Інтегрований урок за темою "Множення десяткових дробів. Сторінками життя та творчості Великого Кобзаря". Математика 5 клас.

Про матеріал

Урок удосконалення вмінь та навичків множити десяткові дроби, повторити відомості про життя і творчість Великого українського поета Т.Г.Шевченка, формувати навички самостійної роботи; сприяти виникненню інтересу до вивчення математики, життя і творчості Т.Г. Шевченка; виховувати почуття любові до України. Спробувати об'єднати серйозну математику з милозвучною українською поезією.

Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ДВОРІЧАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

РІДКОДУБСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІ СТУПЕНІВ ДВОРІЧНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Тягілєва Надія Василівна - учитель математики

Інтегрований урок

Математика 5 клас

Математика є універсальною мовою, яка широко застосовується у всіх сферах людської діяльності. Велике значення має математика і в розвитку особистості, і встановленні її світогляду, розвитку мислення і інших якостей. Інтегровані уроки розвивають мислення і мовлення школярів, їхню увагу, пам'ять, спостережливість, кмітливість, ініціативу, самостійність, наполегливість, працьовитість, чуйне, уважне ставлення один до одного та багато інших позитивних якостей особистості, які так важливо закладати якомога швидше.

Тема уроку: « Множення десяткових дробів.  Сторінками життя та творчості Великого Кобзаря» 

Мета уроку: удосконалити вміння та навички множити десяткові дроби, повторити  відомості про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка, формувати навички самостійної роботи; сприяти виникненню інтересу до вивчення математики, життя і творчості Т.Г. Шевченка; виховувати почуття любові до України. Спробувати об’єднати серйозну математику з милозвучною українською поезією.

  Тип уроку: удосконалення знань, формування вмінь

  Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка,презентація вчителя, проектор, комп’ютер.

Вчитель. Як сказав

Blaise pascal.jpgвідомий французький математик, фізик, Блез Паскаль: «Предмет математики такий серйозний, що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавішим».

Очікувані результати:

якісне навчання всіх учнів з максимальним використанням розумових можливостей, знань, умінь і особистісних якостей усіх учасників процесу навчання; практичне застосування знань інтелектуальний розвиток особистості, формування системного і творчого мислення

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Урок наш  унікальний тим, що він поєднує два предмета математику та українську літературу. Сьогодні мовою математики ми повинні будемо назвати другу чаcтину теми нашого уроку. З якими подіями пов’язана наша тема?

Здогадайтеся, хто це? Він не просто український поет, патріот, відомий усьому світу, як борець за справедливість, який вагому частину свого життя провів у засланні. Його відомий твір надрукований на 150 мовах світу. Геній пера, український Кобзар. (Відповіді учнів).

Вчитель. Так, це Тарас Григорович Шевченко.

 Ти нам залишив прагнення високі,

 Шляхи священні, по яких іти

 Твого сумління й мужності уроки

 Ми бережем і будем берегти.

Микола Палієнко

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Зібрати зошити на перевірку, фронтально перевірити д/з. Якщо виникли запитання дати на них відповіді.

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Скільки б ми не говорили про великого українського поета та письменника, Великого Кобзаря, цього буде замало. Щоб краще ми змогли нагадати важливі моменти  життя та творчості Кобзаря давайте пригадаємо найважливіше у вивченій темі з математики «Множення десяткових дробів». Як сказав Цицерон, давньоримський політичний діяч, видатний оратор, філософ та літератор: «Ніхто не може зізнатися в тому, що він знає математику без знання дробів». Gipsmodelle Wiener Historismus Hofburg-Keller 2015 Cicero Karl Sterrer.jpg

  1. Як помножити десяткові дроби?
  2. Помножити і вписати в таблицю букви, які відповідають результату множення і отримаєте місце народження Тараса Шевченка.

0,3 * 6 =  О

0,4 * 0,9 = И

5 * 0,8 =  І

1,4* 4 =  Р

2,5 *0,03 = Ц

15 * 0,6 =  Н

1,2 * 5 =  М

6

1,8

5,6

0,36

9

0,075

4

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Тарас Григорович Шевченко народився 25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Taras_Shevchenko_painting_0181.jpg/265px-Taras_Shevchenko_painting_0181.jpgВи хочете дізнатися як з’явилося прізвище Шевченко? Незадовго  сім’я Тараса Григоровича переїхала до сусіднього села Кирилівки, де жили раніше. Нині це село Шевченкове. Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорізьким, де стояв отаман Кирило. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець. У Івана була одна донька Єфросинія.  Січовик Андрій (прадід поета) пристав до Єфросинії і став прозиватися Шевченком – бо в ті роки приймак брав жіноче прізвище. Тарас був дуже розумним хлопцем і в 1822 році батько віддав його на навчання до кирилівського дяка. За два роки Тарас навчився читати. А що ви знаєте про Шевченка? Проведемо невеличку вікторину.

Вікторина.

  1. Назвати імена батьків Тараса Шевченка.

(Катерина, Григорій).

  1.        Як звали братів і сестер Шевченка?

(У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас, Марся, Йосип).

  1. Де поневірявся  Т.Шевченко, осиротівши?

(Був попихачем у дяка П. Богорського, наймитував у попа, потім пас громадську отару).

4. У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?

“Мені тринадцятий минало”, “Сон”, “І виріс я на чужині”, “І золотої, й дорогої”).

5. З ким дружив Тарас у дитинстві?

(Сусідські діти – Данило Бондаренко, Оксана Коваленко, Павло Могильний, Іван Сокира).

6. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?

Учитель. Дякую. Хочете про Тараса Григоровича узнати більше, тоді налаштуйтеся на роботу – активну, творчу, наполегливу.

Дуже рано малий Тарас залишився сиротою у 9 років померла мати, а в 11 і батько. Тарас був дуже розумним хлопцем, в нього була величезна тяга не лише до науки, а  і до малювання. Основна освіта Тараса Шевченка тривала лише два роки. Її він здобув у церковно-приходській школі. Так як він був кріпаком, йому приходилося наймитувати у місцевого пана Енгельгарда, він і помітив талант Тараса і взяв його своїм особистим художником і направив в малярську школу Ширяєва, Санкт – Петербург, на навчання. В якому році це відбулося ви дізнаєтеся, якщо знайдете значення виразу:  478, 7868 + (0, 134 × 24,8 + 1349, 89)  (1832р.)

Вчитель. Ця подія зіграла в подальшому важливу роль у житті поета. Він познайомився з відомими людьми, художником К. Брюлловим і поетом В. Жуковським. Вражені гіркою долею талановитого юнака, вони в 1838 році  викупили його з кріпацтва за 2500 рублів. Задля цього художник Брюллов написав портрет Жуковського і продав його. Здобувши свободу, Тарас Григорович вступив до Академії мистецтв. Вірші Шевченко почав писати ще кріпаком, за його свідченням, у 1837р. Пробудженню поетичного таланту Шевченка сприяло, очевидно, знайомство його з творами українських поетів (Котляревського і романтиків). Кілька своїх поезій Шевченко у 1838р. віддав Гребінці для публікації в українському альманасі «Ластівка». Але ще до виходу «Ластівки» з'являється перша збірка Шевченка — «Кобзар». Розв’язавши задачу ви дізнаєтеся в якому році це відбулося.

Робота в групах. Група яка першою розв’яже задачу презентує її.

Задача. З однієї станції  одночасно в протилежних напрямках вирушили два потяги. Швидкість першого потяга – 83,4 км/год, що на 6,8 км/год більше, ніж швидкість другого. Яка відстань буде між ними через 11,5 години?                                                   (Відповідь:1840 км).                                                                                                     

Учитель. Отже, 18 квітня 1840 року в Петербурзі  вийшов «Кобзар». Одним із найвідоміших творів Т.Г. Шевченка, що вважають  «візитною карткою» поета, є  «Заповіт», який покладено на музику. Дізнаємося,коли написано цей твір, знайшовши значення такого виразу:

120,5 × 2,5 + 205,5 × 1,5 + 1234,65.

  (Учні самостійно знаходять значення цього виразу.)

 (Відповідь:1845)

Вчитель.   Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав у грудні 1845 р. А знаєте, як у Тараса Григоровича виникла думка  написати «Заповіт? Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика-декабриста С. Н. Самойлова. Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Якщо, смерть, то треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова: Як умру, то поховайте Мене… Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту». Але поштовх ще не є причиною.  Якби тільки хвороба поета була причиною, то ми мали б суто особистий, так би мовити, приватний, а не громадянський заповіт. Насправді ж вірш був викликаний суспільно-політичними умовами життя країни в 30–40-х роках ХІХ століття, сповнений глибокого революційного змісту. Діти, а можливо ви знаєте напам’ять цей твір і продекламує його?  Багато  творів Шевченка покладено на музику, одним із них є «Заповіт».

Відео «Заповіт». Прослухати.

Вчитель. Частину свого життя Тарас Григорович провів на засланні. Але це його не зломило, він продовжував  таврувати в своїх творах самодержавно-кріпосницький лад та поневолення уярмлених Москвою народів. За це сидів у тюрмах, які підірвали його здоров’я. Недовго прожив Шевченко, а скільки років ви дізнаєтеся, якщо розв’яжете рівняння.

 Робота в парі. Розв’язати рівняння.

( х – 35,4) : 2,9 = 4

Вчитель. Шевченко прожив тільки 47 років і написав, порівняно із сучасними йому письменниками, небагато - літературна спадщина Шевченка не перевищує 6 томів сучасного друку. Подібна ситуація із малярською спадщиною: в ній майже відсутні твори в техніці олійного живопису, натомість рішучо переважають акварелі, рисунки олівцем та гравюри.

Але значення його творчості – колосальне. Шевченко підніс авторитет української мови і зробив її символом українського народу. Він у зрозумілій формі сформулював політичний ідеал нової української нації і тому справедливо вважається пророком Нової України.

Помер  Великий поет у … році. Вам потрібно це дізнатися, якщо ви відгадаєте невідомі цифри і виконаєте множення то отримаєте рік смерті геніального Кобзаря         7*4*×0,*5 = 1**1                         (7444 × 0,25 = 1861)

Останні дні свого життя Шевченко провів у Петербурзі. Поховали його на Смоленському кладовищі. Помер Шевченко 10 березня 1861 року— на чужині. Проте за день до своєї смерті, у свій день народження, 9 березня, поет попрохав свого вірного друга Григорія Честахівського, щоб у разі його смерті похоронили його у місті Канів. У своєму «Заповіті» Шевченко писав:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого

На Вкраїні милій...

Друзі поета здійснили цей заповіт: перевезли його тіло і поховали на Чернечій горі у Каневі. Це було 22 травня 1861 року. Чи пам’ятаєте, як закінчується «Заповіт»:

І мене в сім’ї великій

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

Наш урок був би незавершеним, якщо ми з вами не зачитаємо вірші геніального українського Кобзаря Тараса Григоровича Шевченка. (Діти читають вірші).

  1. Підсумок уроку

Вчитель. Урок математики допоміг нам пройтися по сторінках біографії видатного митця українського слова. Ви продемонстрували свої знання і вміння виконувати множення десяткових дробів.  Хто зацікавився сторінками життя Тараса Григоровича Шевченка зверніться в бібліотеку або до інтернет – ресурсу і ви дізнаєтеся багато цікавого про життєвий шлях поета, письменника. Шевченка любили і люблять не лине у нас, на Україні. Він всесвітньо відомий поет і письменник, який своїми творами надихає нас і зараз на подвиг заради своєї Батьківщини. Його поезію знають не лише в нашій країні. А і за кордоном. Він, ніби серед нас, живіший всіх живих. Ось як писали про нього відомі українські письменники.

Він був сином мужика – і став володарем в царстві Духа.
Він був кріпаком – і став ве­летнем у царстві людської культури
Іван Франко

Народ знає Тараса, любить Тараса, співає його пісні, пересилає з уст в уста оповіді про нього, як про живого сучасника і учасника на­шої дійсності.
Максим Рильський

Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!
Остап Вишня

Ці вислови самі за себе говорять. Це син свого народу. У якого ми з вами повинні вчитися, як любити свою рідну землю, Україну,свій народ.

  1. Домашнє завдання

За підручником О.С. Істер, повторити правило множення десяткових дробів.

  1. Рефлексія
  • Чи сподобався вам урок?
  • Що ви для себе взяли?
  • Що для вас на уроці було головним?
  • Що найбільше сподобалося?
  • Чи зацікавилися життям і творчістю Тараса Григоровича Шевченка?
  • Про що мріяв Шевченко? (Про вільну щасливу Україну)

Література:

  1. Низкодубова В. Інтерактивні методи навчання// Вивчаємо українську мову і літературу. – 2009. - №1
  2. Тарас Шевченко. Поеми. Київ «Веселка», 1984
  3. Т.Г.Шевченко. Кобзарик «За сонцем хмаронька пливе» - Черкаси, 2013
  4. Т.Г.Шевченко Дитячий Кобзар. – видавництво Старого Лева, 2012
  5. Інтернет - ресурс

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
1721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку