Четвертий урок з циклу інтегрованих уроків всесвітньої історії та інформатики для учнів 10 класу за темами «Провідні країни світу у 20-30 роки ХХ століття», «Комп'ютерні презентації».
Розробка містить конспект уроку. На уроці використовивались різні методи.
Всесвітня історія.Прихід до влади фашистів в Італії.
Інформатика.Додавання анімаційних ефектів до об’єктів слайдів. Анімаційні ефекти змінення слайдів.
Мета:
Всесвітня історія:
Інформатика:
Тип уроку: вивчення нових знань, формування вмінь та навичок.
Основні поняття:
Всесвітня історія:альтернатива, диктатура, дуче, корпорації, лібералізм, мілітаризм, соціалізм, узурпація, фасції.
Інформатика: анімація, кнопки дій, гіперпосилання.
Основні дати та події:
1922 р. прихід фашистів до влади в Італії,
1929 р. Лютеранський пакт, утворення держави Ватикан,
1934р. – офіційне проголошення курсу на створення «корпоративної держави»
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учитель історії
Учитель інформатики.
Метод – «Прочитай термін».
Учні отримують картки із написаними на них реченнями (по три речення на картці). Учні повинні прочитати речення і знайти термін, що стосується теми «Комп’ютерні презентації». Початок терміну міститься в кінці одного із слів речення, а його завершення – на початку наступного слова. Термін потрібно пояснити.
Наприклад, у реченні «Цей старовинний комодЕмма отримала у спадок» міститься термін «модем».
Речення, що пропонуються учням:
Перша картка
1. Процес виготовлення кріслайде за графіком. (слайд)
2. Табір Артекстав місцем зустрічі дітей з усієї країни. (текст)
3. Олена нарвала самакетяги калини. (макет)
Друга картка
1. Зійшовши з пагорба, туристи побачили морежимолості. (режим)
2. РодовідЕОМ розпочався з електронно-обчислювальної машини ENIAC. (відео)
3. Це не блеф, ектоморф дійсно важко набирає вагу. (ефект)
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.Бесіда за запитаннями:
Учитель історії
Учитель інформатики
Учитель історії
Розгляньте слайд презентації
Орієнтуємось в історичному просторі.
Завдання :
Визначте, якими цифрами на карті позначені
І V.Мотивація навчальної діяльностіМетод «Асоціативний кущ».
Учитель інформатики. Створіть схему асоціативного куща засобами об’єктівSmartArt.
Багато вважають, що фашизм - це щось на зразок радикального націоналізму і расизму. Багато вважають, що фашизм придумав Гітлер. Багато вважають, що фашизм, концтабори і гестапо - синоніми. Багато вважають, що фашизм мертвий. Всі вони сильно помиляються. Ви люди нового покоління, яким будувати нашу державу, долати труднощі сьогодення і обирати шляхи розвитку. Сьогоднішній наш урок відкриє шлях розвитку однієї з країни, можливо, допоможе вам визначитись в майбутньому, уникнути помилок. Говорять, що історія, відкриваючи завісу минулого – вчить. Тож нехай цей урок шкільний і історичний вас сьогодні навчить у цінити життя, мир і свободи.
V. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель інформатикидемонструє презентацію з анімаційними ефектами.
Проблемні запитання:
Італія, перебуваючи у стані переможців, почувалася переможеною. Прагнення реваншу та почуття приниження національної гідності стали важливими чинниками для розвитку політичного життя в країні.
Вчитель: Відразу після закінчення війниІталія зіткнулася з відсутністю достатньо місткого внутрішнього ринку внаслідок порушення традиційних зовнішньо-торгівельних зв’язків.Внутрішній державний борг Італії з 1915 по 1919 pp. зріс із 15,3 млрд лір до 49,9млрд лір.Італія опинилася в скрутному становищі. Почалося різке падіння виробництва, що спричинило економічну кризу 1920р.:
Строкатий калейдоскоп лівих сил, їхні різноманітні форми й засоби боротьби за інтереси трудящих, відсутність конструктивної єдності зробили неможливим прихід до влади робітничих партій. Проте підприємницькі кола, численні землевласники, у тому числі й селяни, були вкрай стурбовані розвитком лівого руху, що вважав за необхідним перегляд закону про власність. Уряди Італії не змогли знайти ефективні засоби для захисту інтересів приватних власників, тому останні свої погляди та надії звертали на фашистський рух, що почав зароджуватися у 1919 р.
Учитель інформатики. Відкрийте заготовку до уроку – презентація учителя із термінами. Учні під час пояснення вчителя додають анімацію, вставляють кнопки дій, тощо.
1. Анімація
Наприклад, ви можете створити елементи текстового списку, що «вилітатимуть» на слайд по одному слову, або додати звук оплесків, які лунатимуть під час відкриття рисунка.
Анімація тексту, графіки, діаграм та інших об'єктів на слайдах здійснюється з метою підкреслити ті чи інші аспекти змісту, урізноманітнити спосіб подання матеріалу, зробити презентацію більш цікавою й видовищною. Створюючи анімаційні ефекти для своєї презентації, ви можете використовувати готові схеми анімації програми PowerPoint.
2. Схема анімації
У кожній схемі, як правило, передбачається ефект для заголовка слайда й ефект для всього тексту слайда. Схеми анімації можна застосувати до всіх слайдів, до певних або до окремих елементів слайда.
3. Типи анімаційних ефектів та їх використання
До розташованих на слайді об'єктів можна застосувати чотири основні типи анімаційних ефектів. Якщо ефект не заданий, об'єкт з'являється втій області, де він розташований на слайді.
Для одного об'єкта можна створити кілька анімаційних ефектів. Наприклад, ефект входу, виділення й ефект виходу. Крім того, для всіх ефектів можна встановити швидкість відтворення.
В області завдань Настройка анімації можна також визначити, в якому місці і в який само момент елемент має з'явитися на слайді під час показу презентації. Ефекти анімації застосовуються в режимі сортувальника слайдів або у звичайному режимі. Якщо ефект анімації задається в режимі сортувальника, програма PowerPoint застосовує його до кожного об'єкта на слайді, за винятком об'єктів Заголовок і Фон. Проте якщо ефект анімації задасться у звичайному режимі, ви повинні вказати, які об'єкти на поточному слайді потрібно анімувати, і лише після цього застосувати ефект. Додавання анімації до будь-якого об'єкта здійснюється за однією схемою незалежно від типу об'єкта. Для застосування ефекту зміни слайдів (зникнення попереднього, поява наступного) необхідно виконати команди Показ слайдів Зміна слайдів... В області завдань Зміна слайдів можна вибрати ефект зміни, встановити параметри та переглянути результат. (Автоперегляд)
4. Гіперпосилання
Гіперпосилання призначене для зв'язку одного слайда з іншими, із веб-сторінкою або певним файлом. Гіперпосилання може бути прив'язане до будь-якого об'єкта, що є на слайді, і стає активним тільки після запуску презентації. У результаті наведення вказівники миші на нього, він набуває вигляду долоні з витягнутим пальцем. Під час натискання лівої клавіші миші на об'єкті з гіперпосиланням здійснюється перехід за вказаною адресою.
Для створення гіперпосилання необхідно виконати дії:
Крок 1. Команда Вставка → Гіперпосилання…, «бо відповідна кнопка на панелі інструментів Стандартна.
Крок 2. Вибір об'єкта гіперпосилання та встановлення його параметрів (розміщення, підказка).
Кнопки дій дозволяють здійснювати керування презентацією, приєднувати файли та виконувати інші дії. Для створення кнопок дій необхідно виконати команди: Показ слайдів → Кнопки дій → вибрати необхідну кнопку.
А зараз Людмила Олексіївна продовжить свою розповідь. А ви, будь ласка, відкрийте презентацію «Словник», і спробуйте додати анімаційні ефекти до тверджень.
Учитель історії
Словникова робота:
? Пригадайте: з курсу правознавства ми вже вивчили характерні риси авторитарного режиму? Назвіть їх. Це риси фашизму (однопартійність, культ особи, знищення опозиції, тотальна система контролю, мілітаризація суспільства, нетерпимість до інших націй).
ПИТАННЯ: Як ви вважаєте, чи несе в собі фашизм загрозу для прав і свобод людини?
Робота в парах. Робота з документами. Документи розміщуються на слайдах вчительської презентації «Словник» із використанням кнопок керування. Кожна пара переходить на свій документ та опрацьовує його.
Учні опрацьовують тексти документів і дають відповіді на запитання.
Документ 1
Відмітною ознакою фашизму була його антиінтелігентність. Інтелігенція на початку ХХ ст. сприймалася як невід’ємний атрибут буржуазного суспільства. Люди розумової праці, на думку Муссоліні (лідер фашистів Італії), зазвичай народжували одну–дві дитини, у той час як сильній нації були потрібні багатодітні родини. Згодом режим Муссоліні створював спеціальні штучні села (наприклад,Саббатію під Римом) і сповідував культ села. Сам Муссоліні пишався титулом «дуче-селянин». Натхненник італійського фашизму, поеті художник Марінетті висунув гасло «Смерть інтелігенції!», маючи на увазі ліквідацію цього суспільного прошарку. Окремо зазначимо, що в ті часи чимало видатних мислителів опинилися у лавах фашистського руху.
Документ 2
Фашисти знали почуття і настрої фронтовиків. Багато з них вважали силу універсальним засобом для розв’язання суперечностей,а людське життя на шкалі моральних цінностей майже нічого не було варте. Ця маса розлючених на весь світ людей була сповнена невдоволенням, яке могло спалахнути від першої іскри.
Документ 3
Фашизм намагався привернути на свій бік насамперед молодь,що повернулася з фронту і серед якої спостерігалося різке політичне розмежування…Пишні фрази, ефектні жести, абсолютна політична безпринципність фашистів — усе це привернуло ту частину молоді, яка ладна була зробити будь-що, аби лише не потерпати від злиднів. Тяжку матеріальну й моральну кризу переживали середні верстви населення, дрібні власники…
Документ 4
Після 1918 р. фашисти формували свою ідеологію, спираючись на патріотичні та реваншистські почуття, використовуючи загальну образу і невдоволення, економічну кризу та інші негативні суспільні моменти. Водночас окреслились намагання фашистів використовувати у своїй ідеології два чинники, які згодом стали визначальними, — історичну традицію (загострену настільки, що вона частоперетворювалася на псевдоісторичну традицію або історичну псевдотрадицію) та фактор релігії.
Документ 5. Програма фашистського руху Італії 1919 р.
Вимоги:
• боротьба проти «будь-якого імперіалізму»;
• ліквідація сенату, поліції, привілеїв і титулів;
• загальне виборче право;
• гарантії громадянських свобод;
• скликання Установчих зборів;
• заборона таємної дипломатії;
• загальне роззброєння;
• запровадження 8-годинного робочого дня;
• участь робітників у технічному керівництві підприємством;
• націоналізація воєнної промисловості;
• передання землі селянам;
• загальна освіта;
• безкоштовні бібліотеки.
Із праці « Доктрина фашизму » Б. Муссоліні
1. «Демократія – це уряд , який дає або намагається дати народу ілюзію того, що він - народ є господарем…»
2. «Маса , юрба - подібна отарі овець , доки вона не організована…. Фашизм перетворить її на знаряддя побудови суспільства всезагального благополуччя…маса повинна любити і в той же час боятися диктатора. Маса любить сильних чоловіків. Маса це жінка…»
3. «Більше населення – більше солдат – більше могутності»
4. «Фашизм – це не лише система управління, це також і перш за все система думок…»
Запитання
1. Які верстви населення ставали на бік фашистів і чому?
2. Чому фашисти упереджено ставилися до інтелігенції?
3. На яких почуттях німецького народу спекулював фашизм?
4. Які чинники і чому саме вони стали визначальними у фашистській ідеології?
Учитель інформатики
Практична робота. Додайте до вчительської презентації «Словник» слайд, на якому створіть план у вигляді списку. До кожного пункту плану вставте кнопку керування, яка приведе до перегляду слайду зі схемою. На слайді зі схемою додайте кнопку керування, котра поверне вас до плану, що дасть можливість перейти на іншу схему. Схеми мають такі назви:
Висновок оформіть у вигляді тез із застосуванням анімації.
Провідні ідеї італійського фашизму – очікувані результати роботи учнів.
Етапи приходу до влади–очікувані результати роботи учнів.
1919р. Засновано«Союз боротьби»
1921 р. – вибори до парламенту. Фашисти здобувають 35 місць
Курс на захоплення влади. Створення сквадрів.“Або нас добровільно допустять до управління, або ми захопимо владу….”
1921р. – утворення Національної фашистської партії.
30 жовтня 1922 р. Муссоліні на чолі загонів чорносорочечників вступив до Рима та очолив уряд ("похід на Рим").
Чим пояснити швидке просування фашистів до влади? (популярність серед молоді, підтримка з боку буржуазії, привабливі ідеї фашистів, щодо відродження Великої Римської імперії,відсутність протидії з боку влади. Методи: тиск, залякування, терор)
Із заяви Муссоліні після призначення його головою уряду Італії: "Те, чого до цього часу не було, є — уряд. Це я. І всі, слухайте мене добре, всі італійці повинні будуть коритися. Італійці до цього часу нікому не корилися. Жоден уряд не мав в Італії реальної влади. Італійці повинні бути керовані… завжди, в усіх сферах життя".
Фашизація країни– очікувані результати роботи учнів.
Етапи фашизації Італії
Учитель історії
Створення корпоративної системи.
Найбільш помітним у фашизмі був корпоративізм як гармонічний принцип організації суспільства.
Муссоліні казав: «Фашистська держав може бути тільки корпоративною, або вона не буде фашистською». В 1934р проголошено курс на створення корпоративної держави
Робота з підручником. Опрацювати відповідний матеріал підручника. Метод «Подвійних нотаток»
Заповніть схему
Метод «Займи позицію». Доцільність створення корпоративної держави.
Доведіть, що заходи, здійснювані урядом Муссоліні, були спрямовані на встановлення
тоталітаризму.
Метод «ПРЕС».
Я вважаю, що...
(висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору)
тому, що...
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)
наприклад...
(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони зміцнять вашу позицію)
тому...
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це заклик прийняти вашу позицію).
Після Першої світової війни Італія опинилась у важкій економічній ситуації, що призвело до зростання невдоволеного населення різким падінням рівня життя. Слабкість держави в здійсненні внутрішньої та зовнішньої політики, наслідки «скаліченої перемоги», руйнація ідеалів довоєнного часу створили конкретно-історичні умови для виникнення фашизму.
Фашизм в Італії набув характеру тоталітарної диктатури: придушення опозиції, насильницький корпоративізм, культ шовінізму, насилля і війни. Фашистські профспілки залишились єдиними в Італії профспілковими організаціями.
Готуючись до світової війни, італійський фашизм накинувся з посиленими репресіями на своїх політичних ворогів.
Зв'язок із сучасністю. Нажаль, фашизм не помер. Він продовжує свою ходу на планеті. Неофашистські організації, що об'єднані у Всесвітній союз нацистів (резиденція — у США), діють у 80 країнах світу (найбільше їх в Європі, Америці та країнах Азії). У сучасних умовах всі демократичні цивілізовані держави ведуть безкомпромісну боротьбу з рецидивами фашистської ідеології, домагаються повного викорінення. Друга світова війна показала величезне значення усунення фашистської погрози для забезпечення міцного миру на землі. Вона згуртувала народи в ім'я розгрому, викорінювання й запобігання відродженню фашизму. На жаль, на зміну розгромленому фашизму прийшов новий фашизм. Його лице змінилося, але загроза миру, що йде від нього, зберігається. Неофашизм став лиховісною реальністю сучасності, що постійно нагадує про себе у всіляких проявах. Усе більше з’являється тенденція до глобалізації неофашистської небезпеки. Тому заходи щодо боротьби з нею повинні бути загальносвітового масштабу.
Рефлексія
Скласти сенкан до терміну «Фашизм», «Анімація».
1.Опрацювати матеріал підручника.
2.Твір-мініатюра за темою на вибір «Місце Муссоліні в історії», «Чому Італія стала першою з країн Європи, в якій фашистській партії вдалося прийти до влади?», «Особливості італійського фашизму», «Неофашизм сьогодення».
3. Підготуватися до практичної роботи за даною темою.