Урок охоплює теми з трьох предметів: природознавства, української мови (розвитку мовлення) та літературного читання відповідно до чинної програми 2 класу.
Підготувала
вчитель початкових класів
В.В. Терещенко
Інтегрований урок з:
Мета. Розширювати і поглиблювати знання дітей про цікаве та незвичайне у природі; розвивати пізнавальні інтереси, увагу, мислення, вміння будувати висловлювання за враженнями від ознайомлення з навколишнім світом; виховувати бажання поглиблювати свої знання, уміння стисло переказувати прочитане, виявляти причинно-наслідкові зв’язки в природі. Виховувати повагу до природи та любов до казок.
Тип уроку: урок отримання нових знань та розвитку мовлення.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: електронна презентація, схема колообігу води в природі, групові картки-вказівки для об’єднання в групи, мікрофон, зображення плакучої хмаринки та крапельок води для вправи «очікування», картки для індивідуальної, парної та групової роботи, картка-план уроку, опорні схеми, скринька з «секретом» (подякою водички), смайлики настрою, картки для оцінювання, фотографії погоди в природі.
Хід уроку
ДЕВІЗ УРОКУ:
На дошці напис
"Водиця — всьому цариця... "
І. Етап організації
Вправа «Привітання»
- Підніміться ті, хто любить казки.
- Підніміться ті, хто любить купатися.
- Підніміться ті, хто не любить мокнути під дощем.
- А зараз скажемо одне одному «Доброго ранку!» (діти вітаються). Посміхніться і помахайте рукою мені, одне одному, нашим гостям і сідайте на свої місця за партами.
II. Етап актуалізації опорних знань.
А моє ім'я … (Краплинка)
Хвилинка календаря
1 .Рубрика "Синоптики повідомляють "
Учитель.
Перевірка раніше засвоєних знань
Дидактична гра ««Так» чи «Ні»»
Учитель.
зачитувати твердження. Якщо воно правильне - ви робите один удар долонями, а якщо ні, то сидите тихо.
Вода - найбільш поширена речовина на Землі. (+)
Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, повітрі. (+)
Вода може бути лише в двох станах. (-)
Вода стає твердою при 0 °С. (+)
Життя на Землі можливе без води. (-)
Вода входить до складу всіх живих організмів. (+)
При нагріванні вода замерзає. (-)
Вода відноситься до живої природи ( - )
Вода в газоподібному стані називається снігом (-)
Учитель.
IIІ. Етап повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Учитель.
інформації, яку вам потрібно знати. (Учитель дістає скриньку і ставить її на свій стіл.) (Додаток 1) В цій скриньці є для вас дещо. Те, що там лежить і від кого воно отримає той, хто буде на уроці найуважнішим, найкмітливішим і відповідатиме на всі поставлені мною питання.
1.Проблемна ситуація
- Як ви вважаєте, чому воду називають вічною мандрівницею? ( Відповіді дітей)
«Подорож Капітошки».
2. Оголошення мети та завдань уроку
3. Поділ на групи
- Спочатку, об'єднаємося у групи. (Вчитель розподіляє клас на 2 групи – по рядах: «Краплинка» та «Хмаринка»)
4. Повторення властивостей води
Учитель.
- Для подальшої роботи нам необхідно буде дещо згадати. (Перегляд відео «Властивості води»)
- В скількох станах може перебувати вода?
- Під дією чого лід перетворюється у рідину, а потім і у пару?
- Як потрібно подіяти на пару, щоб вона знову стала водою або льодом?
ІV. Етап сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
І Природознавство
Колообіг води в природі
Учитель.
(Перегляд відео «Звідки з´являється дощ»)
(Учитель, розповідаючи, ілюструє анімаційну модель «Колообігу води у природі»)
постійно. Сонце нагріває землю. Під впливом сонячного тепла з усіх водянистих поверхонь: річок, ставків, озер, морів, океанів, ґрунту і рослин випаровується вода. Легенька водяна пара піднімається високо вгору, де набагато холодніше, ніж біля поверхні Землі. Під дією холодного повітря вона охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки збираються у великій кількості і становляться такими важкими, що починають падати на землю у вигляді дощу. Але це відбувається у теплі періоди погоди.
Пізньої осені та взимку холоднішає. Стовпчик термометра опускається нижче 0о. Настають морози, випадає сніг. Сніжинки утворюються з водяної пари високо над землею, де надто холодно. Спочатку це дуже маленькі кристалики – крижинки, схожі на шестикутні зірочки. А за той час, поки падають, вони значно збільшуються. Це відбувається тому, що на їхньому шляху зустрічається водяна пара. Яка осідає на їх поверхні й замерзає.
Таким чином, вода, що випарувалася, повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, граду). Частина цієї води просочується в ґрунт. Потрапляє в озера. Ставки і річки. А з них – у моря й океани. Решта води знову випаровується з поверхонь землі, водойм та рослин. І знову у вигляді пари вона піднімається вгору.
Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в інший називають колообігом води.
Рефлексія.
V Етап осмислення, узагальнення і систематизації знань
2. Робота в групах. Виконання завдань.
Для обох груп
Завдання 1 Заповнити кишеньки на схемі колообігу води у природі (Плакат).
Завдання 2 Робота з таблицями. (Додаток 2) Перевірка вчителем
Рухавка «Іди, іди, дощику!»
умови зриву крапельок води з хмари.
Три учня беруться за руки і становляться в коло. Останні діти заходять у коло до тих пір, поки воно не розірветься. Останні діти розсипаються в різні сторони.
ІІ Розвиток мовлення
Колективна робота над складанням казки
Учитель.
Фізкультхвилинка
ІІІ Опрацювання тексту А. Григорука «Як «видоїти» хмару?»
Письменник Анатолій Григорук написав оповідання про хмари і дощ, яке має цікаву назву «Як «видоїти» хмару?»
1. Зразок читання вчителем + самостійне читання учнями способом «дощик»
- Почитайте текст і скажіть, що вам видалося незрозумілим?
2. Словникова робота (Додаток 4)
Читай правильно!
рясніший
посушливе
цілісінький
спеціальну
Гра «Утвори пару» (Додаток 5)
- Про що так говорили?
5. Робота над змістом прочитаного
а) Відповіді на запитання за змістом прочитаного
- А з чого починається текст?
- Для чого виконують закличку?
- Чи завжди закличка допомагає викликати дощ?
- Для кого дощ багато значить?
- Чи можна викликати дощ коли треба? Як?
- Зараз я хочу вам показати пристрої, якими «доять» хмари.
(Перегляд фотографій приладів для виклику дощу)
Хвилинка цікавинок
Скільки важить хмара? (Перегляд цікавинки-визначення ваги хмари у слонах)
Народні прикмети. (Ознайомлення з переліком народних прикмет щодо дощу)
Сьогодні я хочу розповісти вам про те, як самостійно передбачати погоду, зокрема дощ. Треба бути просто уважним і спостережливим до навколишнього світу.
Якщо ластівки літають низько над землею, чекай дощу.
Жайворонок довго співає – утримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить – бути дощеві.
Духмяно пахне м’ята – невдовзі збереться на дощ.
Якщо вночі не було роси, удень чекай дощу.
Ранкова зелена веселка – на дощ.
Будьте спостережливими, відшукайте інші прикмети і перевірте чи справджуються вони. Дякую за увагу.
ІV Етап підсумку уроку
V Етап домашнього завдання
Природознавство: Опрацювати с.24-25
Розвиток мовлення: переписати закінчення казки.
Літературне читання : читати с 125-126, переказувати.
Візьміть, будь ласка листочки (Крапельки)з домашнім завданням та вкладіть їх у щоденники (Додаток 7)
Урок закінчено!
Додаток 1
Дякую тобі за те, що ти багато про мене знаєш та піклуєшся про моє життя на Землі.
Твоя водичка
Додаток 2
З'єднати стрілками пору року та вид перетворення води при кругообігу.
ЗИМА |
|
Перетворення води з рідкого стану в твердий. |
Перетворення води з рідкого стану в газоподібний.
|
ВЕСНА |
ЛІТО |
|
Перетворення води з газоподібного стану в рідкий. |
ОСІНЬ |
|
Перетворення води з твердого стану в рідкий.
|
Додаток 3
Пригріло сонечко і Капітошка стала перетворюватися у сніг.
Вона почала підійматися угору погуляти.
Капітошка замерзла, але залишилася парою.
Хмаринці подобалось витримувати таку кількість води.
Капітошка від цього перетворилася в крижинку.
Додаток 4
Читай правильно!
рясніший
посушливе
цілісінький
спеціальну
Додаток 5
Рясніший день
Посушливе гармата
Цілісінький дощ
Спеціальна літо
Додаток 6
Додаток 7
Природознавство: Опрацювати с. 25-26
Розвиток мовлення: переписати закінчення казки
Літературне читання : читати с 125-126, переказувати.