Інтелект - карти з інтегрованого курсу "Я досліджую світ", 3 клас

Про матеріал
Інтелект-карти можна використовувати і готові, і доповнювати їх, і створювати разом із учнями. Під час створення ментальних карт проводиться робота в групах, парах; використовуються рольові ігри та дискусії. Застосування в освітньому процесі ментальних карт робить урок цікавим та формує у дітей ключові компетентності з різних галузей: природничої, екологічної, інформаційно-комунікаційної, громадянської, соціальної та здоров'язбережувальної.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Інтелект- карти 

                                       з  інтегрованого курсу  «Я досліджую світ»                                                                                                               

image за підручником І. Грущинської та З. Хитрої   для 3 класу 2020 року видання  

Творча група вчителів: Селезньова І.С.,  Токар О.В., Фейлик О.М.,  Шевчук Л.Р., Шолудько І.М.        

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

        Щодня наш мозок отримує неймовірну кількість інформації. Для вдалого її структурування та візуалізації можна створювати інтелект-карти. Автором цієї ідеї є британський психолог Тоні Бьюзен. Його методика використовується ще із 70-х років минулого століття.

        Яке ж значення інтелект-карт сьогодні, у 21 столітті?

        По-перше, під час створення такої карти активізується процес мислення, розвивається логічне і креативне мислення;         по-друге, так легше усвідомити і запам'ятати потрібну інформацію;         по-третє, така карта дозволяє побачити причинно-наслідкові зв'язки у межах єдиної картинки;         по-четверте, нашому мозку легше сприймати інформацію із яскравої схеми, ніж із суцільного тексту;         по-п'яте, візуалізація інформації сприяє кращому розумінню та запам'ятовуванню матеріалу на тривалий час.

        Отже, такі карти можна і потрібно використовувати на уроках  у початковій школі на будь-яких етапах: актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання, робота з новим матеріалом, закріплення вивченого, підсумок, рефлексія. 

        При створенні таких карт головне – зрозуміла структура, а далі – необмежений простір для творчості. І в цьому допоможуть інтерактивні методи навчання. Зокрема, «Брейнстормінг»,  «Так чи ні», «Викинути зайве», «Мозаїка» тощо.

      Інтелект-карти можна використовувати і готові, і доповнювати їх, і створювати разом із учнями.  Під час створення ментальних карт проводиться робота в групах, парах; використовуються рольові ігри та дискусії.

     Застосування в  освітньому процесі ментальних карт робить урок цікавим та формує у дітей ключові компетентності з  різних  галузей: природничої, екологічної, інформаційно-комунікаційної, громадянської, соціальної та здоров'язбережувальної.    

      Запропоновані нашою творчою групою вчителів інтелект-карти допоможуть краще запам'ятати  та систематизувати навчальний матеріал з курсу  «Я досліджую світ» за підручником І. Грущинської та З. Хитрої для 3 класу 2020 року видання.    

 

 

 

 

 

 

 

image

 

Тиждень 5.

Природа - частина навколишнього світу 

1.       Як ви розумієте вислів " Природа - частина навколишнього світу"?

2.       Що належить до навколишнього світу, а що - тільки до природи?

3.       Що називають навколишнім світом?

4.       Як життя людини пов'язане із природою?

5.       Що дає природа людині?

6.       Чому люди повинні досліджувати природу й вивчати її закони?

7.       Назвіть основні методи дослідження природи.

8.       Які прилади використовує людина для дослідження природи?

9.       Поясніть, що називають тілами (об'єктами), а що явищами природи?

10.  Які тіла неживої природи ви знаєте?

11.  Наведіть приклади тіл живої природи.

12.  Що називають рукотворними предметами?

13.  Поміркуйте, чи настане час, коли людство припинить досліджувати природу? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сонце - джерело життя на Землі

 

image

 

 

Тиждень 6.

Сонце - джерело життя на Землі 

1.  Чому відбувається зміна дня і ночі?

2.  Розкажіть, як Сонце впливає на настання пір року на Землі? 

3.  Як змінюється впродовж року тривалість дня і ночі?

4.  Як впливає Сонце на стан природи у різні пори року?

5.  Що відбувається в неживій природі в різні пори року?

6.  Які умови необхідні для нормального росту й розвитку всіх живих організмів?

7.  Як сонячне світло впливає на ваше самопочуття і настрій?

8.  Що б сталося на Землі, якби зникло Сонце?

9.  Намалюйте вітальну листівку до Всесвітнього дня Сонця.

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

Тиждень 7.

Планета «Вода»

1.       Назвіть властивості води.

2.       У яких трьох станах може перебувати вода? Наведіть приклади.

3.       Що відбувається із водою під час охолодження?

4.       За якої температури рідка вода перетворюється на лід?

5.       Що таке кипіння? За якої температури воно відбувається?

6.       Назвіть найвідоміші водні розчини.

7.       Які води утворюють водну оболонку Землі?

8.       Де міститься прісна вода?

9.       Якої води на планеті більше?

10.  Що називають колообігом води у природі?

11.  Складіть розповідь «Вода – мандрівниця».

 

 

Значення води

image

 

Тиждень 8.

Значення води

1.       Розкажіть, як у побуті ваша сім'я витрачає воду?

2.       Яке значення має вода для промислового виробництва?

3.       На які потреби витрачають воду у сільському господарстві?

4.       Що називають "диханням" океану?

5.       Чому з давніх-давен міста і села виникали на берегах річок і озер?

6.       Як ви розумієте словосполучення "водні дороги"?

7.       Який водний транспорт ви знаєте?

8.       Для чого будують гідроелектростанції?

9.       Чи можна відновити запаси енергії води?

10.  Доберіть прислів'я і приказки про воду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

Охорона води

 

Тиждень 9.

Охорона води 

1.  Які джерела забруднення води ви знаєте?

2.  За допомогою чого відбувається самоочищення води?

3.  Доберіть гасло і намалюйте емблему до Всесвітнього дня води.

4.  Які методи очищення й ощадливого використання води запроваджені на державному рівні?

5.  Доберіть експонати для музею води, який ви відкриєте у школі.

6.  Що станеться з нашою планетою, якщо люди й надалі забруднюватимуть водойми?

7.  Складіть свої правила ощадного використання води вдома.

image

Тиждень 10.

Властивості та склад повітря

1.     Назвіть властивості повітря.

2.     Доведіть, що повітря пружне.

3.     Що називається вітром?

4.     Яку роль виконує вітер у природі?

5.     Що таке атмосфера?

6.     Який склад має повітря?

7.     Які досліди доводять, що повітря є скрізь?

8.     Які з ваших іграшок наповнені повітрям? Намалюйте їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageВітер і погода

 

                                                                                                                                                   Ясно

                                                      Флюгер               Напрямок                                    

Основні                                                                                                                                     характеристики    Утворення                  Хмарно

                                         Анемометр             Тривалість                                                                          вітру

                                                  Швидкість                                                                                       Похмуро                                                                                                                                            Хмарність  

                                                                                   Сила

                                                                                                                             Тихий Температура          Термометр  повітря

                                                                                                 Легкий      Вітер

Сонячне

                                                                                                      Помірний            і випромінювання

                      Сильний                                                                                                            Зміни,які            погода     Вітер                                                                             вітер у         Опади            

                                                                                   приносить                                                                   Дощ

                                                                                                           довкілля                                                                      Сніг

                 Зниження                                                                                                                                                

              температури                                                                                                                                   Град

                                                                   Північний                                 Основні

                               Тепло                                                                                               П                                                        івденний        показники         Іній      погоди

              Сухі, ясні дні                                                                                                                         Туман                                                                                                                    

Східний

                 Вологість                                                                                                                                       Роса

                                                                               Західний                                                                                                    

                                                                                                                 Паморозь

                      Зима                       Мряка, дощ, снігопади

 

 

                       Літо                     Хмарно, прохолодно, дощ

Тиждень 11.

Вітер і погода

1.   Назвіть основні характеристики вітру.

2.   Якими бувають показники сили та швидкості вітру?

3.   Якими  приладами вимірюють напрямок і швидкість вітру?

4.   Як зміни напрямку й сили вітру впливають на самопочуття старших членів вашої родини?

5.   Назвіть, за якими ознаками характеризують погоду?

6.   Які  прилади допомагають дослідити погоду?

7.   Охарактеризуйте  погоду сьогоднішнього дня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

Тиждень 12.

Охорона повітря

1.     Які природні чинники забруднення повітря ви знаєте?

2.     Як діяльність людини впливає на повітря?

3.     Чому чистота повітря важлива для людей, тварин, рослин?

4.     Який правовий захист має повітря?

5.     Як природа намагається впоратись із забрудненням повітря?

6.     Назвіть природоохоронні заходи, спрямовані на збереження чистоти повітря.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гірські породи й корисні копалини  

 

 

image

Тиждень 13.

Гірські породи й корисні копалини

1.       Що називають корисними копалинами?

2.       Наведіть приклади гірських порід.

3.       З чого складаються гірські породи?

4.       Які гірські породи й мінерали ви бачите щодня?

5.       Що таке родовища корисних копалин?

6.       Якими способами можна добувати корисні копалини?

7.       Хто такі геологи і чим вони займаються?

8.       У яких трьох станах перебувають корисні копалини? Наведіть приклади.

9.       За якими властивостями характеризують корисні копалини?

10.  Складіть текст-розповідь про «домашні» гірські породи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування корисних копалин

image

 

Тиждень 14.

Застосування корисних копалин

1.       На які групи поділяються корисні копалини?

2.       Які паливні корисні копалини ви знаєте?

3.       Що з них виробляють?

4.       Які корисні копалини належать до рудних?

5.       Наведіть приклади виробів із металів.

6.       Що ви знаєте про нерудні корисні копалини?

7.       До якої групи корисних копалин належать кам'яна сіль і сода?

8.       Які корисні копалини можна використати для будівництва житла?

9.       Які корисні копалини належать до вичерпних?

10.  Як ви думаєте, чому вони отримали назву невідновлювальні природні багатства?

11.  Що ви знаєте про відновлювальні невичерпні природні ресурси?

12.  Доберіть експонати до шкільного музею «Корисні копалини вашого краю».

 

 

 

 

 

Ґрунт - особлива прикмета планети Земля

 

image

 

 

Тиждень 15.

Ґрунт - особлива прикмета планети Земля

1.       Що називається ґрунтом? 

2.       Як утворюється ґрунт?

3.       Чому ґрунт належить до неживої природи?

4.       Доведіть, що ґрунт належить до живої природи.

5.       Який ґрунт називають родючим?

6.       З чого складається ґрунт?

7.       Які види ґрунтів ви знаєте?

8.       Який ґрунт найродючіший?

9.       Порівняйте глинистий і піщаний  ґрунти. Чим вони відрізняються?

10.  Намалюйте тварин, життя яких тісно пов'язане з ґрунтом.   

image

 

                                                                                                                                                                 Тиждень 16.      

Родючий ґрунт - запорука врожаю

 

1.     Чому кажуть, що родючий ґрунт – запорука врожаю?

2.     Яке значення має ґрунт для рослин?

3.     Наведіть приклади значення ґрунту для життя людей і тварин.

4.     Які зміни відбулися б у житті людей, якби ґрунт утратив родючість?

5.     Чому люди повинні дбати про охорону ґрунту, виявляючи до нього шанобливе ставлення?

6.     Складіть перелік заходів, які допоможуть охороняти ґрунти рідного краю.

  

 

image

 

Тиждень 17.

Зелене диво Землі 

1.       Чому рослини - зелене диво Землі?

2.       Доведіть, що рослини - живі організми.

3.       Які умови необхідні для росту і розвитку рослин?

4.       Чому рослини поділяють на культурні і дикорослі?

5.       На які три групи поділяють квіткові рослини?

6.       Чому квіткові рослини - найпоширеніші рослини на Землі?

7.       Яку будову мають квіткові рослини?

8.       Назвіть особливості мохів.

9.       Чим цікаві водорості?

10.  Що вирізняє хвощі і папороті  від інших рослин?

11.  Чому хвойні рослини належать до вічнозелених?

12.  Як називають голчасті листки хвойних рослин?

13.  Чому без рослин наша планета перетвориться на пустелю?

14.  Наведіть приклади рослин, які ростуть у твоєму рідному краї.

image


         

Тиждень 18.

Культурні рослини 

1.         Які види культурних рослин ви знаєте?

2.         Звідки походять культурні рослини?

3.         На які групи поділяються культурні рослини за призначенням?

4.         Яка роль лікарських рослин у житті людини?

5.         Чому важливо вирощувати кормові культурні рослини?

6.         До яких культурних рослин відносяться  льон і бавовник?

7.         Які рослини називають однорічними, а які дворічними?

8.         Якими способами розмножуються культурні рослини?

9.         Як людина використовує культурні рослини?

10.    Хто такі селекціонери? Чим вони займаються? З якою метою вони це роблять?

11.    Що таке сорт?

12.    Яка культурна рослина ваша улюблена? Чому?

 

image

 

 

Тиждень 19.

Рослинні  угруповання 

1.       Що називають рослинним угрупованням?

2.       Які природні угруповання ви знаєте?

3.       Розкажіть, що ви знаєте про ліс і його види?

4.       Які породи дерев у них переважають?

5.       Що ви знаєте про одноярусні, двоярусні, багатоярусні ліси?

6.       Які особливості степу? 

7.       Охарактеризуйте луки і їх роль для господарської діяльності людини.

8.       На які групи поділяються водойми?

9.       Яка водойма вам подобається найбільше? Чому?

10.  На які групи поділяються рослини щодо кількості освітлення?

11.  Назвіть групи рослин, які розрізняють за температурними умовами.

12.  Наведіть приклади  вологолюбних рослин і рослин, які ростуть в умовах нестачі води.

13.  Як рослини пристосувалися до родючих і бідних ґрунтів? 

14.  Складіть кросворд «Рослинні угруповання».

image

 

Тиждень 20.

Охорона рослин

1.  Яке значення мають рослини у природі?

2.  Назвіть причини зникнення рослин.

3.  Який правовий захист надає держава рослинам?

4.  Які рослини занесені до Червоної книги України?

5.  Чому знання про збереження природи потрібні кожній людині?

6.  Як держава піклується про рослинний світ України?

7.  Порівняйте заповідники й заказники. Вкажіть відмінності.

8.  Які свята вшановують рослин?

9.  Складіть перелік рослин вашої місцевості, занесених до Червоної книги України.

 

 

image

                                            

Тиждень 21.

Різноманіття тварин 

1.       За якими ознаками тварин відносять до живої природи?

2.       На які групи поділяються тварини?

3.       За якими ознаками тварини відрізняються між собою?

4.       Яка група тварин найчисельніша на Землі?

5.       Яких тварин називають комахами? Наведіть приклади.

6.       На які групи поділяються комахи?

7.       Яка істотна ознака комах?

8.       З яких частин складається тіло комах?

9.       Розкажіть, з яких стадій складається життєвий цикл комах?

10.  Яких тварин називають рибами? Наведіть приклади.

11.  Назвіть будову тіла риб.

12.  У яких водоймах живуть риби?

13.  Як називається період розмноження риб?

14.  Підготуйте добірку загадок про тварин.

 

 

image

Тиждень 22.

У воді й на суходолі

1.       Які тварини належать до земноводних?

2.       Чому земноводні тварини отримали таку назву?

3.       Хто є предками земноводних?

4.       Які представники земноводних живуть у вашому краї?

5.       Назвіть основні ознаки плазунів.

6.       Чим плазуни відрізняються від земноводних?

7.       Охарактеризуйте, яке тіло мають плазуни?

8.       Де живуть плазуни?

9.       Як плазуни ставляться до власного потомства?

10.  Які плазуни живуть у вашому краї?

11.  Хто такі птахи? У якому середовищі вони існують?

12.  Які особливості будови тіла мають птахи?

13.  Назвіть, які пристосування для польоту мають птахи?

14.  Складіть кросворд «Птахи нашого краю».

 

 

 

Птахи та звірі на землі, у повітрі, у воді

 

image

 

Тиждень 23.

Птахи та звірі на землі, у повітрі, у воді 

1.       На які групи поділяють птахів?

2.       Які важливі періоди у житті перелітних птахів ви знаєте?

3.       Коли настає період тиші у птахів?

4.       Чим звірі відрізняються від інших тварин?

5.       Чому звірі отримали назву "ссавці"?

6.       Які найважливіші періоди у житті звірів?

7.       Як звірі піклуються про потомство?

8.       Які навички дорослі звірі передають своїм малятам?

9.       Як можуть пересуватися звірі?

10.  Де вони будують своє житло?

11.  Який звір вам подобається найбільше?

 

 

 

 

 

Свійські тварини

image

 

 

Тиждень 24.

Свійські тварини 

1.  Яких тварин називають свійськими? Наведіть приклади.

2.  Яку користь приносять свійські тварини?

3.  Що називається прирученням?

4.  Що ви знаєте про одомашнення?

5.  Як людина піклується про свійських тварин?

6.  Що отримує людина від свійських комах?

7.  Складіть розповідь про свого домашнього улюбленця.

image

 

 

 

 

Тиждень 25.

Угруповання тварин

1.       Які природні угруповання ви знаєте?

2.       Назвіть групи тварин, які живуть на луках? Наведіть приклади.

3.       Назвіть групи тварин, які живуть у степах? Наведіть приклади.

4.       Які групи тварин живуть у лісах? Наведіть приклади.

5.       Які групи тварин живуть у водоймах? Наведіть приклади.

6.       Чому потрібно остерігатися диких тварин?

7.       Дайте характеристику тварині, яка вам найбільше подобається.

8.       Розкажіть, яке угруповання тварин лісу вас найбільше здивувало?

9.       Як тварини пристосувалися до життя у різних природних умовах?

10.  Яку тварину вам хотілося б зобразити на поштовій марці? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

Тиждень 26.

Охорона тварин 

 

1.        Як тварини впливають на природу?

2.        Яке значення мають тварини для людини?

3.        Які природоохоронні заходи ви знаєте?

4.        Чим відрізняються заповідники від заказників?

5.        Яку роль відіграють Національні природні парки?

6.        З якою метою були створені реабілітаційні центри для тварин?

7.        Який правовий захист мають тварини в Україні?

8.        Які тварини занесені до Червоної книги України?

9.        Чому люди несуть відповідальність за тварин?

10.   Якій тварині, на вашу думку, варто встановити пам'ятник? Зобразіть його.

 

 

image


 

Тиждень 27.

Гриби та бактерії 

1.   Що таке гриби?

2.   Яке значення для природи мають гриби?

3.   Розкажіть, у чому користь грибів?

4.   За допомогою чого живляться гриби?

5.   Яку будову мають гриби?

6.   Які види грибів ви знаєте?

7.   Наведіть приклади мікроскопічних грибів.

8.   Що називається бактеріями? Якої форми вони можуть бути?

9.   Які хвороби спричиняють бактерії? 10. Як можна захиститися від вірусів?

11.  У чому полягає значення грибів і бактерій у житті природи й людини?

12.  Які гриби допомагають пекарям?

13.  Складіть розповідь "Світ бактерій".

 

 

 

 

 

 

 

Вплив людини на природу

image

      

 

Тиждень 28.

Вплив людини на природу 

1.       Що таке екологія?

2.       Чому виникають екологічні проблеми?

3.       Як людина впливає на живу природу?

4.       Розкажіть, як людина впливає на неживу природу?

5.       Назвіть найважливіший закон екології.

6.       Що таке ланцюги живлення?

7.       Яка роль ланцюгів живлення?

8.       Яка різниця між живленням рослин і тварин?

9.       Поясніть, як складаються ланцюги живлення?

10.  Яка роль відведена грибам і бактеріям?

11.  Який вплив мають закони екології на ваше життя?

12.  Складіть правила, що визначають ваше ставлення до збереження природи.    

 

image

 

Тиждень 29.

Взаємодія всіх органів. Опора й рух

1.       До якої групи живих організмів належить людина?

2.       З яких частин складається тіло людини?

3.       З чого складається система органів?

4.       Які органи входять до складу нервової системи?

5.       Яку роль виконує нервова система в організмі?

6.       Що ви знаєте про головний мозок?

7.       Розкажіть про роль спинного мозку.

8.       Чому пошкодження голови небезпечне для здоров'я? 

9.       З чого складається опорно-рухова система?

10.  Скільки кісток у скелеті  дорослої людини? Дитини?

11.  Завдяки чому людина рухається?

12.  Що потрібно робити, щоб сформувати гарну поставу?

13.  Які переваги має людина з правильною поставою?

14.  Складіть комплекс фізичних вправ для формування правильної постави.

image

 

Тиждень 30.

Травлення і дихання  

 

1.        Що називається травленням?

2.        Які органи беруть участь у травленні?

3.        Які зміни відбуваються з їжею в органах травлення?

4.        Яке значення має травлення?

5.        Наведіть приклади їжі рослинного і тваринного походження.

6.        Що таке піраміда харчування?

7.        Які правила здорового харчування ви знаєте?

8.        Яку роль для травлення відіграє апетит?

9.        Складіть раціон здорового харчування на день для дитини восьмирічного віку.

10.   Що таке дихання?

11.   Назвіть органи дихання.

12.   Яке значення має дихальна система?

13.   Як потрібно дбати про органи дихання?

14.   Складіть казку «Пригоди смачної котлетки в організмі людини».

 

 

 

 

 

image


 

Тиждень 31.

Кров і кровообіг

1.       Із чого складається система кровообігу?

2.       Які судини називають артеріями?

3.       Завдяки чому рухається кров?

4.       Скільки є кіл кровообігу?

5.       Як виміряти собі пульс? Розкажіть.

6.       Яке значення має кровообіг?

7.       Що таке імунітет?

8.       Поясніть значення слова "донор".

9.       Назвіть друзів імунітету.

10.  Яких ворогів імунітету ви знаєте?

11.  Навіщо здавати аналізи крові?

12.  Що таке кровотеча?

13.  Як правильно надати першу допомогу при кровотечах?

14.  Складіть пам'ятку «Зміцнення імунітету».

 

 

 

pdf
Додано
6 березня
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку