Фізична інтелектуальна гра
«Хто Зверху?»
(Для учнів І-ІІ курсів)
Підготував
викладач фізики
Михайло Сікора
Фізична інтелектуальна гра «Хто зверху?»
Мета: узагальнити і систематизувати знання з основних понять фізики; формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; прищеплювати любов до фізики; виховувати бережливе відношення до природи. Розвивати пізнавальні здібності учнів, інтерес до фізики як до науки, що нерозривно пов’язана з життям, творчу активність, вміння приймати правильне рішення, логічно мислити, працювати в колективі.
Обладнання: мультимедійний проектор, дошка, ноутбук, картки з буквами.
Правила гри: у грі приймають участь дві команди учнів 1-го та 2-го курсів – хлопців та дівчат. Гра складається з семи раундів та фіналу. Після кожного раунду – команді-переможцю задають бонусне питання. За кількістю балів визначають переможця.
Хід шоу-дуелі
Ведучий. Добрий день, учні, викладачі, гості! Вас вітає шоу «Хто зверху?»!
Хто розумніший, чоловіки чи жінки? Уже тисячі років людство шукає відповідь на це запитання. І сьогодні ми з’ясуємо відповідь на це питання в нашому інтелектуальному фізичному шоу «Хто Зверху?».
То ж давайте представляти наших учасників. (Капітани двох команд представляють учасників по черзі)
А зараз я хочу представити наше вельмишановне журі, яке буде судити це шоу. Журі. Мої вітання ведучим, дівчатам, хлопцям та глядачам. Давайте домовимось так – за мною об’єктивність, за Вами – запальна гра. І нехай переможуть найсильніші!
Ведучий. Дякуємо, шановне жюрі. На шляху до перемоги у кожної команди є сім раундів та фінальне завдання. Кожен раунд оцінюється у 10 балів. Але команда-переможець у кожному раунді може поповнити свою скарбничку ще на 5 балів, якщо правильно відповідатиме на бонусне питання.
Починаємо. Перший раунд.
Раунд 1
«Розшифруй»
На дошці з’явиться таблиця із зашифрованими словами. Ви повинні за 60 секунд утворити із поданих складів слова, які означають фізичні терміни. Всього на слайді зашифровано 6 фізичних термінів. За кожну правильну відповідь можна отримати 1 бал.
Завдання для І команди: (механіка, тертя, тяжіння, термометр, робота, об'єм)
Завдання для ІІ команди: (прискорення, імпульс, опір, теплота, секунда, динаміка)
Бонусне питання: Хто отримав Нобелівську премію за розробку оболонкової моделі ядра? (жінка, Марія Геппер Майєр)
Раунд 2
«Портрети»
На дошці з`являється портрет відомого вченого-фізика. Ваша задача – назвати прізвище вченого. Якщо портрета вченого недостатньо для виконання завдання, то ставляться додаткові запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали. Команда, яка відгадує вченого без додаткових даних, отримає додатковий бал.
Перший вчений: Він був професором математики, виготовив телескоп – рефлектор. Першим дійшов висновку, що біле світло складається з різних кольорів. Відкрив кілька фундаментальних законів фізики, і один з них називається «закон всесвітнього тяжіння». (І. Ньютон)
Другий вчений: Знаменитий фізик і електротехнік, винахідник “X”-променiв, перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, вчений і патріот України. Об’єктом його уваги були також проблеми молекулярної фізики, дослідження властивостей та природи катодних променів. (І. Пулюй)
Третій вчений: Свій перший планер збудував у 17 років. Був головним конструктором балістичних ракет. Запустив ракету з першим українським космонавтом Павлом Поповичем. За менше ніж 10 років освоєння космічного простору здійснив стільки досягнень, що його рекорд ще й досі не побитий. (С. Корольов)
Четвертий вчений: Наукова революція, зумовлена його відкриттями, призвела до винайдення найсмертоноснішої зброї в історії людства. Створив загальну теорію відносності. Його кумедне фото, на якому він показує язика, зазвичай супроводжує будь-яку загальну згадку про фізику. (А. Ейнштейн)
П’ятий вчений: Розробив перший у світі прилад для обробки металу в умовах космосу. Автор ідеї та один із розробників методу електрозварювання м’яких тканин. Разом з батьком і братом спроєктували міст в Києві. Перший киянин, чий бронзовий бюст встановили при житті. (Б. Патон)
Шостий вчений: Він зробив перший крок до створення сучасної фізики на основі об’єднання фізики Арістотеля і філософії. Він є основоположником теорії вільного падіння, відкрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери. Його іменем називають класичний закон додавання швидкостей. (Г. Галілей)
Бонусне питання: Кого ховали в трьох трунах: дерев’яна, свинцева та ще одна дерев’яна? (жінку, Марію-Складовську Кюрі).
Раунд 3
«Конкурс капітанів»
Капітани повинні пригадати якомога більше фізичних величин або приладів, причому капітану команди хлопців слід пригадати фізичні величини жіночого роду, а капітану команди дівчат – пригадати назви фізичних приладів чоловічого роду. Наприклад, маса, – це приклади фізичних величин жіночого роду, а термометр, – відповідно прилади чоловічого роду. За кожну правильно вказану фізичну величину або фізичний прилад капітан принесе своїй команді 1 бал. Отже у вас 90 секунд, час пішов.
Конкурс вболівальників. Поки капітани команд виконують завдання, ми проведемо конкурс вболівальників. Найактивніші вболівальники не залишаться, звичайно, без призів. Якщо відповідь вам відома – піднімаєте руку.
1. Ти за нею, а вона від тебе, ти від неї – вона за тобою. Що це? (Тінь)
2. Безкоштовний звуковідтворювальний пристрій. (Рот)
3. Що йде не рухаючись із місця? (Час)
4. Що можна приготувати, але не можна з’їсти? (уроки)
5. Спочатку була чиста вода, потім – металевий диск, потім – скло, вкрите спеціальною сполукою. Що це за річ? (Дзеркало).
6. Живе без тіла, говорить без язика, ніхто його не бачить, а всяк його чує. (Ехо)
7. Він і влітку і взимку - між небом і землею. Хоч все життя до нього йди - він все буде попереду. (Горизонт)
8. Без голови, а з рогами. (Місяць)
9. Зимою гріє, весною тліє, влітку вмирає, восени оживає. (Сніг)
Бонусне питання: Кому належить наступний вислів: «Дайте мені точку опори, і я переверну світ»? (чоловіку, Архімеду).
Ведучий. Шановне жюрі, давайте поговоримо про бали.
Раунд 4
«Збери літери»
Ведучий. Правила наступні: я зачитую питання, учасники відгадують слово і вибудовують слово з літер, які в них на футболках. Слово складаємо зліва направо. На це їм дається 90 секунд. Команда, яка склала більшу кількість слів отримує 10 балів.
Ознайомтеся з літерами. Час пішов!
Запитання для І команди.
Ознайомтеся з літерами. Час пішов!
Запитання для ІІ команди.
Бонусне запитання: Хто з українців вперше злітав у космос за часів незалежної України? (чоловік, Леонід Каденюк)
Раунд 5
«Еліас»
Ведучий. Наступний конкурс «Еліас». Я думаю, вже всі здогадалися, чим ми будемо займатися в цьому конкурсі, але все ж таки, я поясню правила.
Отже, виберемо одного учасника із вашої команди, дамо йому аркушик із записаними словами, а йому потрібно їх показати. Звичайно, виграє та команда, яка відгадає більше слів. Команда – переможець отримує 10 балів. У Вас є на те, щоб показати, 90 с. Час пішов.
Завдання для І команди: енергія, динаміка, маятник, магніт, капіляр, двигун.
Завдання для ІІ команди: демонстрація, термометр, напруга, провідник, коливання, рідина.
Бонусне запитання: Хто допоміг Енштейну отримати Нобелівську премію? (жінка, дружина Мілева Маріч)
Ведучий. Шановне жюрі, давайте поговоримо про бали.
Раунд 6
«По губах»
Ведучий. Зараз ми переходимо до конкурсу «По губах». Один учасник з команди отримує слова від ведучого і говорить їх в голос. Всі решта учасників повинні прочитати по його губах, що це за слово. На все про все у Вас є 90 секунд.
Завдання для І команди: пружина, звук, хвиля, атом, дослід, величина, імпульс, конденсатор, терези, похибка.
Завдання для ІІ команди: лінза, струм, фотон, секунда, закон, шлях, деформація, котушка, молекула, доба.
Бонусне запитання: Хто вперше сказав, що планета Земля за формою куля? (чоловік, Піфагор)
Раунд 7
«Вірю – не вірю»
Ведучий. Останній конкурс «Вірю – не вірю». Кожній команді я читатиму твердження, а члени команди повинні вирішити – правдиве воно чи ні. За кожне правильно вгадане твердження команда отримає 1 бал.
Твердження для І команди:
1. Чи вірите Ви в те, що поки не було амперметрів та вольтметрів деякі вчені зрізали верхню поверхню шкіри на пальцях, щоби краще відчувати струм? (Правда. Учений Василь Петров, перший в світі в 1802 році описав явище електричної дуги, експериментував на собі. У той час не було таких приладів, як амперметр або вольтметр, і Петров перевіряв якість роботи батареї за відчуттям від електричного струму в пальцях. А щоб відчувати дуже слабкі струми, вчений спеціально зрізав верхній шар шкіри з кінчиків пальців.)
2. Чи вірите Ви в те, що якщо до хвоста гепарда прив’язати металеву банку, то він не буде чути звук брязкання, тому що дуже швидко біжить? (Брехня. Максимальна швидкість гепарда менша, ніж 42 м/с, а швидкість звуку в повітрі понад 330м/с.)
3. Чи вірите Ви в те, що частинки світла можуть мільйонами років «блукати» в Сонці поки не вийдуть на поверхню? (Правда. В ядрі Сонця величезна густина 150 тис кг/м3. Тому фотони зазнають величезної кількості контактів, що відштовхують його назад від поверхні. Зате до Землі світло доходить менш ніж за 9 хвилин! )
4. Чи вірите Ви в те, що один відомий фізик зміг зупинити Сонце і зрушити Землю? (Правда. Цей надпис викарбувано на пам’ятнику Миколі Копернику, який винайшов геліоцентричну систему, за якою планети обертаються навколо Сонця.)
Твердження для ІІ команди:
Бонусне запитання: Хто був двічі нагороджений Нобелівською премією з фізики та хімії? (жінка, Марія Складовська-Кюрі)
Фінал
Ведучий. Настав час фіналу і саме фінал визначить, хто переможе. У фіналі є можливість подвоїти бали.
Отже, за 120 секунд кожна команда повинна дати якомога більше правильних відповідей. Та команда, яка дасть більшу кількість відповідей і переможе у фіналі. Ну що, готові? То ж починаймо. Три, два, один – час пішов.
Запитання для І команди:
Запитання для ІІ команди:
Суддя. У фіналі перемогли ________, отже їхня попередня кількість балів подвоюється і заробили вони ________ балів.
Ведучий. Видатний давньогрецький філософ Сократ зробив свого часу висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю». Людина приходить у світ для того, щоб постійно вдосконалювати, насамперед – себе, свій духовний світ, свої знання, уміння, навички, здібності. Саме тому протягом, майже, всього життя людина наполегливо навчається. І неважливо чоловік ти чи жінка. Важливо лише те, що всі ми відчуваємо потребу в збагаченні знаннями, отриманні задоволення від інтелектуальної спроможності. Тож будьте розумними!!!!
1