Інтегрований урок за курсами «Основи християнської етики», «Основи здоров’я»

Про матеріал
Після уроку учень/учениця зможуть: - пояснювати неповторність і досконалість людини як вінця Божого творіння - характеризувати призначення людини у світі; - висловлювати оціночні судження щодо власного місця та ролі у світі, цінності людського життя; - наводити аргументи щодо відповідальності людини за стан навколишнього середовища; - називати способи збереження навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Інтегрований урок за курсами «Основи християнської етики», «Основи здоров’я»

Клас: 5-й

Автор-упорядник: Педик Тетяна Анатоліївна,  практичний психолог, учитель курсів духовно-морального спрямування Новогродівського закладу загальної середньої освіти І –ІІІ ступенів № 10 імені Тараса Шевченка Донецької області.

Тема уроку:

Людина – образ і подоба Божа (курс «Основи християнської етики»).

Способи збереження природного середовища (курс «Основи здоров’я).

Мета уроку

Освітня. Ознайомити учнів із біблійним описом створення людини як найдосконалішої з істот (Бут. 1, 7-25);

розглянути наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини.

Розвиваюча. Розвивати інтерес до читання Слова Божого й навички користування Святим Письмом;

розвивати вміння учнів визначати способи збереження природного середовища (на прикладі повторного використання пластикових упаковок).

Виховна. Виховувати любов до Бога-Творця;

повагу до себе та інших людей, відповідальне ставлення до навколишнього світу, що ґрунтуються на  усвідомленню того, що людина є вінцем Божого творіння.

Очікувані результати уроку. Після уроку учень/учениця зможуть:

-  пояснювати неповторність і досконалість людини як вінця Божого творіння

характеризувати призначення людини у світі;

-  висловлювати оціночні судження щодо власного місця та ролі у світі, цінності людського життя;

- наводити аргументи щодо відповідальності людини за стан навколишнього середовища;

- називати способи збереження навколишнього середовища.

Тип уроку: комбінований урок.

Біблійна основа:

Вірші з Біблії: Буття 1:26-31, 2:7-8, 15-25.

Ключовий вірш: «Прославляю Тебе, що я дивно утворений! Дивні діла Твої, і душа моя відає вельми про це!» (Книга Псалмів 138:14).

Основні поняття:

Особистість - людина як носій певних якостей.

Образ Божий – подібність людини до Бога за здатністю розуму, почуття і волі.

Відповідальність – здатність людини визнати себе автором (ініціатором) вчинку та прийняти на себе відповідальність за його наслідки.

Обладнання: схеми, малюнки, кольорові стікери, шаблони сердець, фарби, пензлики, склянки з водою, коктейльні трубочки,білі листи, тарілочки із зерном ( гречки, рису, пшона, чечевиці), дитячий шампунь для виготовлення мильного розчину,  робочі зошити.

 Література до уроку: 

1. Біблія. – Донецьк : ОБФ «Східно-європейська місія», 2013. – 1134 с.

2. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи християнської етики. 1 – 4 класи [Текст] / Жуковського В. М., Филипчук С. В. та ін. – К. : Літера, 2011. – 48 с.

3. Основи християнської етики. 5 клас [Текст] : підручник / В. М. Жуковський, Н. М. Лахман, Т. В. Саннікова та ін. – Київ : Літера ЛТД, 2017. – 224 с.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Вітання та створення комфортного психоемоційного настрою:

 Друзі, я вас всіх вітаю!

Наш урок розпочинаю!

Нумо добре працювати,

За знаннями мандрувати!

Сонечко в віконце сяє,

 Хай вас Бог благословляє!

2. Налагодження контакту з класом

Вправа « Квітка настрою»

Учням на парти роздаються кольорові стікери, на яких вони мають написати свої імена і в залежності від свого настрою  розмістити їх на відповідних секторах  квітки  ( радісний, веселий, сумний, похмурий, закритий від інших).

Учитель: Для покращення настрою пропоную Вам співпрацю під час цікавого уроку

3. Актуалізація опорних знань

Учитель:

  • Який дивовижний подарунок зробив Творець для людей? (Створив наш світ)
  • Як людина повинна ставитися до цього подарунку? (Примножувати та берегти).

Вправа « Чарівний мішечок»

Учитель: Діти у мене для вас є подарунок. Це чарівний мішечок, у якому заховані стихії природи – вода, повітря, світло, земля. (Учні по черзі витягають із мішечка картки із зображенням стихій природи і об’єднуються у групи за ними).

Об’єднавшись у групи, діти отримують завдання згадати текст Книги Буття про створення світу, назвати явища природи, створені Богом, за певними стихіями; вказати, в який день ці явища природи були створені.

Відповіді учні

Стихія води:  вода – 2 день, риби та морські мешканці – 5 день.

Стихія повітря: небо – 1 день, птахи – 5 день, небесні світила (зорі, місяць) – 4 день.

Стихія вогню (світла):  світло – 1 день, сонце – 4 день.

Стихія землі:  суша – 2 день, тварини – 6 день,  людина – 6 день, рослини – 3 день.

Планшети з відповідями розміщуються на дошку навколо зображення планети Земля.

4. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку.

Учитель: Діти , скажіть мені будь ласка,  якого ж дня Бог утворив людину?  (шостого)

- Чи хочете ви дізнатися, для чого Бог створив людину? Щоб знайти відповідь на це запитання, давайте попрацюємо з текстом.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

  1. Вправа «Вивчаємо Святе письмо»

Діти у групах опрацьовують текст:

«І сказав Бог: Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою, і хай панують над морською рибою, і над птаством небесним, і над худобою, і над усею землею, і над усім плазуючим, що плазує по землі.

І Бог на Свій образ людину створив, на образ Божий її Він створив, як чоловіка та жінку створив їх. І поблагословив їх Бог, і сказав Бог до них: Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею, і пануйте над морськими рибами, і над птаством небесним, і над кожним плазуючим живим на землі! І сказав Бог: Оце дав Я вам усю ярину, що розсіває насіння, що на всій землі, і кожне дерево, що на ньому плід деревний, що воно розсіває насіння, нехай буде на їжу це вам!

І земній усій звірині і всьому птаству небесному, і кожному, що плазує по землі, що душа в ньому жива, уся зелень яринна на їжу для них. І сталося так. І побачив Бог усе, що вчинив. І ото, вельми добре воно! І був вечір, і був ранок, день шостий» (Буття 1:26-31)

Кожна група отримує своє завдання в окремому конверті:

1 група. Знайдіть рядки, у яких іде мова про намір Бога створити людину(«Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою…»)

2 група. Знайдіть рядки, у яких йде мова про те, як  Бог возвеличив людину над іншими живими істотами ( …хай панують над морською рибою і над птаством небесним, і над худобою…)

3 група. Знайдіть рядки, у яких іде мова про те, як Господь втілив свої наміри (Перша людина була створена з пороху землі, Господь вдихнув у неї 1ух життя – і стала людина живою душею.)

4 група. Знайти рядки, у яких йдеться про те, яку настанову дав Бог першим людям («Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею».)

Діти зачитують знайдені цитати по черзі.

  •                  Яку корисну інформацію ми отримали, читаючи ці рядки Святого письма?

Людина отримала від Бога благословення не просто продовжувати життя, а й володарювати над всім живим і над всією землею (1,26).  Вона повинна була зберігати й обробляти землю (2,15). 

2. Робота зі словничком

Учитель: Християнське вчення найчастіше розглядає людину як істоту, що має три складові: дух, душу, тіло.

Учитель пропонує учням опрацювати схему у підручнику «Основи християнської етики» та записати в зошити визначення понять «дух», «душа», «тіло».

 ( Діти записують визначення у зошити)

Дух – Божественне начало в людині, сукупність сил та здатностей.

Душа – центр самоусвідомлення людини через розум, почуття і волю.

Тіло – фізична складова людини, храм душі.

3. Вправа «Схема та аналіз»

Учитель: А зараз я пропоную зобразити три складові людини у вигляді сфер. Чим ми можемо наповнити ці сфери? (любов до бога, почуття емоції, воля, вчинки людини)

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

  •                                                                                             
  •                                                                                             
  •                                                                                             

 

 

 

 

 

4. Вправа «Визначаємо головне»

-  У робочому зошиті прочитайте визначення та наведіть приклади того, що можна віднести в людині до образу Божого, а що до подоби.

Образ Божий – це природжені душевні якості та здібності, що відрізняють людину від іншого створіння (доброта, щедрість, милосердя)

Подоба Божа – це закладена в кожній людині можливість духовного вдосконалення, зростання, уподібнення Богові. Досягнення уподібнення є метою та сенсом життя християнина (святість, праведність)

5. Вправа « Кольорове серце»[1]

Учитель: Ми з вами сказали про те, що Бог наділив людину душею та серцем. Які можуть наповнюватися емоціями та почуттями. Перед вами шаблони - сердечко та кольорові фарби, які можуть передавати різні емоції людей. Давайте з вами заповнимо ці серця емоціями використовуючи фарби.

Кожному учню роздаються заздалегідь заготовлені шаблони, фарби, пензлики, склянки з водою, трубочки для коктейлю. Діти на шаблонах пензликом роблять кольорові плями. Колір  обирають самі. Далі трубочкою роздувають пляму по контуру. Таких плям може бути багато. Бажано щоб вони були різного кольору.

Підсумовуючи вправу, педагог питає у дітей:

- які кольори вони використовували;

- які емоції ці кольори символізують, чому.

Серця можна прикріпити на дошку.

6. Вправа «Бульбашки»

Учитель: Бог створив людину унікально істотою, вона має розум, здібності, вміє не тільки відчувати емоції, але й аналізувати їх. Однак Бог поклав на людину велику відповідальність за світ, створений Ним. Життя природи: рослин і тварин, – залежить від людських вчинків.

Педагог заздалегідь готує для кожної дитини мильний розчин в одноразових склянках. У кожного учня є пензлик, фарби та білий лист паперу. До склянки з мильним розчином кожна дитина додає кольорові фарби за власним бажанням, утворивши таким чином  кольорову рідину. Далі за допомогою коктейльної трубочки кожен надуває кольорову пінку у склянці до тих пір, доки не утвориться мильна шапочка над склянкою. Після цього діти кладуть папір на  склянку так, щоб закрити ним всю кольорову пінку. Потім обережно перегортають лист, на якому залишається кольорова сфера.

  •                   Діти, на що вийшли схожими наші малюнки? ( на земну кулю)
  •                   Добре, тепер зверніть увагу на  тарілочки із зернятками, що стоять перед вами (для кожної дитини стоять заздалегідь підготовані тарілочки із різними зернятками рису, гречки, проса, чечевиці та ін.). Тепер прикрасьте ними свої земні кульки.

Підсумок вправи

  •                   Діти,розгляньте свої аплікації та дайте відповідь на запитання: «Як може людина виконувати Божу настанову щодо збереження всього живого?» (примножувати те, що дав на Творець ,добрими справами оберігати світ від гріха).

Фізкультхвилинка « Квітка та свічка»

7. Вправа « Поміркуй»

  •                   Діти, ми з вами наповни серця емоціями. Емоції бувають негативні та позитивні та можуть впливати на вчинки людини. Негативні емоції це -  злість, розпач, роздратування. Вони спонукають людину на погані вчинки. Позитивні емоції це – радість, захоплення. Вони спонукають людину до добрих вчинків.
  •                   Якщо серце людини наповнене позитивними емоціями, які вчинки вона буде робити? ( добрі)
  •                   А якщо серце людини сповнене негативними емоціями, якими будуть її вчинки? (поганими)

Діти в кожній групі за своїми стихіями повинні: 

  •                  Назвати, чим Бог забезпечив людину (чисте повітря та вода, родюча земля, корисна їжа, сонячне тепло);
  •                  Заповнити таблицю

Що створив Бог

Як це руйнує людина

Які емоції переживає людина

 

 

 

8. Гра « Клубочок»

Учні  дають відповіді на запитання: «Яке покликання людини на землі»   і передають клубочок  іншому

- Отже, ми з вами з’ясували те, що людина повинна цінувати та оберігати те, що їй подарував Творець. Оскільки людина є частиною живої природи,то вона повинна берегти своє здоров'я. Недбалість у цьому питанні є порушенням заповідей.

9. Вправа «Вчимося аналізувати»

Як досягнення людства впливають на здоров’я людини

Досягнення прогресу

+

-

Мікрохвильова піч

Підігріває їжу

Шкідливі проміні

Телевізор

Цікава інформація

Псується зір

Комп’ютер

 

 

Телефон

 

 

Газова піч

 

 

Автомобіль

 

 

Пластикова пляшка

 

 

 

ІІІ. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА

1. Вправа «Долоньки»

На кольорових стікерах у формі долоньок діти пишуть про те, як людина може змінити своє ставлення до природи. Долоньки із відповідями  чіпляються на дошку навколо зображення планети Земля.

2.Вправа « Незакінчені  речення»

На цьому уроці:

Я дізнався…

Я запам’ятаю…

Було цікаво…

3.Поясніть значення вислову

«Прославляю Тебе, що я дивно утворений! Дивні діла Твої , і душа  моя відає вельми про це!»  ( Книга Псалмів  138:14)

  •                   Яке покликання людини на землі?
  •                   Як людина може прославляти Бога?

4. Домашнє Завдання.

Заповнити таблицю «Добрі справи» ( робочому зошиті)

 

Запишіть які добрі справи можна зробити для:

Родини

однокласників

природи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[1] Практичні психологи застосовують таку вправу для зняття емоційної напруги

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку