Інтелектуальна гра "Пташині загадки"

Про матеріал
Матеріал має на меті допомогти виявити та поглибити знання учнів про пташиний світ, звернути увагу на різноманітність птахів, їх роль у природі та житті людини; розвивати базові компетентності.
Перегляд файлу

 

 

ESINGER.WMF 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтелектуальна гра

Що? Де? Коли?

 

«Пташині загадки»

 

                            (для учнів 8-11 класів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: виявити та поглибити знання учнів про пташиний світ, звернути увагу на різноманітність птахів, їх роль у природі та житті людини; розвивати екологічне мислення, емоційно-цілісне  ставлення до природи, виховувати  екологічну культуру, використовувати  міжпредметні зв’язки.  

Оформлення: плакати, малюнки з даної теми; виставка книг, фотографії, записи голосів птахів; стіл розділений на сектори, куди викладені пронумеровані конверти із запитаннями та оголошеннями музичної паузи; призи для переможців; гонг; часи для гри в шашки або секундомір [3шт], два столи для команд, табло, чорна скринька

 

Гру проводять ведучий та 2 помічники.

Дві команди по 6 чоловік ( в кожну команду входять учні різних класів).

 

( привітання учасників гри та всіх присутніх)

 

Добрий день вам, любі учні –

І дівчата, і хлоп’ята!

Ви прийшли на нашу зустріч,

І ми раді вас вітати.

 

Є науки природничі –

І цікаві, й таємничі,

З ними будеш йти готовий

У природи світ чудовий.

 

Пропонуємо сьогодні

Вам, закінчивши уроки,

На шляхах біологічних

Теж нові зробити кроки.

 

Від мікроба до людини,

Від амеби до тварини_

Нас веде і там, і тут

Біології маршрут.

 

А сьогодні нам стежини

В загадковий світ пташиний.

Приготуйтесь мандрувати

І нові знання дістати.

 

На змаганні задавати

Будуть різні запитання,

 

Хто із двох команд сильніший –

Це покажуть нам змагання.

 

Дві команди, дуже сильні

Тут сьогодні будуть грати.

Побажаємо вам, учні,

Правильно відповідати.

 

Є питання і серйозні,

Є питання й жартівливі,

Тому будьте ви уважні,

тому будьте ви кмітливі.

 

хід гри

 

 

 

ведучий .  доброго дня! ми раді вітати вас на нашому інтелектуальному турнірі «що? де? коли?» пропонуємо сьогодні взяти участь у змаганні кмітливих, знаючих, дотепних, що проводиться в рамках біологічного тижня в школі. а присвячуємо гру -дню зустрічі птахів!

 

помічник1 Пернаті друзі! Вони не тільки прикрашають наше життя своїм веселим співом та гомірним голосом,яскравим оперенням та цікавою поведінкою. Є також захисниками садів і лісів від шкідників.

 

помічник2 Це вони сповіщають нас своїм поверненням з південних країн, про прихід весни. А кого не захоплювала лебедина вірність,журавлина грація,солов’їна пісня,соколина сила!Усі ми в своєму житті часто спілкуємося з птахами, любимо їх ,захоплюємося ними. А от чи знаємо ми птахів?

 

ведучий .Сьогоднішнє змагання між командами покаже глибину їхніх знань, кмітливість, швидкість думок ,ерудованість, згуртованість і ще багато інших чеснот. Не будемо випробовувати терпіння команд і ваше терпіння, глядачі-уболівальники, а швиденько розпочнемо засідання інителектуального клубу «Що? Де? Коли?»

 

Прошу зайняти свої місця команду(назва команди)за першим столом.

 Запрошуємо до залу їхніх суперників, команду(назва команди)за другий стіл.

 

капітани! представте нам свої команди, і привітайте суперників (дружні привітання; девізи)

 

 

Відповіді команд оцінюватиме вельмишановне журі у складі:

1

2

3

(в складі журі можна взяти не тільки учителів, а ще й учнів старших класів, батьків)

 

увага!оголошую правила гри!

 

1. Капітан круте рулетку і вибирає запитання

 

2. На обдумування запитання дається 1хв, по закінченню часу сповіщає удар гонга. крім того у вас на столах стоять годинники (секундоміри)

 

3. На запитання дає відповіть один із членів команди

 

4. Якщо команда готова відповідати достроково капітан піднімає руку і проголошує: <відповідь>

 

5. Відповідь оцінюється балами :

 0- неправильна

0.5- неповна

1- правильна, повна відповідь

 

6. Право крутити рулетку отримує та команда, яка правильно відповіла на попередне запитання

 

7. Якщо жодна з команд не змогла відповісти на запитання, право відповіді отримують уболівальники. бали команді не зараховується, а йдуть на особистий рахунок вболівальників

 

8.Тайм-аут триває 3хв

 

9. За порушення зі сторони вболівальників (шум ,підказка) з команди знімається 1бал

 

10. Розпочати нашу гру зможе той, хто правильно відповість на поставлене запитання

 

11.Гра триває до 12 балів у однієї з команд

 Заперечень, доповнень, змін, побажань у команд немає? Тоді побажання командам:

успіхів, вам !

 

Запитання до обох команд:

Що об’єднує таких птахів : сірий журавель,чорний лелека, беркут, глухар?    (Червона книга)

(та команда, яка перша дала правильну відповідь розпочинає крутити барабан)

 

 

№1

 

 В період тривалих дощів у гніздах стрижів залишаються лише пташенята, а дорослі птахи зникають на декілька днів. Як ви поясните це явище?

 

Дорослі птахи відлітають за 120-150км відшукувати собі їжу –комах бо в дощ, комахи майже не літають.                                                    Їжу собі стрижі добувають лише під час польоту в повітрі. Пташенята в цей час переходять в стан заціпеніння, своєрідного анабіозу і без шкоди для себе можуть декілька днів голодувати.

                                                                              

 

№2

 

   Ви знаєте птахів дуплогніздників? А можете їх назвати? А тепер увага, запитання: Чому птахи - дуплогніздники віддають перевагу влаштовуючи гнізда в дуплах старих мертвих дерев, а не в дуплах живих?                                             

В дуплі сухого дерева протягом доби підтримується   t0майже на одному рівні. Коливання температури у сухих

                 дерев берези, сосни, осики, дуба майже у 2 рази менші ніж

                 у живих дерев цих самих видів.

                 Теплопровідність сухої деревини незначна,і гніздо взимку не

                 так вихолоджується,а в влітку –не перегрівається. У дуплі з              

                 вологої деревини взимку холодно, бо вода  в судинах замерзає.

                 Нагрітися в такому дуплі-гнізді дуже важко.

       До речі  зруб хати теж роблять із сухої деревини, а не з

       свіжозрубаного дерева.                              

 

 

 

 

 

 

№3

 

   Каченята або гусенята виведені в інкубаторі, не можуть триматися на воді і швидко тонуть. А пташенята качки, гуски, лебедя, яких висиділа „матуся” спритно плавають. Чим це пояснюється?

При вилупленні каченят, гусенят у гнізді їхній пушок одразу ж змащується жиром, який є обов’язково на пір’ї качки-матері та матеріалі гнізда. Інкубаторних каченят ніхто не змащує жиром, що виробляється куприковою залозою. Лише через деякий час вони здатні самі себе змащувати видавлюючи дзьобом жир із хвоста!

                                                     

№4

 

   Чи доводилося вам спостерігати граційну посадку вершника на крупі коня? Та виявляється деякі види пташок, зокрема шпаки, галки теж люблять кататися верхи не тільки на конях, але й на коровах та вівцях?

Для чого птахи це роблять?

Для побудови гнізда птахи використовують найрізноманітніший будівельний матеріал. З коней, корів та вівців пташки збирають шерсть.

 

 

                                                        №5

 

Як результат здатності літати у птахів виникли певні пристосування. Щоб зменшити вагу тіла зникли масивні щелепи, замінившись на більш легкий дзьоб. А разом з щелепами редукувалися і зуби. Увага запитання. Та все ж чи буває у птахів зуб. Якщо він буває, то коли і для чого потрібен?

У пташенят, коли вони ще знаходяться у яйці на      надзьобку, є жовта маленька тверда шишечка. Ця шишечка і називається  яйцевий «зуб». Ним пташеня розбиває шкарлупу яйця і таким чином вилуплюється.

 

 

№6

 

Для багатьох домогосподарок неприємності доставляють м’ясні продукти, що швидко псуються. І так увага запитання. Чому тушка мертвого шишкаря, навіть у теплі дуже довго не розкладається?

Шишкар живиться насінням голонасінних – сосни і ялини. Ці породи дерев мають не тільки деревину просякнуту смолою, а й відповідно і насіння також. Під час життя  птаха, смола накопичується у тілі шишкаря, потрапляючи в організм разом з насінням. Стає зрозумілим, що все тіло шишкаря просякнуте смолою, а вона перешкоджає процесам гниття.

 

 

№7

 

Основною ознакою птахів є вміння літати, а риб – звичайно ж плавати. Чи відомий вам птах, що «літає» тільки під водою?

Під водою плаває пінгвін. У цього птаха, крила перетворилися на ласти, що і допомагають плавати, а правильніше було б сказати літати під водою.

 

 

 

№8

 

Ви вмієте ловити рибу? Що за запитання, скажете ви мені? Зазвичай рибу ловлять різними видами вудилищ, сітками, використовуючи отруту деяких рослин, павутинні сітки. Та виявляється у Китаї з давніх-давен люди ловлять рибу за допомогою птахів. За 1хв поясніть як це зробити, і якого птаха використати?

  Для цього рибалка одягає пташці на шию кільце з

 прив’язаною до нього мотузкою, другий кінець якої тримає у

 руках, відпочиваючи у човні. Баклан або пелікан добре плаває і

 прекрасно ниряє. Спіймавши рибу, птах не може її ковтнути, бо заважає кільце. А лінивий, але кмітливий хазяїн, забирає увесь улов собі.

 

 

 

№9

 

Випасати стадо худоби можна за допомогою сторожових собак, а можна і за допомогою електричного пастуха. В Австралії та Південній Африці худобу пасуть птахи. Які птахи і яким чином справляються зі своїми  обов’язками пастуха?

                          Це спеціально виведені на фермах страуси. Маючи довгі 

                         ноги та шию страуси мають прекрасний кругозір і здалеку бачать і чують хижаків. Своєю неспокійною поведінкою своєчасно попереджують пастуха про небезпеку.

 

 

 

 

 

№10

 

Допоможіть розгадати загадкову поведінку дрозда. Птах повільно підлетів до мурашника, обережно опускається на нього, витягує в сторони крила і завмирає на декілька секунд. Для чого дрозд відвідує лісових мурашок?

 Таким чином дрозди та деякі інші птахи приймають «мурашині ванни». Мурашки захищаються і обприскують тіло  пташки гостро пахучою мурашиною кислотою. Екзопаразити швидко тікають з тіла птаха.

 

 

 

 

№11

 

Що  воно  за  дивна  птиця?

Світла  денного  боїться...

Дзьоб  крючком, великі  очі,

І  не  спиться  їй  щоночі.

Ху-ху-ху!- кричить  вона.

Відгадали? Ні?...    Сова.

 

Так Сова - хижий нічний птах, вірний помічник людини. Полюючи вночі знищує велику кількість мишовидних гризунів, тим самим зберігає сотні кг зерна. Увага! Дайте відповідь на запитання. Чи відома вам сова, яка ловить здобич не вночі, а вдень?  

 

  Біла або полярна сова, що живе на півночі. А там, як

                          ви знаєте довгий полярний день.

 

 

 

№12

 

    Ви ніколи не задумувалися, чому орли ніколи не літають і не полюють над морем і лісом, де можна знайти легше собі здобич, ніж на відкритих ділянках?

 

Орли - птахи у яких політ плануючий. Вони планерують на своїх широких крилах, користуючись потоками повітря, що піднімаються від нагрітої сонцем поверхні. А над морем та лісом таких потоків немає, або вони дуже слабкі. Тому орли втрачають опору і змушені летіти, махаючи крилами. До такого польоту вони погано пристосовані. Ось чому орли віддають перевагу полюванню на відкритих ділянках.    

 

№13

 

У багатьох людей є домашні улюбленці - коти, собаки, змії, павуки, рибки. Дехто цікавиться життям птахів, а тому в їх оселях можна зустріти папуг, канарок, сорок, галок, дроздів та інших пернатих. Подумайте і дайте відповідь на запитання: Яких пташок і для чого шахтарі беруть з собою в забій?

                           Птахи - прекрасні індикатори різних запахів. При появі отруйних газів, зокрема метану, який людина не відчуває в шахті, канарки в клітці починають проявляти неспокій. Цю здатність пернатих реагувати на шахтні гази з давніх - давен використовують шахтарі.

 

 

 

№14

 

  В армії, солдати - старики, називають новобранців лагідним словом «жовторотиками». А ви знаєте звідки пішла ця назва? Так от я вам розповім. Маленькі пташенята, що знаходяться в гнізді, мають яскраво- червоне, оранжеве або жовте забарвлення дзьобу і ротової порожнини. Подумайте і за 1 хвилину поясніть, для чого пташенятам такий яскравий колір рота?

 Маленькі  ненажерливі  пташенята, завжди  голодні  і  ввесь час кричать. В  природі  жовтий, червоний, оранжевий  колір  є  сигналом  тривоги, небезпеки, особливої уваги. Цей  колір  видно  добре. Птахів – батьків приваблює цей яскравий колір і вони кладуть корм у  широко розкритий дзьоб пташеняти.

                   

 

№15

 

  Чим людина може привернути до себе увагу інших людей? Так – розумом, талантом, зовнішністю. А от птахи приваблюють незвичним яскравим оперенням, співом, шлюбним танцем. А ще неповторні і незвичні у  них дзьоби. Увага запитання: Чому у чаплі дзьоб має форму гарпуна?

  Таким  дзьобом  чаплі дуже легко  втримувати  живу  слизьку  рибу. У риби шансів   вирватися, практично  немає.

 

 

 

 

 

№16

 

 Ви пригадуєте художній фільм, у назві якого є цікаве запитання «Чому не болить голова у дятла?» А дійсно, чому? Бо дзьоб у дятла під час видовбування дупла діє як долото. Птах ударяє по дереву дзьобом точно перпендикулярно, напружуючи шийну мускулатуру тільки під час удару. При русі голови та дзьоба в такому положенні голова і особливо головний мозок захищені від ударів та струсу. Крім того між кістками черепа та дзьобом є спеціальні амортизуючи хрящі, що пом’кшують силу удару. Уявіть, що ви науковці-біоніки, які вивчають будову та життєдіяльність живих організмів і використовують ці знання для вирішення інженерних задач, конструювання приладів, побудови різних технічних систем. Подумайте і за1 хвилину запропонуйте відповідь на запитання: «Де можна використати даний принцип амортизації в автомобілебудуванні?»

                За  принципом  пом'якшення  сили  удару  під  час  аварії , сидіння  автомобіля у  салоні амортизує, тому  пасажири  менше  травмуються.

                          

 

№17

 

     Назвіть нормальну температуру свого тіла. Так , це 36.6°С. А пригадайте, до скількох поділок розбита шкала медичного термометра? Правильно, до 42 °С. Скористатися цим термометром для вимірювання температури птаха ви не зможете, бо у птахів температура вища ніж у людини, і може становити від 42.5 °C до 45.5 °С .У людини при такій високій температурі білок коагулює, тобто згортається і людина помирає. Поясніть, для чого птахам така висока температура тіла?

           Висока температура  прискорює  біохімічні  процеси  розщеплення органічних  речовин  з  утворенням  великої  кількості енергії, яку  птахи у  великій кількості  витрачають  під час польоту.

 

 

№18

 

    Яка найбільша пташка сучасної фауни? Дійсно - страус. А ви не знаєте чому страуси люблять випасатися разом із зебрами?

                     Зебри  жують   траву  і  турбують  комах, гризунів, плазунів  яких страуси  швидко  поїдають, майже  не  витрачаючи  ніяких  зусиль  на  пошуки  їжі.

 

 

 

 

№19

 

  Про цього птаха згадується у літописі «Слово о полку Ігоровім». Довгі роки, перебуваючи під татаро-монгольським ігом, руські князі платили данину, в числі якої однією з найцінніших був саме цей птах. Він цінувався в прямому розумінні дорожче золота. Знать віддавала три коня за одного такого птаха, а один французький феодал, герцог Бургундський, викупив із турецького полону свого сина за 12 таких птахів. Що це за птах, і чим він такий цінний?

Це  - кречет, самий  найбільший  із  соколів.  Використовується птах  під час  соколиного  полювання  на хутряних  звірів. Вага  сокола - 2кг, розмах  крил -135см , бачить  птах  на  відстані 1км, а  пікірує  на  жертву  зі швидкістю  100 км/год.  Птаха занесено до  Міжнародної  Червоної  книги.

 

 

№20

 

Птахи є справжні неперевершені архітектори та будівельники, проектанти та винахідники. Свої гнізда птахи будують, плетуть, зшивають, риють, видовбують. Ви зможете легко дати відповідь на запитання, бо відповідь є у самому запитанні. Тож слухайте дуже уважно.

В Австралії живуть чудернацькі пташки. Вони освоїли не тільки будівельну професію, але й професію дизайнера. Самець, дбаючи про те, щоб мати сім’ю, самостійно будує дім для нареченої. При цьому намагається створити оригінальну халабудку. А майданчик перед нею неодмінно прикрашає барвистими черепашками, камінцями, ягідками і навіть різноманітними квітами, які (подумати тільки!) систематично міняє, щоб були завжди свіжими. Свої гнізда-халабудки ці птахи ще і фарбують. Самі роблять щось на зразок пензлика і ретельно квацяють дах. Фарбу для цього роблять, використовуючи сік плодів, квітів та різнокольоровий пилок з тичинок.

Увага запитання . Яка назва цього цікавого птаха?

                                                 Халабудник.

 

 

№21

 

  Щоб не заблукати в лісі, ми з вами навчилися користуватися компасом та іншими природними орієнтирами - лишайниками, мурашниками, річними кільцями дерев, формою крони. Та неперевершеними навігаторами були і залишаються птахи. Ви пам’ятаєте чим користуються птахи під час перельотів до теплих країв? Саме так: положенням Сонця, Місяця і зірок, певними географічними об’єктами. Групами та поодинці, вдень і вночі, в туман та сильний вітер летять птахи, долаючи величезні відстані. Але і в негоду, позбавлені звичних орієнтирів, летять перелітні птахи у правильному  напрямку. Назвіть універсальний носій інформації, що має такі унікальні властивості:

  - поширюється у будь-якому середовищі життя(воді, повітрі, грунті та тканинах живих організмів);

  - має максимальну швидкість розповсюдження;

  - може поширюватись за будь-якої погоди, незалежно від часу доби;

  - на нього реагують усі живі організми без виключення;

   - може надходити на Землю з Космосу.

Після 1 хвилини будь ласка дайте відповідь на запитання: «Що це за універсальний носій інформації, яким вірогідніше за все, користуються перелітні птахи?»

           Це  електромагнітні  поля. Чутливість  організму  до  електромагніт-

           них  сигналів  збільшується  з  ускладненням  будови  організму.

 

 

№22

 

Назвіть орнітологічний заказник загальнодержавного значення розташований в Сумському районі Сумської області де охороняють птаха занесеного до Червоної книги України.

                                   Орнітологічний  заказник «Журавлиний »

                                  Низівської сільської ради                                                 

 

 

 

№23  ЗЕРО

 

1. Що може підняти і маленька дитина, а перекинути через дім не зможе й найсильніша людина ? (Пір’я)

2. Яке місто літає? (Орел)

3. У якого російського письменника українського походження, пташине прізвище? (Гоголь)

 

 

№24  ЧОРНА  СКРИНЬКА

 

У скриньці лежить те, що двічі народжується .

                                (Опудало  або  іграшка  птаха. Спочатку з’являється  яйце, а потім вилуплюється пташеня)

 

 

 

 

Гра до кінця підходить.

І сумнівів немає,

Нам зараз переможців

Рахунок визначає.

 

Команді переможців

Від нас аплодисменти!

А ось і нагороди –

Щасливі гри моменти.

 

Команда друга також

Сьогодні добре грала.

Бажаєм, щоб реваншу

Наступний раз дістала.

 

Приходьте ж на уроки,

Беріть підручник в руки.

Нехай завжди вам будуть

Цікавими науки!

 

 

 

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.

ВИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ ГРИ.

Нагородження команди – переможця.

Втішний приз для команди переможених.

Нагородження найактивнішого вболівальника.

 

 

ВЕДУЧИЙ: Командам, спасибі за гру.!

 

До нових зустрічей в інтелектуальному клубі «Що? Де? Коли?»

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку