Інтерактивне навчання як спеціальна форма організації пізнавальної діяльності.

Про матеріал
інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Вона має на увазі цілком конкретні і прогнозовані цілі. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання. Інтерактивні методи навчання дозволяють вирішувати такі завдання
Перегляд файлу

інтерактивне навчання як спеціальна форма організації пізнавальної діяльності.
Слід визнати, що інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Вона має на увазі цілком конкретні і прогнозовані цілі. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання.

Інтерактивні методи навчання дозволяють вирішувати такі завдання:

Активне включення кожного учня в процес засвоєння навчального матеріалу

Підвищення пізнавальної мотивації

Навчання навичкам успішного спілкування (вміння слухати і чути один одного, вибудовувати діалог, задавати питання на розуміння)

Розвиток навичок самостійної навчальної діяльності: визначення провідних і проміжних завдань, вміння передбачати наслідки свого вибору, його об'єктивна оцінка

Виховання лідерських якостей

Уміння працювати з командою і в команді

Приймати на себе відповідальність за спільну і власну діяльність по досягненню результату

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес організований таким чином, що практично всі учні виявляються залученими в процес пізнання, вони мають можливість розуміти і рефлексувати з приводу того, що вони знають і думають. Спільна діяльність учнів у процесі пізнання, освоєння навчального матеріалу означає, що кожен вносить свій особливий індивідуальний внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Причому, відбувається це в атмосфері доброзичливості і взаємної підтримки, що дозволяє не тільки отримувати нове знання, а й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації і співробітництва.

Інтерактивна діяльність на уроках передбачає організацію і розвиток діалогового спілкування, яке веде до взаєморозуміння, взаємодії, до спільного вирішення загальних, але значимих для кожного учасника завдань. Інтерактив виключає домінування як одного виступаючого, так і однієї думки над іншим. В ході діалогового навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати альтернативні думки, приймати продумані рішення, брати участь в дискусіях, спілкуватися з іншими людьми. Для цього на уроках організовуються індивідуальна, парна і групова робота, застосовуються дослідні проекти, рольові ігри, йде робота з документами та різними джерелами інформації, використовуються творчі работи.Інтерактівние форми і методи навчання відносяться до числа інноваційних та сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, самостійного осмислення навчального матеріалу. Розглядаючи основні види інтерактивних методів навчання, ми зупинимося на наступних: мозковий штурм, ділова гра, рольова гра, імітаційна гра (ігрове моделювання), дискусія,

 

Гра (навчальна) постає як умова самореалізації особистості учнів у навчальній діяльності, тому нами вона буде розумітися як вид діяльності в навчальних ситуаціях, при якій відбувається взаємодія між учасниками освітнього процесу, спрямоване на засвоєння суспільного досвіду, сприйняття цінностей, установок і сприяє самореалізації учня.

Класифікація ігор:

-За характером педагогічного процесу: навчальні, пізнавальні, репродуктивні, творчі, узагальнюючі, діагностичні, тренінгові, контролюючі, розвиваючі

-За ігровий методикою: предметні, сюжетні, рольові, ділові, імітаційні, драматизація

-По області діяльності: інтелектуальні, соціальні, психологічні, фізичні, трудові

-За ігровому середовищі: комп'ютерні, технічні, настільні, телевізійні
Приклади Інтерактивних вправ 
Вправа «Мозковий штурм» використовується майже на всіх уроках біології при вивченні нового матеріалу або для його закріплення. Перед учнями ставиться проблемне запитання і пропонується знайти відповідь, узагальнити вивчене. Потім виконане завдання обговорюється, систематизується, удосконалюється. Наприклад, під час вивчення теми «Захворювання органів дихання та їх профілактика» у 9 класі мозковим штурмом вирішується проблема: як діють складові тютюнового диму на органи дихання? Під час виконання завдання учні розподіляються на групи по 5-6 чоловік і працюють з енциклопедіями, довідниками, науково-популярною та додатковою літературою. Працюючи в групі вони знайомлять з інформацією товаришів і готують виступ відповідно до отриманого завдання.

Вправа «Капелюшна дискусія «за» і «проти» - досить проста і цікава для учнів, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми. При цьому можна поставити безліч цікавих для учнів питань, давши їм 2 капелюха, на яких закріплені слова «за» і «проти» і дозволити кожному бажаючому висловитися. Наприклад, під час вивчення теми «Еритроцити. Переливання крові» учні висловлюють думки щодо сумісності груп крові та утворення реакції аглютинації. А при вивченні вищої нервової діяльності учні з’ясовують, чи можна стверджувати, що людина народжується талановитою?

    Вправа «Активізуюча вікторина» використовується мною як при повторенні матеріалу, так и при його закріпленні. Наприклад, при повторенні матеріалу «Зоровий аналізатор» даю учням перелік різних тверджень, серед яких вірними є лише деякі. Наприклад,

1. Сенсорні системи – це аналізатори

2. Первинний аналіз інформації здійснюється в рецепторах

3. Нервові імпульси утворюються в нервах

4. Зовнішня оболонка ока  -  райдужна

5. Найбільша заломлююча  сила – у рогівки

6. Кришталик здатний до акомодації

7. Зорові рецептори розташовані на сітківці

11. В сітківці є 3 види колбочок

12. Зорова зона кори знаходиться в потиличній частині кори.

Досить часто активізую знання учнів із попередніх тем даючи запитання, на які вони дають однослівну відповідь «так» або «ні». Таких запитань за 5 хвилин можна задати безліч.

     Метод спроб і помилок дозволяє учням дійти правильного висновку, коли я лише направляю їх думки та припущення у  вірному напрямку. Приймаються різні припущення та докази, але відбираються лише близькі до вірної відповіді і обговорення продовжується далі, поки хтось з учнів не висловить правильну думку, або не надасть  вичерпних доказів з проблеми, яка розглядалася. Це дає змогу учневі відчути себе розумним і піднімає його авторитет у колективі.

     Вправа «Експрес – тест» використовується, в основному, на закріплення знань, їх узагальнення та систематизацію. Для цієї вправи підбираються досить прості тестові запитання, на які даються лише дві  відповіді, одна з яких є вірною. Наприклад, підсумок теми «Будова скелету людини»:

1) Лопатка належить до кісток: плоских чи трубчастих.

2)  Атлант – це шийний хребець: перший чи другий.

3) Зап'ясток – це: кістки кисті чи кістки стопи.

4) ……………………………………….

 Інколи завдання вправ можуть стосуватися термінів, які вивчалися на уроках. Наприклад, при закріпленні теми «Запилення у квіткових рослин» використовується визначення термінів:

  1. Запилення – це:

 а) перенесення пилку з однієї квітки на іншу

 в) перенесення пилку  з тичинки на приймочку маточки

     2. Самозапилення – це:

 а) перенесення пилку  з тичинки на приймочку маточки

 в) перенесення пилку  з тичинки на приймочку маточки однієї і тієї ж квітки

  3. Перехресне запилення – це:

 а) перенесення пилку  з тичинки на приймочку маточки однієї і тієї ж квітки

 в) перенесення пилку  з тичинки на приймочку маточки іншої квітки.

 Такі питання допоможуть учням швидше зорієнтуватися у новій термінології і закріпити отримані на уроці знання.

 

Вправа «Точка опори» маже мати досить різноманітні завдання для актуалізації опорних знань учнів з певної теми  чи проблеми, яка розглядається. Це можуть бути і запитання,  і тестові завдання, і загадки, і кросворди. Під час її проведення необхідно пам’ятати головне: всі запитання повинні бути продумані так, щоб допомогти учням засвоїти новий матеріал і пов’язати його з життям чи з попередніми темами.

 За умілого використання інтерактивних методик вони знімають нервове навантаження,  дають змогу змінювати форми діяльності, зосереджуватися на вузлових проблемах, які потребують повсякденної уваги, створює оптимальні умови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня, успішного здійснення диференційованого підходу в навчанні. Активна участь усіх учнів у виконанні інтерактивних вправ сприяє  формуванню активної життєвої позиції учня. Використання сучасних методів навчання дозволяє формувати і розвивати креативно мислячу особистість, яка зможе розв’язувати проблеми, що виникають у житті кожної людини.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
8 вересня 2019
Переглядів
2705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку