Інтелект-шоу в 8 класі по темі:
" Діофантові рівняння"
з переважно середніми та низькими здібностями до вивчення математики був задуманий як урок-експеримент по вивченню деяких сторін загального інтелекту учнів за параметрами:
І – числові індикатори-бали
ІІ – характеристика процесів розумової діяльності.
Форма проведення уроку-математичне кафе «Зустрічі, зустрічі...».
Додаю сценарій цього уроку, завдання, якого можна ускладнювати в залежності від рівня класу.
Оформлення кабінету
музика Р. Паулюса.
Вступне слово учителя, після чого об’явлюється: конкурс №1 –
“Склади тотожність”
Ліва частина-картки для дівчат |
Права частина-картки для хлопців |
1) |
1) |
2) |
2) |
3) |
3) |
4) |
4) |
5) |
5) |
6) |
6) |
7) |
7) |
8) |
8) |
9) |
9) |
10) |
10) |
11) |
11) |
12) |
12) |
13) |
13) |
Ті пари, що склали тотожність за визначений час, підходять до столу жюрі і одержують бали.
І – пара по 5 балів
ІІ – пара по 4 бали
ІІІ – пара по 3 бали
IV – пара по 2 бали
Всі інші, які правильно склали тотожність, одержують по 1 балу.
Тим, хто розгубився, консультанти у жюрі допомагають знайти пару.
а) Учень одягнутий під Діофанта розповідає його біографію-вірш, з якого учні повинні скласти рівняння і розв’язавши його знаходять скільки років прожив Діофант. Цей вірш був написаний на його могильній плиті:
Подорожній! Поховано тут Діофанта. І числа розкажуть тобі;
Який довгий шлях він пройшов. Шосту частину його становило веселе дитинство. Минула частина дванадцята – й пухом покрилося його підборіддя. Сьому в бездітному шлюбі прожив Діофант. Минуло п’ять літ. Ощасливлений він був народженням пер венця –сина. Якому судилося лише половина життя його батька. І в глибокій журбі старець закінчив свій шлях на землі, ще проживши років 4 з часу, коли сина не стало. Скажи: Віку якого досягши славетний прожив Діофант?
( 1/6х + 1/12х + 1/7х + 5 + 1/2х + 4 = х; х = 84 )
За певний час жюрі оцінює роботу.
Інформація вчителя. Діофант написав велику працю під загальною назвою “ Арифметика ”, що складається з 13 книг. Особливо цікавою була теорія рівнянь з цілими коефіцієнтами, розв’язки яких цілі, або раціональні. Ось діофантове рівняння першого ступеню: ах + by = c { a,b,c }ЄZ.
Розглянемо простеньку задачу, з умови якої можна скласти діофантове рівняння:
Скільки марок вартістю 40 коп. і 25 коп. можно купить на 5 грн., якщо у продавця немає здачі.
Позначимо х – кількість марок номіналом
40 коп.у – кількість марок номіналом 25 коп.
За умовою задачі х > 0, у > 0 I { х, у } Є N.
Рівняння:
40 х + 25 у = 500
8 х + 5 у = 100
у = ( 100 – 8 х ) / 5
Враховуючи допустимі значення х і у можна знайти тільки 2 розв’язки.
( х, у ) / { (5; 2) ; ( 10; 4 ) }
Конкурс №3
Пропонуються задачі на дослідження двох рівнів складності на діофантові рівняння
Задачу б) розв’язують за столиком мозкової атаки, є можливість спілкування.
По закінченню певного часу жюрі перевіряє та оцінює роботи.
Вчитель оголошує відкрите засідання
“піфагорійської школи ”.
За стіл мозкової атаки сідають учні з зірковими п’ятикутниками на одягу , це ознака піфагорійців.
Засідання веде учень
Розглядається Піфагорові рівняння або діофантове рівняння ІІ степеня х² + у² = z² { х, у,z } Є N. (1)
Використовуючи теорему – кожне непарне число є різницею послідовних квадратів, знаходять піфагорійські трійки ( множину розв’язків рівняння (1)).
1 4 9 36 49 64 81 100 121
3 5 7 11 13 15 17 19 21 23
В нижній строчці знаходимо “квадратні” числа та знаходимо Піфагорійські трійки ( множину розв’язків ).
( х, у,z ) / { ( 3, 4, 5 ); ( 12, 5, 13 ) ....}
Якщо х непарне, краще знаходити за формулами:
Y = ( x² – 1 ) /2; z = ( х² + 1 ) /2;
Наприклад ( 9, 40, 41).
В загальному випадку складаються таблиці піфагорових трійок; використовуються інші формули:
х² + у² = z²
х² = ( х + у ) ( z – у )
Приклад:
Конкурс №4 “Де риба?”
Два птаха сидять на верхівках дерев висотою 10 м та 15 м., що ростуть по різних берегах річки шириною 25 м.
На якій відстані від берегів виринала на поверхню риба, якщо птахи одночасно опинилися біля неї?
Позначимо ДО = х; ОС = у тоді
х = у = 25; х = 25 – у, але АО² = АD² + DО²;
ОВ² = ВС² + ОС²
АО = ОВ 15² + х² = 10² + у²; х = 10, у = 15
Відповідь: ДО = 10 м.; ОС = 15 м.
Жюрі оцінює
Подається печиво, кава
Оголошується математичне меню
Конкурс №5 “ Математичне меню ”
1 страва
суп харчо, який не їв ніхто
Щоб його замовити, треба підрахувати кількість складових частин: 1 морква, 2 цибулини, 3 картоплини...
1+ 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + ... + 50
2 страва “ Салат “Фантазер” – для його замовлення треба обрати на дошці вдалу відповідь на запитання
Запитання дає вчитель |
Відповідь на дошці треба обрати |
1. Інкогніто з математики |
1. Безнадьога. точка. Ру. |
2. Що загрожує неучу |
2. х |
3. Фронтальне опитування |
3. Сова |
4. Символ мудрості |
4. Небезпека знову стати мавпою |
5. До контрольної не готовий |
5. один проти 30 |
Відповіді: (1– 2); (2 – 4); (3 – 5); (4 – 3); (5 – 1)
Для його замовлення треба виконати математичний танець
тим хто зробив замовлення – нараховуються бали.
Слово жюрі – оголошуються результати
Жюрі оголошують результати конкурсів.
Вручаються сувеніри: сова, як символ мудрості, грамоти, солодкі призи, учні танцюють під музику Вівальді.
Збираються листки досліджень на інтелект для обробки одержаної інформації.
При наявності часу можна ознайомити учнів з деякими цікавими задачами, які вперше ввів
Леонард Ейлер ( 1707 – 1783 ).
Вони пов’язані з магічними та латинськими квадратами, теорією графів.
Інформує учитель
Магічні квадрати – це квадратні таблиці натуральних чисел розміром п х п , в яких певним чином розташовані числа: суми чисел по горизонталі, по вертикалі та по діагоналі рівні. Цікаво те, що магнічного квадрату розміром 2 х 2 не існує, а розміром 3 х 3 існує тільки один:
2 |
9 |
4 |
7 |
5 |
3 |
6 |
1 |
8 |
Конкурс № 1 : 3 магічного квадрату розміром 3 х 3 ( мал. 1) одержати інші відображення від осей симетрії, або поворотом біля центру.
Латинські магічні квадрати характеризуються тим, що числа в квадраті не повторюються. Якщо при наладанні двох латинських квадратів один на одного, всі одержані пари чисел різні, такі латинські квадрати вважають ортогональними.
З ортогональними латинськими квадратами пов’язана задача, яку вперше розв’язав Ейлер:
Серед 25 офіцерів порівну уланів, драгунів, гусарів, кавалеристів та гренадерів, а також порівну генералів, полковників, майорів, капітанів, поручиків причому кожний рід військ представлений офіцерами всіх 5 рангів. Чи можна вистроїти цих офіцерів в квадрат 5 х 5, щоб в кожній колоні і в кожній шерензі зустрічались офіцери всіх 5 рангів.
На цю задачу краще підготувати кольоровий плакат.
Аналогічна задача для 36 офіцерів не була розв’язана Ейлером, але в 1901 р. було доведено, що ортогональних квадратів розміром 6 х 6 не існує.
Теорія латинських квадратів знайшла застосування не тільки в самій математиці, а і у галузях народного господарства.