ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА ДЛЯ УЧНІВ 9-х КЛАСІВ
Мета:
Навчальна — вшанувати великого Кобзаря, систематизувати знання за періодами творчості Шевченка, перевірити глибину знань текстів. Збагатити запас учнів поетовими творами різних періодів, поширювати світогляд, викликати інтерес до творів, навчити учнів грамотно висловлювати власні думки та захищати свою точку зору;
розвивальна — розвивати логічне і творче мислення, кмітливість, винахідливість у нестандартних ситуаціях з ігровими моментами, з елементами змагання; цікавість до літератури,зокрема творчості Тараса Шевченка, його життєвого та творчого шляху, вміння використовувати додаткову літературу;
виховна — виховувати цілеспрямованість і впевненість у своїх силах; любов до рідного слова та Шевченкових заповітів
Народна творчість
Коли зима повертає на весну, приходять до нас березневі Шевченківські дні… Щороку стукають у серця кожного Тарасові слова, вони будять свідомість, звуть,хвилюють,а найбільше сьогодні – у неспокійні й тривожні дні для українського народу,і тому пророчі слова Кобзаря стануть епіграфом нашої гри «Борітеся, поборите…Вам Бог помагає…
ХІД ГРИ
І. Організаційний момент (5 хв).
Гра починається під музику, виходять учасники.
Учениця читає вірш «Привіт Кобзареві».
Ведучий. Доброго дня, розумники і розумниці! Я вітаю всіх присутніх в залі! Розпочинаємо інтелектуальну гру« Літературне казино», присвячене життєвому і творчому шляху Тараса Шевченка. Розпочати гру я хочу словами давньогрецького філософа Сократа.
Те, що я встиг пізнати, - чудове.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ
Ведучий. Наше казино — це те саме місце, де кожен, хто чесний, сміливий може заробити гроші власним розумом. Але гроші у нас особливі! Це банкноти номіналом в 1 «розум»... Пам'ятаєте? Як кажуть: «Один розум добре, а два краще». Вас, дорогі гравці, сьогодні буде рівно десять. Впродовж гри ви зможете як збагатитися, так і стати банкрутами, втративши всі свої «розуми».
Ведучий. Під час гри вам слід буде відповідати на запитання з української мови та літератури. Спочатку ви повинні зробити ставку в 1 «розум» (чи більше) на один із кольорів. Учасник, у якого найбільша ставка на кольорі, вибраному під час обертання рулетки, отримує право відповідати на запитання. Якщо ставки однакові, то їх збільшують і право відповідати переходить до того, у кого ставка найбільша. У випадку удачі ви отримуєте всі «розуми». Якщо ж ви помилитеся, то не впадайте у відчай, адже ваші «розуми» поповнять касу нашого веселого казино. Час на роздуми — 1 хв. Як бачите, умови гри прості. Круп'є крутить рулетку, а ви повинні зробити ставку і дати правильну відповідь.
Ведучий. Вашу роботу оцінює журі у складі: ... (оголошує склад журі).
Отже, розпочинаємо.
І тайм . Гра «Філологічна рулетка» (20 хв)
Умови гри.
Круп'є крутить рулетку. І учасник, у якого найбільша ставка на кольорі, вибраному під час обертання рулетки, отримує право відповідати на запитання. Ведучий оголошує завдання вибране рулеткою. Час відраховується хронометром. Гравець відповідає. Ведучий аналізує відповідь. І гра знову продовжується.
Завдання для гри
I тайм. «Найрозумніший Шевченкознавець!»
1..Що означає ім’я «Тарас»
Бажаючих прошу робити ставки.
2. Скільки разів вживається слово «калина» у «Кобзарі»?
Швиденько думаємо і робимо ставку
3.Скількома мовами перекладено «Заповіт » Т. Г. Шевченка
Не забуваємо робити ставки!
4.Дівоче прізвище матері поета?
Хто сміливий? Робимо ставки!
5.Скільки братів і сестер було у Т. Шевченка?
Хто хоче спробувати щастя? Робимо ставки!
6.Скільки років пробув у кріпацтві Т. Шевченко?
Швидше робимо ставки , а то збанкрутуєте!
7.У якому віці залишився Т. Шевченко сиротою?
Бажаючих прошу робити ставки.
8.З якого твору ці рядки:
«Поклала мама коло хати Маленьких діточок своїх...
Не забуваємо робити ставки!
9.Яким псевдонімом підписував Шевченко свої повісті?
Швиденько думаємо і робимо ставки!
10. Скільки портретів намалював Т. Шевченко?
Хто хоче спробувати щастя? Робимо ставки!
11. Які умови були пред’явлені Шевченку , коли він потрапив в Оренбурзький корпус?
Хто сміливий? Робимо ставки!
12.Яку ще назву мала збірка віршів, написаних у казематі?
Швидше робимо ставки , а то збанкрутуєте!
13.З якого твору ці рядки:
«Та недовго сонце гріло , недовго молилось…?
Бажаючих прошу робити ставки.
14.За які картини, і які почесні медалі отримав Т. Шевченко?
Швиденько думаємо і робимо ставки!
15.Скільки творів Т. Шевченка входять до збірки «Кобзар?
Кому ж посміхнеться удача? Робимо ставки!
16. Вказати , які події в житті Т. Шевченка відбулися у вказані роки?
А) 1814р.; Б)1840р.; В) 1845р.; Г) 1831р.;Д) 1847р.; Е) 1857р.; Є) 1860р.; Ж) 1861р.
Кому ж в останній раз посміхнеться удача? Робимо ставки
Ведучий. Закінчився перший тайм. Розпочинаємо другий тайм.
II тайм. «Сяє геній Кобзаря, мов у темряві зоря»; «Чорний ящик» (5 в)
Ведучий. Другий тайм називається «Чорний ящик».
Хочеться згадати народну мудрість. Зверніть увагу на екран.
Двоє, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але, якщо вони обмінялися думками, то кожний з них став удвоє багатшим. Адже обидва стали розумнішими.
Прошу вас об'єднатися у пари. Питання обговорюються впродовж 15 с . Відповідає один з гравців. Якщо відповідь правильна, то кожен учасник отримує стільки «розумів» на скільки була зроблена ставка.
Ведучий. Увага! «Чорний ящик»! (Круп'є виносить ящик.) У чорному ящику лежить предмет, назва якого походить від грецького слова, що означає в перекладі «гральна кістка». Термін ввели піфагорійці, а використовується цей предмет в іграх дітьми. Що в чорному ящику?
(Гравці обговорюють. Хто перший підняв руку, той і відповідає.)
Відповідь.
Ведучий.У чорному ящику лежить портрет людини, яку Т. Шевченко назвав хрещеною донькою?
Відповідь .
Ведучий За допомогою предмета, що лежить на дні чорного ящика, ти можеш зберігати свої улюблені оповідання та твори, і вони не займатимуть багато місця. Щолежить на дні чорного ящика.
Відповідь.
Ведучий. ? У чорному ящику лежить портрет людини, який намалювали, щоб викупити Шевченка з кріпацтва. Чий це портрет?
Відповідь.
Ведучий. Увага ! «Чорний ящик».Шевченко похований на горі, хоч ніякого заповіту, окрім віршованого, він не залишив. Проте,саме там він збирався оселитися, тому що той краєвид якнайточніше відповідає описаному в «Заповіті». Увага, запитання. Де і на якій горі похований Т. Шевченко?
Відповідь.
III тайм. «Постає цей образ наче промінь…» Гра з глядачами (5хв)
Ведучий. Закінчилися два тайми. А зараз гра з глядачами. Під час цієї гри глядачі також можуть віддати зароблені «розуми» одному з учасників «Літературного казино», за якого вони вболівають.
Гру з глядачами проводить учитель.
Завдання для гри з глядачами
2. Яку з поезій Т. Шевченка можна вважати гімном творчості?
3. Які картини запропонував Т. Шевченко на випускному екзамені?
4. Ким був батько Тараса?
5. Пан, у якого Т. Шевченко служив козачком
6. Скільки було сестер у Т. Шевченка? Як вони називалися
7 . Як звали подругу дитячих літ Т. Шевченка?
8. З ким заговорить серце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»
IV тайм. «Кіт у мішку» (7 хв)
Ведучий. Швидкоспливає час. Завершилися три тайминашоїгри і я оголошуюостанній тайм: аукціон «Кіт у мішку».
Розпродаж з молотка... Виявіть же мудрість, друзі, на конкурсі «Кіт в мішку». Прошу винести перший мішок.
Ведучий. Лот № 1. Стартова ціна 1 «розум».
Хто і про кого сказав:
«Досить було однієї людини,щоб урятувати цілу націю…
Відповідь.
Ведучий. Продано!(Стукає молотком.)
Ведучий.Лот № 2.Стартова ціна 1 «розум».
У мішку перебуває прилад, який з'явився в XII ст., і використовується нині, але вдосконалений. Відомий артист цирку носив псевдонім, який російською мовою є назвою цього приладу. Як називається прилад?
Відповідь.
Ведучий. Продано!
Ведучий.. Лот № 3.Стартова ціна 1 «розум».
У мішку знаходиться предмет, за допомогою якого можна виготовити чудові речі. А за народними казками вбити страшного персонажа.
Відповідь .
Ведучий. Продано!
Ведучий.. Лот № 4. Стартова ціна 1 «розум».
Що це?
Відповідь.
Ведучий. Продано!
V тайм. «Ім’я Шевченка стукає в серцях» (20хв.)
Ведучий. Виразне читання поезій Кобзаря (Самоконтроль)
III. Підсумок гри.
Ведучий. Тепер нам залишилося підрахувати в кого більше «розумів» і нагородити переможця.
(Гравці підходять до журі і перераховують «розуми»).
Ведучий. До слова запрошуємо вельмишановне журі.
(Журі підбиває підсумки, нагороджує переможця. Звучить музика)