Підготувала захід вчитель біології: Труш Наталія Миколаївна
Інтегрований захід.
« Рослини в нашому житті»
Мета. Збагатити знання дітей про значення рослин у нашому житті: призначення, користь; вдосконалити вміння спостерігати за навколишнім світом, за змінами в природі. Виховувати бережливе ставлення до рослин, любов до рідного краю.
Обладнання: мультимедійне слайд-шоу, композиція із квітів, тавблиці, плакати.
Вступ ( звучить музика. Показ слайд шоу)
Вчитель:
Осінь. Різнобарвна, розмаїта. Спочатку вона пишна, золота й сонячна, а потім сумна, дощова, холодна. Восени красиво. Листя на деревах постійно змінює колір, а згодом і зовсім опадає на землю, вистилаючи її м’яким килимом..
Дійсно , природа прекрасна в будь-яку пору року. Скільки радості вона може подарувати людині! Світ рослин – безмежний світ, наповнений красою і таємницею. І наша мета - розкрити ці таємниці не нанісши втрати природі!
“Природа – це казка,яку треба читати серцем ”
Для того, щоб це підтвердити , учні 7 класу об’єдналися в групи і підготували міні проекти: Які таємниці ви змогли розкрити, зараз ми про це дізнаємося із ваших проектів!
І група - “ Науковці(історики та географи) ”
Знайомство з історією виникнення та походженням різних рослин.
ІІ група – “ Дослідники ”
Вплив мінеральних речовин на ріст і розвиток рослини.
ІII група – “ вітаміни на нашому столі»
Які вітаміни містять овочі фрукти нашого столу та їхнє значення.
ІV група – «Юні митці»
Створення малюнків на тему:
“ Первоцвіти нашої місцевості “,
“ Виготовлення композицій з природного матеріалу
2 Основна частина.
Сьогодні ми з вами будемо говорити про рослини, завдяки рослин відбулася еволюція розвитку інших організмів. Без них не може існувати будь-який організм! Чому?
1 Інтелектуальна розминка «Що вам відомо про рослини»
1Ведучий:Давайте згадаємо значення рослини!
2 Ведучий: А чи знаєте ви що….? ( слайд показ)
1Ведучий: - Знамениті Страдиварі, Аматі, Гварнері робили свої скрипки з ялини. Для цього вибране дерево підсікали і на три роки залишали на кореню. При цьому воно поступово втрачало вологу, деревина його ущільнювалася, набувала легкості, а музичні інструменти з такого дерева отримували особливу силу звучання.
2 Ведучий: - З деревини стовбура однієї середньої за розмірами секвої можна збудувати 50 будинків на шість кімнат, а для транспортування такої кількості деревини необхідно не менше 60 товарних вагонів.
1Ведучий: 1242 році захисники фортеці Хуст(Закарпатська область) відбивали напад татаро-монгольських військ за допомогою гарматних ядер. Виготовлених з деревини тису, за твердість не поступається металу, має червоний колір.
2 Ведучий:Деякі види бамбука у віці 4 роки мають таку деревину, що з неї роблять мечі, які не поступаються за міцністю стальним.
1Ведучий: У тропічних лісах Південної Азії поширені пальми – ліани каламуси, всередині яких є великі судини з водою. Мандрівники це знають, відрубують двометровий кінець стебла і відціджують звідти декілька склянок стерильно чистої води.
2 Ведучий: В Індії росте рослина калі-канда, листки якої перебивають апетит. Людина, якою б голодною вона не була, з’ївши один – два листочки цієї рослини, почуває себе ситою у продовж тижня. Вчені встановили, що її сік не містить жодних поживних речовин, а лише створює ілюзію ситності.
1Ведучий:Японські селекціонери вивели спеціальні сорти хризантем, з квіток яких готують смачні страви.
3 Вчитель: Повідомлення І група - “ Науковці(історики та географи) ” (слайди
Учні здійснили мандрівку в царство рослин познайомилися з розмаїттям рослин, що оточують нас усюди. Мандрувати їм допомогли : довідкова література, Інтернет, таблиці , енциклопедії, атласи .
Учні цієї групи гортаючи сторінки наукової літератури підготували цікаві факти з історії виникнення та походження найбільш відомих рослин нашої місцевості.
4 До захисту проекту запрошуються історики та географи:
Учень1: «Батьком» ботаніки — науки, яка вивчає рослини, вважають давньогрецького вченого Теофаста (він жив у 372–286 роках до нашої ери). Саме він уперше спробував систематизувати рослини.
У 1175р. китайський імператор Джен ЦУ описав 1000 видів рослин.
У 1492р. Колумб залишає Іспанію у пошуках західного шляху в Індію. Із Нового Світу він привіз у Європу нову зернову культуру – кукурудзу.
Під час другої експедиції у 1943 – привіз цукровий тростину у Санто-Доминго.
В 1516р. перший цукор, отриманий із тростини, був відправлений в Іспанію.
Колумб привіз у Іспанію також ананас і стручковий перець, дуже гострий, гостріший ніж на Кавказі. Цей перець відомий в Англії з 1548р. і вирощувався у Центральній Європі 1585р.
Колумб завіз огірки.
Учень2: 1500р. квасоля, родиною є Америка, стала відома у Європі, також в Іспанію був завезений із південної Америки – батат, пізніше потрапив у Китай, Індію, Малазію, де отримав велике розповсюдження.
7000 р. тому назад вирощували рис у Китаї.
9000р. у Сірії і Терції відомий льон, саме льон є основним матеріалом для виготовлення тканин.
Учень3: На ближньому Сході 10000 р. тому назад люди почали вирощувати пшеницю и ячмінь, в ті часи ячмінь був щоденною їжею для людини. Археологи знайшли вперше борошно мелене каміння.
Розкопки у шанідарській печері, говорять, що в ті часи, приблизно 50000р. тому назад, місцеві жителі споживали у їжу насіння грецького горіха.
5000р. тому назад у Північній Африці вже вирощували сорго.
4000р. тому назад у Північній Африці вже вирощували просо.
Учень 4: 1591р. у своє навколо світне плавання , для знаходження нових торгівельних маршрутів, відправився Магеллан. Він разом зі своєю експедицією привезли: 26т. гвоздики, мішки мускатних горіхів і цитрусових, а також деревину сандалового дерева.
1516р.у Новий світ із Африки завезли банани.
1514р. Альянс став першим європейцем, допливши до Китаю морським шляхом. У Китаї португальці вперше помітили апельсини, плоди із Індії і Цейлону.
1521р. Мексика відкриття - ваніліну.
5 Вчитель: Вікторина: Рослини і Кулінарія:
1З Якої рослини роблять манну крупу? (Пшениці)
2 Один з кращих сортів цих фруктів носить високий титул французької герцогині. Таку назву мають і цукерки, і газована вода. Що це? (груша, дюшес)
3 З Англії у 17 ст. ця рослинна приправа була ціннішою за золото. ( перець)
4 Із цієї водорості японці роблять овочеву ікру, пюре. Салати, консерви, і навіть цукерки. Яка її назва? (ламінарія)
5 З якої рослини варять геркулесову кашу? ( овес)
6 Як називається абрикос, висушений із кісточкою? ( урюк)
7Із чого одержують харчову лимонну кислоту? (гриба аспергила)
8 О. Суворов назвав цю кашу «богатирською». З плодів якої рослини варять таку кашу? ( гречки)
9 У якій країні використовують хризантеми у їжу? (Японія)
6 Вчитель: До захисту проекту запрошуються ІІ група – “ Дослідники ” рослини та хімія
Їхнім завданням було дослідити вплив мінеральних речовин на ріст і розвиток рослини.
Учень1 До складу рослини входить 80 хімічних елементів, 24 елементи виконують в клітині важливу функцію, завдяки поглинанню з ґрунту мінеральні речовини рослина використовує їх для утворення органічних речовин: білків, нуклеїнових кислот, хлорофілу, вуглеводів тощо..
Навіть ті хімічні елементи, які в клітинах міститься у дуже малих кількостях, нічим не можуть бути замінені бо дуже потрібні для життя. Наприклад: при нестачі заліза або міді в грунті виникає хвороба у рослин - хлороз ( фотосинтез не відбувається), нітроген – посилює розвиток надземних органів, а калій - коренів, сполуки калію, фосфору підвищують холодостійкість рослини.. тощо
Учень2:Практична частина дослідження
1 Взяли три однакових горщика, грунт який бідний на мінеральний склад і висадили у всі 3 горщики герань
2 слідкували за появою першого зародкового листочка, пройшло багато часу і листочки були на всіх рослинах жовтими, скрученими, недорозвиненими.
3 для поновлення мінерального складу грунту ми застосовували підживлення мінеральними добривами.
4- До 1 горщика ми внесли необхідну норму мінеральних добрив;
- До 2 горщика ми не вносили добрива
- До з горщика внесли поза нормовану кількість добрив;
- слідкували за розвитком рослини( кількість листочків, висота стебла , форма листочка) Демонстрація висаджених рослин.
Отже висновки :Мінеральний склад ґрунту є дуже важливим для розвитку рослини, там де норма мінеральних речовин - гарний ріст і розвиток рослини, там де багато мінеральних речовин а бо відсутність – хвороби рослин пригнічений ріст і розвиток. Недостатня кількість мінеральних речовин у рослин – хвороби тварин та людини.
7 Вчитель: Вікторина: Рослини і фізика, математика.
1 Який фізичний закон був відкритий за допомогою яблука? ( закон всесвітнього тяжіння)
2 Цю квітку назвали на честь французької жінки-математика? ( Гортензія).
3 Що має спільне дерево баобаб і підручник алгебри для 7-9-х класів? (корені)
8 Вчитель: ІII група – «вітаміни на нашому столі»( на столі фрукти овочі) завданням цієї групи було опрацювання літератури для з’ясування які вітаміни містять овочі фрукти нашого столу та їхнє значення .
№1 Історія відкриття вітамінів.( презентація)
Учень1:Причини захворювань пов’язаних з неповноцінним харчуванням першим відкрив російський лікар Лунін Микола Іванович. Він в 1880 році проводив досліди над двома групами лабораторних мишей. Одну він годував натуральним молоком, а другу – штучною сумішшю, куди входили хімічно чисті білки , жири і вуглеводи, мінеральні солі в тих самих пропорціях, що й в молоці. Тварини другої групи на 11-й день загинули. Лунін зробив висновок, що для підтримання нормальної життєдіяльності організму крім білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей потрібні ще якісь речовини, які в малих концентраціях сильно впливають на процеси життєдіяльності і вони є в молоці. Пізніше їх назвали вітаміни!
На сьогодні відомо понад 50 вітамінів.
Позначаються вони спеціальними назвами або буквами латинського алфавіту A, B, C. D Відкриття і отримання деяких вітамінів дало лікарям могутній засіб для лікування хвороб, що виникли при недостатній кількості вітамінів.
Учень 2 Вітамін В:
Вітамін В1 (тіамін) – перша речовина, з якої почалося вивчення вітамінів. Історія його пов’язана з вивченням хвороби «бері – бері». У хворих наступив параліч кінцівок. У хворого ноги були нібито заковані в кайдани. З цим і пов’язана назва хвороби – бері – бері, що означає окови.
захворювання хворих лікували – висівками, бо там міститься вітамін В.
Вітаміни С:
Якщо в їжі, що вживає людина немає вітаміну С, то виникає хвороба цинга. До недавнього часу цинга була хворобою моряків, які не мали свіжих овочів і фруктів. Найменший удар викликав у них на шкірі крововиливи, зуби розшатувалися і випадали, ясна кровоточили, люди швидко втрачали вагу і помирали. Тільки овочі і фрукти могли їх спасти від смерті. Зараз ми можемо купити аскорбінову кислоту в любій аптеці, а цинга стала дуже рідкісною хворобою.
Питання вчителя:
Ваші дії перед епідемією грипу?
Вживання вітаміну С ( в вигляді відварі шипшини, лимонів)
Так як картоплю ми приймаємо кожний день в великій кількості, то це забезпечує організм вітаміном С.
Учень 3 Вітамін А:
Ще з давніх джерелах медицини говорили про те, що у деяких людей спостерігалась дивна хвороба: вдень, при яскравому світлі, ці люди бачили добре, а в сутінках майже зовсім втрачали зір. Цю хворобу назвали нічною або курячою сліпотою ще з 1500 років до нашої ери. Дивимося на слайд: Де ще знаходиться вітамін А?
В продуктах рослинного походження знаходиться провітамін А(каротин), який в організмі перетворюється на вітамін А.
Вітамін D:
В 1665 році англійський лікар Глісон описав хворобу, що спостерігалась в графстві Дорсет і Соларсет. Він назвав її рахітом.
При рахіті відбувається викривлення кісток ніг і грудної клітки.
Питання:
1. Як же організм одержує вітамін D?
В: Людина одержує вітамін D двома шляхами. Де цей вітамін утворюється над дією ультрафіолетових променів.
Учень 4 Вітамін Е ( слайд):
Його треба вживати всім, хто хоче наростити м’язи, поліпшити спортивні досягнення.
Найбільш його в рослинних оліях: соняшниковій, кукурудзяній, соєвій, оливковій.
«Мозковий штурм»
Завдання до гри:
1 Назвіть овочі фрукти які містять вітамін С?
2 Хвороба яка розвивається за недостатньої кількості вітаміну Д?
3 Де міститься вітамін А?
4 Хвороба яка розвивається за недостатньої кількості вітаміну В?
5 Де міститься вітамін Е?
10 група «Юні митці» ( на столі знаходяться різні композиції)
“ Роботи юних митців” (презентація)
Першу частину періоду праці над проектом юні митці малювали малюнки рідкісних рослин нашої місцевості, які занесені до Червоної книги України. (демонстрація)
Виготовлення композицій з рослинних форм (
Вироби з природного матеріалу
Другу частину періоду праці над проектом, юні митці виготовляли
композиції з рослин. Демострація)
11 Групова робота: у вас на столах лежать різноманітні рослини, ваше завдання:
Вчитель В народі кажуть, що кожна людина у своєму житті повинна посадити дерево.
Де б ви не були, ви повинні завжди пам’ятати:
Щоб згубити молоде дерево, потрібна хвилина, а виростити – роки. Не ламай черемху та інші кущі! Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо,- від неї, то відплати ти їй своєю добротою, увагою, і вона буде щедрою.
Все , що цінуємо в житті,
Ми для нащадків маємо зберегти!
Дякуємо за увагу!!!