МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПОЛТАВСЬКИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ ТЕХНІКУМ
Цикл природничо-математичних дисциплін
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА
«ХІМІЧНИЙ ЕКСПРЕС»
ПОЛТАВА - 2022
ХІМІЧНИЙ БРЕЙН-РИНГ
Мета: поглибити та систематизувати основні поняття і терміни, хронологічний і фактичний матеріал з хімії; продовжувати розвивати пізнавальний інтерес і стійку мотивацію студентів до вивчення хімії, до здобуття життєво необхідних хімічних знань; формувати культуру спілкування, вміння висловлювати свою думку, творчо застосовувати в повсякденному житті здобуті знання; створити можливості для розкриття індивідуальних здібностей кожного студента та формування вміння працювати в команді; створити ситуацію успіху й почуття радості від розумової праці, розширення світогляду студентів; формувати їх професійну, комунікативну та інформаційну компетентності; розвивати швидкість логічного мислення, здібність узагальнювати й порівнювати.
Тип заходу: інтелектуальна гра.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, плакати, роздатковий матеріал, реактиви і хімічний посуд.
ПЛАН ЗАХОДУ
І. Вступ
ІІ. Основна частина
I конкурс «Бліц-турнір».
II конкурс «Знайди відповідність».
III конкурс «Хімічний кросворд».
IV конкурс «Впізнай мене».
Гра з глядачами.
V конкурс «Життя моє у небезпеці без правил техніки безпеки».
VІ конкурс «Юні художники».
VІI конкурс «Вірю ‒ не вірю».
ІІІ. Підведення підсумків
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Добрий день, шановні друзі! Запрошуємо вас у світ дивовижної науки – хімії!
2-й ведучий. Ви всі в дитинстві читали чимало казок про добрих фей і могутніх чарівників, але в житті немає ні тих, ні інших.
1-й ведучий. А ось чудеса - вони і справді бувають, хоча здійснюють їх зовсім не джини і золоті рибки, а люди, озброєні хімічними знаннями.
2-й ведучий. Сила хімічної науки,
Що створив відомий геній,
Дала зброю людям в руки
У праці їх щоденній.
1-й ведучий. Чи будинок зводиш, друже,
Чи пливеш морями,-
Скрізь вона тобі послужить,
Всюди вона з нами.
2-й ведучий. На заводі і в друкарні,
У відкритті галактик,
Навіть лікар у лікарні
Знать її повинен гарно.
1-й ведучий. Найдавніша на планеті,
Поміж всіх наук - цариця,
Хіміє велична,
Людям помічниця.
2-й ведучий. О, хімія, найкраща із наук!
Ти ворогом і другом можеш бути,
Убити все живе – й допомогти!
Красу життя сповна відчути.
1-й ведучий. Усе залежить від тих рук,
В яких твої досягнення і сила
Від розуму і мудрості людини.
2-й ведучий. Сьогодні ми проводимо хімічну гру між двома командами і побачимо їх глибокі знання, кмітливість, артистичні здібності та вміння сприймати з гумором як перемогу, так і поразку, адже це тільки гра.
1-й ведучий. Вітайте, команда групи … “_____” у складі: …
2-й ведучий. А також команда групи … “______” у складі:
1-й ведучий. Визначати переможців
Буде в нас журі поважне.
Воно буде, знаєм точно,
Об'єктивне і уважне.
2-й ведучий. Голова журі: ... Члени журі: ...
1-й ведучий. А зараз процедура жеребкування: запрошуємо по одному представнику від команд.
2-й ведучий. Пропонуємо вибрати по одному смайлику.
1-й ведучий. Цифра 1 на звороті смайлика надає право команді відповідати сьогодні першими.
2-й ведучий. Отже, першими сьогодні відповідає команда…
1-й ведучий. А зараз починаємо,
Настав жаданий час,
І хімія сьогодні
Хай надихає вас!
2-й ведучий. Тож побажаємо учасникам чесної боротьби й перемоги.
1-й ведучий. Отже, розпочинаємо нашу гру.
2-й ведучий. Увага,
Перший конкурс. «Бліц-турнір».
1-й ведучий. Кожній команді пропонується по 10 запитань, на розмірковування дається не більше 10 секунд. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
2-й ведучий. Отже, першою відповідає команда … Будьте уважні.
Питання першій команді:
1-й ведучий. Будьте уважні, питання для команди …
Питання другій команді:
2-й ведучий. До вашої уваги
Другий конкурс. «Знайди відповідність».
1-й ведучий. Уважно подивіться відеофрагменти і спробуйте відповісти на запитання. Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали. Відповідь на запитання даємо по черзі.
2-й ведучий. Розпочнемо з команди…
1-й ведучий. Отже, які речовини реагують між собою?
Перегляд відеофрагменту.
1-й ведучий. Повторюю, які речовини реагують між собою?
а) концентрована сульфатна кислота;
б) пероксид водню;
в) калій йодид;
г) цинк;
д) концентрована нітратна кислота;
е) натрій.
2-й ведучий. Увага, запитання для команди… Реакція якого типу відбувається?
Перегляд відеофрагменту.
2-й ведучий. Повторюю, якого типу відбувається реакція?
а) сполучення;
б) розкладу;
в) заміщення;
г) обміну.
1-й ведучий. Увага, команда… Якими з перерахованих речовин може бути наповнена піна?
Перегляд відеофрагменту.
1-й ведучий. Повторюю, якими з перерахованих речовин може бути наповнена піна?
а) азот;
б) кисень;
в) водень;
г) метан;
д) вуглекислий газ;
е) хлор.
2-й ведучий. Увага, команда… Фіолетовий колір мають пари…
Перегляд відеофрагменту.
2-й ведучий. Повторюю, фіолетовий колір мають пари…
а) хлору;
б) хрому;
в брому;
г) йоду;
д) кобальту;
е) карбону.
1-й ведучий. А зараз… хімічна пауза.
2-й ведучий. Чи знаєте ви, що носові хустки на Русі з'явилися лише в XVI столітті. Практичного значення хустки не мали, вони служили окрасою княжого і боярського костюму. Їх шили з кремової шовкової тканини, прикрашали вишивкою, яка виконувалася різнобарвними шовками, золотими і срібними нитками і більше того перлами.
1-й ведучий. Крім того XVI сторіччя було століттям подорожей. І з’явилася мода розмахувати слідом від’їжджаючим носовими хустками. Ними обмахувалися, їх носили напоказ. Лише в XIX столітті вони стають предметом, необхідним всім.
2-й ведучий. До вашої уваги одна з таких хусток – «Хустка, що не горить».
Виконання досліду «Хустка, що не горить».
Експериментатор демонструє звичайну носову хустку. Змочує її у кристалізаторі з водою, віджимає і далі змочує у спирті. Бере за кінець хустки щипцями і підпалює її. Спирт спалахує, горить. Горіння припиняється, а хустка залишається неушкодженою. Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згорає, горіння припиняється і хустка залишається неушкодженою.
1-й ведучий. А зараз слово надається журі: підсумки гри за результатами першого та другого конкурсів. (Журі підводить підсумки першого та другого конкурсів)
2-й ведучий. До вашої уваги
Третій конкурс. “Хімічний кросворд”.
1-й ведучий. 5 балів отримає та команда, яка швидше розв’яже кросворд. Час, звичайно, обмежений.
2-й ведучий. У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Розмістіть їх назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було б прочитати прізвище вченого – автора символів хімічних елементів.
Команди отримують завдання у паперовому вигляді.
(Елементи: 1 – карбон С; 2 – арґентум Аg; 3 – аурум Аu; 4 – силіцій Si;
5 – оксиген O; 6 – алюміній Al; 7 – калій K; 8 – флуор F;
9 – фосфор P. Відповідь: Берцеліус)
1-й ведучий. А доки команди розгадують хімічний кросворд, хвилинка гумору…
2-й ведучий. Говорять між собою 2 хіміки.
- Максим, опусти руку в цей стакан.
- Опустив, і що далі?
- Щось відчуваєш?
- Та наче ні.
- Отже, сірчана кислота в іншому стакані.
1-й ведучий. Ріелтор продає квартиру.
- Саме тут, в цій кімнаті, він постійно експериментував.
- Ааа, напевно, пляма на стелі це результат його експериментів?
- Ні, це сам хімік.
2-й ведучий. Обурений відвідувач покликав офіціанта:
- І це ви називаєте міцною кавою?
- Так, безперечно. І доказом є те, що ви після першого ж ковтка стали дуже збуджені.
1-й ведучий. - Ви не маєте ніякого уявлення про хімію, шановна!
- Неправда, професоре! Тоді б я не була блондинкою.
2-й ведучий. Для більшості студентів завдання з хімії виглядає приблизно так: летіли два верблюди, один рудий, інший ліворуч. Скільки важить кілограм асфальту, якщо їжакові 24 роки?
1-й ведучий. А підручник з хімії – це сонник, який трактує сни Д.І. Менделєєва.
2-й ведучий. Все залежить від контексту. Словосполучення «вільні радикали» для хіміка означає одне, для політика інше. А для обичного студента взагалі нічого не означає.
1-й ведучий. Шановні команди, ваш час вичерпаний. Будь ласка, віддаємо виконане завдання журі для перегляду та оцінювання.
2-й ведучий. Наступний
Четвертий конкурс. «Впізнай мене».
1-й ведучий. За допомогою 5-ти підказок слід впізнати хімічну речовину. Якщо ви її визначили після першої підказки, то отримуєте 5 балів. За кожну наступну підказку знімається 1 бал.
2-й ведучий. Розпочнемо з команди групи…
1-й ведучий. Завдання № 1, будьте уважні.
1. У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо». Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в океані.
2. Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег).
3. Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності вихлопних газів автомобілів.
4. При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин центральної нервової системи.
5. Він не має запаху, безбарвний, тому його неможливо відчути. Через свою отруйність дістав назву тихий вбивця.
Правильна відповідь: карбон(ІІ) оксид/чадний газ СО.
2-й ведучий. Завдання № 1 для команди групи…
1. У газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри.
2. Війська Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої світової війни.
3. Він потрібен для вироблення в шлунку кислоти, яка сприяє травленню і знищенню хвороботворних бактерій.
4. Він руйнує багато барвників, при цьому робить їх безбарвними.
5. Його використовують для дезинфекції води.
Правильна відповідь: хлор Сl2.
1-й ведучий. Завдання № 2 для команди групи…
Правильна відповідь: фосфор Р.
2-й ведучий. Завдання № 2 для команди групи…
1. В організмі людини його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові.
2. Спочатку єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його в чистому вигляді.
3. Нестача його в організмі людини викликає хворобу – анемію.
4. Первісна людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е.
5. На його честь в історії названо вік.
Правильна відповідь: залізо.
1-ведучий. А зараз… хімічна пауза.
2-ведучий. На ім’я Вулкана, бога вогню стародавніх римлян, названі вогнедишні гори – вулкани, які раптово прокидаються і знищують навколо все живе під час жахливих вивержень.
1-ведучий. Свої домашні вулкани придумали і хіміки, найвідоміший з яких виконав німецький хімік Рудольф Беттгер. Тож до вашої уваги пропонуємо хімічний вулкан.
Виконання хімічного досліду «Хімічний вулкан».
Експериментатор у фарфоровій ступці ретельно розтирає 50 г оранжево-червоних кристалів амоній дихромату (NH4)2Сr2О7. Порошок висипає на велику металеву підставку, надаючи йому форму гірки. На вершині «вулкану» паличкою робить лунку і вливає 1—2 мл етилового спирту. Спирт підпалює сірником. Від горіння спирту, який налили в лунку, амоній дихромат починає бурхливо розкладатися. При цьому чути шипіння, потріскування, з «кратера» викидаються яскраві іскри і темний «вулканічний попіл» — це хром(ІІІ) оксид брудно-зеленого кольору. Екзотермічний розклад дуже нагадує виверження справжнього вулкану.
2-й ведучий. А зараз слово надається журі: підсумки гри за результатами третього та четвертого конкурсів. (Журі підводить підсумки ІІІ-ІV конкурсів.)
1-й ведучий. Команду своїх друзів підтримати прийшли,
І є у вас можливість своїм допомогти.
Ви слухайте уважно питання всі мої
Та намагайтесь швидше на них відповісти.
2-й ведучий. Отже, гра з глядачами.
1-й ведучий. Ми пропонуємо вам хімічні загадки, вірна відповідь на кожну з них додасть по 1 балу команді вашої групи.
2-й ведучий. Для порядку прохання - відповіді не викрикувати, а піднімати руку. Тільки тоді відповідь буде зарахована.
1-й ведучий. Біле, як сніг, у пошані в усіх, подобаюсь вам, на шкоду зубам.
(Цукор)
2-й ведучий. У вогні не горить і у воді не тоне.
(Лід)
1-й ведучий. Без рук, без ніг, а цілий світ пройде.
(Вода)
2-й ведучий. Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
1-й ведучий. Що за чиж на темнім полі,
Креслить носом білий слід?
(Крейда)
2-й ведучий. «Живим сріблом» в народі мене називають.
Про що йдеться, чи всі в групах знають?
(Ртуть)
1-й ведучий. На повітрі он яка,
Зразу погляд приверта.
А у воду як пірне –
Не побачиш ти ніде.
(Розчинна речовина)
2-й ведучий. Він хитро на сполуки діє:
З лугами — синіє.
З кислотами він червоніє.
(Лакмус)
1-й ведучий. Отже, в результаті гри з глядачами команда … отримує додатково … балів, а команда … - … балів.
2-й ведучий. Наступний
П’ятий конкурс. «Життя моє у небезпеці без правил техніки безпеки».
1-й ведучий. Хімія – наука експериментальна, і в процесі її вивчення виконується чимало дослідів, які пов’язані з використанням небезпечних та їдких речовин.
2-й ведучий. Тому необхідно чітко дотримуватись правил техніки безпеки під час виконання лабораторних робіт.
1-й ведучий. Зараз на екрані з’являться фрагменти такої собі лабораторної роботи. Ваше завдання – вказати правило з техніки безпеки, дотримання якого було вкрай необхідним під час виконання даного хімічного досліду. Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
2-й ведучий. Першою відповідає команда… Будьте уважні. (по 4 фрагменти)
1-й ведучий. Увага, команда… Ваша відповідь. (по 4 фрагменти)
2-й ведучий. До вашої уваги
Шостий конкурс. «Юні художники».
1-й ведучий. Час згадати про хімічний посуд, без якого ми не можемо обходитися на лабораторних роботах. До того ж, в наших командах є художники, які зможуть зобразити їх із зав’язаними очима.
2-й ведучий. Команда ж повинна відгадати назву цього хімічного посуду. Кожна вгадана назва оцінюється в 2 бали.
1-й ведучий. Отож, запрошуємо по одному представнику з кожної команди.
2-й ведучий. Із запропонованих карток кожен витягує тільки три. Ваше завдання: із зав’язаними очима намалювати зображений хімічний посуд.
1-й ведучий. Отож, розпочнемо з команди…
Представники команд витягують назви посуду (колба, лійка, пробірка, крапельниця, газовідвідна трубка, тигельні щипці) і з зав’язаними очима малюють на дошці. Команда відгадує назву хімічного посуду.)
2-й ведучий. Наступний
Сьомий конкурс. «Вірю – не вірю».
1-й ведучий. Команди по черзі відповідають на запитання «Вірю чи не вірю». Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
2-й ведучий. Розпочнемо з команди…
1-й ведучий. Чи вірите ви, що у медицині з’явився новий спосіб лікування – оксигенотерапія, тобто лікування киснем. У Лас-Вегасі навіть був відкритий перший кисневий бар, в якому можна подихати чистим киснем чи скуштувати кисневі коктейлі.
2-й ведучий. Вірю. Дійсно у медицині з’явився новий метод – це лікування киснем. В 2001 році у Лас-Вегасі був відкритий перший кисневий бар, в якому можна подихати чистим киснем 10-15 хвилин. Заряд бадьорості та чіткості мислення гарантований. Також в барах можна скуштувати кисневі коктейлі.
1-й ведучий. Увага, команда… Чи вірите ви, що вже скоро бутерброди можна буде їсти разом із упаковкою. В університеті Буенос-Айреса розробили "їстівний біопластик". Він так само еластичний і тонкий, як звичайний харчовий поліетилен.
2-й ведучий. Вірю. Так, дійсно вже скоро бутерброди можна буде їсти разом із упаковкою - обіцяють аргентинські вчені. Харчовий поліетилен вироблений суто з рослинних матеріалів і тому навіть придатний для їжі. Якщо такого бажання не виникне - біоупаковку можна без докорів сумління викидати. На відміну від звичайного пластику, органічний матеріал швидко розкладається і не засмічує довкілля.
1-й ведучий. Увага, запитання для команди… Чи вірите ви, що одна лондонська багачка, дізнавшись, що рослини очищують повітря, звеліла своїм слугам перенести із зимового саду до її спальні, яка не провітрювалася, багато вазонів із тропічними рослинами. Вранці повітря в кімнаті було дуже свіжим, насиченим киснем.
2-й ведучий. Не вірю. Уночі фотосинтез не відбувається, а дихають рослини цілодобово, споживаючи при цьому кисень. Тому вранці повітря в кімнаті було дуже задушливим.
1-й ведучий. Увага, запитання для команди… Чи вірите ви, що відходи виробництва рису допомагають японським вченим створювати дорожнє покриття для більш тихих і якісних доріг.
2-й ведучий. Вірю. Дійсно дорожнє покриття містить рисові висівки, які зазвичай відправляються на звалища або на корм худобі. Але якщо їх змішати зі смолами, виходить твердий пружний матеріал, що володіє багатьма цікавими властивостями. Покриті новим способом дороги краще поглинають шум, швидше висихають і менш чутливі до перепадів температур, ніж традиційне дорожнє покриття..
1-й ведучий. Увага, команда… Чи вірите ви, що поблизу Неаполя в Італії є Собача печера. Дорослі люди в мій можуть знаходитися як завгодно довго, а от коти й собаки задихаються і гинуть.
2-й ведучий. Вірю. Вуглекислий газ важчий за повітря, виділяючись із вулканічного ґрунту печери, осідає на дно, спричиняючи загибель тварин.
1-й ведучий. Увага, команда… Чи вірите ви, що поліетиленові пакети не могли стати однією з причин вимирання велетенських морських черепах.
2-й ведучий. Не вірю. Черепахи помилково вважають медузами напівпрозорі у воді поліетиленові пакети і ковтають їх.
1-й ведучий. А зараз… хімічна пауза.
2-й ведучий. Поряд з водою, землею і повітрям вогонь вважається однією з чотирьох стихій.
1-й ведучий. З сивої давнини відомо, що греки-візантійці володіли страшним грецьким вогнем, яким вони наганяли жах на ворогів. З довгих труб, прилаштованих до носових частин суден, вони викидали в море суміш.
2-й ведучий. Як тільки ця суміш торкалася води, море “займалося”. Загасити грецький вогонь було неможливо.
1-й ведучий. Відомий і олімпійський вогонь, що служить згадкою про подвиг Прометея, який за легендою викрав вогонь у Зевса та подарував його людям.
2-й ведучий. До вашої уваги пропонуємо білий вогонь, який спалахує від дотику краплі незвичайної рідини.
Виконання хімічного досліду «Білий вогонь».
Вогонь з дуже сильним світінням можна одержати, спалюючи цукор з допомогою бертолетової солі і кислоти. Для цього експериментатор подрібнює в ступці цукор на порошок. Потім всипає на азбестову сітку близько 3 грамів подрібненого цукру і 5 грамів бертолетової солі. Обережно і старанно їх перемішує, щоб вийшла однорідна маса. Порошкоподібну суміш розстеляє тонким шаром так, щоб вона займала якомога більшу площу. Для демонстрації досліду треба піднести до суміші «чарівну» паличку з концентрованою сульфатною кислотою, від якої спалахує сильний, білого кольору, вогонь. Відбувається це від інтенсивного згоряння цукру за рахунок кисню бертолетової солі. Спочатку виникає спалах від кисню, що виділяється під час взаємодії сульфатної кислоти з бертолетовою сіллю, після чого цукор горить за рахунок кисню бертолетової солі без допомоги H2SO4.
1-й ведучий. Дорогі друзі! Сподіваємося, ви отримали не лише позитивні емоції від участі в цьому конкурсі, а й дізналися багато цікавого.
2-й ведучий. Хімію любіть, вивчайте,
Її ви завжди поважайте.
1-й ведучий. Вона бува гірка й димуча,
Але водночас і корисна, і цілюща.
2-й ведучий. Без неї нам не їсти й не лікуватись,
Не вмитись і не одягатись.
1-й ведучий. В житті не обійтись без формул, без рівнянь
І без міцних хімічних знань.
2-й ведучий. Це треба завжди пам'ятати
Й старанно хімію вивчати.
1-й ведучий. А зараз слово надається журі, яке оголосить результати гри.
Підведення підсумків журі.
2-й ведучий. Вітаємо всіх переможців і дякую всім учасникам гри за участь.
1-й ведучий. До нових зустрічей!
Оцінювання конкурсів
№ п/п |
Конкурси |
Група ТХ 1/нс-2020 «________» |
Група ТХ 1/с-2021 «________» |
1. |
I конкурс «Бліц-турнір». 1 запитання – 1 бал (по 10 запитань) |
|
|
2. |
II конкурс «Знайди відповідність». 1 запитання – 2 бали (по 2 запит.) |
|
|
3. |
ІІІ конкурс «Хімічний кросворд». Правильна відповідь – 0,5 балів (max 5 балів) |
|
|
4. |
ІV конкурс «Впізнай мене». 1 завдання – 1-5 балів: з 1-шої підказки – 5 балів; з 2-гої – 4 бали; з 3-тьої – 3 бали; з 4-тої – 2 бали; з 5-тої – 1 бал. (по 2 завдання) |
|
|
5. |
Гра з глядачами 1 загадка – 1 бал (всього 8 загадок) |
|
|
6. |
V конкурс «Життя моє у небезпеці без правил техніки безпеки». Правильна відповідь – 2 бали (по 4 завдання) |
|
|
7. |
VІ конкурс «Юні художники». 1 завдання – 2 бали (по 3 завдання) |
|
|
8. |
VІI конкурс «Вірю ‒ не вірю». Правильна відповідь – 2 бали (по 3 запитання) |
|
|
8 |
ВСЬОГО |
|
|
Колба
___________________________________________________
Лійка
___________________________________________________
Пробірка
___________________________________________________
Крапельниця
___________________________________________________
Газовідвідна трубка
___________________________________________________
Тигельні щипці
___________________________________________________
Дзвенить дзвінок. Епізод з лабораторної роботи.
Студент вбігає до столу без білого халата (1,2); п’є воду з хімічного стакана, куштує речовини на смак (3); випадково розсипає речовину, але не прибирає (4); дістає мобільний, щось там клацає, кладе на стіл (5); бере інструкцію, робить вигляд, що уважно читає; бере пробірку, наливає ферум(ІІІ) хлорид FeCl3 і калій роданід КSCN в однаковій кількості; всі пляшки з реактивами при роботі залишає відкритими (6); дивиться в інструкцію, чухає потилицю, чмихає, бере наступну пробірку, доливає інші реактиви (2-3), не передбачені дослідом, наприклад, плюмбум(ІІ) ацетат (СН3СОО)2Pb і калій йодид KI, змішує все разом (7); нюхає, що отримав, всуваючи носа в саму пробірку (8); закриває реактиви, переплутавши пробки (9); витирає руки об одяг (10).
________________________________________________________________________
Дзвенить дзвінок. Епізод з лабораторної роботи.
Студент вбігає до столу без білого халата (1,2); п’є воду з хімічного стакана, куштує речовини на смак (3); випадково розсипає речовину, але не прибирає (4); дістає мобільний, щось там клацає, кладе на стіл (5); бере інструкцію, робить вигляд, що уважно читає; бере пробірку, наливає ферум(ІІІ) хлорид FeCl3 і калій роданід КSCN в однаковій кількості; всі пляшки з реактивами при роботі залишає відкритими (6); дивиться в інструкцію, чухає потилицю, чмихає, бере наступну пробірку, доливає інші реактиви (2-3), не передбачені дослідом, наприклад, плюмбум(ІІ) ацетат (СН3СОО)2Pb і калій йодид KI, змішує все разом (7); нюхає, що отримав, всуваючи носа в саму пробірку (8); закриває реактиви, переплутавши пробки (9); витирає руки об одяг (10).
Третій конкурс. “Хімічний кросворд”.
У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Розмістіть їх назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було б прочитати прізвище вченого – автора символів хімічних елементів.
По горизонталі
1 – карбон;
2 – арґентум;
3 – аурум;
4 – силіцій;
5 – оксиген;
6 – алюміній;
7 – калій K;
8 – флуор;
9 – фосфор.
По вертикалі
10. Берцеліус
Третій конкурс. “Хімічний кросворд”.
У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Розмістіть їх назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було б прочитати прізвище вченого – автора символів хімічних елементів.