Інтерактивна гра "Мова, як море" призначена для учнів 4-5 класів.
Мета: показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, творів письменників та поетів; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати мовленнєві здібності учнів; виховувати любов до рідної землі, свого народу та рідної мови.
Українська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13
Селидівської міської ради
Донецької області
для учнів 4-5-х класів
до Дня української писемності та мови
Підготувала
вчитель української мови
та літератури
Подлєсна Оксана Петрівна
2017-2018 н.р.
Мета: показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, творів письменників та поетів; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати мовленнєві здібності учнів; виховувати любов до рідної землі, свого народу та рідної мови.
Хід гри
Учитель.
Доброго дня! Сьогодні ми з вами зібралися, щоб провести інтерактивну гру «Мова, як море», присвячену Дню української писемності, який відзначаємо кожного року 9 листопада.
Розпочинаючи гру, мені б хотілося нагадати, що гарно володіти мовою – це наш прямий обов’язок, бо в ній наша історія, наше коріння.
Давайте познайомимось з нашими командами: команда «Пізнайко» учнів 4-А класу, «Веселка» учнів 4-Б класу, «Знавці української мови» учнів 5 класу,
Правила гри
– Сьогодні ви матимете змогу показати свої знання, уміння, навички, ерудицію та кмітливість у п’ятьох категоріях: «Українська мова», «Літературне читання», «Усна народна творчість», «Народознавство», «Творче завдання». Кожна з категорій відповідає певному кольору на ігровому полі: «Українська мова» – круги жовтого кольору, «Літературне читання» – зеленого, «Усна народна творчість» – синього, «Народознавство» – червоного , «Творче завдання» – оранжевого.
Якщо фішка потрапила на круг з написом БОНУС подивіться, яке число випало у вас на кубику, і виконайте відповідне завдання:
Повертайтесь на СТАРТ
Поставте свою фішку поруч з фішкою гравців, які лідирують
Поставте свою фішку поруч з фішкою гравця, який є останнім
Заспівайте українську пісню
Загадайте загадку
Перейдіть на 6 кругів вперед.
Перед початком гри дозвольте представити вам членів журі (Представлення журі. Жеребкуванням визначається команда, яка буде робити хід першою).
Бажаємо всім успіху! Розпочинаємо!
Категорія «Українська мова» (жовтий колір)
1. Утворіть нове слово за поданою схемою: префікс від слова провал, корінь від слова лісовик, суфікс від слова ставок.
2. Назвіть фразеологізм у якому ідеться про кота?
3. У Руслани Пилипівни та Микити Кириловича народилося двоє синів, яких назвали на честь їхніх дідусів. Якими були імена та по батькові обох хлопчиків.
4. Вони бувають дзвінкими та глухими, губними та зубними, а не бувають… (наголошеними)
5. Якщо записати назви місяців за алфавітом, який із них буде стояти другим у цьому списку?
6. Який числівник пропущено у фразеологізмах: господиня: … городи – одна диня; жінка за … угли хату держить, а чоловік – за один; … мішки всячини?
7. Доберіть три синоніми до слова пахучий
8. Називний відмінок в українській мові називається прямим. А як називаються інші відмінки?
9. Усім добре відомо, що в українському алфавіті 33 літери. А якщо на кожну з них написати по одному слову української мови, то скільки слів буде? 31
10. Ось спільнокореневі слова: три, по-третє, трійка, троє, потроїти, трійня, третій, третячок. Скільки із них іменників? 3
11. Прочитай уважно слова: вчитися, всунути, вмовляти, вчора, вникати. У скількох словах зміна початкового приголосного звука «в» на голосний «у» змінить значення слова? (У трьох)
12. Скільки разів у віршику вжито звук [й]?
Ялинка ясними вогнями
Яскраво світиться й сія.
Якраз до свята цими днями
Усю абетку вивчив я! (Н. Забіла). (сім)
Категорія «Літературне читання» (зелений колір)
1. Про яку пташку йдеться в уривку з вірша Лесі Українки «Мамо, іде вже зима...»?
Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, –
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як!
2. Прочитайте уривок із вірша:
Зимонько-снігурочко,
Наша білогрудочко,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.
Його автором є Дідусь Кенир. Хто під таким псевдонімом друкував свої байки й вірші для дітей?
3. Про кого йдеться у рядках поезії Леоніда Глібова? (Сова)
Сидить хитра баба на версі граба.
Ой не лізу з граба! – дурить діток баба. –
Вловіть мені тую курочку рябую,
А я подарую грушку золотую.
4. Одне з київських видавництв завдячує своєю назвою Григорієві – головному героєві твору відомого українського письменника. Лише цей набір звуків спромігся засвоїти хлопчик після року навчання в школі. Назвіть автора твору.
5. Т.Г. Шевченко був не лише відомим українським поетом, а ще й талановитим…. (художником)
Т. Г. Шевченко залишив нам у спадок багато своїх живописних творів. Він написав понад 1000 картин. За свої малюнки Т. Г. Шевченко був нагороджений трьома срібними медалями. Малював портрети, автопортрети, пейзажі, картини про життя народу.
6. Ця жінка відома нам не лише як поетеса, автор прозових і драматичних творів, перекладач і науковець, фольклорист і етнограф, публіцист і видавець; вона ще й вродлива жінка, ніжна і мудра матір, яка виховала геніальну Лесю Українку. Письменниця, про яку йдеться, відома під псевдонімом. (Мати Лесі Українки – відома українська письменниця Олена Пчілка (справжнє ім’я – Ольга Петрівна Косач).
7. «Фарбований лис» в однойменній казці І. Франка видавав себе за…
8. Незнайко вирішив стати художником. Його першою картиною став портрет хлопчика, який він намалював за таким описом: «У хлопця було руде скуйовджене волосся, а обличчя рясно вкрите веснянками. Він був енергійним і відчайдушним хлопцем, ініціатором різноманітних вигадок: то метро прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Сам він називав себе Робінзон Кукурузо». Хто ж намальований на картині? (Ява Рень «Тореодори з Васюківки»)
9. Незнайкові закортіло прочитати твори «Казка про рибака та рибку», «Казка про мертву царівну та сімох богатирів», «Казка про золотого півника», але, коли він прийшов до бібліотеки, то не зміг пригадати прізвище автора. Допоможи йому. (Олександр Сергійович Пушкін)
10. Яке місто описано у вірші?
Тече Дніпро. Колись у його водах
Князь Володимир хрещення прийняв.
Він дбав про долю рідної країни,
Вчив грамоти та храми будував.
Ось пам’ятник Хмельницькому Богдану,
Цей гетьман для людей героєм став:
Походи він очолював козацькі,
Й про незалежність України дбав.
Ось Києво-Печерська Лавра стала,
Це пам’ятка духовності, тепла.
Попросимо усі, щоб Божа Матір
І нас, і Україну берегла. (Київ)
11. Незнайко отримав телеграму з таким змістом: «Запрошуємо на урочистий захід з нагоди святкування 200-річчя з дня народження Т. Г. Шевченка. Захід відбудеться біля підніжжя гори, де поховали поета за його заповітом». Допоможи Незнайкові потрапити на свято. Яку гору йому слід знайти на карті? (Чернеча гора)
12. Як називається збірка казок Івана Франка? («Коли ще звірі говорили»)
Категорія «Усна народна творчість» (синій колір)
1. За версією української народної приказки, баба купила собі задля клопоту….
2. Сестрицею гарбуза з відомої української народної пісні є…
2. Хто все одно в ліс дивиться, скільки його не годуй?
4. Кого ловлять неуважні?
5. Лева називають королем звірів, а кого називають кораблем пустелі?
6. Як називалася гра, у яку гралися мишенята Круть і Верть із української народної казки «Колосок»? (Мишенята Круть і Верть гралися в довгої лози. У казці читаємо: «а мишенята тим часом почали в довгої лози гратися. Одне через одного стрибають, веселяться»)
7. В українській народній казці «Рукавичка» сім тваринок хотіли жити в рукавичці: скрекотушка, побігайчик, сестричка, братик, набрідь, шкряботушка, іклан. Назвіть травин, які відповідають поданим прізвиськам (В українській народній казці «Рукавичка» кожна із тваринок мала своє прізвисько, а саме: Жабка – Скрекотушка, Зайчик – Побігайчик, Лисичка – Сестричка, Вовчик – Братик, Ведмідь – Набрідь, Мишка – Шкряботушка, Кабан – Іклан)
8. Який бог береже родинну злагоду, кохання, шлюб? (Відповідно до української міфології, бог Сварог допоміг людям оволодіти ковальством, навчитися хліборобства; бог Перун посилає на землю дощ, карає людей за провини; Дажбог дає людям білий день, щастя та любов; Велес захищає й оберігає худобу; Ладо береже родинну злагоду, кохання, шлюб.)
9. Що сталося із Солом’яним бичком із української народної казки? Дід зробив Бичка з соломи й обліпив смолою, сонечко пригріло, припекло, та й розтанув Солом’яний Бичок.
10. Який гостинець принесла панові мудра дівчина з однойменної української народної казки? (горобця)
11. Допоможи Незнайкові знайти правильну кінцівку прислів’я: «Нових друзів наживай, а старих…»
12. Друже, допоможи Незнайкові відгадати, про кого йдеться:
Мав таку цей хлопець силу, що зміюку підкорила,
Визволив сестру, братів, простить зради не схотів,
Тож пішов у світ блукати, долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки, із якої герой казки? Котигорошко
Категорія «Народознавство» (червоний колір)
1. Цей птах є персонажем українського фольклору, символом любові й ніжності; так лагідно називають чоловіка; саме він зображений на міжнародній емблемі миру.
2. Згідно з давнім українським звичаєм, його українські матері дарували своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу.
2. Походження назви цього місяця одні науковці пов’язують із масовим цвітінням маку й півонії, другі – з дозріванням суниць і черешень, треті – з масовим розплодом гусені, четверті – з активним відкладанням бджолиними матками личинок, п’яті – з назвою сокоживної комахи. Як називається місяць?
3. Вони варили куліш і купували сіль, визволяли наречених і гуляли на весіллі. А ще вони?
4. Східні слов’яни мали цікавий обряд: на початку осені вони проводили поховання пташиного крила. Таким чином наші пращури прощалися з теплом та проводжали птахів, прохали їх передати звістку душам предків. Назва місця, куди летіли птахи, у сучасній українській мові стала загальною. Назвіть це слово.
5. Ланцюжок зимових свят традиційно називають (Святками)
6. За народними звичаями українців, 13 січня, за тиждень після Святого вечора (6 січня), був Щедрий вечір, коли готували страви з м’яса, молока, сиру, масла. Цей день називали ще святом (Маланки) Свято Маланки відзначають напередодні Нового року. 13 січня за старим стилем – день преподобної Меланії, звідки й походить назва свята. На свято Маланки молодь (у масках або без них) усю ніч щедрує, ходить із «козою», водить переодягненого на Маланку парубка. Традиційні персонажі – «баба» Маланка та «дід» Василь.
7. Як учасниця весільних обрядів ця рослина відома ще з часів Київської Русі. Вінок з неї використовують і на похоронах, і на хрестинах, і на святі врожаю, і на весіллі; також вінок над дверима гарантує оселю від проникнення злої сили. На яко- му малюнку зображено цю рослину? (Ця рослина – барвінок. За свою нев’янучу красу він став одним із символів України. Барвінок клали біля новонародженого, на весілля гільце й коровай оздоблювали барвінком. Вінки з барвінку клали на голови молодих на весіллі, на обрядові свята дівчата теж завжди використовували ці квіти, а на могилах посаджений барвінок символізував вічну пам’ять за померлими).
8. За давнім українським звичаєм, дорогих гостей прийнято зустрічати…
Здавна в нашого народу існує звичай: усіх, хто приходить із добром, на знак поваги й дружби зустрічати хлібом-сіллю.
9. Про яке свято йдеться у вірші?
На столі – свята вечеря.
Вся родина – за столом.
Відчиняє ангел двері
Позолоченим крилом (Різдво)
10. Назвіть традиційний український народний танець запорізького походження? (гопак)
11. Який святий приходить до дітей 19 грудня?
12. Які пори року змагаються на свято Стрітення?
Категорія «Творче завдання» (Оранжевий колір)
1. Прочитайте вірш, вставляючи замість крапок потрібні слова.
ЩО ДЛЯ ЧОГО ТРЕБА?
Щоб город перекопати, треба взяти нам ... Щоб забить в стіні гвіздок, треба мати ... Щоби дрова нарубати, треба нам ... мати.
|
А без чого жодне діло не кипіло б, не горіло? Без кмітливих і робочих, до усяких справ охочих, здібних до усіх наук, двох твоїх умілих … |
2. Із кожного рядка виберіть лише ті букви, що не повторюються, і складіть із них фразу.
З К Л Б К А Л З Ж Л
А Р Н Є М Н Р Я О Я
У В Ж Ю С Ж Ю І У М
Щ Б Д М Д Щ И Р Б У
Е Д Р Е О Р Р Х Б Х
І Р Ф А Й І Ф Т Д Д
Е Є П Ч Л Є Ч Ж А Ж
Те, що у вас вийшло, називається…
3. Прочитайте лічилку і дайте відповідь на запитання: скільки хлопчиків і дівчаток гралося на вулиці?
Бігли по снігу пухнастім
Гриць, Віталій, я дві Насті.
Ковзалися на Сулі
Біля нас три Василі.
Підійшли Роман й Павло.
Скільки нас усіх було?
(На вулиці гралися дві дівчинки Насті та вісім хлопців: Гриць, Віталій, три Василі, Роман, Павло і власне автор цього віршика Микола)
4. Уважно прочитайте вірш і скажіть, скільки свійських тварин і птахів гуляло на подвір’ї.
МЕ і МУ скубли травичку За городом на лужку. ІГО-ГО качався звично На пожовклім моріжку. КРЯ в кориті хлюпотівся, ҐА-ҐА пір’я рахував. БЕ чолом об ґанок бився, ГАВ ловив, як завжди, ґав. |
КУКУРІК не злазив з тину: Так співав, що аж хрипів. ХРУМ в городі гриз морквину, ХРО під кущиком хропів. ЦВІНЬ-ЦВІРІНЬ зерно клювали, КРА стрибала по дворі, А НІ БЕ НІ МЕ мовчали У блакитному відрі. |
5. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а-1, б-2, в-3 і т. д. Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться: 1, 2, 20, 10, 14, 18, 21. Запишіть слова
2, 23, 20, 31, 14 (буряк);
3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь);
3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця);
29, 15, 19, 16, 1 (школа).
6. Скласти нове слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т.д.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
7. Розшифруйте прислів'я
Втікул лягує, а мкувзи чиваспоє. (Влітку гуляє, а взимку спочиває)
8. Спробуй дібрати відповідні рими. Запиши.
Українська рідна мова,
Мелодійна, світанкова.
Ти від серця йдеш до серця
І дзвениш, як те… (джерельце).
Ти багата і барвиста,
І дзвінка, і… (промениста, голосиста).
І буденна, і святкова
Мова наша… (барвінкова).
І свята, і найрідніша,
І для слуху... (наймиліша).
І весела, і завзята,
Ти дотепна і… (крилата).
9. Виконай дії, утвори і запиши слово.
КІТ - І + О + И + ГОРОХ - Х + ШАПКА - АПКА + О + КРІТ - РІТ =
МИЛО - ЛО + СЛИВА - ВА + ОЛІВЕЦЬ - ОЛІ =
10. Пройди лабіринт і склади прислів'я.
11. Знайди однакові фігури, утвори і запиши слова.
12. За поданим кодом склади і запиши слова
Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас ще попереду ще багато подорожей до країни Мовограй.
( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )
На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( СВІТАНКОВА ).