Інтелектуальна гра з хімії

Про матеріал
Цікава інтелектуальна гра з хімії. Можна використати на уроці або як позакласний виховний захід.
Перегляд файлу

Змагання з хімії «Подорож у інтелектуальний парк розваг LAND OF CHEMISTRY»

Мета: поглибити і розшири­ти знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно й творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; вихо­вувати почуття відповідальності, колективізму, упевненості.

 

Підготовчий етап:

1. Формування двох команд.

а) Попередні завдання.

б) Проведення інструктажу.

Хід гри

 

Ведучий 1.

Сьогодні захід не простий,

А всім відомий, звичний.

Я пропоную провести

Турнірний бій хімічний.

 

Отож, озброюйтесь знаннями,

Згадайте всі закони.

Я сподіваюся, вам вдасться

Здолать всі перепони.

 

В країну хімії! Вперед!

Сміливо вирушаймо!

І все, що вивчили раніше,

Сьогодні пригадаймо!

 

Ведучий 2.

Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити.

Чистить, миє і годує

Живить, травить і лікує.

Посуд, меблі і тканини —

Це хімічні речовини.

І повітря, і вода —

Взагалі природа вся!

Хімію вивчай охоче —

І в халепу ти не вскочиш.

Будеш знать про неї все —

Вона користь принесе.

Сьогодні ми проводимо змагання між двома командами і побачимо їх глибокі знання, кмітливість, артистичні здібності учасників та їх вміння сприймати з гумором як перемогу так і поразку, адже це тільки гра.

Ведучий 1. Оголошую правила гри.

1. Гра складається із 9 завдань.

2. Кожне завдання оцінюється  згідно правил відповідного завдання.

3. Виграє та команда, що набра­ла найбільшу кількість балів.

Рушаємо у подорож, поїхали!

ІІІ. Основний зміст заходу

Атракціон 1. «Хто ми?»

Команди по черзі оголошують свою назву, девіз, привітання до суперника.  Виступ оцінюється в 3 бали.

Атракціон 2. «Хімічній тир»

Проводиться опитування кожної команди по черзі. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.( Після правильної відповіді говоримо «Влучили»)

Запитання для першої команди

  1. Як називають речовини, що змінюють свій колір у розчинах кислот і лугів (індикатори).
  2. Скільки елементів входить до складу оксиду (два).
  3. Скільки груп у періодичній системі (вісім).
  4. Найменша хімічно неподільна частинка речовини (Атом).
  5. Молярна маса кисню (32г/моль).
  6. Як називається негативно заряджений йон (аніон).
  7. Реакція, під час якої з двох і більше речовин, утворюється одна (сполучення)
  8. Реакція горіння – це взаємодія речовин з….?(киснем)
  9. Вміст якого елементу в повітрі складає 21%? (оксигену)
  10. Число, що стоїть перед хімічною формулою називається (Коефіцієнт)
  11. Явище, під час якого одна речовина перетворюється на іншу (Хімічне)
  12. Срібло — це чиста речовина, а повітря...? (Суміш)
  13. Всі речовини поділяють  на…(Прості та складні)
  14. Речовини, які складаються з атомів одного хімічного елемента називаються… (прості речовини).
  15. Що означає число NA? (Стала Авогадро)
  16. Як позначаться молярна маса? (М)
  17. Який тип зв’язку в молекулі води? (Ковалентний полярний)
  18. Одиниця вимірювання молярної маси? (г/моль)

Запитання для другої команди

  1. Автор періодичної системи хімічних елементів (Д.І.Менделєєва)
  2. Реакція, під час якої з однієї речовини утворюються декілька ( розкладу)
  3. Скільки періодів у періодичній системі. (сім)
  4. Найменша частинка речовини, що має ті ж самі властивості, що і дана речовина. (молекула)
  5. Бінарна сполука, до складу якої входить Оксиген (оксид).
  6. В яких одиницях вимірюється кількість речовини?(моль)
  7. Яка поширена хімічна сполука перебуває у природі в трьох агрегатних станах?(вода)
  8. Як називаються позитивно заряджені частинки атома?(катіон)
  9. Речовини, що змінюють швидкість реакцій називають…(Каталізатор)
  10. Під час якого явища речовини змінюють свій склад (хімічного)
  11. Речовини,  утворені атомами різного виду  (Складні)
  12. Прості речовини класифікують  на … (Метали й неметали)
  13. Вид атомів з однаковим зарядом ядра називається   (Елемент)
  14. Цифра, яка стоїть праворуч знизу від символа хімічного елемента і показує число атомів у молекулі (Індекс)
  15. Явище, що супроводжується зміною форми або агрегатного стану речовини….(Фізичне)
  16. Як позначається кількість речовини? (n)
  17. Значення сталої Авогадро? (6,02*1023)
  18. Який тип зв’язку в молекулі кухонної солі?(Йонний)

Журі оголошує загальні бали команд.

Атракціон 3. «Відгадайка»

Правила конкурсу:

  • Учасникам зачитується перший фрагмент тексту про певний хімічний елемент.
  • Час на обговорення – 1 хвилина.
  • Виграє команда,  яка першою відгадає вказаний елемент. Вона отримує 5 балів.
  • Якщо в учасників немає правильної відповіді – їм зачитується другий фрагмент тексту про цей же хімічний елемент.
  • Правильна відповідь оцінюється 3 балами.
  • Якщо учасники досі не знайшли правильної відповіді, то їм зачитують третій (останній) фрагмент тексту.
  • За відгаданий хімічний елемент команда отримує 1 бал.
  • Виграє команда, яка набрала більше балів.

Завдання 1.

  1. Як самостійний хімічний елемент він був відкритий 200 років тому. Просту речовину, утворену цим елементом, відкрили незалежно один від одного двоє відомих хіміків XVIII ст. – англієць Джозеф Прістлі і швед Карл Шеєле. Але вони лише описали речовину, навіть не здогадуючись, що описують. По-справжньому її відкрив французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє. Він пояснив процеси дихання і горіння, а також дав назву цьому елементу.
  2. Цей елемент найпоширеніший на Землі.
  3. У повітрі вміст простої речовини, утвореної цим елементом, становить 21%.

Правильна відповідь: Оксиген (кисень).

Завдання 2.

  1. Великий період в історії людства названий на честь простої речовини. Це був перехідний період від кам’яного віку до бронзового, коли появилися інструменти з простої речовини цього елементу.
  2. Ця речовина важлива для електротехніки. Вона дуже добре проводить електричний струм. За електропровідністю – друга після срібла.
  3. Це d-елемент з першої групи періодичної системи.

 Правильна відповідь: Купрум (мідь).

Завдання 3.

  1. 1766 року відомий англійський вчений Генрі Кавендіш добув «штучне повітря» дією цинку, заліза чи олова на розбавлений розчин хлоридної чи сульфатної кислоти. «Повітря» Кавендіша виявилось самостійною речовиною. З якого хімічного елемента складається ця проста речовина?
  2. Цей елемент найпоширеніший у Всесвіті.
  3. 1787 року Антуан Лавуазьє довів, що цей елемент входить до складу води і назвав його «той, що народжує воду».

Правильна відповідь: Гідроген (водень).

Завдання 4.

  1. Цей легкий, сріблясто-білий метал уперше добув 1808 року англійський хімік Г.Деві. Він змішав зволожену магнезію з оксидом ртуті і отримав сплав цього металу з ртуттю.
  2. Цей метал має одну незвичайну властивість – він здатний горіти. Ошурки чи дрібні стружки легко займаються й інтенсивно горять сліпучим яскравим полум’ям. Тому його використовують у ракетах і феєрверках.
  3. В електронній оболонці атома цього елемента є 12 електронів.

Правильна відповідь: Магній.

Завдання 5.

  1. Вперше його відкрили на Сонці і назвали «сонячним газом».
  2. Легкий, але негорючий він став незамінний у повітроплаванні. Ним наповнюють дирижаблі, стратостати, повітряні кулі.
  3. В ядрі цього елемента є 2 протони.

Правильна відповідь: Гелій.

Завдання 6.

  1. З XIX ст. цей метал набув ролі світових грошей. Переставши виконувати функції засобу обігу і засобу платежу, воно досі лишається загальним еквівалентом вартості, резервним фондом для міжнародних розрахунків.
  2. Метал, утворений цим елементом може розчинити лише «царська горілка» (суміш нітратної і хлоридної кислот).
  3. Цей елемент знаходиться в 6-му періоді, І-ій групі періодичної системи.

Правильна відповідь: Аурум (золото).

Конкурс для вболівальників

«Candyshop»

Хімічні загадки:

1. Я — отруйний газ зелений.

Дивні звички є у мене:

Всім задуху дарувати

І мікробів убивати.

Різнокольоровий килим

Після мене стане білим.

Родичів відомих маю:

Сіль, що миттю вибухає,

П'ять кислот, вапно... доволі.

Я живу в кухонній солі.

Чую відповідей хор,

Що моє імення...

(Хлор.)

 

2. Я — метал м'який.

Та знайте й до води не підпус­кайте:

Бо у неї опущуся, до поверхні піднімуся,

Пробіжуся і зникаю — газ довер­ху випускаю.

А ще чую звідусіль:

«Поклади у страву сіль!».

Сіль кухонну, бо із нею

Здавна ми були ріднею.

(Натрій.)

 

3.Я — в сполуках органічних

І у газах вулканічних;

Утворив найлегший газ,

Що є горючим водночас.

У небесную блакить

Зонд зі мною полетить.

Як зустрінусь з киснем, враз

Вибух — це гримучий газ.

Потекло щось? Не біда.

Це з'явилася вода.

Я — відновник добрий теж.

Може, ти мене назвеш?

(Гідроген, водень.)

 

4. Я срібляста, я рухлива,

Та, по правді, нещаслива.

З киснем стрінусь — червонію

И дуже я ніяковію.

Незлюбили мене люди:

Зло в мені вбачають всюди.

Розіллюсь — зберуть ущерть,

Бо мої пари — то смерть,

Їм я не стану докоряти,

А намагаюся допомагати:

Добру маю я натуру,

Бо міряю температуру.

(Меркурій, ртуть.)

5.«Аш» у формулі читайте   

І прошу запам’ятайте:

Я в основі, в кислоті ,

Я – у річці, у воді.

Я найлегший. Ось він я.

….. –   моє імя (Гідроген)

 

6. Даю алмаз, даю графіт,

Базальти, гіпси і граніт;

Природний газ і нафту, й сажу,

Ще й  різні    мінерали зразу. (Карбон)


7. В живих клітинах і глибинах

 Життя дає гемоглобіну.

 Хоча  і мужній цей метал ,

Але в побічній групі сам.

Та особливу гордість має

Із нього ж  сталь видобувають !

(Ферум)

 

8. Із назви двох тварин

Ім'я  моє складається.

На тарі моїй 

Знак токсичності  відображається.

(Миш’як)

 

9. Я з металами стою.

Хоч м'який  ,мов масло.

Жовтим полум’ям горю,

Й довго не погасну,

Я поширений доволі:

В соді, склі, кухонній солі..

(Натрій)

 

10. Найбільш поширений метал,

Як глина , у землі лежав.

Але знайшли чудовий спосіб –

І так добувають досі.

На кухнях  у  каструлях наших ,

У ньому варимо ми кашу.

Є в літаках сріблясто – білих,

І потужних, легкокрилих.

Білий він неначе іній,

Й зветься гарно (Алюміній)

 

Атракціон 4. «В гостях у Попелюшки»

Завдання для учасників. Допоможіть Попелюшці посортувати хімічні речовини (на прості і складні), щоб вона могла також повеселитися. (1 бал за правильну відповідь)

Команда 1

HNO3, H2O, N2, Na2O, O3, CaO, S8, Fe, CuSO4, P, C3H8, KMnO4, Cl2, Cl2O7.

 

Команда 2

O2, FeCl3, CO2, C, H2SO4, CaCO3, Al2O3, H2, H2S, Al, LiOH, Br2, ZnS, Hg.

 

Атракціон 5. «SMS-повідомлення»

Ведучий. Цю шифрограму над­силають ваші вболівальники. Спо­сіб шифрування — це СМС-пові­домлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.

CMC: 7/2, 4/1, 5/1, 4/1, 9/4 — 5/2, 2/1, 6/4, 4/3, 2/1, 5/4, 6/1, 5/3, 6/1, 3/2, 7/4, 5/3, 2/3, 8/3, 5/2, 8/3. (Хімія — наука про речовини.)

Коди для посилання й читання повідомлень:

 

2

А, Б, В, Г

3

Д, Е, Ж, 3

4

І, Й, К, Л

5

М, Н, О, П

6

Р, С, Т, У

7

Ф, X, Ц, Ч

8

Ш, Щ, И

9

Ь, Є, Ю, Я

 

Атракціон 6. «Хімічні головоломки»

Ведучий. Пропоную загально­відомі вислови та прислів'я, запи­сані хімічною мовою.

Завдання. Перекладіть прислів'я українською мовою.

1. Слово — Аргентум, а мовчан­ня — Аурум.

2. Багато з тих пір аш два о утек­ло.

3. Перший день гість — Аурум, другий день — Аргентум, а третій день — Купрум, хоч бери сумку та їдь.

4. Ферумний характер.

5. За Купрумний фіш продався.

6. Білий, як кальцій карбонат.

7. Щоб людину пізнати, треба з нею пуд натрій хлориду з'їсти.

Атракціон 7. «Заморочки із коробочки»

Учасникам пропонуються деякі факти, визначити про що йдеться. Завдання команди витягають по черзі. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

 

  1. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (вода)
  2. За його здатність світитися в темряві алхімік Бранд назвав його «холодним вогнем». (білий фосфор)
  3. Одна із найбільш титулованих корисних копалин, «королева енергетики», «королева копалин». Раніше її називали «зеленою олією», а за часів Бориса Годунова – «густою водою, що горить». (нафта)
  4. «Метал розкоші», чи «ювелірна королева». (платина)
  5. Г.-Х. Андерсен написав казку про солдатика, вилитого з цього металу.(олово)
  6. Єдиний рідкий метал. (ртуть) 
  7. У прислів’ї його пропонують кувати поки воно гаряче (залізо).
  8. Я не менш гарна, ніж золото. Мій рід дуже старовинний, йому приблизно 7 тисяч років. З моєю допомогою 5 тисяч років тому спорудили 147 метрову піраміду Хеопса. З мене виготовили щит герою троянської війни Ахіллу. Я дуже музикальна, у мене чудовий голос. Я вмію зцілювати, без мене у людини розвивається недокрів'я, слабкість. Хто я? (мідь).
  9. З давніх-давен людей вражали властивості цього елементу. Він ніколи не втрачає свого кольору та блиску, він дуже пластичний. Сонцепоклонники вірили, що він народжений сонцем. Цей хімічний елемент народжує дві протилежності: з одного боку, це краса, благодать, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва, а з іншого – тиранія. Деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому його називають «ненависним та сатанинським», «жовтим дияволом».(Аурум)
  10. Цей хімічний елемент у давньому Єгипті знали як чистий природний продукт. Острів Кіпр славиться багатством цього елемента. Назва елемента є похідною від грецької назви цього острова. (Купрум)
  11. В стародавні часи деякі народи цінили мене більше, ніж золото. Вважається, що я прибулець із космосу. Я і воїн, і трудівник. У мене справжня чоловіча робота. Без мене людина слабка і немічна. Мій покровитель – бог війни. Хто я? (залізо).
  12. Який метал у давнину в далеких походах використовувався для знезаражування питної води? (срібло)

Атракціон 8. «Експериментальна карусель»

Командам даються 3 пробірки з водою, кислотою, лугом. Використовуючи природний індикатор(відвар червоного буряка), в якій пробірці яка речовина.

Атракціон 9.  Конкурс капітанів «Космічний атом»

Капітани грають в гру: phet симуляції – Будуємо атом – Гра -3

Журі оголошує загальні бали команд.

 

 

Казка-загадка «Це був...»

Учень зібрався виконувати домашнє завдання з хімії про властивості одного елемента.

Раптом у репродукторі диктор сказав, що будуть передавати розповідь Г. Уелса про людину, яка що не забажає, усе збувається.

«От, — подумав учень, — якби зник цей елемент, то і вчити про нього не довелося б». Раптом із репродуктора донеслося: «Твої думки прийнято на відстані. Цей елемент зникає». «Гаразд, — подумав учень, — піду пити чай».

Підходить до шафи, а там немає ні склянок, ні чашок. Учень відчуває холод та вітер. Ніби ж зачинив вікно? Підходить до нього, а в шибках немає скла. Раптом він чує страшний гуркіт.

— Що це? — лякається учень. І чує голос із репродуктора:

— Елемент, який ти не хотів вивчати, зник. Руйнується земна кора, зараз зруйнується твій дім.

— Ні! — закричав учень. — Я все вивчу про цей елемент. Я знаю, що його іменем називають людей міцних, які відстоюють свої справи і думки. Цей елемент був необхідним ще для первісної людини. Цей елемент ...

— Добре, — обізвався реп­родуктор, — ми розуміємо, що твоє бажання є помилковим і поспішним, тому не будемо його виконувати.

Учень видихнув з радістю і подумав: «Не можна, щоб із Землі зникав хоч один елемент. Землю потрібно берегти, якщо ми цього не робитимемо, то буде велика біда».

Запитання. Про який хімічний елемент ішла мова?

 

IV. Підбиття підсумків

А зараз слово надається журі, яке оголосить результати гри. (слово журі) Вітаю всіх переможців і дякую всім учасникам змагання за участь. Вручаються грамоти і призи.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Сценарії
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
3664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку