Тема: Засвоєння закінчень іменників, ужитих в орудному відмінку (-ою, -ею,
-єю). Уживання прийменників з, за, над, під при побудові словосполучень.
Мета: повторити вже вивчене про іменник; вдосконалювати навички відмінювання іменників; навчити правильно писати закінчення в іменниках орудного відмінка (-ою, -ею, -ею) та визначити закономірність їх правопису; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: таблиця «Іменник», таблиця «Відмінювання іменників І відміни».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
-
Організаційний етап
Не лінитися, а трудитися.
Працюємо старанно,
Слухаємо уважно.
-
Подивіться, будь ласка у віконечко. Чи світить нам сьогодні сонечко? Воно обов’язково має вийти з-за хмарки наприкінці нашого уроку, щоб сказати, що ви чудово попрацювали. А урок у нас зараз української мови.
-
Запишіть у ваші зошити сьогоднішнє число. Сьогодні:
Четверте грудня
Класна робота
-
Актуалізація опорних знань
-
Каліграфічна хвилинка
-
Прописуємо з вами літеру І велику у з’єднанні з літерою і маленькою (запис вчителя на дошці):
-
Словникова робота
-
У словник записуємо слова (запис вчителя на дошці):
«Словник: і́грашка, і́ній.»
-
Чому ми звертаємо увагу саме на ці слова? (Тому, що ми випадково можемо сплутати їх з російськими словами «игрушка» та «иней».) Підкресліть літери, в написанні яких ми можемо зробити помилки.
-
Бесіда.
-
До якої частини мови належать ці слова? (Ці слова – іменники.)
-
Доведіть чому? (Тому, що вони відповідають на питання «що?».)
-
Добре, а скажіть мені тоді, які особливості мають іменники? (Іменники можуть позначати живі і не живі предмети, бути назвами власними та загальними, мають рід, число, відмінок та відміну.)
-
Які характеристики є постійними? (Рід, відміна)
-
Змінними? (Число, відмінок.)
-
То нагадайте, над якою великою темою ми працюємо? (Ми працюємо над темою «Іменник».)
-
Дайте, будь ласка, визначення: що таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, що позначає предмет і відповідає на питання «хто?», «що?», «кого?», «чого?», «кому?», «чому?», «ким?», «чим?», «на кому?», «на чому?».)
-
Робота з індивідуальними картками (один ряд учнів)
-
На картці вам необхідно записати прізвище, ім’я, римською цифрою позначити варіант. Провідміняти поданий іменник: І варіант – слово хмара; ІІ варіант – слово надія. Запишіть коротке речення з поданим іменником, визначте його відмінок у реченні.
-
Працюйте, бажаю вам бути уважними!
-
Фронтальна робота з класом.
-
Усі інші діти працюють зі мною.
-
Запишемо речення (один учень на дошці записує речення, усі інші у себе в зошитах):
Моя хата стоїть в подільському житі, на чорній землі.
-
Скажіть, будь ласка, якими членами речення може виступати в реченні іменник? (Підмет, обставина, додаток.)
-
Знайдіть граматичну основу.
-
Які другорядні члени речення є у цьому реченні?
-
Визначте відмінки іменників у цьому реченні. Доведіть, чому слова «житі» та «землі» - місцевого відмінку?
-
Діти, що працювали за картками, здаємо роботи. Скажіть, іменники якої відміни ви відмінювали? (І відміни) Чому? (Хмара – ж.р., закінчення -а; надія – ж.р., закінчення -я.)
-
Повідомлення теми уроку
-
Сьогодні ми продовжуємо працювати з іменником. І сьогодні ми познайомимося ближче з орудним відмінком.
-
Вивчення нового матеріалу
-
Створення проблемної ситуації
-
Запис вчителя на дошці (діти записують у зошитах):
Н.в. Ольга Галя Саша Євгенія
-
Знайдемо закінчення цих слів.
-
Зверніть увагу, після літер, що позначають які звуки стоять ці закінчення? (г-[г] – твердий приголосний, л-[л’] – м’який приголосний, ш-[ш] – шиплячий приголосний, і-[і] - голосний)
-
Тепер поставимо дані слова в орудний відмінок. До речі, на які питання відповідають іменники в орудному відмінку? («ким?», «чим?»)
О.в. Ольгою Галею Сашею Євгенією
-
Подивіться, діти! Як же так виходить, що відмінок у всіх цих іменників один і той самий, а закінчення різні? (Іменники, чия основа закінчується на твердий приголосний, мають закінчення –ою; на м’який або шиплячий приголосні – -ею; на голосний – -єю.)
-
Запишіть собі таку формулу:
О.в., Ів. – -ою, -ею, єю.
-
А щоб нам краще це запам’яталося, прочитаємо правило на сторінці 63-ій підручника:
-
Виконання дітьми вправи 136-ої на сторінці 63-ій підручника. (Діти виконують вправу в зошиті: коментоване письмо ланцюжком, пояснюючи обране написання закінчень іменників в орудному відмінку.)
-
Зустрітися з Марією, дружити з Женею, засіяти пшеницею, сад за школою, відпочивати під грушею, працювати під землею, прапор над вежею.
-
Чи звернули ви увагу, з якими прийменниками вживаються іменники в орудному відмінку?(з, за, над, під) Обведіть їх і запам’ятайте.
-
Закріплення та систематизація отриманих знань
-
Виконайте самостійно наступне завдання. З вправи 137-ої І варіант виписує перше речення, ІІ варіант – третє. Замість крапок вставте пропущені закінчення іменників. Позначте закінчення іменників та їх відмінки.
-
Сріблясті тополі з грушею і яблунею перемовляються про те, як добре під рідною зорею вмиватися свіжою росою.
-
За горою, за крутою непрохідний чорний ліс, мов ліщиною густою, таємницею поріс.
-
Підсумок уроку
-
Бесіда
-
Над чим ми сьогодні з вами працювали? (Ми працювали з іменниками у формі орудного відмінка.)
-
Які закінчення в орудному відмінку мають іменники? Від чого вони залежать? (В орудному відмінку іменники мають закінчення -ою, -ею, -єю. Іменники, чия основа закінчується на твердий приголосний, мають закінчення –ою; на м’який або шиплячий приголосні – -ею; на голосний – -єю.)
-
З якими прийменниками вживають іменники у формі орудного відмінка? (Іменники у формі орудного відмінка вживаються з прийменниками з, за, над, під.)
-
Оцінювання роботи учнів
-
Домашнє завдання
Впр. 139-та (А), с.64.