Використання інтерактивних навчальних матеріалів у НУШ впливає на ефективність освітнього процесу. Такі матеріали допомагають формувати та розвивати низку компетентностей у здобувачів освіти. Різноманітні сучасні онлайн-сервіси забезпечують можливість для педагогів створювати власні різноманітні інтерактивні матеріали, які допоможуть легше і швидше сприймати та засвоювати навчальний матеріал. Інформатика як предмет, який з’явився порівняно недавно від самого початку орієнтована на форми та методи роботи, притаманні інноваційним технологіям. Інтерактивні форми та методи є невід'ємною частиною роботи вчителя інформатики.
Для початку, на мою думку, слід звернути увагу на використання комп’ютерних мультимедійних презентацій. Саме використання комп’ютерних презентацій в ході освітнього процесу підсилює засвоєння навчального матеріалу, дозволяє проводити заняття на якіснішому рівні. На сьогоднішньому етапі застосування комп’ютерних технологій така презентація є чи не найбільш розповсюдженим інноваційним засобом викладення нового матеріалу. Використання презентації в рамках сучасного уроку ніяким чином не відокремлює вчителя в межах освітнього процесу, а лише підсилює рівень ефективності проведення заняття, при цьому дає змогу враховувати індивідуальні особливості учнівського характеру
Однак, слід відзначити те, що використання мультимедійної презентації вже не є новаторською ідеєю ведення освітнього процесу. Впровадження реформ освіти Нової української школи спрямоване на самостійне оволодіння знаннями та навичками здобувачем освіти. Тому перед вчителями постає питання переходу від мультимедійних презентацій до інтерактивного навчання засобом, наприклад, використання інтерактивної дошки. Головною проблемою переходу є створення спеціального програмного забезпечення та правильного його використання в ході уроку. r
Уроки з Інформатики спрямовані на оволодіння учнями методами та засобами інформаційних технологій розв’язування задач, формування навиків раціонального використання комп’ютерів у своїй навчальній, а пізніше і можливо майбутній професійній діяльності. В наш час інтерактивні технології набули широкого поширення завдяки стрімкому розвитку ІТ-сфери та сучасних реалій життя. Тому в освітньому процесі повинен розглядатися і вивчатися досвід педагогів-новаторів, пов’язаний із застосуванням інтерактивних технологій навчання. Їх інноваційність в сфері освіти обумовлена декількома аспектами: рівноправні партнерські стосунки між вчителем і учнем, співпраця учнів, орієнтація навчання на результат і набуття дітьми життєвих компетенцій, можливість практичного запровадження технологічного, суб’єкт-суб’єктного й особистісно-орієнтованого підходів до навчання.
Актуальність у тому, що інтерактивні технології навчання розвивають в учнів комунікаційні уміння, навички роботи в парах і групах, також учні здобувають вміння аргументувати й дискутувати тощо. Інтерактивні технології дають швидкий та високий результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, а також умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів. Для активізації навчальної діяльності учнів на уроках інформатики є застосовування інтерактивних технології. Наочними прикладами таких є використання пересонального навчального середовища та хмарних сервісів.
Слово інтерактивний походить від англійського слова «interact» (де «inter» – взаємний, «act» – діяти).Інтерактивний – це здатний взаємодіяти в режимі бесіди, діалогу з чимось (комп’ютер) або з кимось (людиною).Інтерактивні вправи – це частина шкільного уроку, яка використовується з метою засвоєння вивченого матеріалу та досягнення певних результатів навчання учнями.
Інтерактивні методи – форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Це співпраця, взаємонавчання: вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення. Роль учителя на інтерактивних заняттях зводиться до скерування діяльності учнів на досягнення цілей заняття. Науковцями і практиками визнано, що отримання знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найефективнішими, якщо в освітньому процесі використовують інтерактивні форми і методи.
формувати інтерес до певного навчального предметазбагачувати досвід використання різноманітних сервісіврозвивати самостійністьІнтерактивні завдання дозволяють: проявляти ініціативністьпроявляти вміння приймати самостійне рішеннявпевнено почуватись на урокахвміти взаємодіяти та надавати зворотній зв’язок
Сьогодні перед кожним вчителем стоїть складна задача – не тільки урізноманітнити навчальний контент, а й зацікавити здобувачів освіти цікавими технологіями і прийомами. Застосування інтерактивних web сервісів у практичній діяльності не тільки вчителя інформатики, а й всіх педагогів, надає можливість інтенсифікувати процес навчання, підвищити рівень професійної підготовки, а також сприяє розвитку наскрізних умінь учнів. Пропоную розглянути декілька дієвих онлайн-сервісів для інтерактивних завдань
Google Презентації презентаційна програма, що входить до складу безкоштовного вебпрограмного офісного пакету, пропонованого компанією Google у межах служби Google Drive. Послуга також включає в себе Google Документи і Google Таблиці, текстовий процесор і електронну таблицю відповідно. Google Слайди доступні як вебдодаток, мобільний додаток для Android, i. OS, Windows, Black. Berry, а також як настільний додаток у Chrome. OS від Google. Додаток сумісний з форматами файлів Microsoft Power. Point. Презентації дозволяють користувачам створювати та редагувати презентації в Інтернеті під час співпраці з іншими користувачами в режимі реального часу. Правки відслідковуються користувачем з історією редагування, яка відстежує зміни в презентації. Положення кожного редактора виділяється певним для редактора кольором/курсором, і система регулює, що користувачі можуть робити через різний ступінь дозволів. Оновленнями було введено функції за допомогою машинного навчання, включаючи «Explore», пропонуючи макети та зображення для презентацій та «Елементи дій», що дозволяє користувачам призначати завдання іншим користувачам
Word. Art.com це онлайн-генератор хмар слів, який дає змогу легко створювати дивовижні та унікальні хмари слів. Результати професійної якості можуть бути досягнуті в найкоротші терміни навіть для користувачів без попередніх знань графічного дизайну. Хмари слів (також відомі як хмара тегів, колаж слів або wordle) — це візуальне представлення тексту, яке надає більшого рангу словам, які з’являються частіше. Хмари слів ідеально підходять для створення приголомшливих персональних подарунків. Реєстрація не потрібна!
ZOOM– це сервіс для проведення онлайн-конференцій, продукт американської компанії з такою ж назвою. З’явився ще у 2011 році, але саме в останні роки отримав вибуховий ріст користувачів. У зв’язку з пандемією коронавірусу в усьому світі кількість людей, які використовують Zoom, виросла з 10 млн у грудні 2019 року до 200 млн у березні 2020 року. Сервіс має безкоштовну версію. До введення карантину вона дозволяла організовувати короткі 40-хвилинні відеоконференції. На період пандемії це обмеження прибрали й дали можливість робити онлайн – спілкування тривалістю до 5 години для 2-50 людей безкоштовно.
You. Tube— не лише найпопулярніший відеохостінг, в якому люди всього світу розміщують відео, але й соціальна мережа, в якій кожний може це відео поширити, коментувати та висловлювати свої уподобання. Навчальні можливості You. Tube величезні, — це й освітні канали, відеоблоги, навчальні відео, відеоінструкції, розвивальні мультфільми. Наприклад, на каналі «З любов’ю до дітей» ви знайдете веселі дитячі пісні, цікаві абетки, руханки, розвиваючі відео та мультфільми для дітей українською мовою. Канал «Цікава наука» пропонує науково-популярні та освітні відео на різні наукові теми. На авторському каналі Антоніни Букач публікуються навчальні відео щодо роботи з додатками Google, проводяться вебінари, консультування, онлайн трансляції щодо використання сервісів Google як у повсякденному житті так і професійній діяльності. На каналі Marina Kurvits, докторанта Інституту цифрових технологій Талліннського університету розміщено більше 600 надихаючих відео для професійного розвитку вчителів. Наведемо кілька порад Марини Курвітс, що варто зробити на You. Tube: знайти цікавих людей і підписатися на їх канали; якщо відео подобається, треба його лайкать (на жаль, але педагогічна аудиторія вкрай скупа на прояв реакції в мережевому просторі, а це мережева культура, якою наші учні володіють); якщо виникають питання, треба їх ставити в коментарях (це теж частина мережевої культури); оформіть свій канал (не обов’язково завантажувати відео, але поставити красиву заставку і аватар варто).
learningapps— дуже популярний сервіс з навчальними інтерактивними вправами. Кожна вправа показана у вигляді карточки. Якщо по ній клацнути, — з’явиться додаткова інформація. Кожну вправу можна використати як шаблон для власної, — замінити зображення на інші або скоригувати запитання. Вправи, які вам сподобалися, або ті, які ви створили самостійно, можна зберегти у своїй бібліотеці
Scratch— середовище та інтерпретована динамічна візуальна мова програмування, у якій код створюється шляхом маніпулювання графічними блоками. Середовище орієнтовано в першу чергу на дітей та початкове знайомство з основними концепціями та ідеями програмування. Завдяки динамічності, вона дає змогу змінювати код навіть під час виконання. Мова має за мету навчити дітей поняттю програмування і дає можливості створювати ігри, анімації чи музику. Користувачі можуть створювати онлайн-проекти, ними можна обмінюватися всередині міжнародної спільноти, яка існує в мережі Інтернет. Середовище програмування можна безкоштовно завантажити і вільно використовувати у шкільній чи позашкільній освіті.
В умовах реформування загальної середньої освіти, переходу до Нової української школи, ключова роль належить учителю, якому довірено розвиток учнів, розкриття їхнього потенціалу та формування успішної людини. Впровадження цифрових технологій в освіті – це не лише використання нових онлайн інструментів, це створення середовища існування, яке відкриває нові можливості для навчання в будь який час, як для педагогів, так і для учнів, це безперервна освіта, проектування індивідуальних освітніх маршрутів, розробка та поширення власних освітніх продуктів. Тому, є необхідність у розвитку та удосконаленні рівня володіння цифровою компетентністю педагога, сформованість якої дозволяє йому використовувати електронні освітні ресурси, інтерактивні онлайн інструменти з метою пошуку, логічного відбору, систематизації, використання навчального матеріалу та організації результативного освітнього процесу.