Урок "Засвоєння закінчень іменників, ужитих в орудному відмінку (-ою, -ею, -єю). Уживання прийменників з, за, над, під при побудові словосполучень."

Про матеріал

Комбінований урок з теми: "Засвоєння закінчень іменників, ужитих в орудному відмінку (-ою, -ею, -єю). Уживання прийменників з, за, над, під при побудові словосполучень. Мета: повторити вже вивчене про іменник; вдосконалювати навички відмінювання іменників; навчити правильно писати закінчення в іменниках орудного відмінка (-ою, -ею, -ею) та визначити закономірність їх правопису; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Урок української мови був проведений у російськомовній школі. Відповідає підручнику "Українська мова. Мова і мовлення. Правопис." Хорошковської О.Н. (2004)

Перегляд файлу

Тема: Засвоєння закінчень іменників, ужитих в орудному відмінку (-ою, -ею,
-єю). Уживання прийменників з, за, над, під при побудові словосполучень.

Мета: повторити вже вивчене про іменник; вдосконалювати навички відмінювання іменників; навчити правильно писати закінчення в іменниках орудного відмінка (-ою, -ею, -ею) та визначити закономірність їх правопису; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: таблиця «Іменник», таблиця «Відмінювання іменників І відміни».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

  1. Організаційний етап
  • Ми сюди прийшли вчитися,

Не лінитися, а трудитися.

Працюємо старанно,

Слухаємо уважно.

  •                   Подивіться, будь ласка у віконечко. Чи світить нам сьогодні сонечко? Воно обов’язково має вийти з-за хмарки наприкінці нашого уроку, щоб сказати, що ви чудово попрацювали. А урок у нас зараз української мови.
  •                  Запишіть у ваші зошити сьогоднішнє число. Сьогодні:

Четверте грудня
Класна робота

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Каліграфічна хвилинка
  •                  Прописуємо з вами літеру І велику у з’єднанні з літерою і маленькою (запис вчителя на дошці):

 C:\Users\acer\Desktop\УКРАИНСКИЙ ОТКРІТІЙ УРОК\Буква І та Й.jpg

  1. Словникова робота
  •                  У словник записуємо слова (запис вчителя на дошці):

«Словник: і́грашка, і́ній.»

  •                  Чому ми звертаємо увагу саме на ці слова? (Тому, що ми випадково можемо сплутати їх з російськими словами «игрушка» та «иней».) Підкресліть літери, в написанні яких ми можемо зробити помилки.
  1. Бесіда.
  •                  До якої частини мови належать ці  слова? (Ці слова – іменники.)
  •                  Доведіть чому? (Тому, що вони відповідають на питання «що?».)
  •                  Добре, а скажіть мені тоді, які особливості мають іменники? (Іменники можуть позначати живі і не живі предмети, бути назвами власними та загальними, мають рід, число, відмінок та відміну.)
  •                  Які характеристики є постійними? (Рід, відміна)
  •                  Змінними? (Число, відмінок.)
  •                  То нагадайте, над якою великою темою ми працюємо? (Ми працюємо над темою «Іменник».)
  •                  Дайте, будь ласка, визначення: що таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, що позначає предмет і відповідає на питання «хто?», «що?», «кого?», «чого?», «кому?», «чому?», «ким?», «чим?», «на кому?», «на чому?».)
  1. Робота з індивідуальними картками (один ряд учнів)
  •                  На картці вам необхідно записати прізвище, ім’я, римською цифрою позначити варіант. Провідміняти поданий іменник: І варіант – слово хмара; ІІ варіант – слово надія. Запишіть коротке речення з поданим іменником, визначте його відмінок у реченні.
  •                   Працюйте, бажаю вам бути уважними!
  1. Фронтальна робота з класом.
  •                  Усі інші діти працюють зі мною.
  •                  Запишемо речення (один учень на дошці записує речення, усі інші у себе в зошитах):

Моя хата стоїть в подільському житі, на чорній землі.

  •                  Скажіть, будь ласка, якими членами речення може виступати в реченні іменник? (Підмет, обставина, додаток.)
  •                  Знайдіть граматичну основу.
  •                  Які другорядні члени речення є у цьому реченні?
  •                  Визначте відмінки іменників у цьому реченні. Доведіть, чому слова «житі» та «землі» - місцевого відмінку?
  •                  Діти, що працювали за картками, здаємо роботи. Скажіть, іменники якої відміни ви відмінювали? (І відміни) Чому? (Хмара – ж.р., закінчення -а; надія – ж.р., закінчення -я.)
  1. Повідомлення теми уроку
  •              Сьогодні ми продовжуємо працювати з іменником. І сьогодні ми познайомимося ближче з орудним відмінком.
  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Створення проблемної ситуації
  • Запис вчителя на дошці (діти записують у зошитах):

Н.в. Ольга       Галя       Саша       Євгенія

  •                  Знайдемо закінчення цих слів.
  •                  Зверніть увагу, після літер, що позначають які звуки стоять ці закінчення? (г-[г] – твердий приголосний, л-[л’] – м’який приголосний, ш-[ш] – шиплячий приголосний, і-[і] - голосний)
  •                  Тепер поставимо дані слова в орудний відмінок. До речі, на які питання відповідають іменники в орудному відмінку? («ким?», «чим?»)

О.в. Ольгою       Галею       Сашею       Євгенією

  •                   Подивіться, діти! Як же так виходить, що відмінок у всіх цих іменників один і той самий, а закінчення різні? (Іменники, чия основа закінчується на твердий приголосний, мають закінчення –ою; на м’який або шиплячий приголосні – -ею; на голосний – -єю.)
  •                   Запишіть собі таку формулу:

О.в., Ів. – -ою, -ею, єю.

  •                   А щоб нам краще це запам’яталося, прочитаємо правило на сторінці 63-ій підручника:

 

 

  1.              Виконання дітьми вправи 136-ої на сторінці 63-ій підручника. (Діти виконують вправу в зошиті: коментоване письмо ланцюжком, пояснюючи обране написання закінчень іменників в орудному відмінку.)

  •              Зустрітися з Марією, дружити з Женею, засіяти пшеницею, сад за школою, відпочивати під грушею, працювати під землею, прапор над вежею.
  •              Чи звернули ви увагу, з якими прийменниками вживаються іменники в орудному відмінку?(з, за, над, під) Обведіть їх і запам’ятайте.
  1. Закріплення та систематизація отриманих знань
  •              Виконайте самостійно наступне завдання. З вправи 137-ої І  варіант виписує перше речення, ІІ варіант – третє. Замість крапок вставте пропущені закінчення іменників. Позначте закінчення іменників та їх відмінки.

  1. Сріблясті тополі з грушею і яблунею перемовляються про те, як добре під рідною зорею вмиватися свіжою росою.
  2. За горою, за крутою непрохідний чорний ліс, мов ліщиною густою, таємницею поріс.
  1. Підсумок уроку
  1. Бесіда
  •              Над чим ми сьогодні з вами працювали? (Ми працювали з іменниками у формі орудного відмінка.)
  •              Які закінчення в орудному відмінку мають іменники? Від чого вони залежать? (В орудному відмінку іменники мають закінчення -ою, -ею, -єю. Іменники, чия основа закінчується на твердий приголосний, мають закінчення –ою; на м’який або шиплячий приголосні – -ею; на голосний – -єю.)
  •              З якими прийменниками вживають іменники у формі орудного відмінка? (Іменники у формі орудного відмінка вживаються з прийменниками з, за, над, під.)
  1. Оцінювання роботи учнів
  1. Домашнє завдання

Впр. 139-та (А), с.64.

 

docx
Додано
22 березня 2018
Переглядів
3000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку