Збірка занять для учасників Літньої лінгвістичної школи (5-6 клас)

Про матеріал

Дана збірка була розроблена для роботи практичним психологам в Літній лінгвістичній школі з учнями 5-6 класів. Заняття дуже цікаві, відповідаютьвіковим особливостям учасників школи та опробовані на практиці,

Перегляд файлу

 

 

ЗМІСТ

№ п/п

Назва

Сторінки

1.

Заняття №1 «Знайомство»

3-4

2.

Заняття № 2 «Спілкуватися легко чи складно?»

4-5

3.

Заняття №.3 «Емоційна палітра нашого життя»

5-6

4.

Заняття № 4 «Вчимося вирішувати конфлікти» частина 1

6-8

5.

Заняття № 5 «Вчимося вирішувати конфлікти» частина 2

8-9

6.

Заняття № 6 «Розвиваємо впевненість у собі»

9-11

7.

Заняття № 7 «Вчимося  казати Ні!» частина 1

11-13

8.

Заняття № 8 «Вчимося  казати Ні!» частина 2

13-14

9.

Заняття №9. «Агресивність в повсякденності»

14-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття №1 «Знайомство»

 

Мета: знайомство дітей між собою; знайомство з психологом.

Обладнання: стікери, ручки.

Хід заняття

Вправа 1. «Сніжний ком»

Мета: знайомство дітей.

Інструкція: кожен називає своє ім’я, повторюючи раніше сказані імена.

Вправа 2. «Візьми серветку».

Мета: знайомство дітей; створити дружню атмосферу.

Інструкція: кожен учасник бере  собі будь-яку кількість серветок. Після того, як у кожного будуть серветки, учні розповідають про себе стільки цікавих фактів, скільки у них є серветок.

Вправа 3. Гра «Крокодил».

Мета: покращити емоційний клімат групи.

Інструкція: обирається один учень, психолог називає йому будь-яке слово,  а той має його показати решті учасників заняття (час обмежується до кількох хвилин).

Вправа 4. «Мої очікування»

Мета: встановити що очікують учні від занять з психологом.

Інструкція: кожному учню роздаються стікери, на яких учні пишуть відповідь на запитання «Про що ти б хотів дізнатися на заняттях з психологом?». Потім по черзі озвучують свої відповіді.

Вправа 5. «Оплески»

Мета: згуртувати групу учнів для подальшої продуктивної роботи.

Інструкція: учні стоять в колі, психолог підходить до одного з учнів і плескає у долоні. Потім вдвох, психолог і учень, підходять до учня і також плескають. Вправа виконується поки всі учні не почують оплески на свою адресу.

Очікуваний результат: знайомство учасників групи, позитивний настрій учнів.

 

Заняття № 2 «Спілкуватися легко чи складно?»

 

Мета: створення умов для розвитку комунікативних здібностей учнів.

Обладнання: маркери, намальована шкала настрою.

Хід заняття

Вправа 1. «Величина мого настрою»

Мета: налаштування учнів на роботу.

Інструкція: на шкалі кожен учень позначає величину свого настрою, де 1- дуже поганий настрій, а 10- дуже добрий настрій.

Вправа 2. «Покажи себе в русі»

Мета: покращити впевненість у собі.

Інструкція: учні по черзі демонструють рух, який би їх якнайкраще міг охарактеризувати, а інші учасники повторюють його.

Вправа 3.  Обговорення

Мета: розширити знань учнів про поняття «спілкування».

Інструкція: учні висловлюють власну думку на наступні запитання: «Що таке спілкування? За допомогою чого люди спілкуються? Чи могли б ми жити без спілкування?».

Вправа 4. Гра «Ланцюжок»

Мета: розвинути мову, можливість розуміти іншу людину і ставити себе на її місце.

Інструкція: учні діляться на 7 команд як кольори веселки (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий).

Треба згадати казку «Ріпка». По черзі кожна команда демонструє  цю казку від третьої особи (від імʼя ріпки,баби, діда, онучки, жучки, кішки,  мишки).

Вправа 5. «Дякую всім за…»

Мета: підведення підсумків заняття.

Інструкція: кожен учень підводить підсумки заняття, починаю з фрази «Дякую всім за…»

Очікуваний результат: покращення комунікативних здібностей учнів.

 

Заняття №.3 «Емоційна палітра нашого життя»

 

Мета: дати можливість відчути атмосферу довіри та проявити власні можливості.

Обладнання: заготовка для сонечка (коло без промінчиків),картки різного кольору.

Хід заняття

Вправа 1. «Кольоровий настрій»

Мета: налаштувати учнів на роботу.

Обладнання: картки різного кольору

 Інструкція: кожному учаснику пропонується обрати одну з карток, відповідаючи на запитання «Якого кольору у тебе сьогодні настрій? Чому саме такий?». Кожен по черзі відповідає.

Вправа 2. Обговорення

Мета: розширити знання учнів про поняття «емоції».

Інструкція: учні висловлюють власну думку на наступні запитання: «Що таке спілкування? За допомогою чого люди спілкуються? Чи могли б ми жити без спілкування?».

Вправа 3. « Эстафета емоцій»

Мета: розвинути навички користуватися мовою жестів, міміки для ефективної невербальної комунікації та передачі емоцій.

Інструкція: перший учень отримує от психолога певне вираження якоїсь емоції. Інші учасники не мають цього бачити, наприклад, вони сидять з заплющеними очима. Отримавши завдання учень передає емоцію іншому, але вже іншим способом, наприклад пантомімікою. Після закінчення відбувається обговорення.

Вправа 4. «Життя без емоцій»

Мета: усвідомлення важливості емоцій в житті людини.

Інструкція: діти діляться на групи по 3-4 і демонструють ситуацію якоїсь важливої події, але без емоційного забарвлення. Обговорення після вправи: Для чого нам потрібні емоції?

Вправа 5. «Сонечко побажань».

Мета: підведення підсумків заняття.

Інструкція: кожен на одному промінчику пише побажання для всіх учасників заняття.

 

Заняття № 4 «Вчимося вирішувати конфлікти» частина 1

 

Мета: надати можливість учням отримати досвід конструктивного вирішення конфліктів.

Обладнання: маркери, намальована шкала настрою.

Хід заняття

Вправа 1. «Величина мого настрою»

Мета: налаштування учнів на роботу.

Інструкція: на шкалі кожен учень позначає величину свого настрою, де 1- дуже поганий настрій, а 10- дуже добрий настрій.

Вправа 2.  «Основні стилі поведінки в конфліктній ситуації»

Мета: розширити знання учнів про способи вирішення конфліктів

Інструкція: обговорюється ситуація, коли Міша закинув на шафу п’яти однокласниць шапки та радів з цього приводу. Дівчата відреагували по-різному. Валя тихо плакала та благала Мишка дістати шапку. Віра спочатку вдарила хлопця, а потім стягнула з нього шапку та кинула якайдалі. Лариса обмотала голову шарфом та пішла гулять. Таня сказала: «Якщо ти мені не віддаси шапку, я не дам тобі списати математику». А Оленка запропонувала однокласнику стати на її місце, подумати як воно без прогулянки та обговорити як можна швидко повернути шапку.

Обговорення: чий спосіб поведінки в конфлікті швидше призведе до його розвязання та чому? В результаті робиться висновок, що є 5 основних способів вирішення конфліктів (суперництво, відступлення,  уникнення, співпраця та компроміс).

Зачитуються варіанти дій у конфлікті, учні визначають способи:

– повна згода, почуття безсилля, плач, знищення або повне підпорядкування однієї із сторін (відступлення);

– вимога беззастережного послуху, критика позиції іншого, загрози, приниження іншого, пошук союзників, застосування фізичного насильства, перекрикування (суперництво (наступ));

– мовчання, ігнорування кривдника, уїдливі зауваження за спиною кривдника, повний відмова від відносин та вирішення ситуації (уникнення);

– вирішення конфлікту на основі взаємних поступок (компроміс);

– пошук справедливого результату, заяву про своїх почуттях і права, спільне вирішення проблеми (співпраця).

Вправа 3. «Ситуації бувають різними»

Мета: визначити найбільш оптимальний спосіб вирішення конфлікту.

Інструкція: учні діляться на 5 груп. Кожна група повинна продемонструвати конфліктну ситуацію, яка б вирішувалась одним з запропонованих спосіб  (суперництво, уступка, уход, компроміс та співробітництво).

Вправа 4. «Підсумки заняття»

Мета: підведення підсумків заняття.

Інструкція: передаючи м’яч один одному учні відповідають на запитання  «Що я дізнався сьогодні цікавого? Чи змінився мій настрій з початку заняття?».

Очікуваний результат: учні розглядатимуть конфліктні ситуації не як щось страшне, а ситуацію, яка має вихід.

 

Заняття № 5 «Вчимося вирішувати конфлікти» частина 2

 

Мета: надати можливість учням отримати досвід конструктивного вирішення конфліктів.

Хід заняття

Вправа 1. «Привітання»

Мета: покращити емоційний фон групи

 Інструкція: учасникам пропонується розділитися на три частини: "європейці", "японці" та "африканці". Потрібно привітатися з усіма "своїм способом": "європейці" пожимають руку, "японці" кланяються, "африканці" торкаються лобами.

Вправа 2. Обговорення  «Як виграти обом учасникам конфлікту?»

Мета: розвиток навичок аналізування конфліктної ситуації

Інструкція: учні, як ви думаєте, при якому способі поведінки в конфлікті виграють обидва учасника? (співробітництво). Так, адже при всіх інших варіантах один з учасників відчуває себе переможеним, скривдженим або переляканим. Я пропоную детальніше розглянути варіант, коли обидва учасники почувають себе виграли, зберігають хороші відносини і настрій. Для цього я пропоную командам протягом 5 хвилин розробити план, за яким можна вирішувати конфлікти. Що конкретно ви будете робити при виникненні конфлікту? Проведення, аналіз. Ведучий орієнтується на наступний план.

1.Дізнатися бажання один одного (Що ти хочеш і чому?).

2.Обговорити, яке рішення буде справедливим.

3.Домовитися про те, що буде робити кожен учасник конфлікту, щоб його вирішити.

Вправа 3. «Застосування знань на практиці»

Мета: закріпити навички аналізу конфліктної ситуації.

Інструкція: учням пропонується  переглянути, обговорити і розробити план виходу з конфлікту в м/ф "Зима в Простоквашино".

Зразкові питання для аналізу.

1. Назвіть учасників конфлікту. Яка роль Пєчкіна в конфлікті?

2. Через що стався конфлікт?

3. Які помилки допускають учасники конфлікту? З яких причин учасники конфлікту так себе ведуть?

4. Яку модель поведінки в конфлікті учасники обрали?

5. Як учасникам конфлікту прийти до моделі співпраці, користуючись розробленим нами планом?

Вправа 4. «Підведення підсумків»

Мета: підведення підсумків заняття

Інструкція: всі учні розповідають про свої враження, відповідаючи на запитання «Що нового я сьогодні дізнався (лась)?»

Очікувані результати: розвинені навички виходу з конфліктної ситуації.

 

Заняття № 6 «Розвиваємо впевненість у собі»

 

Мета: розкрити особистісний потенціал учнів шляхом виконання нестандартних завдань.

Хід заняття

Вправа 1. «Величина настрою»

Мета: налаштування учнів на роботу.

Інструкція: на шкалі кожен учень позначає величину свого настрою, де 1- дуже поганий настрій, а 10- дуже добрий настрій.

 

Вправа 2. Гра «Ведучий телепередачі»

Мета: розвиток уміння брати на себе відповідальність, планувати і реалізовувати поставлені цілі, працюючи в групі; саморозкриття допомогою творчої діяльності.

Інструкція: Зараз ми з вами вирушимо на незвичайну телестудію, де ви зможете спробувати себе в ролі телеведучого. Залишаємося в тих же підгрупах, як на «паровозиках» (по 5-6 чоловік). Ви побуваєте на кількох передачах. На кожну програму команді необхідно вибрати нового телеведучого.

Отже, перша передача «Новини». Обраним телеведучому потрібно буде продумати і показати з усією своєю групою сюжет новин (сюжет може бути будь-яким). Час на підготовку — 5 хвилин. Показ вигаданих сюжетів — 3-5 хвилин на кожну групу.

Друга передача — «Спорт». Телеведучому потрібно буде продумати і показати ранкову розминку протягом 3-5 хвилин. Ведучий може бути сам в ролі тренера групи, а може бути в ролі коментатора. Розминка повинна включати в себе не менше п'яти різних вправ. Час на підготовку – 5 хвилин.
Показ вигаданих сюжетів – 3-5 хвилин на кожну групу.

Третя передача — «Найрозумніший». Телеведучі виходять в центр, а учасники, що залишилися, є групою підтримки, яка може допомогти своєму керівнику отримати додаткові бали. Протягом трьох хвилин телеведучому потрібно написати якомога більше простих речень, які складаються з трьох слів, які починаються на літеру «Л» (наприклад: «Ластівки люблять літо»). Після того, як пропозиції прочитані, свої варіанти може додавати група підтримки.

Четверта передача — «Про тварин». Телеведучому потрібно буде продумати і показати з усією своєю групою пантоміму з життя тварин. Час на підготовку – 5 хвилин. Показ вигаданих сюжетів – 3-5 хвилин на кожну групу.
Обговорення підсумків гри :

- Чи складно було в ролі телеведучого продумувати, організовувати і реалізовувати свої сценарії?

- Хто з телеведучих вам сподобався найбільше, чому?

- При обговоренні і планування сценарію важко було домовитися між собою?

- Що ви робили для того, щоб прийти до співробітництва і взаєморозуміння в групі?

Вправа 3. Підведення підсумків

Мета: підведення підсумків заняття

Інструкція: всі учні розповідають про свої враження, відповідаючи на запитання «Чи змінився настрій після заняття?»

 

Очікуваний результат: розкриття особистісного потенціалу учнів, виявлення лідерів в групі.

 

Заняття № 7 «Вчимося  казати Ні!» частина 1

 

Мета: формування у учнів емоційної стабільності та впевненості в собі.

Хід заняття

Вправа 1. «Моє сьогодення»

Мета: налаштування на роботу.

Інструкція: кожен учень розповідає про те, що для нього є актуальним сьогодні, наприклад, настрій, бажання і т.д.

Вправа 2. Робота з текстом

Мета: усприяти усвідомленню у дітей важливості сказати «Ні» в певній ситуації.

Інструкція: ведучий читає розповідь про те, як Памси раніше легко говорив "ні!", коли йому чогось не хотілося. Але ось з'явилося таке "ні!", яке стало говорити складніше. Це сталося тоді, коли друзі вмовляли його піти і зробити те, що Памси було неприємно робити (когось образити або розорити гніздо птахів). Він хотів відмовитися, сказавши: "Ні!" - але злякався, що з ним не будуть більше грати або вважатимуть боягузом

Обговорення оповідання ведеться з питань:

• Що заважало Памси сказати "ні!"?

• Чи буває у вас ситуація, коли "ні!" сказати важко?

• Що можна порадити Памси?

• Навіщо потрібно навчитися говорити важкий "ні!"?

Вправа 3. Вчимося говорити "ні!"

Мета: розвиток навичок давати негативну відповідь.

Інструкція: ведучий спочатку задає питання на легке "ні!":

• Вам хотілося б спати в крижаній печері?

• Ви хотіли б все життя просидіти вдома і не виходити на вулицю?

• Ви любите дуже гірку їжу?

• Просто було сказати: "Ні!"?

• Чому?

А потім веде наступний розмова:

Але бувають випадки, коли вас звуть образити когось,

• сказати неправду комусь,

• з'їсти морозиво, коли болить горло, застуда,

• покататися на машині з незнайомою людиною.

У цих випадках щось заважає бути рішучим і сказати тверде "Ні!" Але

якщо не сказати, то...(приклади дітей).

Допоможе вам наше тренування зробити вибір і сказати: "Ні!"? Якщо ми не зможемо сказати: "Ні!", то потім буде набагато гірше і іншим, і нам.
Ми за це відповідаємо.

 

Вправа 4. «Моє однозначне НІ!»

Мета: створити умови для усвідомлення своїх можливостей давати чітку відмову.

Інструкція:  запропонувати дітям придумати і намалювати у вигляді заборонних знаків, чого б вони хотіли навчитися завжди говорити "ні".

 

Очікувані результати: розкриті навички казати «НІ!» в певній ситуації.

 

 

Заняття № 8 «Вчимося  казати Ні!» частина 2

 

Мета: формування у учнів емоційної стабільності та впевненості в собі.

Хід заняття

Вправа 1. «Настрій. Який він?»

Мета: налаштуватися на роботу.

Інструкція: кожен учень по черзі розповідає про свій настрій, який у нього на даний момент.

Вправа 2. Робота з текстом

  1. Діти згадують про те, що заважало Памси сказати "ні!". Потім ведучий читає продовження розповіді, де йдеться про те, як Памси образився на себе і вирішив навчитися говорити "ні!" своєму страху, своєї боязкості. Він пішов на гору і почав кричати: "Ні!". Ехо відображало його голос три рази:
    “Ні! Ні! Немає!". Це було "ні"- страху, "ні" — темного розуму, "ні" — іншим драконам.
  2.               . Обговорення оповідання йде з питань:

• Звідки йшов страх Памси?

• Як він зробив вибір? Він зробив вірно?

 

• Він доб'ється успіху?

• Які думки йому допомогли?

• Які дії?

• Чи буде Памси завжди легко говорити важкий "ні"? Чому?

• Чи зможете ви так само поступити і не побоятися, що вас будуть дражнити і з вами не захочуть грати?

Вправа 3. Малюнок «Мої дракони»

Мета:  усвідомити власні страхи.

Інструкція: Учням пропонується  намалювати дракона,  який заважає йому казати «Ні!». Після того, як малюнки будуть намальовані, пропонується по черзі назвати способи подолання цієї проблеми і якось змінити малюнок.

Вправа 4. «Дякую всім за…»

Мета: підведення підсумків заняття.

Інструкція: кожен учень підводить підсумки заняття, починаю з фрази «Дякую всім за…» 

 

Очікувані результати:  учні розуміють причини, через які людині важко відмовляти іншим людям.

 

Заняття №9. «Агресивність в повсякденності»

 

Мета: розширити знання учнів про поняття «агресія», «агресивність» та способи боротьби з ними.

Обладнання: фольга, олівці, папір.

Хід заняття

Вправа 1. «Різні привітання»

Мета: налаштувати на роботу.

Інструкція: учням пропонується привітатися з іншими незвичайним способом. Бажано, щоб учні не повторювали один за одним, а вигадували своє.

Вправа 2. Обговорення

Мета: розширити знання учнів про такі поняття як «агресія» та «агресивність».

Інструкція: учні висловлюють своє розуміння понять агресія та агресивність. Наводять приклади з власного досвіду. Психолог доповнює відповіді, та надає правильні тлумачення цих понять.

Вправа 3. Проективна методика «Кактус»

Мета: діагностика рівня агресивності у учнів.

Інструкція: учням пропонується намалювати кактус. Потім психолог дає стислу інтерпретацію малюнків.

Вправа 4. «Моя сила в…»

Мета: дати можливість усвідомити учням свої можливості протистояння агресії з боку оточуючих, а також подивитися на можливості та здібності інших

Обладнання: фольга

Інструкція: учням пропонується відірвати бажану кількість фольги та зробити образ того, що допомагає власне їм протистояти агресії. Робота індивідуальна. Потім кожен демонструє свій предмет та пояснює що він означає.

Вправа 5. Прощання.

Інструкція: Заплющте очі. Протягніть праву руку, долонею вверх і уявіть там всі ті знання, що ви добули на наших заняттях. А тепер накрийте долонею лівої руки ці знання. Зберіть їх у кулак, міцно стисніть його. Тепер ці знання ваші, вам лишилося ними лише скористатися.

 

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 січня
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку