Інтерактивні методи роботи на уроках англ. мови в 5 кл. за новою програмою. Матеріали до уроків.

Про матеріал

Інтерактивні методи роботи на уроках англ. мови у 5 кл. за новою програмою за підр. А.Несвіт допоможуть вчителю при написанні плану-конспекту урока. Різноманітна кількість інтерактивних вправ зроблять ваш урок цікавим.

Перегляд файлу

“Асоціативний кущ”

Topic ‘’School life’’

 

Topic ‘’Season’’

  1. What season does the famous composer show in his music (Учні слухають музику П. Чайковського “Пори року” і називають пору року, з якою асоціюється ця музика)

 

“Акваріум”

Описание: http://4.bp.blogspot.com/-JYT8F5J1ZeE/T2JHcMoIJFI/AAAAAAAAABs/HC3U0zKhNK8/s1600/SAM_0778.JPG

(4 учнів сидять за окремим столом і по черзі розповідають про свою сім’ю, своє місто, про Україну). Решта учнів, слухаючи, задають їм питання і приймають участь у дискусії)

                                   

 


Group – work

Game ‘’Gues what season it is’’ (з елементами пантоміми)

чні використовують речі для пантоміми: плащ, парасолька, капелюшок, сонцезахисні окуляри, кошик з квітами та ін.) Команди отримують картки з описом пори року. Представники команд повинні представити пори року. Інші повинні вгадати що це.

***

It’s warm. The sky is blue. The birds build their nests. The snow melts.

The people go to the forest and pick snow-drops.

(Spring)

***

It’s hot and sunny. The days are long. The people go to the seaside.

They swim in the sea or in the river.

(Summer)

***

It’s very cold. It’s frosty. It snows.

The children skate, ski and play snowballs.

(Winter)

***

It’s rainy. The sky is grey and cloudy. The trees are green, yellow, red and brown.

The people wear raincoats and take umbrellas.

(Autumn)


Round table discussion

Think of 3 things

  • what people wear (in summer, in winter)
  • what children wear (at school, at home, to the picnic)

Write into 2 columns:

  • healthy and unhealthe food
  • countable and uncountable nouns (‘’Food’’)

Think of 3 (rivers, cities, mountains) in Ukraine

Divide the words into 2 groups

  • a pencil
  • a mobile phone
  • a toy-car
  • a sweet
  • a marker
  • a doll
  • a ruler
  • a book
  • a ball
  • a pet

I use at the lessons:

I don’t use at the lesoons:

Divide the words into 2 columns:

  • to bake a pudding
  • to buy flowers
  • to sing carols
  • to make presents with Dad
  • to open presents in the morning
  • to draw a card

Christmas

Mothers Day


Pair – work

Work in pairs. Act out short dialogues. Talk about your classmates.

A: Bob is a very hard-working pupil.

B: Yes, he is. He is always works hard at home.

Act out the situation

You’ve met a former classmate in the park. Ask each other questions about your friends.

Work in pairs

What do you think is important for a good quality life?

(a lot of friends, a friendly family, an interesting hobby, going in for sports, long school holidays, time to watch TV, more lessons…)


‘’Lexical Practice’’

Topic ‘’Nature. Seasons. Weather’’

  1. find the weather words

Sunnydgwindytkrainyvfstormydcloudybnhotgwarmvcoldcfoggynsnowyjweather

  1. match the weather to the season

spring

it’s rainy and wet, trees and flowers start to grow

summer

it’s hot and sunny, people go on holiday

autumn

it’s cool and foggy , trees lose their leaves

winter

it’s very cold and it snows, Christmas is in this season

  1. One Odd Out

January

February

South

May

sun

cloud

rain

to wear

to blow

to fall

vegetables

to shine

season

warm

cool

cold

September

October

November

winter

rain

snow

wind

night

 

 

 

 

 

Topic ‘’School Life’’

Match the world – combination

Rules for Pupils


Don’t get up

Be

Don’t make much noise

Open the window

Never forget

Be always ready

Don’t forget to water

in the corridor

air the room

late

your duties

for your lesson

flowers

polite


Complete the mind – map:

 

 

 


 

 

 

 

 


‘’Listening’’

Me, My Family and Friends

Text 1. Part-Time Families

Level A. Pre-Listening Exercises

Grown-up – дорослий;

Call – називати, давати ім’я;

A number of – багато;

Stay – залишатися, жити;

Own – володіти, мати;

Spend – проводити, витрачати час;

Look after – доглядати, піклуватися;

Celebrate – святкувати;

Gather – збирати, збиратися.

  1. Answer the following questions.

1) Do you have a large family?

2) Whom do you live with?

3) Do you live in the house or in the flat all together?

  1. Match the pictures with the titles. What do you think the story is going to be about?

Описание: http://raskrasochka.net/kartinki/im2196-raskraski-ferma-skachat-i-raspechatat-1.jpg  Описание: http://razukraska.ru/wp-content/gallery/shkola/shkola9.jpg  Описание: http://kenglish.ru/wp-content/uploads/2013/04/the-whole-family.jpg

  1. Children at school
  2. A large family
  3. Animals on the farm

 

 

 

  1. Create a mind map – write down the words you think or when you hear the word ‘’family’’.

4.Together with you partner find a few words that fall into each category and write them down.

Categories

Words

Family activities

 

Famile members

 

Times that families spend together

weekend,

 

 

 

 

 

Me, My Family and Friends

Text 1. Part-Time Families

Level B. While-Listening Exercises

 

  1. Listen to the text ‘’Part Time Families’’. How many families live on big farms in Israel? What do they do there?

________________________________________________

 

  1. Circle the words from the text.
  1. Farm/firm
  2. Wark/walk
  3. Badly-cared/well-cared
  4. Sleep/steep
  5. Good night/goodbye
  6. Nourses/purses

 

  1. Tick (*) the pharses from the text.

 

1)

Stay in the house

*

Play in  the house

 

2)

Eat lunch

 

Eat breakfast

 

3)

Look after children

 

Look for children

 

4)

Spend the day together

 

Send the children to play together

 

 


Listen to the text again and fill in the gaps using the words from the box.


Tasty

Look after

Bed

Together

Dining room

Parents

Stay

Israel

Saturdays

Day

Families

Spend


 

In Israel a bif farm is called a kibbutz. On a kibbutz, parents and children do not live together (1). Parents stay in a house for grown-ups. Children _______ (2) in a house for children. And babies stay in a house for babies!

There are a number of such farms in _______ (3), and many families live on each one. Each kibbutz is owned by all the _______ (4) that line on it.

Every ______ (5) the children for a kibbutz go to school and the gron-ups work. Children and teacher eat lunch at school. Grown-ups eat lunch in a big ______ (6). Then they spend most of the evening together.

But when it’ time to go to ______ (7), children go back to the children’s house to sleep. Their parents usually go with them, to say good night. Then ______ (8) go back to the grown-ups’ house to sleep.

Children on a kibbutz are well-cared for. Women ______ (9) the children in the children’s house. Nurses take care of the babies in the babies’ hose.

On ______ (10), parents usually go to the children’ house to take their children. If theey have a baby, they take it from the babies’ house. Then the whole family _______ (11) the day together.

When they have a holiday or a birthday they celebrate it together in a family. There area a lot of ______ (12) things on the holiday table. The famil gathers for dinner. They have a good time together.


Me, My Family and Friends

Text 1. Part-Time Families

Level B. Post-Listening Exercises

 

  1. Mark the sentences true (T) or false (F).

 

T/F

1.

On a kibbutz parents and their children don’t live in one house.

T

2.

Children and grown-ups spend all day together.

 

3.

A Kibbutz is a family business.

 

5.

In the evenings before going to bed children spend their time in the children’s house.

 

5.

Kids on a kibbutz play on their own.

 

 

  1. Choose and circle the correct answer.
  1. A kibbuts is …
  1. A family
  2. A house
  3. A farm
  1. Grown-ups have lunch …
  1. In school canteen
  2. In a large room
  3. Ia a farm cafe
  1. On a kibbutz children sleep …
  1. At home
  2. With teacher at school
  3. In the children’s house
  1. … look after the babies in the babies’ hose.
  1. Mothers
  2. Grandmothers
  3. Nurses
  1. Parents usually take their children from the children’s house …
  1. On Friday
  2. On Saturdays
  3. On Sundays
  1.                Find mistakes in the sentences and correct them.
  1. A kibbutz is a small farm.

A kibbutz is a ig farm.

  1. One of the families owns a kibbutz.
  2. Grown-ups go to school on the morning.
  3. Children sleep in the house for grown-ups.
  4. The parents are usually at work when the children go to sleep.
  1.                Answer the following questions.
  1. What is a kibbutz?

It’s a big farm.

  1. Who lives on a kibbutz?
  2. Where do the babies stay during the day?
  3. Who looks after the children on a kibbutz?
  4. When do the families spend time together?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Асоціативний кросворд

 

Інтерактивний прийом, який доцільно використовувати в якості розминки на початку уроку, командного змагання або перевірочної роботи під час узагальнення вивченого матеріалу.

 

          Прийом «Асоціативний кросворд» дозволяє актуалізувати вже існуючі  

          знання з метою використання їх у конкретній ситуації.

На дошці, аркуші паперу чи на іншій поверхні (в залежності від обраної форми роботи) вчитель записує опорне слово (буква під буквою) з теми вивчення.

 

Задача учнів – запропонувати декілька понять у кількості, що відповідає чисельності букв в опорному слові. Всі дібрані учнями терміни та поняття мають бути підібрані таким чином, щоб принаймні одна з літер кожного асоціативного слова співпадала з головним.

Основна умова: всі дібрані слова мають бути  обов'язково пов'язані з головним. Таким чином опорне слово із підібраними поняттями у закінченому вигляді буде нагадувати кросворд.

 

Прийом «Асоціативний кросворд» доречно використовувати, вивчаючи яку завгодно тему. Наприклад, в межі вивчення теми «My Family» можна запропонувати таке завдання:

Приклад завдання: доберіть асоціативний ряд понять до слова «Family» та поясніть їх зв'язок з опорним словом.

 

Приклад відповіді:

 

                                           F a t h e r

                                           A u n t

                                           M o t h e r

                                         s I s t e r

                             s m a  L  L

                                  b a b Y

FATHER – the main member of the family or my grandparents’ son.

AUNT – my mother’s or father’s sister.

MOTHER – the dearest people in the family or my grandparents’ daughter.

SISTER – my parents’ daughter.

SMALL – not big.

BABY – a child from 1 day to 1 year.

Варто зазначати, що при залучені такого прийому виробляються навички асоціативного та системного мислення.

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Михайлишин Оксана Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
8 січня
Переглядів
225
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку