Інтелектуальна мозаїка
розвиткове заняття для учнів 5-6 класів
Мета: розвиток уважності, мислення, творчого потенціалу, кмітливості, впевненості в собі, вміння працювати в колективі. Виховання прагнення до отримання нової інформації, взаємоповаги.
Обладнання: картки зі словами, картки з якостями предметів, заготовки «квадратів слів» за кількістю учнів, картки зі словами для пантоміми, біндер, фломастери, ручки, папір, казка "Ріпка", годинник.
Вступ. Добрий день усім. Сьогодні ми зібралися, щоб дізнатися, хто з вас є найбільш ерудованим. А що для цього потрібно, зараз ви мені підкажете.
Зачитуються такі слова:
На дошці вивішуються слова:
Всі ці якості знадобляться нам сьогодні.
Вправа «Слухай і почуй»
Мета: розвивати фонематичний слух, вміння переключати увагу.
Інструкція. Учням пропонується уважно слухати слова, які говорить психолог, і плескати у долоні щоразу, коли... Той, хто помиляється, отримує штраф (присідає).
Коли чують звук [с]: пісня, парта, тісто, казка, свято, коза, масло, зошит, шелест, пиріг, квас, паста.
Коли чують звук [з]: зміна, правда, союз, закон, вечеря, газета, тканина, совість, назва, сніг, веселка, морозиво.
Коли чують назву тварини: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона, книжка, корова, коза.
Коли чують назви професій: вазон, вчитель, педіатр, куртка, продавець, лілія, пекар, комп’ютер, машиніст, корова, суддя, столяр.
Коли чують назву казкових персонажів: стежка, хуха Моховинка, Попелюшка, портфель, Дюймовочка, папуга, Баба-Яга, автобус, Мауглі, Круть та Верть, вікно.
Гра на уважність "Ріпка"
Обирають 7 охочих, а решта слідкують за помилками (якщо дозволяє кількість учнів, можна поділити на команди). Учасники отримують певну роль у казці "Ріпка". Ведучий читає казку, а герої, коли чують свої ролі повинні сказати фразу:
Ріпка: "Оце так!".
Дід: "Так, так".
Баба: "Убила б".
Онучка: "Я готова".
Жучка: "НЕ зрозуміла".
Мурка: "Краса!".
Мишка: "Пі-пі!".
Хто помиляється, йому мінусують 1 бал. Виграє той, хто отримав найменше мінусів.
Дуплети
Пропонується два слова, що складаються з однакової кількості букв. Потрібно вибудувати ланцюжок слів від одного слова до іншого так, щоб кожне слово в ланцюжку відрізнялось від попереднього тільки однією буквою. Переставляти букви не дозволяється, кожна буква повинна залишатись на своєму місці. Наприклад, слово "бант" можна перетворити на слово "коса", вставивши між ними слова " рант, рана, раса, роса". Слова повинні бути іменниками однини в називному відмінку. Два задані слова називають дуплетом, а проміжні – ланками.
Квадрати слів
Заздалегідь потрібно визначити наскрізне слово з певною кількістю букв (для початку квадрат 4x4 клітинки). За певний час (3-5 хв) горизонтально учні повинні написати слова, які починалися б з літери наскрізного слова. Правило: всі слова повинні бути іменниками однини називного відмінку, виходити за межі квадрата не можна. Надалі вправу можна ускладнювати, додаючи більше клітинок у квадрат (5x5, 6x6) та змінюючи правила.
С |
і |
н |
о |
Н |
о |
г |
а |
І |
м |
л |
а |
Г |
л |
і |
д |
Хто більше
Підгрупам пропонуються картки з написаними трьома якостями, наприклад: 1) чорний, легкий, блискучий, 2) низький, важкий, темний, 3) теплий, легкий, м'який, 4) білий, повітря, неїстівний). Пропонується за 5 хвилин написати якомога більше принципово різних предметів, які володіють відразу трьома написаними якостями. Наприклад: 1) чорними, легкими, блискучими можуть бути: пакет, годинник, телефон, волосся, книга; 2) низьким, важким, темним може бути будинок, хмара, плита, стіл, машина;
Результати оцінюються за кількістю написаних предметів, їх відмінностями, оригінальністю, нестандартністю.
Конкурс "Ерудит"
Учні діляться на дві команди. Кожній команді ставлять по 12 запитань. Виграє та, що дала найбільшу кількість правильних відповідей. Кожне запитання оцінюється 1 балом.
Приклади запитань:
Конкурс "Пантоміма"
На спині одного з учасників приколюємо картку з написом (наприклад, сон, весна, фараон, організм, ніч, радість тощо). Він повинен викликати будь-кого з групи для того, щоб дізнатися, що написано на картці. Учасники допомагають зрозуміти, який це напис, тільки невербальними засобами. Обговорюємо результати роботи.
Підсумок заняття
Чорний, легкий, блискучий.
Теплий, білий, м'який.
Гумовий, червоний, легкий.
Сон
|
Весна |
Фараон
|
Планета |
Радість
|
Змагання |
Організм
|
Календар
|
Гроза
|
|