Матеріал створений на основі посібника "ПРИЙОМИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНІКИ. СВОБОДА ВИБОРУ.ВІДКРИТІСТЬ. ЗВОРОТНИЙ ЗВ'ЯЗОК. ІДЕАЛЬНІСТЬ" автор Гін А.О.«Видавнича група “Основа"», 2018.
Адаптований для навчання курсу "Пізнаємо природу" у 5-6 класах в рамках НУШ.
Планування. Пошук власної системи підходів до впровадження інтерактивних технологій. ПРИНЦИП ВІДКРИТОСТІ ФОРМУЛЮВАННЯ: не лише давати знання, але й визначати їхні межі. Ставити перед учнями проблеми, вирішення яких лежить поза межами курсу,що вивчається. ПРИНЦИП ДІЯЛЬНОСТІ ФОРМУЛЮВАННЯ: засвоєння учнями знань, умінь, навиків переважно у формідіяльності. ПРИНЦИП ЗВОРОТНОГО ЗВ’ЯЗКУ ФОРМУЛЮВАННЯ: регулярно контролювати процес навчання за допомогоюрозвиненої систем і прийомів зворотного зв’язку. ПРИНЦИП ІДЕАЛЬНОСТІ ФОРМУЛЮВАННЯ: максимально використовувати можливості, знання, інте-реси самих учнів з метою підвищення результативності і зменшення витрату процесі освіти.
Супровід. Супровід командної роботи. ДИРИГУЄМО УРОКОМЧІТКА КОМАНДАФОРМУЛА: учитель відпрацьовує з учнями декілька чітких команд. НЕВЕРБАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ або у перекладі несловесне управління ФОРМУЛА: учитель використовує для управління класом несловесні команди. ДАЙ СОБІ ДОПОМОГТИ…і користь від цього буде дуже велика. ФОРМУЛА: учитель максимально використовує ситуації, де учні можуть йому допомогти.«МОРДОЧКИ»ФОРМУЛА: учні сигналізують про свій емоційний стан за допомогою карток зі стилізованими малюнками. РЕЗЮМЕФОРМУЛА: учні письмово відповідають на серію питань, що передають їхнє ставлення до уроку, навчального предмета, учителя… резюме задають раз на тиждень або на місяць
Міністерство освіти і науки України. Модельна навчальна програма«ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ. 5-6 класи»для закладів загальної середньої освіти(автори Біда Дарія Дмитрівна, доцентка кафедри педагогіки Львівського обласного інституту післядипломноїпедагогічної освіти, кандидатка педагогічних наук, Заслужений учитель України; Гільберг Тетяна Георгіївна,5 клас{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯПРОПОНОВАНИЙ ЗМІСТВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(орієнтовні)РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВвирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті,що мають одну чи більше спільних ознак ;групує (впорядковує) самостійно або здопомогою вчителя чи інших осіб об’єкти /явища природи за визначеною ознакою;представляє самостійно або з допомогоювчителя чи інших осіб текстову інформацію /аудіоінформацію у формі графічної, табличноїінформації або інфографіки;представляє дані, створюючи таблиці, схеми,діаграми тощо, з виконанням необхіднихпроміжних перетворень;вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті,що мають одну чи більше спільних ознак;групує (впорядковує) самостійно або здопомогою вчителя чи інших осіб об’єкти /явища природи за визначеною ознакою;Тема 1. Світ живих організмів (наприкладах представників основнихгруп живої природи). Рівніорганізації живого.• складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних групживих організмів;• створення схеми про рівні організації рослинного ітваринного організмів;
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУПРИВАБЛИВА МЕТА ФОРМУЛА : перед учнем ставлять просту, зрозумілу і привабливу для нього мету,виконуючи яку, він мимохіть виконує і ту навчальну дію, яку запланував педагог.І. Форми живого складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Прийом Практичність теорії
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУДИВУЙ! ФОРМУЛА: учитель знаходить таке бачення предмета, за якого навіть буденне стає прекрасним.ІІ. Рівні організації живого. Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів. Робота з науково-популярним текстом. Ще древні люди використовували спіраль як декоративний символ, візерунок, нанесений на дерево, каміння, глину. При зоровому сприйнятті її форма вона викликає відчуття гармонії і краси. Спіраль, пов'язана з символікою центру, здавна є відображенням розвитку, руху життя, стартом еволюції.1. Розмісти на спіралі еволюції відомі тобі форми життя у порядку зростання складності їхньої організації від простішого до складнішого.
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУВІДТЕРМІНОВАНА РОЗГАДКА ФОРМУЛА: На початку уроку вчитель задає загадку (дивний факт), розгадка до якої (ключик до розуміння) буде розкрита на уроці при роботі над новим матеріалом.ІІ. Рівні організації живого. Створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів2. Ця схема є незавершена. Поміркуй чим можна доповнити її. Знайди необхідну інформацію. Свої напрацювання продемонструй однокласникам. Прийом Мозковий штурм
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУФАНТАСТИЧНА ДОБАВКА ФОРМУЛА: учитель доповнює реальну ситуацію фантастикою.ІІІ. Біосфера та її межіПрийом Стіна слів Біосфера – це жива оболонка Землі. Вперше вчення про біосферу розвив В. Вернадський. Жива речовина – вся сукупність тіл живих організмів, які населяють планету Підпиши відомі тобі форми живого, що представлені на рисунку, визнач, що їх всіх об'єднує і чим вони різняться (особистісно-орієнтований та проблемно-ситуативний підходи). Прийом Мозковий штурм
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУПРАКТИЧНІСТЬ ТЕОРІЇ ФОРМУЛА: вступ до теорії вчитель здійснює через практичну задачу, користь від розв’язання якої очевидна учням.2. Розглянь малюнок та визнач межі біосфери. Назви сфери географічної оболонки Землі? (інформаційно-компетентністний підхід).
ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУПРАКТИЧНІСТЬ ТЕОРІЇ ФОРМУЛА: вступ до теорії вчитель здійснює через практичну задачу, користь від розв’язання якої очевидна учням. 5. Обґрунтуй, до яких наслідків може привести порушення циклу кругообігу процесів у біосфері?(дослідницький підхід). Метод ПРЕСМіні проект. Жива природа, яка оточує мене. Мета проекту: виділити форми живої природи у найближчому оточенні. Результат проєкту: фотоколаж, презентація