Інтелектуально-розважальна гра «Знавці рідної мови»

Про матеріал
Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам'яті, виро¬бленню в учнів уважності, спостережливості, від¬повідальності; розвивати усне й писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; вихову¬вати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.
Перегляд файлу

Вчитель    Антонюк Вікторія Вікторівна

Тема: Інтелектуально-розважальна гра «Знавці рідної мови»

Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам'яті, виро­бленню в учнів уважності, спостережливості, від­повідальності; розвивати усне й писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; вихову­вати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.

Обладнання: виставка книг про мову, плакати із висловами про мову, мультимедійна презентація

Мужай, прекрасна наша мово...

М. Рильський

Ну що б, здавалося, слова?

Слова та голос більш нічого

 А серце б'ється, ожива,

Як їх почує...

Т. Шевченко

ХІД  ЗАХОДУ

I. Вступне слово вчителя

Доброго дня всім присутнім у цій залі. Ми розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Знавці рідної мови». Отож, вирушаємо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях, ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови.

Учні представляють 2 команди.

Назва команд, девіз, привітання командам, журі

II. Виконання конкурсних завдань

Перша станція «Загадка»

Кожна команда повинна відгадати 2 загадки. Правильна відповідь на кожну загадку оцінюється двома балами.

Загадки для 1-ї команди

• З О мене не помічаєте, хоч щодня переступаєте. З И помітять враз хлоп'ята, та буваю лиш на свята. (Поріг пиріг)

• На неї птах сідає, вона його гойдає, а звук ви замініть, звірятком стане вмить. (Гілка білка)

Загадки для 2-ї команди

• Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву Г відняти — будем плавать у ставку. (Гриби — риби)

• Не знайти без мене ходу через прірву, через воду. З О я зовсім інше слово — житло людям дать готове. (Міст місто)

 

Друга станція «Лінгвістична»

Учні повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящику. Правильна відповідь оцінюється п'ятьма балами.

Питання. У чорному ящику лежить те, що по-різному називається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давньоруського кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало приблизно як «шакара» й означало «пісок». Що ж в ящику?

Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.

Відповідь. Українською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через польську — цукер, до якої воно потрапило з Аравії — саккар.

 

Конкурс на краще виконання вірша про мову

Учасники команди читають вірші українських письменників про мову

 

Третя станція «Літературна»

Кожна команда складає вірш за поданими римами. На підготовку до відповіді відводиться 5 хвилин. За відповідь гравці найбільше можуть одержати 5 балів.

 

Рими для 1-ї команди                    Рими для 2-ї команди

• Мова — слово.    *  Дитина — єдина.

• Молода — вода.     • Дбає — навчає.

 

Четверта станція «Кмітлива»

Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.

Загадки для 1-ї команди

• Із чого починається день? (З букви д)

• Що має болото, менше — море і зовсім не має річка"? (Букву о)

• До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (М+Анна)

• Як можна із буряка зробити бурю (Відкинути букву к)

Загадки для 2-ї команди

• Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієслово)

• Який прислівник уживається з горою? (вгору. згори)

• Три зайця. Скільки вух? (Скільки зайця не три, у нього завжди два вуха)

• Хоч не риба — є в Дніпрі, Дністрі, Дінці, Десні й у Дунаї з Доном. (Буква д)

 

П'ята станція «Фольклорна»

Учні доповнюють запропоновані учителем прислів'я. На підготовку до відповіді дається 5 хвилин. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.

Прислів'я для 1-ї команди

• Наука не в ліс веде, ... (а з лісу виводить).

• Слово — не горобець, ... (вилетить — не впіймаєш).

• Під лежачий камінь ... (вода не тече).

• Книжка вчить, ... (як на світі жить).

 

Прислів'я для 2-ї команди

• Дурний не помітить, ... (а розумний не скаже).

• Не кажи не вмію, ... (а кажи навчусь).

• Здобудеш освіту, ... (побачиш більше світу).

• Одна голова добре, ... (а дві краще).

 

Згадайте прислівя про

Розум,   

дружбу

 

 

Конкурс       для уболівальників

«Вгадай тварину»

1. Тваринка, яка на все має зуб (миша).

2. Цар звірів (лев).

3. Яким буде білий ведмідь , якщо його викупати?(мокрим)

4. Хитрий, як……

5. Мудрий, як…….

6.Хижий, як …….

7. Неповороткий, як……….

8.Голодний, як……………

9. Упертий, як…………

10. Боязкий, як         

 

Шоста станція «Словесна»

Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомога більше нових слів. Це повинні бути іменники в називному відмінку, загальні назви. За кожне слово команди отримують 1 бал.

Слово для 1-ї команди: карнавал.

Слово для 2-ї команди: ярмарок.

 

Конкурс          для уболівальників

«Відгадай смішну загадку»

Що в Росії перше, а у Бразілії друге? (буква "р")

Як звали першу жінку, що літала на літальному апараті? (Яга)

Який птах складається з букви і ріки? ("І"- Волга.)

Що знаходиться між містом і селом? (сполучник “і”.)

 

Сьома станція «Фразеологічна»

Учні повинні пояснити значення пропонованих фразеологізмів.

Фразеологізми для 1-ї команди

• ні сіло ні впало;

• п'ятами накивав;

• намолов сім мішків гречаної вовни, та й ті неповні.

Фразеологізми для 2-ї команди

• ні в тин ні в ворота;

• як кіт наплакав;

• як корова язиком злизала.

 

Восьма станція «Літературна»

Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал

. Слова, для 1-ї команди

• слово;

• усмішка;

• вулиця;

• очі;

• година.

. Слова, для 1-ї команди

Осінь,

Сонце,

Хата,

Погляд,

Школа.

 

Перша станція  «Загадка»

Ми з вами проїхали велику кількість станцій, і повернулися на першу станцію Хто швидше? За кожну правильну відповідь  1 бал

 Ніде не купиш,

 Дуже я потрібна всім:

 І великим, і малим.

 Всіх я розуму учу,

 А сама завжди мовчу.

(Книга)

* * *

 На вагах не зважиш,

 Сам здобуваєш,

 У комору складаєш.

(Знання)

 * * *

 Книжечки маленькі,

 Аркуші біленькі.

 В них ми вчимося писати,

 І складати, й віднімати.

(Зошит)

Триколісний друг у мене,

 Має він кермо зелене.

 Ще сидіння та педалі…

 Певно, ви його впізнали?

(Велосипед) 

* * *

 

 Всюди проживають,

 По шість ножок моють,

 Можуть мати й крила.

 Але це – не пташки.

 Дітки, відгадали?

 Звісно, це - …

(Комашки)

* * *

 Ледь помітний він, маленький…

 То квадратний, то кругленький…

 Як його ти відірвеш,

 То штани не застібнеш…

(Ґудзик) 

* * *

 Що за жучок це – яскравий, моторний,

 Спинка червона у крапочку чорну,

 Сам симпатичний, хоча і маленький,

 Гарний на вроду він та веселенький.

(Сонечко)

* * *

 Над глибокою рікою

 Вигнув спину він дугою.

 Всі по ньому їдуть,

 Всі по ньому йдуть,

 А з собою не беруть.

(Міст) 

* * *

 До дітей на кожне свято

 Просять в гості завітати,

 Бо солодкий і смачний.

 Здогадались, хто такий? (Торт)

 * * *

 Щоб мені кудись дійти,

 Треба всю її пройти.

 Бере початок від порога

 Далека чи близька…

(Дорога) 

* * *

 Кружляють в повітрі маленькі пушинки,

 Легенькі та білі, неначе сніжинки;

 Дивуються дуже дорослі і діти:

 Де ж міг раптом взятися сніг серед літа?

(Тополиний пух)

 

III. Підбиття підсумків гри

Заключне слово вчителя і журі

docx
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
6516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку