Асоціативний кущ
Мета застосування
Метод використовується для організації ідей, думок з приводу теми.
Допомагає якнайдетальніше змальовувати інформаційне поле, дотичне темі. Є одним із різновидів «мозкового штурму» .
Цей метод може використовуватися як на початку уроку, так і як складова основної частини заняття.
Як організувати роботу
Запропонуйте учням таку інструкцію:
Математика (1 клас)
Тема: «Нумерація чисел в межах 10. Вивчаємо число і цифру 7».
Учитель. Усі ми використовуємо слово «сім». Згадайте, де воно вам зустрічалося ?
Учень. У казці «Вовк і семеро козенят».
Учитель. Так, правильно. А ще коли?
Учні
- Існує сім кольорів веселки.
- У казці «Білосніжка та семеро гномів ».
- Ми знаємо сім нот : до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
- У тижні теж сім днів.
- У прислів’ях: семеро одного не чекають…
- А ще є сім чудес світу.
- Мені сім років.
Учитель. Так, зі словом «сім» ви знайомі давно, а в математиці для його позначення існує число і цифра 7.
Оскільки йдеться про урок у першому класі, вчитель використовує підготовлені ілюстрації або малюнки (веселка, ноти, ілюстрації до казок…) . Для того, щоб діти звикали до схематичної побудови асоціативного куща, вчитель виставляє на дошці підготовлене унаочнення (відповіді дітей легко спрогнозувати) у формі «куща», як показано на таблиці.
Таким чином, на дошці перед очима дітей виникає (за розповідями дітей) цікавий «кущ», на «гілках» якого знаходяться відомі ілюстрації.
Учитель. Як на вашу думку, можна одержати число 7?
Якщо ми уважно розглянемо ілюстрацію до казки «Вовк і семеро козенят», то побачимо, що сьоме козеня прибігло до перших шести.
Отже, якщо до шести додати один, то отримаємо нове число – 7.
Сім днів тижня |
Сім кольорів веселки |
Сім |
Білосніжка та сім гномів |
Сім чудес світу |
Сім нот |
«Вовк та семеро козенят» |