Інтелектуальна гра « Мовний крос »
Мета заходу:
Обладнання: картки, демонстративний матеріал, ІКТ, комп'ютер, кубик.
Епіграф :
Мова моя українська чарівна
І найрідніша для кожного з нас.
Хід уроку
Учитель: Дорогі учні, будьте зараз готові полинути в країну рідного слова. Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
Конкурсна програма
І. Візитка команд
ІІ. Конкурс « Розгадування криптограми »
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31 32 33
19 -23 23-19-17-24 20-16-7-15-1-14-23-7, 6-12-23-11,
21-12-6-18-24 22-3-19-32 17-19-3-24,
3-28-12-23-31-22-33 22-15-16-1-6-18-19 4-19-3-19-21-11-23-11
22-3-19-13-17 21-12-6-18-11-17 22-16-19-3-19-17.
ІІІ. Конкурс «Мовознавці»
Кожній команді ведучим надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
( Підведення підсумків конкурсу )
ІV. Конкурс «Редактор»
Завдання: відредагувати словосполучення.
V. Конкурс «Цар - буква»
Учням роздаються аркуші з віддрукованими описами значень слів,які розташовано попарно і між якими поставлено знак рівності. Цей знак буде доречним ,якщо учень знайде,по-перше,слово,які б відповідали цим значенням,по-друге,ту Цар – букву,яка перше слово змінить на друге. Переможе той,хто швидко і правильно виконає всі завдання.
Пора року(літо) |
Настільна гра(лото) |
Покарання(кара) |
Твердий покрив дерева(кора) |
Пахуча квітка(рута) |
Військовий підрозділ(рота) |
Настанова,вказівка що робити (порада) |
Різновид домашніх тварин (порода) |
Дуже голосний вигук,волання(крик) |
Рух ногою під час ходьби(крок) |
Музичний твір,виконуваний одним співаком (соло) |
Жировий прошарок деяких тварин (сало) |
Порода маленьких коней(поні) |
Ввічливе звертання до жінки в українців (пані) |
( Підведення підсумків конкурсу )
VІ. Конкурс «Вгадай фразеологізм»
Завдання: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.
Фразеологізми:
У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено)
Зарубати на носі (запам’ятати)
Задирати носа (бути чванливим)
Прикусити язика ( замовкнути)
Вилазити боком (погано закінчитись для когось)
Зробити з мухи слона (перебільшити)
Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось приводу)
Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)
( Підведення підсумків конкурсу )
VII. Конкурс «Проведи паралелі»
Знайти правильне порівняння,відгадати з ким порівнюється.
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Надувся як (індик)
Упертий як (осел)
Полохливий наче (заєць)
Сильний як (лев)
Швидкий як (вітер)
Струнка як (береза)
Мудрий як (сова)
Повільний як (черепаха)
Злий як (вовк)
Вайлуватий як (ведмідь)
Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.
( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )
На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).
1