозуля)
Піч-ч+вечір-чір+день-де (півень)
- Сьогодні ми ознайомимося з байкою «Зозуля і Пвень"
2. Хвилинка-цікавинка. Бесіда про особливості птахів, які є героями байки. - Що вам відомо про цих птахів?
- Де живе кожен з них?
- Які голоси мають? Чи гарно співають?
Півень ходить по двору : на голові червоний гребінець ,під дзьобом червона борідка, на хвості узори, на ногах шпори. Лапами розгрібає , зернятка шукає. Сам зернинку з'їв, на тин злетів , крилами помахав, на все горло закричав.
- Що закричав півень? «Ку-ка-рі-ку»
Зозуля. Невеликий птах, масою до 120 грам. Має довгі крила і довгий хвіст. Зозуля ніколи не будує гнізда, вона підкидає свої яйця в гнізда інших - тому хорошою матір’ю її не назвеш.. Але зозуля-корисний птах, живиться комахами - шкідниками. За 1 годину 100 волохатих гусениць шовкопрядів - шкідників лісу, які інші птахи не їдять.
- Як кує зозуля?
3. Слухання аудіо запису байки «Зозуля і Півень»
- Голоси птахів ми почули, а зараз прослухаємо аудіо запис байки «Зозуля і Півень»
- Назвіть головних героїв байки? (Зозуля і Півень)
- Чи є дійові особи, крім зозулі й півня? (Горобець)
4. Словникова робота.
Читання «луною»
- А зараз ми прочитаємо слова, які зустрічаються у байці емоційно передаючи їх зміст.
ДОВІКУ ПУРХНУВ
КРАЛЕЧКА НЕДОЛЕНЬКА
ВЕСЕЛЕНЬКА ЖАЛІБНЕНЬКА
ВЕСЕЛЕНЬКА МИЛЕСЕНЬКИЙ
- Прочитайте слова, які вжито у зменшено-пестливій формі.
Робота в групах
Доберіть синоніми до слів
Довіку -
Пурхнув-
Красуня -
Гра «Слово в слові»
- Віднайдіть слова у байці, у яких зустрічаються музичні ноти.
Довіку, вихваляє
Вправа «Знайдіть відповідність» (робота в парах)
ПОТАКАТИ БЕЗРАДІСНЕ
МЕРЩІЙ СПРАВДІ
БЕЗТАЛАННЕ ПОГОДЖУВАТИСЯ, ПОТУРАТИ
ДАЛЕБІ ШВИДКО
ЗНІЧЕВ’Я БЕЗ ПРИЧИНИ
5.Самостійне мовчазне читання байки
Доведіть, що цей твір є байкою ( у творі є повчання і мораль, тварини наділені людськими рисами, говорять, міркують, як люди)
VІ. Робота в групах
1 група. Характеристика персонажів . Коментування моралі байки .
2 група Доберіть прислів’я до змісту байки.
3 група. Читання декламатором.
3 група. Інсценізація «Байка на новий лад».
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
- Давайте повернемося до нашого епітету уроку
"Здається, байка просто бреше,
а справді - правду ясну чеше" (Л.Глібов)
- Чи було розкрито зміст рядків цього вірша?
- Чого нас вчить байка Л. Глібова «Зозуля і Півень»?
(Бути чесними і без потреби не вихваляти один одного).
- Чи розкрили ми питання поставлених завдань уроку ?
(Ознайомилися з біографією байкаря, опрацювали байку)
- Дякую всім за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими у собі. Адже, цього хотіли всі поети – байкарі, створювавши свої байки.
- І закінчити наш урок я хочу словами Л.Глібова
Я шуткувати давно привик
І рад, як діти веселяться…
Пошли вам, доле, довгий вік
Не знать журби, а більш сміяться.