ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ «БРЕЙН – РИНГ»,
ПРИСВЯЧЕНИЙ В.СУХОМЛИНСЬКОМУ
Автори-упорядники:
Галій Світлана Володимирівна
Голиш Ігор Михайлович
Мета:
1. Узагальнити та проаналізувати педагогічний матеріал по досвіду В.Сухомлинського;
2. Застосувати набуті знання у нових умовах;
3. Переконатися у правильності достовірних фактів з життя педагога;
4. Розширити уявлення про педагогіку В.Сухомлинського.
Хід проведення
І. Вступне слово ведучого.
ІІ. Привітання заздалегідь сформованих команд
(Капітан 1/ Капітан 2)
ІІІ. Оголошення правил гри.
ІV. Бліц-турнір.
І. Вступне слово ведучого.
Час розставляє все на свої місця, кожному дає відповідну історичну оцінку. Сьогодні ми маємо чудову нагоду розширити, поглибити свої знання про В.О.Сухомлинського. В.Сухомлинський – особистість рідкісних душевних якостей: привітний, уважний, чуйний, доброзичливий, скромний, щирий у ставленні до своїх колег. Відзначався вимогливістю, суворістю, особливо у випадках слабкої компетентності, недбалого, формального виконання окремими вчителями своїх обов'язків. Водночас був ерудитом, енциклопедистом, енергійним, діяльним, принциповою людиною, яка своє полум'яне серце беззастережно і назавжди віддала школі, дітям, педагогіці.
Нині праці В.Сухомлинського перевидаються не тільки в Україні, але й за кордоном, їх не лише читають, а й вивчають.
Вивчають В.Сухомлинського, прислухаються до його мудрих порад та настанов політики і бізнесмени, науковці і економісти, правознавці та програмісти, лікарі і вчителі, - всі, кому небайдуже майбутнє нашої країни, – діти.
Продовжимо розмову про заслуженого вчителя, мудрого вихователя, автора наукових праць з педагогіки, дитячого письменника, Людину з великої літери – Василя Олександровича Сухомлинського – і ми.
ІІІ. Оголошення правил гри.
Командам пропонуються запитання на які потрібно відповісти якнайшвидше і правильно. Якщо команда дає неправильну відповідь на запитання, право відповісти на нього надається команді суперників. Правильна відповідь 1 бал.
Правила гри
1. Уважно вислухайте питання.
2. Не можна розпочинати обговорення, поки не розпочався відлік часу.
3. Якщо команда знає правильну відповідь, капітан натискає на кнопку. Якщо відповіді немає, ви маєте на обговорення 1 хв.
4. Підказувати тому, хто відповідає, не можна.
5. Сигналом про готовність команди є сигнал піднятої руки, яким керує капітан. Першою відповідає команда, яка найшвидше передасть написану відповідь членам журі на карточці. (Додаток 1)
7. Якщо команда дала неправильну відповідь, інші гравці мають право запропонувати свій варіант відповіді, подавши спочатку світловий сигнал.
8. За кожну правильну відповідь команда, яка відповідає першою, отримує відповідний бал.
9. Команда, яка набере найбільшу кількість балів, є переможцем гри.
Шановні колеги!
Оцінюватимуть гру члени журі:
ІV. Бліц-турнір.
На екрані у вас є сектори певних кольорів, ви обираєте свій колір і запам’ятовуєте цифри, які зашифровані під цим кольором, білого кольору сектори – це загальні питання, які оцінюються в 1 бал, кольори вашого сектору – 3 бали, сектор суперника – 2 бали.(Додаток 2)
1. Один відомий педагог ввів саме таку вікову періодизацію: дитинство, отроцтво, юність, замужнілість. Назвіть цього відомого педагога.
- Ян Амос Коменський
2. Кому належить ідея виховання в колективі і через колектив?
- Антону Семеновичу Макаренко
3. Як називають числове представлення думки вчителя про роботу учня?
- Оцінка
4. Це – теорія освіти і навчання, галузь педагогіки, що розкриває закономірності засвоєння знань, умінь і навичок і формування переконань, (з грецької «Повчаючий»). У науковий обіг цей термін увів німецький педагог Вольфганг Ратне в кінці 16, на початку 17 ст. Назвіть термін.
- Дидактика
5. У буквальному перекладі з грецької це означає «дітоводіння». Про яку науку йдеться?
- Педагогіка «пейд» – дитина, «гогос» – водити. Педагог – раб, який водив дітей до школи
6. Свою назву ця система отримала від імен англійського священика і вчителя, які спробували використовувати самих учнів в якості викладачів.
- Белл-ланкастерска система
7. Який метод навчання визначають як словесне тлумачення понять, явищ, принципів дій приладів?
- Пояснення
8. В 10 країнах світу це відбувається в серпні; у 16 країнах – в березні; в 43 країнах – в січні. А коли це відбувається у нас та ще в 122 країнах світу?
- У вересні (розпочинається навчальний рік)
9. В.О.Сухомлинський у своїх працях переосмислив спадщину Аристотеля і Квінтіліана, Коменського та Сковороди, Ушинського та Дистервега, Песталоцці і Януша Корчака. В останніх його книгах головною думкою є відродження педагогічних традицій народу, мудре насадження їх у сім’ях, впровадження в школу. Сам він розповідав дітям казки, співав з ними народних пісень, влаштовував у школі свята, його учні писали твори з прислів’ями, відгадували загадки, придумували казки. Його «Школа радості» відтворює народні форми, зміст і методи виховання з урахуванням великих змін, які відбувались навколо.
Заповіді Сухомлинського основані на народних традиціях та прислів’ях, наприклад: «Бережи честь змолоду». Закінчіть наступне прислів’я: «Три лиха є у людини – смерть, старість і …»
- Погані діти
10. Сутність справді народної школи Сухомлинський визначив так: «Школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують чотири культи: культ Батьківщини, культ Людини, культ книги, культ …» Назвіть четвертий культ.
- Рідного слова
11. Найдавнішою визначною пам'яткою педагогічної літератури в Україні вважається «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям», написана, ймовірно, 1117 року. Збереглася у Лаврентіївському списку «Повісті минулих літ». Це оригінальний твір, у якому Володимир Мономах висловлює свої думки загальнодержавного, політичного й морального характеру, вчить своїх дітей бути розумними правителями, захищати інтереси Русі, самим учитися і поширювати освіту. Свої настанови він ілюструє прикладами. З життя кого він наводить приклади?
- З власного життя
12. Перша в Україні відкрилась в Новгороді-Сіверському в 1804 році. Дещо пізніше – в Харкові (1805) та Києві і Сімферополі (1812). Про що йде мова?
- Про гімназію
13. Найдавнішим офіційним документом педагогічної думки в Україні є «Порядок шкільний» 1586 року. На ньому позначився вплив гуманістичних думок. Учитель повинен був являти зразок високоморальної поведінки. На почесних перших лавах у школі рекомендувалося садовити найкращих учнів, «навіть коли б вони були дуже вбогі». А застосування чого обмежувалося для учнів, що сиділи на перших лавах?
- Застосування тілесних покарань
14. В 1988 році відомий всім нам педагог був визнаний ЮНЕСКО одним з 4 педагогів, що вплинули на формування педагогіки ХХ століття. Назвіть його.
- А.С.Макаренко
15. У світі існує велика кількість цікавих шкільних традицій. Взяти, наприклад, вітання до шкільного вчителя в Уругваї. У нас це порахували б, принаймні, фамільярністю, але там – це звичайний спосіб дружнього вітання. Так як вітають учителя в Уругваї?
- Поцілунком у щоку
БІЛІ СЕКТОРИ
1. Назвіть найулюбленіший музичний інструмент В.Сухомлинського.
- Сопілка
4. Скільки дітей будо в сім`ї Сухомлинських?
- 4
5. Які професії обрали брати і сестра В.Сухомлинського?
- Усі стали вчителями
8. Ким за професією був батько В.Сухомлинського?
- Тесляр (столяр)
10. Який інститут закінчив В.Сухомлинський після закінчення Василівської семирічки і переведення з Кременчуцького педінституту у 1939р?
- Полтавський педінститут
12. Назвіть спеціальність за дипломом Василя Сухомлинського.
- Вчитель української мови та літератури
14. Який ВНЗ названо на честь видатного педагога?
- Миколаївський національний університет
16. В.О.Сухомлинський працював вчителем української мови та літератури, завідуючим навчальною частиною школи, вчителем російської мови і літератури, директором школи. Яка посада не зазначена у цьому списку?
- Завідуючий районним відділом народної освіти (1944-48 рр.)
20. Почесним громадянином якого міста став Василь Олександрович Сухомлинський 6 березня 1998 року?
- Кіровограда, зараз – Кропивницький
СИНІ СЕКТОРИ
2. Продовжіть вислів: «За маленькою шкільною партою твориться…»
- Народ
6. Про нього В.Сухомлинський говорив, що це – «дивний витвір людини. Воно народилося в праці, як і пісня. І народжене діянням, трудом, тому є кістю, мускулом, нервом, тілом фактів... Завдяки ньому ми розуміємо одне одного, творяться великі дива на землі. Без нього не було б ні письменності, ні літератури, ані пісні. Воно виграє всіма барвами веселки, має своє звучання, свою ваговитість, власну наповненість і красу…» Що мав на увазі Василь Олександрович?
- Слово
11. Педагогічний колектив Павлиської школи – це згуртований колектив ентузіастів, учителів, захоплених колективним натхненням. Та жили і думали вони, особливо молоді, так само, як і ми в роки нашої юності. Із спогадів учителів: «А що вдієш? – думала собі котрась із молодих, але вже підстаркуватих душею вчительок. Там, у Києві, Полтаві чи в овіяному степовими вітрами Кіровограді, усі ми мріяли про школу як про храм. Але ось приїхала я за призначенням. Жити гаразд немає де. Поселилась у хаті якоїсь вдови. Холод, тіснява. Помитись немає де. Так минув рік, два... А дівочий вік короткий. Добре ж, як знайдеться пара. А коли не по любові вийдеш за когось заміж, а він більше тягнеться до чарки, аніж до дружини? І байдуже йому твої зошити, конспекти, уроки... Незчуєшся, як і станеш домашньою господаркою, і вже передовсім тебе непокоїть, чи подоєна корова, чи нагодовані поросята, чи заквашена капуста та огірки на зиму...
Слухаєш Василя Олександровича на педраді і дивуєшся: невже у нього вистачить терпцю? А часом заниє серце, що вбиваєш в собі учителя, і огорне тебе така туга, що хоч плач. Але хіба про це розкажеш кому! Навіть оцьому доброму мрійникові…» Як позаочі з любов’ю називали В.Сухомлинського?
- «Павлиський Песталоцці»
17. Про неї В.Сухомлинський говорив так: «… – це світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається живильний потік уявлень, понять про навколишній світ … – це іскра, яка запалює вогонь допитливості й цікавості».
Про яку форму роботи з учнями говорив мудрий учитель?
- Про гру
19. Сухомлинський наголошував, що тільки той стане справжнім вчителем, хто ніколи не забуває, що він… Продовжте думку.
- Був дитиною
21. Кого з вітчизняних педагогів В.О.Сухомлинський вважав своїм учителем, порадником, віддавав належне його великому авторитету в світовій науці?
- Антона Семеновича Макаренка
ЧЕРВОНІ СЕКТОРИ
3. За словами В.Сухомлинського: «Це – це активна естетична творчість, що захоплює всі сфери духовного життя дитини – її розум, почуття, уяву, волю. Це колиска думки, зумійте поставити виховання дитини так, щоб вона на все життя зберегла хвилюючі спогади про цю колиску». Про що він так висловлювався?
- Про казку
7. Продовжіть афоризм Сухомлинського: «Розніжені й розбещені індивідууми формуються тоді, коли в їхньому житті домінує єдина радість – радість…»
- Споживання
9. В.Сухомлинський вважав, що вона «визначає багатство, широчінь інтелектуальних і естетичних інтересів особистості. Той, хто не знає або цурається її, сам засуджує себе на злиденність душі, стає безбатченком. Наш незабутній Гоголь писав, що вона ніби народжена для поезії». Про що говорив видатний педагог?
- Про мову
13. Маючи важку недугу, Василь Олександрович змушений був час від часу підліковуватися. «Перебуваючи в одному із санаторіїв, він вибрався на круті схили. Стояв на косогорі, обвітрений потоками, що неслися з гір. Вітер перебирав його сивину, пестив обличчя. І душа його співала.
Яка ж ти прекрасна, земле, в промінні сонця! Голуба, зелена, квітчаста. Звідси далеко на схід розкинулась Україна більш, ніж на тисячу кілометрів. Ось він стоїть на підніжжі Карпат, в усі боки знялися зелені стяги землі. Смереки, ніби живі ракети, шугають у чисте небо.
А звідси далі на схід розкинулась хвиляста рівнина. Чарівне Поділля, а далі на схід синьоока Волинь. Від Прип'яті до Десни вишумлює Полісся, а далі Київщина... Лісостеп. А ще далі тихі полтавські ріки, що горнуться до Дніпра, і його село Павлиш, за ним степи аж до самої Херсонщини, до синього моря...
Він бачив усю Україну, бачив своє тихе село і рідну школу серед яблуневого саду на залитому сонцем косогорі.» У якому місті перебував В.Сухомлинський?
- У Трускавці
15. Продовжіть думку В.Сухомлинського: «Не можна забувати дуже важливої істини, – виховують не програми, не підручник, не метод, а …»
- Особистість учителя (учитель)
18. У В.Сухомлинського 1ули дуже відверті і щирі розмови зі своїми власними дітьми. Спілкуючись із сином у юному віці, він твердив, що це почуття – «найсуворіший екзамен людяності». Яке ж почуття є найсуворішим екзаменом людяності?
- Кохання
ДОДАТКОВЕ ПИТАННЯ
У кого він, Василь Олександрович Сухомлинський, сільський учитель, перейняв ідею вчити дітей на природі, навертати їх на роздуми, щоб вони самостійно мислили, сперечалися поміж себе і навіть із вихователями. Бо ж саме так виростав і виховувався добрий велет…
«Спасибі тобі, … , мудрий старче, що відкрив і мені світ. А скільки людей, які, не відаючи про твої мудрі поради, ще й зараз ходять навпомацки... І найбільше прикро те, що вони за професією вчителі».
- У старого доброго Рабле
Афоризми Василя Сухомлинського (ПАЗЛИ). (Додаток 3)
Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе.
Совість – це емоційний страж переконань.
Той, хто не знає меж своїм бажанням, ніколи не стане гарним громадянином.
Сім’я – це джерело, водами якого живиться повновода річка нашої держави.
Дитина – дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.
Багато лих мають своїми коренями саме те, що людину з дитинства не вчать керувати своїми бажаннями.
Додаток А
Зразок розрізних карток для відповідей команди вчителів №1
Питання 1 Вч_1 |
Питання 2 Вч_1 |
Питання 3 Вч_1 |
Питання 4 Вч_1 |
Питання 5 Вч_1 |
Питання 6 Вч_1 |
Питання 7 Вч_1 |
Питання 8 Вч_1 |
Питання 9 Вч_1 |
Питання 10 Вч_1 |
Питання 11 Вч_1 |
Питання 12 Вч_1 |
Питання 13 Вч_1 |
Питання 14 Вч_1 |
Питання 15 Вч_1 |
Додаток Б
Основне та «секретне» ігрові поля
Додаток В
Зразок пазлів для конкурсу «Афоризми В.Сухомлинського»
Додаток Г
Розрізні оціночні бланки для журі
І ТУР (РОЗМИНКА)
Питання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Разом |
Вч_1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вч_2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бали |
Разом |
Вч_1 |
|
|
Вч_2 |
|
|
ІІ ТУР (ВЛАСНИЙ ВИБІР)
ІII ТУР (ПАЗЛИ) ПІДСУМОК
|
1 |
2 |
3 |
Разом |
|
|
Разом |
Вч_1 |
|
|
|
|
|
Вч_1 |
|
Вч_2 |
|
|
|
|
|
Вч_2 |
|
І ТУР (РОЗМИНКА)
Питання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Разом |
Вч_1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вч_2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ ТУР (ВЛАСНИЙ ВИБІР)
|
Бали |
Разом |
Вч_1 |
|
|
Вч_2 |
|
|
ІII ТУР (ПАЗЛИ) ПІДСУМОК
|
1 |
2 |
3 |
Разом |
|
|
Разом |
Вч_1 |
|
|
|
|
|
Вч_1 |
|
Вч_2 |
|
|
|
|
|
Вч_2 |
|