Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію Скандинавії; характеризувати спосіб життя вікінгів у мирний та військовий час; описувати особливості будови дракарів; визначати причини походів вікінгів; позначати на контурній карті напрями походів вікінгів; застосовувати нові поняття; робити висновки про наслідки походів вікінгів.
УРОК № 13
Тема: Походи вікінгів та їх завоювання.
Мета: охарактеризувати спосіб життя вікінгів, особливості будови їхніх кораблів; розглянути походи вікінгів, їхні причини, напрямки та наслідки; удосконалити навички роботи учнів із контурною картою, співпраці в групі; сприяти формуванню уміння працювати з джерелами інформації; сприяти патріотичному вихованню учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, карта, дидактичний та ілюстративний матеріал.
Основні поняття та терміни: вікінги, нормани, варяги, конунг, дракари,
Основні дати та події:
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію Скандинавії; характеризувати спосіб життя вікінгів у мирний та військовий час; описувати особливості будови дракарів; визначати причини походів вікінгів; позначати на контурній карті напрями походів вікінгів; застосовувати нові поняття; робити висновки про наслідки походів вікінгів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент. Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- «Боже, позбав нас від ярості норманів!» - з такою молитвою до Бога зверталися священники багатьох країн Західної Європи у VIII – ХІ ст. А Карл Великий, свідок одного з перших нападів норманів біля берегів Франції, з сумом сказав: «Передбачу, скільки зла накоять ці люди моїм нащадкам та їхнім підлеглим».
- Чому ж населення Європи відчували величезний жах тільки при одному вигляді кораблів вікінгів? Що це був за народ? Де він проживав та чому здійснював завойовницькі походи?
Все це ми і з’ясуємо на сьогоднішному уроці.
ІІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу.
Робота з термінами та поняттями:
Вікінги — скандинавські воїни-мореплавці, які у VIII—XI ст. здійснювали напади на європейські країни. Інші назви – нормани («північні люди»), варяги.
Робота з картою: Батьківщина норманів — Ютландський і Скандинавський півострови.
Прийом «Читаємо та запитуємо». Учні самостійно опрацьовують матеріал першого пункту підручника. До кожного абзацу семикласники формулюють по одному-два запитання. Після того, як завдання виконано, учні «ланцюжком» задають один одному питання.
Орієнтовні запитання:
Завдання на встановлення історичних паралелей:
Робота з ілюстраціями на ст. 89 підручника: 1. Чоловіча брошка-півмісяць 2. Корабель під парусом 3. Рама для намету з Гокстада 4. Котел із Гокстада 5. Приладдя для прядіння
Творче завдання: Уявіть себе археологами. Опишіть спосіб життя скандинавів на основі археологічних знахідок, зображених на ілюстраціях підручника.
Робота з документом на ст. 90 підручника. СЕМУНД СИГФУССОН. УРИВКИ ЗІ СТАРШОЇ ЕДДИ. (Старша Едда - збірка міфологічних і героїчних пісень, створених приблизно в X ст. Вона була записана в XIII ст., а потім загублена. Заново рукопис віднайшли лише в XVII).
1. Роздивляйся вхід, перш ніж увійти: бо ніколи не знаєш, де сховався ворог. 2. Гостю, який прийшов до вас із холодними ногами й колінами, дайте вогню. 3. Тому подайте води, хто сідає за ваш стіл, йому потрібний рушник, щоб витерти руки. Вітайте його чемною промовою, якщо хочете, щоб він розмовляв звами. 8. Ненажера їсть свою смерть...16. Вставайте рано, якщо хочете бути багатими і випередити свого ворога... 21. Хваліть день, коли він пройде; дружину, коли її добре пізнаєте;меч, коли він був у бою; дівчину, коли вона вийде заміж; лід, коли ви через нього перейшли; пиво, коли ви його скуштували.
Завдання: обговоріть у загальному колі, що ви дізналися про світогляд і спосіб життя скандинавів у мирний й військовий час.
Робота з термінами та поняттями: Дракари - військові кораблі вікінгів.
Розповідь. Найдосконалішим технічним досягненням скандинавів і предметом їхньої особливої гордості були бойові кораблі, що з великою любов'ю описані в поезії вікінгів. Кораблі утримували в бездоганному порядку, від негоди їх ховали у спеціальних приміщеннях. Вузький каркас такого судна був дуже зручний для підходу до берега й швидкого проходження по річках й озерах. Більш легкі судна, придатні для раптового нападу, перетягували волоком від однієї річки до іншої, щоб обійти пороги, водоспади, греблі та укріплення.
Й до сьогодні в музеях скандинавських країн зберігаються кораблі та інші пам'ятки доби вікінгів. Одне з найвідоміших суден (IX ст.) знайдене у 1880 р. в Гокстаді (Норвегія). Навігаційні можливості такого корабля продемонстрували в 1893, Коли його точно виготовлена копія пройшла під вітрилами з Норвегії до Ньюфаундленду за чотири тижні. Ця копія тепер зберігається в Лінкольн-Парку в Чикаго.
Вікінги були прекрасними воїнами. Сміливість вважали вони найвищою чеснотою, а загибель на полі бою — найкращою смертю. Особливу роль у бою відігравали чоловіки, здатні з величезною силою трощити ворога. Їх називали берсерками — «подібними до ведмедя». Берсерки не носили обладунків і боролися, не звертаючи увагу на власні рани. Нормани вірили, що тільки полеглі в битві потраплять на бенкет у палац головного бога скандинавів Одіна; а на померлих від хвороб і старості чекає похмурий світ тіней. Саме тому вікінги не тільки не боялися кривавих битв, а навпаки, прагнули їх. Навіть немічні старі нерідко кидалися в бій, аби померти від меча ворога.
Робота з ілюстраціями на ст. 91. Завдання: Опишіть корабель вікінгів. Які його деталі відповідали військовим потребам вікінгів, а які — релігійним уявленням? (1 – чотирикутні смугасті вітрила; 2 — довжина корабля становила близько двадцяти метрів; 3 — легкі весла, таке судно можна було в разі необхідності досить легко переносити на руках; 4 — ніс корабля прикрашало дерев’яне зображення голови дракона або змії, яке, за скандинавськими віруваннями, захищало судно; 5 — борт корабля прикрашали особисті щити вікінгів
Робота зі схемою «Причини походів вікінгів»
Робота із картою на ст. 93:
Завдання: за розповіддю вчителя скласти схему «Походи вікінгів»
Розповідь. З IX ст. нормани почали заселяти пустельний острів, який назвали Ісландією - «Льодовою країною». У 80-ті роки X ст. ярл Ейрік Рудий відкрив територію, що її нормани назвали «Зеленою країною» - Гренландією. Вона також незабаром була заселена скандинавами. Син Ейріка - Лейв Щасливий близько 1000 р. досяг узбережжя Північної Америки. Лейв назвав цей край Вінланд - «Країна винограду». Тож нормани на 500 років раніше Колумба відкрили Америку. Втім, закріпитися в Північній Америці норманам не пощастило, а шлях у «Країну винограду» незабаром був надовго забутий.
Ще з IX ст. вікінги здійснювали грабіжницькі набіги на території Франції й Німеччини, спустошували узбережжя Піренейського півострова та Італії. У X ст. французький король навіть змушений був віддати конунгу Роллону північну частину Франції. Утворена область дістала назву герцогство Нормандія, а її завойовників стали називати нормандцями. Набіги вікінгів поступово припинились лише в XI ст.
Родина Ярослава Мудрого була тісно пов'язана зі скандинавськими країнами. Його дружина Інґігерда була дочкою шведського короля. Вона стала православною і після хрещення прийняла ім'я Ірина. З ініціативи Інґігерди в Києві був споруджений перший жіночий монастир при церкві Святої Ірини.
Найстарша донька Ярослава Мудрого Єлизавета стала дружиною норвезького конунга Гаральда Суворого. Норманські саги оповідають про службу сміливого полководця, поета, майбутнього короля Норвегії Гаральда Суворого при дворі Ярослава Мудрого і його любов до дочки князя — Єлизавети. Однак йому було відмовлено в сватанні як чужоземцеві, що «не має держави для управління» та «багатства для викупу нареченої». Тоді Гаральд вирушив до Константинополя, де на службі в імператора здобув собі славу й багатство. У цей період, сумуючи за коханою, він написав 16 балад, відомих як «Станси Гаральда на честь Єлизавети Ярославівни». Кожен вірш, що описує звитяги лицаря, закінчується строфою: «А проте дівчина з руської країни, Що в короні сяє, Мене не приймає...»
Робота з ілюстрацією на ст 94. На прикладі зображення Ейріка Рудого опишіть озброєння вікінгів.
Прийом «Дерево рішень». Визначити причини успіхів норманських завойовників.
|
Орієнтовна схема:
|
ІV. Систематизація та узагальнення вивченого
Запитання: Яким ж були наслідки норманських завоювань? (Нащадки вікінгів впливали на весь континент протягом кількох століть. Держави в Європі, створені норманами, змінили не тільки політичну карту, а й сприяли етнічним змінам в цих країнах)
Завдання на встановлення історичних паралелей: Пригадайте, які ще народи викликали в середньовічних європейців такий самий жах, як і нормани. Що їх об ’єднує?
Вправа «Незакінчене речення».
Вправа «Асоціативний кущ»: кожному ряду пропонуємо тему, з до якої учні мають дібрати асоціації (асоціації можна записувати на аркуші ланцюжком по ряду). І ряд - варяги; II ряд - дракари; ІІІ ряд - конунг. Робота завершується презентацією спікерів груп своїх результатів.
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Вправа «Уявний мікрофон». «Тепер я знаю..., вмію..., розумію...»
VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 12 підручника і виконати завдання. Робота з контурною картою (закінчити). Творче завдання: 1) Уявіть себе одним із учасників походу Ейріка Рудого й опишіть свої пригоди (використовуйте назви земель країн, морів, річок тощо, якими пройшов уявний похід; зазначте, що б ви взяли із собою, якими були б результати) або 2) За описами, ілюстраціями та документами, вміщеними в підручнику, намалюйте корабель вікінгів.