«Сучасна українська проза для дітей та юнацтва»

Про матеріал
Українська література для дітей і підлітків у XXI столітті вирізняється тематичним і жанровим різноманіттям. Цей період якісно відрізняється від попередніх не тільки новими ідеями і проблематикою, а й іншим рівнем сприйняття текстів: іншими є і читацькі очікування.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Виступ

«Сучасна українська проза для дітей та юнацтва»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська література для дітей і підлітків у XXI столітті вирізняється тематичним і жанровим різноманіттям. Цей період якісно відрізняється від попередніх не тільки новими ідеями і проблематикою, а й іншим рівнем сприйняття текстів: іншими є і читацькі очікування.

На початку XXI ст. вперше на пострадянському просторі дитяче читання починають розглядати не лише як засіб навчання та виховання, а і як засіб розваги, відпочинку, емоційного розвантаження дитини.  Інтерес до дитячої книжки зростає, особлива увага приділяється її якості. Над розв’язанням цієї проблеми успішно працюють письменники, ілюстратори, видавці. Час вносить свої корективи у тематику,  жанрові, образні параметри у модель сучасної української книжки для дітей.

Розвиток літератури для дітей на сучасному етапі можна охарактеризувати такими ознаками:

- відсутність тематичного обмеження; подолання тематичних табу, які існували в радянській літературі;

- добре розвинена жанрова система літератури для дітей;

- домінування фантастичного над реальним у літературі для дітей молодшого і середнього шкільного віку;

-превалювання реалістичної прози у літературі для читачів старшого шкільного віку;

- поетичні тексти адресовано здебільшого дітям дошкільного та молодшого шкільного віку, тоді як прозові – читачам-підліткам і юнацтву;

- у центрі оповіді знаходиться дитина, що не завжди є позитивним героєм;

- поглиблюється психологічна характеристика персонажів;

- використовуються фольклорні сюжети, мотиви та образи, а також переосмислюється літературна традиція попередніх епох;

- відбувається зміна у функціональних параметрах твору: він розрахований не тільки на те, щоб навчити і виховати, а й щоб реалізувати комунікативний процес (автор-текст-читач), запропонувати читачеві новий емоційний досвід, розважити дитину.

З 2003 року спостерігається прогрес у розвитку книговидання в Україні. Про це свідчить збільшення щорічної кількості назв видань, а також видавнича інфраструктура оформилася не лише кількісно, а й якісно, зросла частка ринку видань оригінальних творів, творів нової генерації українських дитячих авторів, з’явилась нова література для підлітків.

З метою популяризації сучасної української літератури для дітей проводиться активна рекламно-інформаційна діяльність видавництв, організовуються авторські презентації, письменники беруть участь у різноманітних конкурсах,  з’являються відгуки і рецензії, обговорюються книги на форумах у соцмережах. Твори Анатолія Качана, Галини Малик, Сашка Дерманського, Володимира Рутківського, Івана Андрусяка, Марини Павленко, Олександра Гавроша, Ніни Бічуї, Олеся Бердника, Валентини  Черемис та ще чималої частини письменників які входять до шкільної програми для навчання здобувачів освіти.

Розвивається і поезія для дітей. Вона представлена віршами, загадками, скоромовками, лічилками, байками, поемами, віршованими казками, піснями, віршами-іграми,  каламбурами,  іронічною поезією, ігровою поезією – і це далеко не всі жанрові різновиди поетичних текстів, що їх пропонують сучасні поети різним віковим групам читачів.

Тематичний  діапазон теж  широкий:  твори про природу, дитинство, казкових героїв, родину, Батьківщину, вірші на морально-етичну, національно-патріотичну, громадянську теми; поезія за фольклорними сюжетами й мотивами.

Серед українських дитячих поетів сучасності вирізняються Іван Андрусяк, Юрій Бедрик, Василь Голобородько, Михайло Григорів, Роман Скиба, Сергій Пантюк, Григорій Фалькович, Галина Малик, Галина Кирпа, Мар’яна Савка.

Вірші для дошкільнят і молодших школярів презентують Леся Мовчун, Оксана Лущевська, Тетяна Щербаченко, Оксана Кротюк.

Діти середнього і старшого шкільного віку читають пейзажну, інтимну, громадянську, філософську лірику Ліни Костенко, Наталки Білоцерківець, позначені постмодерновими шуканнями поезії Юрія Андруховича, Павла Вольвача, Оксани Забужко, Василя Махна, Маріанни Кіяновської, Сергія Жадана та інших поетів.

Сучасна проза для дітей характеризується жанрово-тематичним різноманіттям. Кожну вікову категорію читачів цікавлять різні теми, а широкий горизонт очікувань диктує й іншу форму твору. Читачам дошкільного та молодшого шкільного віку адресовані казки та оповідання, дітям середнього шкільного віку – повісті-казки, пригодницька й пригодницько-фантастична проза, для середнього і старшого шкільного віку митці пишуть реалістичні оповідання, пригодницькі, детективні, історичні повісті й романи. Реалістичні твори торкаються проблем, якими живуть діти, підлітки у сучасному суспільстві, фантастичні – презентують найрізноманітніші уявні світи, в яких панують закони казкового жанру.  Шлях героя, його випробування, всі події у творі підпорядковані одній меті: показати перемогу добра над злом, відновлення справедливості та встановлення істини.

Найвідоміші прозаїки сучасності, що пишуть для дітей: Леся Мовчун, Дзвінка Матіяш, Богдана Матіяш, Оксана Лущевська, Сашко Дерманський, Надійка Гербіш, Мар’яна та Тарас Прохаськи, Зірка Мензатюк, Галина Ткачук, Володимир Читай, Іван Андрусяк, Сашко Лірник, Марія Чумарна, Леся Воронина, Галина Пагутяк, Андрій Бачинський, Марина Павленко, Степан Процюк, Ірен Роздобудько, Валентин Бердт, Ніна Бічуя, Оксана Сайко, Володимир Рутківський, Андрій Кокотюха, Олесь Ільченко та інші.

Найменшою мірою представлена сучасна драматургія для дітей. По-перше, твори, які з’явилися друком, як правило, адресовані дітям молодшого шкільного віку. По-друге, сучасний юний читач не виявляє інтересу до цього жанру. Можливо, саме ці чинники і впливають на постійне "відставання" драматургії.

Отже, спонукання сучасної дитини до читання – це одна з найважливіших справ у роботі бібліотекаря, бо знайти індивідуальний підхід до кожного читача досить складно, і просте переконання не завжди гарантує результат. Щоб зацікавити читачів, слід використовувати цікаві і близькі для них жанри. Насамперед, це жанр детективу для дітей.

В Україні на сьогодні їх вже достатня кількість: Леся Воронина «Суперагент 000», Богдан Жолдак «Коли генії плачуть», Анатолій Птіцин «Посмішка азовського крокодила», Андрій Кокотюха «Клуб боягузів», Олесь Ільченко «Смертельний круїз», Анатолій Костецький «Мінімакс – кишеньковий дракон», Євген Філ «Божевільні канікули» та багато інших. Значна кількість названих книг вийшла друком у серії «Дивний детектив 08», заснованій видавництвом «Грані-Т». Крім того, видавництво «Зелений пес» започаткувало серію «Для читання під партою». З цієї серії варто назвати книжку Ірини Потаніної «Дівчата на стежці війни».

Отож, висновок такий: на сьогоднішній день є дуже багато книг для дітей і підлітків. Різні жанри та історії про героїв наявні на полицях наших книгарень. Починаючи від казок, закінчуючи фентезі або фантастикою. Ніякий метод, на сьогоднішній день так не виховає, як книги. Потрібно заохочувати сучасних дітей до мистецтва слова, до прекрасного! Адже ми знаємо, що на сьогоднішній час є багато проблем, які пов`язані із вихованням дітей та підлітків.

docx
Додано
24 березня 2022
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку