Інтелектуальна гра "Мовний крос"

Про матеріал
Мета заходу: • розширювати і збагачувати знання учнів про мову; • розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; • навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; • прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших; • виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Перегляд файлу

Інтелектуальна гра « Мовний крос »

Мета заходу:

  • розширювати і збагачувати знання учнів про мову;
  • розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;
  • навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів;
  • прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших;
  • виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

 

Обладнання: картки, демонстративний матеріал, ІКТ, комп'ютер, кубик.

 

Епіграф :

Мова моя українська чарівна

І найрідніша для кожного з нас.

Хід уроку

 

Учитель: Дорогі учні, будьте зараз готові полинути в країну рідного слова. Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:

  1. Уміти працювати в групі з девізом: « Один за всіх та всі за одного ».
  2. Спочатку подумати, а потім відповідати.
  3. Сигналізувати про готовність відповідати карткою.
  4. Відповідати чітко і лаконічно.
  5. Правильна відповідь – це  1 бал.
  6. Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.

 

Конкурсна програма

І. Візитка команд

 

ІІ. Конкурс « Розгадування криптограми »

От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.

С. Воробкевич

Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.

 

 

 

1                        2                     3                      4                      5                     6

7                       8                    9                      10                   11                   12

13                   14                    15                   16                   17                    18

19                   20                    21                    22                 23                     24

25                    26                   27                    28                   29                    30

31                    32                    33

 

19 -23          23-19-17-24            20-16-7-15-1-14-23-7,        6-12-23-11,

21-12-6-18-24            22-3-19-32             17-19-3-24,

3-28-12-23-31-22-33          22-15-16-1-6-18-19             4-19-3-19-21-11-23-11

22-3-19-13-17              21-12-6-18-11-17         22-16-19-3-19-17.

 

ІІІ. Конкурс «Мовознавці»

Кожній команді ведучим надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.

Запитання для команди № 1

  1. Скільки літер розміщено в українському алфавіті? ( 33 )
  2. Який розділовий знак найпоширеніший? ( Крапка )
  3. Частина слова перед коренем? ( Префікс )
  4. Розмова двох осіб. ( Діалог )
  5. Перша буква у власній назві? ( Велика )
  6. У що береться пряма мова? ( Лапки )
  7. Речення з однією граматичною основою. ( Просте )
  8. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
  9.  Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає … ( словосполучення і речення ).
  10.  Слова, протилежні за значенням. ( Антоніми )
  11.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
  12.  Словник про значення слів. ( Тлумачний )
  13.  Частина мови про кількість. ( Числівник )
  14.  Речення лише з підметом. (  Односкладні, називні )
  15.  Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
  16.  Яке буває мовлення? ( Усне і писемне )
  17.  Найбільша одиниця мови. ( Текст )
  18.  Розмальоване яйце. ( Писанка )
  19.  Список літер у встановленому порядку. ( Алфавіт )
  20.  Слово з багатьма значеннями. ( Багатозначне )
  21.  Рід іменника «сирота». (Спільний).

Запитання для команди № 2

  1. Усі звуки поділяються на … ( голосні та приголосні )
  2. Слова, які мають близьке лексичне значення, але різні за звучанням. ( Синоніми )
  3. У кінці питального речення ставиться … ( знак питання ).
  4. Державна мова України. ( Українська )
  5. Частина мови про ознаку предмета. ( Прикметник )
  6. Чим починається діалог? ( Тире )
  7. Наука про звуки мови. ( Фонетика )
  8. Головні члени речення. ( Підмет і присудок )
  9. Складне речення із сурядними сполучниками. ( Складносурядне )
  10.  Найменша одиниця мови. ( Звук )
  11. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
  12.  Буква без звука. ( М'який знак )
  13.  Власний життєпис. ( Автобіографія )
  14.  Остання частина слова. ( Закінчення )
  15.  Речення без другорядних членів речення. ( Непоширене )
  16.  Другий відмінок нашої мови. (Родовий )
  17.  Символ українців, що оберігає. ( Оберіг )
  18.  Частина мови « ОЙ »? ( Вигук )
  19.  Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ. ( Пре - )
  20.  Слова спільного кореня. ( Спільнокореневі )
  21.  Народна назва Пасхи. ( Великдень )

 

( Підведення підсумків конкурсу )

 

ІV. Конкурс «Редактор»

Завдання: відредагувати словосполучення.

 

  • Зробити слідуючим чином  (зробити таким чином)
  • Відмінити процедуру (скасувати процедуру)
  • Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)
  • Відкрити очі (розплющити очі)
  • Різка біль (різкий біль)
  • Зустрічаємося по суботам (зустрічаємося щосуботи (по суботах))
  • Потерпіти поразку (зазнати поразки)
  • На протязі години (протягом (упродовж) години)
  • Підняти важливе питання (порушити важливе питання)
  • Обсудити проблему (обговорити проблему)
  • Повістка дня (порядок денний)
  • Отримати освіту (здобути освіту)

 

V. Конкурс «Цар - буква»

Учням роздаються аркуші з віддрукованими описами значень слів,які розташовано попарно і між якими поставлено знак рівності. Цей знак буде доречним ,якщо учень знайде,по-перше,слово,які б відповідали цим значенням,по-друге,ту Цар – букву,яка перше слово змінить на друге. Переможе той,хто швидко і правильно виконає всі завдання.

 

Пора року(літо)

Настільна гра(лото)

Покарання(кара)

Твердий покрив дерева(кора)

Пахуча квітка(рута)

Військовий підрозділ(рота)

Настанова,вказівка що робити (порада)

Різновид домашніх тварин (порода)

Дуже голосний вигук,волання(крик)

Рух ногою під час ходьби(крок)

Музичний твір,виконуваний одним співаком (соло)

Жировий прошарок деяких тварин (сало)

Порода маленьких коней(поні)

Ввічливе звертання до жінки в українців (пані)

 ( Підведення підсумків конкурсу )

 

 

VІ. Конкурс «Вгадай фразеологізм»

 Завдання:  По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм  йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.

 

Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.

 

Фразеологізми:

У поті чола   (докладаючи всіх зусиль, напружено)

Зарубати на носі (запамятати)

Задирати носа (бути чванливим)

Прикусити язика ( замовкнути) 

Вилазити боком (погано закінчитись для когось)

Зробити з мухи слона (перебільшити)

Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось приводу)

Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

( Підведення підсумків конкурсу )

VII. Конкурс «Проведи паралелі»

Знайти  правильне порівняння,відгадати з ким порівнюється.

Кожна  правильна відповідь оцінюється  1 балом.

 

Надувся  як (індик)

Упертий як  (осел)

Полохливий наче (заєць)

Сильний як (лев)

Швидкий як (вітер)

Струнка як (береза)

Мудрий як (сова)

Повільний як (черепаха)

Злий як (вовк)

Вайлуватий як (ведмідь)

 

Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.

( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )

На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші  про чарівну мову

                    Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Dozhdzhanyk Khrystyna
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку