Інтелектуальна мозаїка. Розвиткове заняття для учнів 5-6 класів

Про матеріал
Заняття побудоване в цікавій ігровій формі, що сприяє розвитку уважності, мислення, творчого потенціалу, кмітливості, та вмінню працювати в колективі.
Перегляд файлу

 

Інтелектуальна мозаїка

розвиткове заняття для учнів 5-6 класів

 

 Мета: розвиток уважності, мислення, творчого  потенціалу, кмітливості, впевненості в собі, вміння працювати в колективі. Виховання прагнення до отримання нової інформації, взаємоповаги.

 Обладнання: картки зі словами, картки з якостями предметів, заготовки «квадратів слів» за кількістю учнів, картки зі словами для пантоміми, біндер, фломастери, ручки, папір, казка "Ріпка", годинник.

 

Вступ. Добрий день усім. Сьогодні ми зібралися, щоб дізнатися, хто з вас є найбільш ерудованим. А що для цього потрібно, зараз ви мені підкажете.

 

Зачитуються такі слова:

  1. Як називають людину, яка знає дуже багато різної інформації та цікавиться всім новим і невідомим?
  2. Як називають людину, яка швидко знаходить вихід з будь-якої ситуації, може дати відповідь на будь-які питання?
  3. Що є тільки у людей?
  4. Як можна назвати людину, яка нестандартно мислить, має здібності до певного виду діяльності?

На дошці вивішуються слова:

  • ЕРУДИЦІЯ
  • КМІТЛИВІСТЬ
  • РОЗУМ
  • ТВОРЧІСТЬ

Всі ці якості знадобляться нам сьогодні.

 

Вправа «Слухай і почуй»

Мета: розвивати фонематичний слух, вміння переключати увагу.
Інструкція. Учням пропонується уважно слухати слова, які говорить психолог, і плескати у долоні щоразу, коли... Той, хто помиляється, отримує штраф (присідає).

Коли чують звук [с]: пісня, парта, тісто, казка, свято, коза, масло, зошит, шелест, пиріг, квас, паста.

Коли чують звук [з]: зміна, правда, союз, закон, вечеря, газета, тканина, совість, назва, сніг, веселка, морозиво.

Коли чують назву тварини: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона, книжка, корова, коза.
Коли чують назви професій: вазон, вчитель, педіатр, куртка, продавець, лілія, пекар, комп’ютер, машиніст, корова, суддя, столяр.
Коли чують назву казкових персонажів: стежка, хуха Моховинка, Попелюшка, портфель, Дюймовочка, папуга, Баба-Яга, автобус, Мауглі, Круть та Верть, вікно.

 

Гра на уважність "Ріпка"

  Обирають 7 охочих, а решта слідкують за помилками (якщо дозволяє кількість учнів, можна поділити на команди). Учасники отримують певну роль у казці "Ріпка". Ведучий читає казку, а герої, коли чують свої ролі повинні сказати фразу:

Ріпка: "Оце так!".

Дід: "Так, так".

Баба: "Убила б".

Онучка: "Я готова".

Жучка: "НЕ зрозуміла".

Мурка: "Краса!".

Мишка: "Пі-пі!".

Хто помиляється,  йому мінусують 1 бал. Виграє той, хто отримав найменше мінусів.

 

Дуплети

 Пропонується два слова, що складаються з однакової кількості букв. Потрібно  вибудувати ланцюжок слів від одного слова до іншого так, щоб кожне слово в ланцюжку відрізнялось від попереднього тільки однією буквою. Переставляти букви не дозволяється, кожна буква повинна залишатись на своєму місці.               Наприклад, слово "бант" можна перетворити на слово "коса", вставивши між ними слова " рант, рана, раса, роса". Слова повинні бути іменниками однини в називному відмінку. Два задані слова називають дуплетом, а проміжні – ланками.

 

Квадрати слів

 Заздалегідь потрібно визначити наскрізне слово з певною кількістю букв (для початку квадрат 4x4 клітинки). За певний час (3-5 хв) горизонтально учні повинні написати слова, які починалися б з літери наскрізного слова. Правило: всі слова повинні бути іменниками однини називного відмінку, виходити за межі квадрата не можна.  Надалі вправу можна ускладнювати, додаючи більше клітинок у квадрат (5x5, 6x6) та змінюючи правила.

 

С

і

н

о

Н

о

г

а

І

м

л

а

Г 

л

і

д

 

Хто більше

 Підгрупам пропонуються картки з написаними трьома якостями, наприклад: 1) чорний, легкий, блискучий, 2) низький, важкий, темний, 3) теплий, легкий, м'який, 4) білий, повітря, неїстівний). Пропонується за 5 хвилин написати якомога більше принципово різних предметів, які володіють відразу трьома написаними якостями. Наприклад: 1) чорними, легкими, блискучими можуть бути: пакет, годинник, телефон, волосся, книга; 2) низьким, важким, темним може бути будинок, хмара, плита, стіл, машина;

 Результати оцінюються за кількістю написаних предметів, їх відмінностями, оригінальністю, нестандартністю.

 

Конкурс "Ерудит"

 Учні діляться на дві команди. Кожній команді ставлять по 12 запитань. Виграє та, що дала найбільшу кількість правильних відповідей. Кожне запитання оцінюється 1 балом.

 Приклади запитань:

  1. Що може подорожувати світом, залишаючись у тому самому кутку? (марка)
  2. Яка річка найстрашніша? (тигр)
  3. Відсутність якої речі перетворює хитромудрого на довговухого? (квиток)
  4. Який вузол не можна розвязати? (залізничний)
  5. Чи може страус назвати себе птахом? (ні – не вміє говорити)
  6. У якому місяці є 28 днів? (у кожному)
  7. Якою рукою краще розмішувати чай? (краще ложкою)
  8. Що може бути в порожній кишені? (дірка)
  9. Який рік найкоротший і триває один день? (новий рік)
  10. Що всі люди на землі роблять одночасно? (старіють)
  11. Що кидають, коли він потрібен і підіймають, коли в ньому не має потреби? (якір)
  12. Як зістрибнути з 10-ти метрових сходів і не розбитися? (стрибнути з першої сходинки)
  13. Прилад, з яким можна піти на всі 4 сторони? (компас)
  14. Що можна приготувати, але не можна з'їсти? (уроки)
  15. Що стає меншим, якщо його перевернути догори? (6)
  16. Поверхня столу має чотири кути. Один відпиляли. Скільки стало? (5)
  17. У перекладі з тюркської “голова” – це слово побутового сленгу, яке ми часто використовуємо. Що це за слово? (башка)
  18. Вона завжди маленька, навіть якщо велика? (перерва)
  19. Яким гребінцем коси не розчісують? (півнячим)
  20. Люди використовують цю траву, як лікарський засіб, але для багатьох тварин, вона є отруйною. Що це за трава? (звіробій)
  21. На яке запитання не можна дати відповідь так? (ти спиш?)
  22. Цей тропічний плід англічани називають “сосновим яблуком”. Що це за плід? (ананас)
  23. При дворі французького короля Людовіка ХІ дотриманню етикету надавали куди більшого значення, ніж гігієні тіла. Скільки разів на рік мився король? (2)
  24. Цариця Клеопатра на спір з’їла своє намисто з перлів, розчинивши його у дивному розчині. Як називається цей розчин? (оцет)

 

 

Конкурс "Пантоміма"

  На спині одного з учасників приколюємо картку з написом (наприклад, сон, весна, фараон, організм, ніч, радість тощо). Він повинен викликати будь-кого з групи для того, щоб дізнатися, що написано на картці. Учасники допомагають зрозуміти, який це напис, тільки невербальними засобами. Обговорюємо ре­зультати роботи.
 

Підсумок заняття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чорний, легкий, блискучий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теплий, білий, м'який.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гумовий, червоний, легкий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сон

 

 

Весна

 

Фараон

 

 

Планета

 

Радість

 

 

Змагання

 

Організм

 

 

Календар

 

Гроза

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Білоус Тетяна
Додано
21 березня 2019
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку