2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

Урок природознавства, української мови та літературного читання "Подорож Капітошки"

Про матеріал

Урок охоплює теми з трьох предметів: природознавства, української мови (розвитку мовлення) та літературного читання відповідно до чинної програми 2 класу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

В.В. Терещенко

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок  з:

  • природознавства: «Колообіг води в природі»;
  • розвитку мовлення: «Складання казки за початком»;
  • літературного читання: «Як  «видоїти» хмару?».                      

    Мета. Розширювати і поглиблювати знання дітей про цікаве та незвичайне у природі; розвивати пізнавальні інтереси, увагу, мислення, вміння будувати висловлювання за враженнями від ознайомлення з навколишнім світом; виховувати бажання поглиблювати свої знання, уміння стисло переказувати прочитане, виявляти причинно-наслідкові зв’язки в природі. Виховувати повагу до природи та любов до казок.

    Тип уроку: урок отримання нових знань та розвитку мовлення.

    Методично – дидактичне забезпечення уроку: електронна презентація, схема колообігу води в природі, групові картки-вказівки для об’єднання в групи, мікрофон, зображення плакучої хмаринки та крапельок води для вправи «очікування», картки для індивідуальної, парної та групової роботи, картка-план уроку, опорні схеми, скринька з «секретом» (подякою водички), смайлики настрою, картки для оцінювання, фотографії погоди в природі.

 

Хід уроку

 

ДЕВІЗ УРОКУ:

На дошці напис

"Водиця — всьому цариця... "

 

І.  Етап організації

Вправа «Привітання»

- Підніміться ті, хто любить казки.

- Підніміться ті, хто любить купатися.

- Підніміться ті, хто не любить мокнути під дощем.

- А зараз скажемо одне одному «Доброго ранку!» (діти вітаються). Посміхніться і помахайте рукою мені, одне одному, нашим гостям і сідайте на свої місця за партами.

II. Етап актуалізації опорних знань.

  • Пропоную дещо відгадати.
  1. Зоря – зірниця красна дівиця, по небу гуляла плакала-ридала. (Хмара)
  2. Місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало. (Вода)
  3. Я маленька, хмаринки сльозинка

А моє ім'я … (Краплинка)

  • Молодці! То що буде у нас на вустах звучати постійно на уроці? (Хмара, вода, краплинка води)  

     Хвилинка календаря

     1 .Рубрика  "Синоптики повідомляють "

      Учитель.

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Коли ви йшли до школи, ви помітили, який стан неба?
  • Сьогодні тепло чи холодно?
  • Чи є вітер?
  • Чи були опади, а може світило сонечко?

  Перевірка раніше засвоєних знань

     Дидактична гра ««Так» чи «Ні»»

     Учитель.

  • Я вам пропоную пограти в гру. Приготуйте свої долоні. Я зараз буду вам

зачитувати твердження. Якщо воно правильне  - ви робите один удар долонями, а якщо ні, то сидите тихо.

Вода - найбільш поширена речовина на Землі. (+)

Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, повітрі. (+)

Вода може бути лише в двох станах. (-)

Вода стає твердою при 0 °С. (+)

Життя на Землі можливе без води. (-)

Вода входить до складу всіх живих організмів. (+)

При нагріванні вода замерзає. (-)

Вода відноситься до живої природи ( - )

Вода в газоподібному стані називається снігом (-)

Учитель.

  • Молодці!

      IIІ. Етап повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Учитель.

  • У нас сьогодні незвичайний урок, котрий захопить велику кількість різної

інформації, яку вам потрібно знати. (Учитель дістає скриньку і ставить її на свій стіл.) (Додаток 1) В цій скриньці є для вас дещо. Те, що там лежить і від кого воно отримає той, хто буде на уроці найуважнішим, найкмітливішим і відповідатиме на всі поставлені мною питання.

     1.Проблемна ситуація

      - Як ви вважаєте, чому воду називають вічною мандрівницею? ( Відповіді дітей)

  •      - Точну відповідь на дане питання ми отримаємо сьогодні на уроці, тема якого

 «Подорож Капітошки».

      2. Оголошення мети та завдань уроку

   3. Поділ на групи

     - Спочатку,  об'єднаємося у групи. (Вчитель розподіляє клас на 2 групи – по рядах: «Краплинка» та «Хмаринка»)

     4. Повторення властивостей води

 Учитель.

- Для подальшої роботи нам необхідно буде дещо згадати. (Перегляд відео «Властивості води»)

- В скількох станах може перебувати вода?

- Під дією чого лід перетворюється у рідину, а потім і у пару?

- Як потрібно подіяти на пару, щоб вона знову стала водою або льодом?

ІV. Етап сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

І Природознавство

Колообіг води в природі

   Учитель.

(Перегляд відео «Звідки з´являється дощ»)

  • У природі це відбувається таким чином…

(Учитель, розповідаючи, ілюструє анімаційну модель «Колообігу води у природі»)

  • Перетворення води з одного стану в інший в природі відбувається

постійно. Сонце нагріває землю. Під впливом сонячного тепла з усіх водянистих поверхонь: річок, ставків, озер, морів, океанів, ґрунту і рослин випаровується вода. Легенька водяна пара піднімається високо вгору, де набагато холодніше, ніж біля поверхні Землі. Під дією холодного повітря вона охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки збираються у великій кількості і становляться такими важкими, що починають падати на землю у вигляді дощу. Але це відбувається у теплі періоди погоди.

     Пізньої осені та взимку холоднішає. Стовпчик термометра опускається нижче 0о. Настають морози, випадає сніг. Сніжинки утворюються з водяної пари високо над землею, де надто холодно. Спочатку це дуже маленькі кристалики – крижинки, схожі на шестикутні зірочки. А за той час, поки падають, вони значно збільшуються. Це відбувається тому, що на їхньому шляху зустрічається водяна пара. Яка осідає на їх поверхні й замерзає.

     Таким чином, вода, що випарувалася, повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, граду). Частина цієї води просочується в ґрунт. Потрапляє в озера. Ставки і річки. А з них – у моря й океани. Решта води знову випаровується з поверхонь землі, водойм та рослин. І знову у вигляді пари вона піднімається вгору.

     Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в інший називають колообігом води.

  • Гарно вслухайтеся в ці слова: КОЛО-ОБІГ – БІГАТИ ПО КОЛУ.
  • Ось чому воду називають вічною мандрівницею.  Таким чином, вода в природі не утворюється з нічого і нікуди не зникає.

      Рефлексія.

  • Що відбувається з водою, яка знаходиться в озерах, ставках, морях і океанах під дією сонця?
  • Що стається з водяною парою, коли вона підіймається на небо?
  • Що випадає із хмар улітку? восени? взимку?
  • Чи можливе існування всього живого без води?

     V Етап осмислення, узагальнення і систематизації знань

2. Робота в групах. Виконання завдань.

Для обох груп

    Завдання 1 Заповнити кишеньки на схемі колообігу води у природі (Плакат).

    Завдання 2 Робота з таблицями. (Додаток 2)  Перевірка вчителем

  Рухавка «Іди, іди, дощику!»

  • Щоб вам було зрозуміло як починає йти дощ, за допомогою гри ви дізнаєтесь

умови зриву крапельок води з хмари.

   Три учня беруться за руки і становляться в коло. Останні діти заходять у коло до тих пір, поки воно не розірветься. Останні діти розсипаються в різні сторони.

ІІ Розвиток мовлення

Колективна робота над складанням казки

   Учитель.

  • Діти, що таке казка? казка – є текстом? Із яких частин він складається?
  • Сьогодні ми з вами попрацюємо над усним складанням кінцівки казки. А хочете дізнатися як вона починається?
  • Наша казка розпочинається так… (перегляд мультфільму «Капітошка»)
  • Хто така Капітошка?
  • Звідки з’явилася Капітошка?
  • З ким вона потоваришувала?
  • Їй було дуже весело?
  • Давайте придумаємо продовження цієї казки. Але спочатку дамоїй заголовок. (Подорож Капітошки). Перед вами лежать варіанти відповідей, серед яких ви будете обирати правильні і зачитувати, а  неправильні зачеркувати. (Додаток 3)
  • Капітошка -  це все ж таки краплинка води, пригріло сонечко і що з нею стало відбуватися? (Пригріло сонечко і Капітошка стала перетворюватися у пару)
  • Куди їй необхідно було підійматися?  (Вона почала підійматися угору, до хмаринки.)
  • Що сталося у хмаринці? (Капітошка змерзла і перетворилася на краплинку)
  • На хмаринці було вже багато краплинок. Чи могла це витримати хмаринка? ( Хмаринка перестала витримувати таку кількість води).
  • Оскільки хмаринка стала переповненою, що сталося з Капітошкою? (Капітошка знову з дощем потрапила до свого товариша – Вовчика).
  • Молодці! Вдома ви запишете обрану вами кінцівку казки.
  • А тепер давайте зачитаємо складену нами казочку

 Фізкультхвилинка

ІІІ Опрацювання тексту А. Григорука «Як «видоїти» хмару?»

Письменник Анатолій Григорук написав оповідання про хмари і дощ, яке має цікаву назву «Як «видоїти» хмару?»

1. Зразок читання вчителем + самостійне читання учнями способом «дощик»

- Почитайте текст і скажіть, що вам видалося незрозумілим?

2. Словникова робота (Додаток 4)

Читай правильно!

рясніший

посушливе

цілісінький

спеціальну

Гра «Утвори пару» (Додаток 5)

- Про що так говорили?

 http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/17589/content/6.jpg

5. Робота над змістом прочитаного

а) Відповіді на запитання за змістом прочитаного

- А з чого починається текст?

- Для чого виконують закличку?

- Чи завжди закличка допомагає викликати дощ?

- Для кого дощ багато значить?

- Чи можна викликати дощ коли треба? Як?

- Зараз я хочу вам показати пристрої, якими «доять» хмари.

(Перегляд фотографій приладів для виклику дощу)

Хвилинка цікавинок

Скільки важить хмара? (Перегляд цікавинки-визначення ваги хмари у слонах)

Народні прикмети. (Ознайомлення з переліком народних прикмет щодо дощу)

Сьогодні я хочу розповісти вам про те, як самостійно передбачати погоду, зокрема дощ. Треба бути просто уважним і спостережливим до навколишнього світу.

 Якщо ластівки літають низько над землею, чекай дощу.

 Жайворонок довго співає – утримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить – бути дощеві.

 Духмяно пахне м’ята – невдовзі збереться на дощ.

 Якщо вночі не було роси, удень чекай дощу.

 Ранкова зелена веселка – на дощ.

Будьте спостережливими, відшукайте інші прикмети і перевірте чи справджуються вони. Дякую за увагу.

     ІV Етап підсумку уроку

  • Що нового ви дізнались на уроці?
  •  Які стани проходить вода при кругообігу  в природі?
  • Для чого людині необхідна вода?
  • За допомогою смайликів оцініть свій настрій після уроку. А зараз, на зворотньому боці смайлика поставте собі оцінку за роботу на уроці. Я вам потім її виставлю.  (Додаток 6)
  • А зараз вже час діставати скриньку та подивитися що в ній приготовано для вас. (Діти дістають зі скриньки побажання)

     V Етап домашнього завдання

Природознавство: Опрацювати с.24-25

Розвиток мовлення: переписати закінчення казки.

Літературне читання : читати с 125-126, переказувати.

Візьміть, будь ласка листочки (Крапельки)з домашнім завданням та вкладіть їх у щоденники (Додаток 7)

     Урок закінчено!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Дякую тобі за те, що ти багато про мене знаєш та піклуєшся про моє життя на Землі.

 

                                                                                    Твоя водичка

 

Додаток 2

З'єднати стрілками пору року та вид перетворення води при кругообігу.

 

 

 

ЗИМА

 

Перетворення води з рідкого стану в твердий.

 

Перетворення води з рідкого стану в газоподібний.

 

 

 

ВЕСНА

 

ЛІТО

 

Перетворення води з газоподібного стану в рідкий.

 

 

ОСІНЬ

 

Перетворення води з твердого стану в рідкий.

 

 

Додаток 3

  • Пригріло сонечко і Капітошка стала перетворюватися у пару.

Пригріло сонечко і Капітошка стала перетворюватися у сніг.

 

  • Вона почала підійматися угору, до хмаринки.

Вона почала підійматися угору погуляти.

 

  • Капітошка змерзла і перетворилася на краплинку

Капітошка замерзла, але залишилася парою.

 

  • Хмаринка перестала витримувати таку кількість води.

Хмаринці подобалось витримувати таку кількість води.

 

  • Капітошка знову з дощем потрапила до свого товариша – Вовчика.

Капітошка від цього перетворилася в крижинку.

 

Додаток 4

Читай правильно!

рясніший

посушливе

цілісінький

спеціальну

 

Додаток 5

Рясніший                                             день

Посушливе                                          гармата

Цілісінький                                          дощ

Спеціальна                                           літо

 

Додаток 6

https://thetomatos.com/wp-content/uploads/2016/06/emotion-faces-clipart-4-768x640.jpghttps://thumbs.dreamstime.com/z/vector-yellow-smiley-stock-image-36318867.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

Природознавство: Опрацювати с. 25-26

Розвиток мовлення: переписати закінчення казки

Літературне читання : читати с 125-126, переказувати.

 

 

docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку