Інтелектуальні ігри та логічні завдання для дітей першого та другого класів
Матеріал може використовуватися на уроках математики, в позакласній роботі вчителями та батьками для розвитку логічного мислення дітей 6-8 років.
Інтелектуальні ігри в початковій школі
Проведення інтелектуальних ігор в початковій школі має велике виховне і навчальне значення. Інтелектуальні ігри, змагання дозволяють учневі пізнати себе, дають можливість більшою мірою відчути в собі впевненість, служать розвитку творчої ініціативи дитини. Вони є цінним засобом виховання розумової активності дітей, активізують психічні процеси (увага, мислення, уява і т.д.), викликають інтерес і процес пізнання.
Основними цілі та завдання такої роботи:
Форми проведення інтелектуальних змагань можуть бути самими різними: огляди знань, інтелектуальні марафони, КВК, вікторини, конкурси знавців тощо. Але найбільш ефективною формою роботи є олімпіада.
1. В кошику і в пакеті було рівно по п'ять яблук. З кошика в пакет переклали два апельсина. На скільки менше груш стало в кошику? Немає рішення задачі.
2. Торт розрізали на чотири однакові частини, а потім кожну частину розрізали на дві однакові частини. На скільки людей вистачить торта, якщо кожному покласти на тарілку по одному шматку? На 8 осіб.
3. Одне яйце вариться чотири хвилини. Якщо кинути п'ять яєць в киплячу воду о дев'ятій годині, коли можна вимкнути газову плиту? О 9 годині 4 хвилини.
4. Сестра і брат отримали по п'ять тістечок. Сестра з'їла три, а брат чотири. У кого тістечок залишилося більше? У сестри.
5. У мене в сумці три кілограми цукерок, а у мого друга - три кілограми вати. У кого вантаж важче? Одинаково.
6. Після фігурного катання спортсмени роздяглися і залишили в роздягальні десять ковзанів. Скільки фігуристів тренувалося на ковзанці? 5 чоловік.
7. Чи можна сказати: «Більша половина вересня була дощовою?». Ні, половини завжди однакові.
8. Вінні-Пух і П'ятачок знайшли по одному грибу, причому Вінні-Пух зробив це раніше, ніж П'ятачок. Який за рахунком гриб знайшов кожен з них? Вінні-Пух - перший гриб, П'ятачок - другий.
9. Якщо кавун більше дині, то що з них менше важить? Диня.
10. Якщо шосе довше алеї, то що з них коротше? Алея.
11. Згадайте популярну дитячу казку про ріпку, яку, хоча і з великими труднощами, але витягли. Скільки очей побачив цей овоч? 12 очей. (Скільки пар очей?)
12. На тарілці яблук набагато більше, ніж апельсинів, і трохи менше, ніж груш. Яких фруктів найменше і найбільше? Яблук більше, апельсинів менше.
Логічні завдання (2 клас)
1. Як за допомогою двох бідонів ємністю 5 л і 8 л відлити з молочної цистерни 7 л молока?
Відповідь: два рази наповнити молоком 5-літровий бідон і вилити в 8-літровий бідон. Тоді в 5-літровому бідоні залишиться 2 л молока (5 + 5 - 8 = 2). У цистерну з молоком вилити молоко з 8-літрового бідона, а потім, вже в порожній бідон, перелити решту (2 л )молока з 5-літрового бідона. Потім туди додати ще 5 л (5 + 2 = 7). Вийшло 7 л молока.
2. Старший брат йде від будинку до школи 30 хвилин, а молодший - 40 хвилин. Через скільки хвилин старший брат наздожене молодшого, якщо той вийшов на 5 хвилин раніше?
Відповідь: старший брат наздожене молодшого через 15 хв. Якби молодший брат вийшов на 10 хв раніше старшого, то старший брат наздогнав би молодшого у школи: 40 - 30 = 10 (хв). Значить, в разі, коли молодший брат вийшов на 5 хв раніше старшого, старший брат наздожене молодшого в середині шляху. Це відстань старший брат пройде за 30: 2 = 15 (хв).
3. По деревині висотою 6 м рухається равлик. За день він піднімається на 4 м, за ніч опускається на 3 м. Скільки днів йому потрібно, щоб дістатися до вершини?
Відповідь: за 3 дні равлик досягне вершини. За першу добу равлик піднявся на висоту 1 м. У кінці другої доби він буде на висоті 2 м: 1 + 4 3 = 2. В кінці третього дня равлик досягне вершини: 2 + 4 = 6 (м).
4. На одній чаші терезів 5 однакових яблук і 3 однакові груші, на іншій - 4 таких же яблука і 4 такі ж груші. Ваги знаходяться в рівновазі. Що легше: яблуко або груша?
Відповідь: маса одного яблука дорівнює масі однієї груші. Якщо з кожної чашки ваг прибрати по 4 яблука і 3 груші, то на вагах залишаться 1 яблуко і 1 груша.
5. У квартирах № 1, 2, 3 жило троє кошенят: біле, чорне і руде. У квартирах № 1 і 2 жило не чорне кошеня. Біле кошеня жило не в квартирі № 1. В якій квартирі жило кожне кошеня?
Відповідь: чорне - в квартирі № 3, біле - в квартирі № 2, а руде - в квартирі № 1.
6. Квадрат зі стороною 1 м розрізали на квадрати зі сторонами 1 см і виклали їх в один ряд у вигляді смуги шириною 1 см. Якої довжини вийшла смуга?
Відповідь: довжина смуги - 100 м.
Квадрат розділимо на менші шириною 1 см. Таких смуг з 1 м буде всього 100. Значить, довжина всієї смуги - 100 м.
7. Вінні-Пуху подарували на день народження діжку з медом масою 7 кг. Коли він з'їв половину меду, то діжка з рештою меду стала важити 4 кг. Скільки кілограмів меду було спочатку в діжці?
Відповідь: в діжці спочатку було 6 кг меду.
Частина, що залишилася половина меду в діжці має масу 7 - 4 = 3 (кг). Значить, весь мед в діжці має масу 3-2 = 6 (кг).
8. На лавці перед будинком сидять Крош, Бараш, Нюша і Совуня. Якщо Нюша, яка сидить крайньою зліва, сяде між Барашом і Крошем, то Крош виявиться крайнім зліва. Хто де сидить?
Відповідь: зліва направо сидять:Нюша, Крош, Бараш, Совуня.