8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Інтелектуальна гра « Мова калинова »

Про матеріал
Позакласний захід має за мету розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших; виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Перегляд файлу

 

Інтелектуальна гра « Мова калинова »

Мета заходу: розширювати і збагачувати знання учнів про мову;

розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;

навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів;

прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших;

виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

 

Хід заходу

Ведуча: Доброго дня усім гостям нашого свята!

Ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас,його ми не завжди помічаємо,не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадалися,що я маю на увазі(це наша рідна мова).Сьогодні свято!Свято мови! Свято рідної мови. Кожна людина у світі має рідну мову і  сьогодні, 21 лютого,святкує день саме своєї рідної мови.

Рідна мова-це мова,що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом.

О слово рідне!Подарунок мати!

І пісня ніжна,і розрада нам!
Я всім на світі поділюся з вами,
Та слова рідного ніколи не віддам.

 

Ніхто достеменно не знає, скільки мов існує в світі. Вважається, що у світі існує майже 7 000 мов. У Європі розмовляють на 230 мовах, тоді як мов  Азії є  більше ніж 2 000.
Найпоширенішими мовами, ТОПом 10, є:

  • китайська (понад 1 мільярда носіїв);
  • англійська (близько 400 мільйонів носіїв);
  • хінді (понад 300 мільйонів);
  • іспанська (понад 300 мільйонів);
  • арабська (понад 240 мільйонів);
  • бенгальська (понад 200 мільйонів);
  • португальська (понад 180 мільйонів);
  • російська (понад 160 мільйонів);
  • індонезійська/малайська (понад 160 млн);
  • японська (понад 125 мільйонів).
  • Українська мова за кількістю людей,які розмовляють нею,посідає  у світі 15 місце.

Минають століття,

Минають віки,збігають рікою нестримно роки.

І будемо вірити,будемо жити,

Ми будемо слово і  мову любити.

Вчитель:Як чудово,коли народ зберігає свою мову. Адже мова – це показник існування нації. Поки існує мова,існує народ.

 

Моя прекрасна українська мово,

Найкраща пісня в стоголоссі трав.

Кохане слово, наше рідне слово,

Яке колись Шевченко покохав.

  Ти наш вогонь на темнім полі битви,

Невинна кров, пролита в боротьбі,

тебе вкладаєм тихо до молитви

І за спасіння дякуєм тобі.

Учитель

А зараз в нас цікава гра –

Змагатиметься дітвора

В умінні міркувати

А деколи й хитрувати,

Уважним бути, не зітхати,

А правильно відповідати.

Зберіть усі знання і сили,

згадайте все, що ви учили.

У змагання з друзями вступайте

І в чесній грі перемагайте!

 

Розпочинаємо інтелектуальну гру « Мова калинова »

 

1.Конкурс «Візитівка»( Презентація власної команди )

2. Конкурс «МОВНЕ АСОРТІ»

Завдання:  Кожній  команді по черзі  будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь.

  1. Скільки літер розміщено в українському алфавіті? ( 33 )
  2. Який розділовий знак найпоширеніший? ( Крапка )
  3. Частина слова перед коренем? ( Префікс )
  4. Розмова двох осіб. ( Діалог )
  5. Перша буква у власній назві? ( Велика )
  6. У що береться пряма мова? ( Лапки )
  7. Слова, протилежні за значенням. ( Антоніми )
  8.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
  9.  Словник про значення слів. ( Тлумачний )
  10.  Частина мови про кількість. ( Числівник )
  11. Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ? ( Дві )
  12.  Список літер у встановленому порядку. ( Алфавіт )
  13.  Слово з багатьма значеннями. ( Багатозначне )
  14. Усі звуки поділяються на … ( голосні та приголосні )
  15. Слова, які мають близьке лексичне значення, але різні за звучанням. (Синоніми )
  16. У кінці питального речення ставиться … ( знак питання ).
  17. Державна мова України. ( Українська )
  18. Частина мови про ознаку предмета. ( Прикметник )
  19. Чим починається діалог? ( Тире )
  20. Головні члени речення. ( Підмет і присудок )
  21.  Найменша одиниця мови. ( Звук )
  22.  Знак у кінці розповідного речення. ( Крапка )
  23.  Буква,але не  звук. ( М'який знак )
  24.  Остання частина слова. ( Закінчення )
  25. Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ. ( Пре - )
  26.  Слова спільного кореня. ( Спільнокореневі )
  27. Що стоїть перед коренем (префікс).
  28.  Остання літера алфавіту (я).
  29. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)
  30. Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)
  31.  Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)
  32. Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт)
  33.  Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)
  34.  Знак у кінці питального речення (?).
  35. Остання буква у слові П'ЯТДЕСЯТ? ( Т - )
  36.  Скільки голосних в українській мові? (6)
  37. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
  38. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
  39. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
  40. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)
  41. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
  42. Розмова двох осіб? (діалог)
  43. Перша буква у власній назві (велика).
  44. Частина мови слова «зошит» (іменник).

3.КОНКУРС   «ГРАМАТИЧНИЙ ТУРНІР»

Завдання: поставити потрібну букву. Перший гравець кожної команди  вставляє букву у першому слові, другий – в другому і  т.ін. 

4.КОНКУРС  «РЕДАКТОР»

Завдання: відредагувати словосполучення.

  • Зробити слідуючим  чином  (зробити таким чином)
  • Відмінити процедуру  (скасувати процедуру)
  • Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)
  • Відкрити очі (розплющити очі)
  • Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)
  • Різка біль (різкий біль)
  • Зустрічаємося по суботам  (зустрічаємося щосуботи (по суботах))
  • Потерпіти поразку (зазнати поразки)
  • На протязі години (протягом  (упродовж) години)
  • Я не маю мєлочі   не маю дрібних)
  • Підняти важливе питання (порушити важливе питання)
  • Обсудити проблему (обговорити проблему)
  • Повістка дня (порядок денний)
  • Отримати освіту (здобути освіту)
  •  

5.КОНКУРС   «ВІДГАДАЙКО».

ВИКЛАДАЧ: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

  1. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
  2. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
  3.  Що в людині найшвидше? (Думка).
  4. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
  5. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
  6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
  7.  Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).
  8.  Біжить, біжить, не оглядається (Час).
  9. Коли дурень розумний? (Коли мовчить)
  10. Що треба для обіду? (Ложка)

6.КОНКУРС  «СКАЖИ  БЕЗ  ЗАТРИМКИ»

Завдання : Назвати по черзі   без затримки антоніми до запропонованих слів.

Сміятися (плакати)                               Активний (пасивний)

Корисний (шкідливий)                           Хворіти (видужати)

Захід (схід)                                             Ганьба (слава)

Минуле (сучасне)                                   Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий)                          Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися)                           Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти)                                    Щедрість (скупість)

Оптиміст (песиміст)                               Мирний (агресивний)

Зачин (кінцівка)                                      Бадьорість (втома)

7.КОНКУРС   «СКЛАДИ  ПРИСЛІВ’Я»

Завдання:  Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

Прислів’я  для  команди «Мовознавці»:

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

М'які слова і камінь крушать.

Прислів’я  для  команди «Словограй»:

Маленька праця краща за велике безділля.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Слово до слова — зложиться мова.

8.КОНКУРС   «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,  Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ...»

ВИКЛАДАЧ:Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс  «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь...» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

 

Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

  1. Віраж  /    Поворот
  2. Акцент  /   Наголос
  3. Журнал /   Часопис
  4. Вояж    /    Подорож
  5. Монстр /    Потвора
  6. Юрист   /   Правник
  7. Егоїст     / себелюб
  8. Асортимент  / Перелік
  9. Деградація  / Занепад
  10. Аплодисменти  / Оплески
  11. Унікум /  виняток
  12. Кафе /  кав’ярня
  13. Блондинка / білявка
  14. Дисципліна /  порядок

 

9.Конкурс  « Словникар»

ЗАВДАННЯ:   З поданого слова «милозвучність»  утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі записує слова на дошці. Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

10.Конкурс капітанів.

Ведучий. Він присвячений українським зіркам музики, кіно, літератури, спорту. ( На екрані демонструється портрет, потрібно відгадати хто ця людина)

ВИКЛАДАЧ:  Наш конкурс  добігає кінця. Його  ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов'язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка.

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.

ВИКЛАДАЧ:  Завершити наш  конкурс  хотілося б словами

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить;

Все, як пишеться, в ній вимовляється,

Все, як пісня у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова бринить душа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\Downloads\images (6).jpg

Інтелектуальна гра

між учнями 5-6 класів

« Мова калинова »

присвячена

Міжнародному

дню рідної мови

 

 

 

 

 

 

 Вчитель                          Литвинчук Л.В.

 

docx
Додав(-ла)
Литвинчук Леся
Додано
7 травня
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку