Інтерактивне мовно-географічне інтелект-шоу «Ерудити» (для учнів 10-11 класів)

Про матеріал

Сценарій інтегрованого позакласного заходу для старшокласників, що стане у пригоді словесникам, які прагнуть поглибити зв'язки між українською мовою та географією, формуючи в дітей цілісне бачення світу.

Перегляд файлу

Інтерактивне мовно-географічне інтелект-шоу «Ерудити» (для учнів 10-11 класів)

 Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та географію, поглиблювати інтерес до української мови як до навчальної дисципліни й мови рідного народу, ущільнювати зв`язки між предметами; розвивати у дітей прагнення примножувати свій інтелектуальний набуток, формувати вміння осмислювати мовний матеріал, мислити логічно, зважати на думку інших, прищеплювати уміння працювати колективно.

Обладнання: завдання для команд, фонограми для конкурсів, відеозаписи, картки, контурні карти, скринька,  гречана крупа в упаковці, сигнальні пристрої, годинник,  подарунки та грамоти.

Проведенню гри передує певна підготовча робота: ознайомлення учасників зі структурою заходу, правилами проведення кожного туру, рекомендації щодо опрацювання учнями літератури для зміцнення теоретичної підготовки гравців, підготовка презентацій команд, підготовка до конкурсу «Домашнє завдання», розучування пісень, підготовка виразного читання гуморески та підготовка танцю, призначення Володаря часу, який наглядатиме за дотриманням часових меж, належна підготовка кабінету, де проводитиметься гра, атрибутики, необхідної для її проведення, визначення складу журі тощо.


 


 


Хід конкурсу

Учитель. Добрий день усім шанувальникам рідної мови та географії! Раді вас вітати на інтелектуально-розважальній грі «Ерудити».

Відомий український поет Дмитро Білоус так писав про мову:

Слово – брила, слово – крила, диво,

У незнане зоряний політ.

Через мову щиро і правдиво

Одкривається нам білий світ.

І дійсно, мова – це диво, яке ми чуємо від миті свого народження, це невичерпне джерело, звідки ми черпаємо наснагу, знання і прагнення осягнути всесвіт. Неможливо уявити  вивчення будь-якого науки  без знання мови. Тож сьогодні наш конкурс присвячений мовознавству в його зв`язках із  такою цікавою й важливою для нас  наукою – географією.

Зустрічаємо наших ерудитів ! 

               (До залу під звуки маршу входять команди) 

А тепер прошу вас привітати найсправедливіше журі у світі!

                         (Оголошується склад журі)

Отже, ми розпочинаємо!

І. «Візитка» (3б. ).

Учасники гри   представляють  свою команду, її девіз,  висловлюють  побажання  суперникам.

 

 ІІ. «Вікторина» (6б.).

 Після хвилинного обговорення команди відповідають на запропоновані   питання. Якщо якась команда вже готова відповісти, то капітан натискає на сигнальний пристрій. Правильна відповідь команди приносить їй 1 бал, неправильна – дає можливість гравцям іншої команди отримати додаткову хвилину на обдумування, після чого вони дають свою відповідь.

                                          Питання

1. Зі столицею якої держави пов`язане чоловіче ім`я Роман? (Рим, столиця Італії, самі італійці своє місто називають Рома).

2. Яку європейську столицю було названо на честь богині мудрості? (Афіни, столицю Греції, на честь богині давньогрецького пантеону Афіни).

3. З назвою якого європейського народу пов`язане походження слова «краватка»? (Хорватів, які служили в найманих військах у Франції й носили на шиї хустинки, французька назва хорватів – кроати–  й лягла в основу слова «краватка»)

4. Що було знайдено, за переказами, на місці заснування міста Суми? До речі, це знайшло відображення в гербі міста. (Три мисливські сумки).    

5 У групі Балеарських островів є два особливо прикметні -Менорка і Майорка. Не дивлячись на карту, визначте, який із цих островів більший, а який менший. (Менший Менорка, а більший Майорка, бо він має назву, що буквально означає   «більший із групи островів»).

6. Освоюючи нововідкритий американський континент, європейці побачили чимало див. Зокрема, просуваючись уздовж берегів великої ріки, вони неодноразово натрапляли на племена войовничих жінок. Зустріч із жінками-воївницями й підказала мандрівникам назву річки,  яку вони вивчали. Як саме звучить її назва? (Амазонка, що пов`язується з легендарним, відомим у давньогрецькій міфології войовничим плем`ям жінок).

Журі обговорює результати перших конкурсів.

Літературна пауза.  (Звучить гумореска Павла Глазового «Лист від кума із города Сухума», яку підготував  учень  …)

Журі оголошує результати перших конкурсів.

ІІІ. «Домашнє завдання» (5б.).

Кожна команда підготувала коротку розповідь про одне з українських міст з використанням відеоматеріалів.

 IV. «Екзотизми» (9б.).

 Команди отримують по наборові карток із екзотизмами–словами, що називають реалії й поняття з життя певного народу. Учасники гри повинні встановити значення наведених слів, обравши його з іншої групи карток.  Час, що відводиться на підготовку відповіді, – 3 хвилини. Кожне правильно пояснене слово оцінюється одним балом. Один бал додається за правильне визначення народу, буття якого ці екзотизми стосуються.

Завдання для першої команди: дойна, джок, каса, мамалига, манта, малай, мас, качум.

 Відповідь. Екзотизми з життя молдавського народу. Дойна (жанр народної пісні), каса (хата), качум (смушева шапка), мамалига (густа каша з кукурудзи),  малай (хліб з кукурудзи або гороху), джок (народний танець), манта (верхній одяг, плащ), мас (стіл на трьох ніжках).

Завдання для другої команди: байрам, фез, чайхана, фередже, зурна, чорба, ятаган, сакля.

Відповідь. Екзотизми з життя татарського народу. Байрам (велике релігійне свято), фез (різновид капелюха), чайхана (їдальня), фередже (жіноче запинало для обличчя),  зурна (різновид дудки), ятаган (кривий бойовий меч), чорба (бараняча юшка), сакля (хата особливого типу).

Музична пауза (вокальний ансамбль виконує національний танець).

Журі оголошує результати конкурсів «Домашнє завдання» та «Екзотизми»

V. «Таємничий предмет» (2 б.).

За 2 хв. Команди повинні відгадати, що знаходиться у скриньці.

Цей злак у Франції називали арабським житом, в інших європейських країнах – турецьким, українці й поляки його назву теж утворили від назви країни, з якої почали експортувати цю рослину ще з часів князя Святослава. Про який зі злаків ідеться в запитанні? (Про гречку, назва якої походить від назви країни, звідки українці почали її завозити, – Греції, хоча батьківщина її – Гімалаї).

Журі оголошує результати двох конкурсів.

VІ. «Фразеологічні мандри» (4б.).

Завдання: пояснити значення й походження фразеологізмів,  позначити на контурних картах вжиті в них географічні назви. На виконання завдання 3 хв.

Фразеологізми для першої команди: відкрити Америку, язик до Києва доведе. 

Відкрити Америку (говорити чи оголошувати те, що усім відомо). Язик до Києва доведе (йдеться про необхідність бути комунікабельним).

Фразеологізми для другої  команди: гуси врятували Рим, китайська грамота.

Гуси врятували Рим (уживається у випадку, коли другорядне рятує головне), китайська грамота (незрозуміле, в чому важко розібратися).

VIІ «Національна ідентичність» (5б.)

Гравці обох команд одержують картки з віддрукованими прізвищами представників певних національностей. Завдання: встановити національну належність носіїв цих прізвищ.

За кожне правильно ідентифіковане прізвище команда одержує 1 бал. Час підготовки гравців до відповіді – 3 хвилини.

Завдання для першої команди

Іваненко (Україна)

Ованесян (Вірменія)

Іоанопулос (Греція)

Джонсон (Англія)

Йоганкес (Ізраїль)

Завдання для другої команди

Іванішвілі (Грузія)

Джанніні (Італія)

Хансен (Данія)

Дюжане (Франція)

Мак-Джонс (Шотландія)

 

Журі готується до оголошення результатів останніх двох конкурсів та гри в цілому. У виконанні вокального ансамблю звучить пісня «Я піду в далекі гори» (автор – Володимир Івасюк).

 Журі оголошує результати інтелектуального змагання, після чого відбувається нагородження учасників.

Звучить пісня «Україна – це ми!» (вірші Ю.Рибчинського, музика  Ніколо Петраша).

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 серпня 2023
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку