Збірник завдань з граматики англійської мови призначений для навчання учнів 5 – 10 класів. Його використання у навчальному процесі допоможе учням засвоїти граматичний матеріал іноземної мови, сформувати вміння поєднувати теорію з практикою, поглибити знання з іноземної мови, збагатити лексичний запас мовців.
Адресований для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів.
Л. Чижевська
Збірник завдань
з граматики англійської мови
для учнів 5 – 10 класів
АВТОР – УПОРЯДНИК: Чижевська Людмила Анатоліївна, вчитель англійської мови Староостропільського навчально – виховного об’єднання «Дошкільний заклад, загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів, гімназія» Старокостянтинівського району Хмельницької області
Чижевська Л. А. Збірник завдань з граматики англійської мови для учнів 5 – 10 класів. - Старокостянтинівський районний методичний кабінет, 2017р. – 41с.
Збірник завдань з граматики англійської мови призначений для навчання учнів 5 – 10 класів. Його використання у навчальному процесі допоможе учням засвоїти граматичний матеріал іноземної мови, сформувати вміння поєднувати теорію з практикою, поглибити знання з іноземної мови, збагатити лексичний запас мовців.
Адресований для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів.
ЗМІСТ
Вступ ………………………………………………………………....... |
4 |
1. Часи дієслова………………………………………………………... |
5 |
1.1. Неозначені часи…………………………………………………… |
5 |
1.2. Тривалі часи……………………………………………………….. |
9 |
1.3. Доконані часи……………………………………………………... |
12 |
1.4.Перфектно – тривалі часи……………………………………….... |
15 |
2. Завдання для самостійної роботи………………………………….. |
18 |
2.1. Індивідуальні завдання по темах………………………………… |
21 |
Список використаної літератури …………………………………….. |
41 |
|
|
ВСТУП
Мета збірника – допомогти учням оволодіти базовими знаннями з граматики в процесі вивчення англійської мови у школі та закріпити ці знання. Збірник складено згідно з вимогами навчальної програми з іноземної мови для учнів 5- 10 класів. У збірнику подано граматичний матеріал з вправами, які охоплюють основні граматичні явища англійської мови.
Пропонуються різні види завдань для поетапного закріплення знань граматичного матеріалу.
Матеріали збірника можуть бути використані для активізації самостійної роботи учнів як під контролем вчителя під час класних занять, так і в позакласний час.
У процесі підготовки збірника укладач врахував типові граматичні труднощі, на які можуть натрапити учні в процесі вивчення англійської мови. Подані у збірнику завдання допоможуть подолати ці труднощі та полегшити засвоєння граматичного матеріалу.
Часи дієслова
В англійській мові розрізняють чотири групи часових форм дієслова: Indefinite Tenses (неозначені часи), Continuous Tenses (тривалі часи), Perfect Tenses (перфектні або доконані часи) та Perfect Continuous Tenses (перфектно – тривалі часи).
Часові форми дієслова мають два стани: активний (The Active Voice) і пасивний (The Passive Voice). В активному стані підмет сам виконує дію, а в пасивному – дія спрямована на нього.
Неозначені часи (Indefinite Tenses)
До групи неозначених часів належать:
Present Indefinite – теперішній неозначений;
Past Indefinite – минулий неозначений;
Future Indefinite – майбутній неозначений.
Неозначені часи вживаються для вираження дії, що відбувається у теперішньому, минулому чи майбутньому часі, але не вказують на її характер, тривалість, завершеність чи передування іншій дії або певному моменту в минулому чи майбутньому.
Present Indefinite вживається для вираження звичайної, постійної дії, властивої предмету, у теперішньому часі.
Present Indefinite Active утворюється з першої основної форми дієслова, крім 3-ої особи однини, коли до основної форми дієслова додається закінчення – s або – es. Питальна форма у Present Indefinite утворюється за допомогою допоміжного дієслова do (для осіб: I, you,we,they) або does ( для осіб:he she it), що ставиться перед підметом, і смислового дієслова у першій основній формі, яке стоїть після підмета.
She speaks German well. (Вона говорить добре німецькою мовою.)
Does she speak German well?
She does not speak German well.
They live in Canada. (Вони живуть у Канаді.)
Do they live in Canada?
They do not live in Canada.
Past Indefinite означає дію або стан, що відбувалися у минулому і не пов’язані з моментом мовлення.
У реченнях з Past Indefinite часто зазначається час виконання дії.
Past Indefinite Active утворюється за допомогою другої основної форми дієслова, яка не змінюється за особами й числами, за винятком дієслова to be (was, were).
Питальна форма утворюється за допомогою допоміжного дієслова did, яке вживається перед підметом, і смислового дієслова у першій основній формі, яке стоїть після підмета.
Друга форма правильного дієслова утворюється за допомогою закінчення – ed, яке додається до першої основної форми дієслова.
Неправильні дієслова треба шукати у ІІ колонці таблиці неправильних дієслів.
They got some letters last week. ( Вони одержали деякі листи минулого тижня)
Did they get some letters last week?
They did not get some letters last week.
Future Indefinite вживається для вираження одноразових або повторюваних дій, що відбудуться у майбутньому.
Future Indefinite Active утворюється за допомогою допоміжних дієслів shall (I, we) will (he, she, it, you, they) та першої основної форми смислового дієслова.
The girls will come again. ( Дівчата прийдуть знову.)
Will the girls come again?
The girls will not come again.
Завдання
1. Поставити речення у заперечній формі звертаючи увагу на зразок.
Зразок: a) They live in Kyiv.
They do not live in Kyiv.
b) She plays the piano.
She does not play the piano.
1. We study Frensh. 2. Your sister has English lessons every day.
3. There are some mistakes in your work. 4. You get up at 10 o'clock.
5. Your friend always does something in the evening. 6. We must go
there every day. 7. The girl likes to spend her free time in the yard.
8. You speak Chinese very well.
2. Поставити питання до виділених слів у реченнях.
Зразок: Her parents spend much time at work.
Whose parents spend much time at work?
1. Great Britain lies in the eastern part of the Atlantic Ocean. 2. The sea surrounds the British Isles. 3. The pupils of our form go in for sport. 4. She reads many books. 5. The likes to write long letters. 6. The Severn is the longest river in Great Britain. 7. Usually I clean my room on Saturday. 8. Shakespeare's plays and poems are the monument of a remarkable genius. 9. The sun rises in the East. 10. Water freezes at zero. 11. I hear somebody's voice in the distance.
3. Утворити речення в Past Indefinite.
1. My friend lives in Kiev. 2. I like to spend much time in the open air. 3.1 don't know her new address. 4. Does your brother speak English?
5. Do you often go to the theatre? 6. I often visit my grandparents.
7. His relatives live in America. 8. The pupils write dictations twice
a week. 9. The librarian gives us interesting books and magazines.
10. Many tourists come to our town in summer. 11. My elder sister is a student. 12. He does his homework after dinner.
4. Утворити речення в Future Indefinite.
Зразок: I visit my grandparents on Sunday.
I shall visit my grandparents on Sunday.
She cleaned the flat in the evening.
She will clean the flat in the evening.
1.I go to the theatre on Sunday. 2. My father works at a big plant. 3. We left for the North in autumn. 4. She spent much time in the library. 5.1 help my parents in the afternoon. 6. We began the work in time. 7. My cousin helped me much with this article's translation. 8. The pupils wrote a composition at the last English lesson. 9. I plant a lot of flowers in spring. 10. She visits her aunt on Saturday.
5. Прокоментувати вживання Future Indefinite і Present Indefinite
Тривалі часи Continuous Tenses
Present Continuous – теперішній тривалий;
Past Continuous – минулий тривалий;
Future Continuous – майбутній тривалий.
Часи групи Continuous вживаються для вираження тривалої дії, яка відбувається в момент мовлення (Present Continuous), тривала у певний момент у минулому (Past Continuous), або буде відбуватися у момент чи період часу в майбутньому (Future Continuous).
Часи групи Continuous утворюються за допомогою допоміжного дієслова to be ( у відповідному часі) і першої основної форми смислового дієслова, до якої додається закінчення – ing ( Present Participle).
Present Continuous означає тривалу дію, яка відбувається тепер, у момент мовлення.
Present Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Present Indefinite (am – I; are – you, we, they; is – he, she, it) і першої основної форми смислового дієслова, до якої додається закінчення – ing.
I am reading a book now. (Я читаю книгу зараз.)
Am I reading a book now?
I am not reading a book now.
Past Continuous виражає тривалу дію, яка відбувалася у певний момент у минулому або тривала протягом якогось періоду часу у минулому.
Past Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Past Indefinite і першої основної форми смислового дієслова, до якого додається закінчення – ing.
She was sleeping when I rang her up. ( Вона спала, коли я зателефонував їй.)
Was she sleeping when I rang her up?
She was not sleeping when I rang her up.
Future Continuous виражає дію, яка триватиме у певний момент у майбутньому або протягом певного періоду часу у майбутньому.
Future Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Future Indefinite (shall be – I, we; will be – you, he, she, it, they) і першої основної форми смислового дієслова, до якої додається закінчення – ing.
I shall be translating the text when you came. (Я буду перекладати текст, коли ти прийдеш.)
Shell I be translating the text when you came?
I shall not be translating the text when you came.
Завдання
1. Поставити речення в заперечну форму.
Зразок: The children are watching TV. Are the children watching TV? What are the children doing? The children are not watching TV.
1. She is playing the piano. 2. I am repeating my hometask. 3. The dog is barking. 4. The mother is cooking dinner. 5. He is working in the kitchen-garden. 6.We are skating. 7. The sun is shining brightly. 8. It is raining hard.
2. Поставити дієслова в дужках у Present Indefinite чи
Present Continuous.
1. Usually we (to pass) our examinations in June. 2. Where is Ania? She is in the library. She (to prepare) her report for tomorrow.
3. As a rule I (to come) to school at 8 o'clock. 4. My friend always
(to help) her mother in the kitchen. 5. The pupils of our form (to take
part) in the sport competition once a month. 6. She (to visit) me from
time to time.vjy Look! The bus (to come) up. 7. When will you come?
I (to be going) down on Friday, 8. Where are the children? They are
in the yard. They (to play) ball there. 9. Why she (to cry)? 10. Where
you (to go)? 11. I often (to spend) my day off in the village where my
old granny (to live).
3. Поставити речення у питальній та заперечній формі.
1. It was raining hard. 2. I was playing the violin when she came in. 3. She was writing a report in the library at that time. 4. The doctor was examining the patients at 10 o'clock. 5. Their daughter was going to be a nurse. 6. They were talking about that day's weather. 7. We were preparing for the English examination the whole day. 8. My brother was speaking over the telephone when I came in. 9. The mother was knitting a pullover when her little son broke a new cup.
4. Поставити дієслова в дужках у Past Indefinite чи Past Continuous.
Two young Americans (to tell) one another stories. Joe (to say) that his grandfather had been 18 feet tall. Fred (to understand) that it was impossible, but (to answer), "It's quite possible. Everything grows very quickly in our country. When I (to go) through the forest last week, I (to see) a snake 4 miles long. "Joe (not to believe) the story. The young men (to shout) at one another when a third man (to come up) to them and (to try) to make them quiet. "Well", said Fred, I agree to make peace. In he takes 12 feet off his grandfather, I shall make my snake shorter."
5. Поставити запитання до виділених слів.
Доконані (перфектні) часи (Perfect Tenses)
Present Perfect – теперішній доконаний
Past Perfect – минулий доконаний
Future Perfect – майбутній доконаний
Часи групи Perfect вживаються для позначення дії, яка відбувалась або відбудеться до якогось певного моменту в теперішньому, минулому або майбутньому.
Основні значення доконаних часів:
2. вираження передування дії, що закінчилась у минулому, якомусь певному моменту або дії в минулому (Past Perfect);
Present Perfect вказує, що минула дія має якийсь результат тепер, в момент мовлення.
Present Perfect Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to have у Present Indefinite ( have – I, you, we, they; has – he, she, it) і третьої форми смислового дієслова.
The girl has opened the window. (Дівчина відкрила вікно.)
Has the girl opened the window?
The girl has not opened the window.
Past Perfect вживається для вираження минулої дії, яка закінчилась до певного моменту або іншої дії у минулому.
Past Perfect Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to have у Past Indefinite (had – для всіх осіб) і третьої форми смислового дієслова.
They had finished the work by Friday. (Вони завершили роботу до п’ятниці.)
Had they finished the work by Friday?
They had not finished the work by Friday.
Future Perfect означає майбутню дію, яка закінчиться до певного моменту або до початку іншої дії в майбутньому.
Future Perfect Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to have у Future Indefinite (shall have - I, we; will have - he, she, it, you, they) і третьої форми смислового дієслова.
I shall have finished the work before you come. (Я закінчу до роботу до того, як ти прийдеш.)
Shall I have finished the work before you come?
I shall not have finished the work before you come.
Завдання
1. Поставити речення у питальну і заперечну форми.
1. She has done the work. 2. The postman has brought us two letters from our relatives. 3. I have just washed the dishes. 4. We have written a long dictation. 5. Ann has left the house. 6. The children have cleaned the room. 7. I have shown him my collection of stamps. 8. The teacher has opened the window to air the room.
2. Поставити речення у Present Indefinite чи Present Perfect.
1. When I ... with real poetry, I cannot rest till I ... it by heart, (to meet, to learn). 2. She ... just ... from Canada, (to return). 3. You ever ... to Kyiv? (to be). 4. I often ... my granny in summer, (to visit). 5. You ... this film? (to see). 6. She always ... to me on Sunday, (to come). 7. We ... him since March, (not to see).
3. Перекласти речення українською мовою.
4. Відкрити дужки, використовуючи Present Perfect чи Past Indefinite.
1. "Where's Ann?" "She (to prepare supper) just. 2. "How long you (to live) in this house?" 3. "You ever (to have any trouble with) Spanish?" "No, I never (to have any trouble with) it. 4. She (to do) a lot of things yesterday. 5. I (to be) in Kyiv this month. 6. The children (to make) much noise in the room two hours ago. 7. She (to write) the test already. 8. My mother (to clean) the flat today. 9. The student (to pass) the examinations last week.
5. Поставити дієслова в дужках у Past Indefinite чи Past Perfect.
1. My friend said he (to be) busy all the day. He could not come to us before as he was packing his things. He was leaving the next day and everything had to be ready. When he (to finish) packing, he suddenly (to remember) that he (to forget) to put his tooth-brush in. Then he (to unpack) the bag and (to find) that he (to pack in) not his toothbrush, but his mother's. He (to laugh) at the mistake and (to correct) it. When everything (to be) ready, he suddenly (to see) his tie hanging on the back of a chair. He (to forget) to pack it too. Now he (to become) afraid that he (to leave) something he needed. So he (to sit down) and (to make) a list of things that he (to pack) for the trip. He (to understand) that he (to leave) nothing behind.
6. Поставити дієслова у Past Indefinite чи Past Perfect.
My cousin said that she (to be) busy all day. She was writing an important letter to her friend. When she (to write) the first page, she suddenly (to see) that she (to forget) to mention a very important thing. So she (to tear) the letter up and (to begin) writing again. After she (to finish) the letter, she (to read) it and (to notice) that she (to make) two spelling mistakes. She (to correct) the mistakes, (to take) the letter and (to go) outside to look for a letter-box. Before putting the letter into the letter-box, she (to read) the address which she (to write) on it to see that it was correct, and then (to notice) that she (to forget) to put a stamp on. So she (to buy) one and (to send) a letter off.
Перфектно – тривалі часи
Present Perfect Continuous
Present Perfect Continuous – теперішній перфектно – тривалий час
Past Perfect Continuous – минулий перфектно – тривалий час
Future Perfect Continuous – майбутній перфектно – тривалий час
Часи групи Perfect Continuous виражають дію, яка почалася до моменту мовлення (Present Perfect Continuous) або до моменту мовлення у минулому (Past Perfect Continuous) чи майбутньому(Future Perfect Continuous) і триває аж до цього моменту.
Present Perfect Continuous виражає дію, що почалася у минулому і тривала протягом певного періоду часу і або все ще продовжується в даний момент, або щойно закінчилася.
Present Perfect Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Present Perfect (have been - I, you, we, they; has been - he, she, it) і першої основної форми смислового дієслова, до якого додається закінчення – ing.
Our family has been living in this house for ten years.
(Наша сімя живе в цьому будинку десять років.)
Our family has not been living in this house for ten years.
Has our family been living in this house for ten years?
Past Perfect Continuous виражає тривалу дію, яка почалася до якогось певного моменту у минулому і або продовжувалась в цей момент, або закінчилась безпосередньо перед ним.
Past Perfect Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Past Perfect (had been – для всіх осіб) і першої основної форми смислового дієслова, до якого додається закінчення – ing.
I had been reading for two hours when my mother came from work.
(Я читав дві години, коли моя мати прийшла з роботи.)
Had I been reading for two hours when my mother came from work?
I had not been reading for two hours when my mother came from work.
Future Perfect Continuous виражає тривалу майбутню дію, яка розпочнеться до початку іншої дії або якогось моменту у майбутньому і буде тривати у цей момент; час тривалості дії здебільшого зазначається.
Future Perfect Continuous Active утворюється за допомогою допоміжного дієслова to be у Future Perfect (shall have been – I, we; will have been - he, she, it, you, they) і першої основної форми смислового дієслова, до якої додається закінчення – ing.
I shall have been translating the article for hour when you come.
( Я перекладатиму статтю вже годину, коли ти прийдеш.)
Shall I have been translating the article for hour when you come?
I shall not have been translating the article for hour when you come.
Завдання
1. Перекласти речення українською мовою.
1. She has been writing a composition for an hour already. 2.1 have been reading an interesting book since I returned home. 3. My brother has been working at English translation since the very morning. 4. He has been suffering from a headache all day long. 5. We have been gathering mushrooms ever since sunrise. 6. I have been listening to the music since 5 o'clock. 7. My friend has been training his dog for 3 years already. 8. The gardener has been sorting the apples since morning. 9. The children have been playing football since the mother came home.
2. Перекласти речення українською мовою.
1. I shall have been translating this difficult article for two hours before you come. 2. He will have been skating with his friends for more than an hour before his parents come home. 3. They will have been listening to the music for some time when you ring them up. 4. We shall have been travelling by sea for several weeks before you join us. 5. The young man will have been making the plan of the journey for some hours by 6 o'clock in the evening.
Завдання для самостійної роботи
1. Поставити дієслова в дужках у Past Indefinite, Past Continuous, Past Perfect Continuous.
10. Yesterday I (to see) an interesting film on TV.
2.Перекласти речення українською мовою.
10. Is he watering the flowers now?
3. Перекласти речення українською мовою.
We shall be given some money by our parents for this enjoyable trip.
4. Поставити дієслова в дужках у Present Perfect Progressive tense.
I'm not surprised. I (cut) down a tree.
I (work) in the laboratory.
10.We (argue) about this for two hours now. Perhaps we should stop!
11.I (bathe). That's why my hair is all wet.
5. Поставити дієслова у Past Indefinite, Past Continuous, Past Perfect Continuous.
1.We (to pack up) our things for two hours when it (to be) time to go to the station.
2.I (to write) a letter when you came in.
3.Last year we often (to visit) picture galleries and museums.
4.They (to discuss) the new film when I (to enter) the room.
5.She already (to finish) her work by the first of June.
6.It (to snow) all day when she left home.
7.I (to wait) for my friend about an hour when he (to come) home at last.
8.We (to play) chess when our neighbour knocked at the door.
9.The pupils (to write) a difficult dictation when the director (to come) into the classroom.
10. Yesterday I (to see) an interesting film on TV.
Індивідуальні завдання по темах
I. Use the Infinitives in brackets in the necessary tense-form.
II. Replace the Infinitives in brackets by the present tense or by the future tense.
III. Translate into English.
IV. Ask 5 special questions to the sentences. Make up the sentences negative.
I. Put the Infinitives in brackets in the necessary tense-form.
II. Translate into English.
III. Make the following sentences negative. Ask 5 questions to the sentences.
Завдання № 3
I. Use the Infinitives in brackets in the necessary tense-form. Translate the sentences from English into Ukrainian.
II. Translate into English.
III. Ask 5 questions to the following sentences. Make them negative.
Завдання № 4
І. Use either the Present Indefinite or the Present Continuous.
Завдання № 5
I. Replace the Infinitives in brackets by the Past Continuous Tense or by the Past Simple (Active). Translate the sentences into Ukrainian.
II. Complete the following sentences translating the words in brackets into English.
III. Translate into English.
IV. Make the sentences negative and ask 5 questions.
Завдання № 6
I. Put the Infinitives in brackets in the Future Continuous Tense. Translate the sentences into Ukrainian.
II. Ask questions to have the following answers.
III. Choose the correct form of the verb.
IV. Make the following sentences passive. Put questions to the newly formed sentences.
V. Translate into English the first part of the following sentences:
VI. Translate into English.
Завдання № 7
I. Replace the Infinitives in brackets by the Present Perfect Tense.
II. Replace the Infinitives in brackets by the Present Perfect or the Past Simple Tense. Translate into Ukrainian.
III. Translate into English.
Завдання № 8
I. Put the Infinitives in brackets in the necessary tense-form.
The film was better than we (to expect).
II. Replace the Infinitives in brackets by the Past Simple or the Past Perfect Tense. Translate the sentences.
III. Replace the Infinitives in brackets by the Past Simple or the Past Continuous or the Past Perfect Tense. Translate the sentences.
IV. Translate into English.
Завдання № 9
I. Put the Infinitives in brackets in the necessary tense-form. Translate into Ukrainian.
ІІ. Translate into English.
Завдання № 10
І. Choose the correct form of the verb.
А. does mean this word B. does this word mean
C. means this word
А. is playing usually B. is usually playing C. usually plays
D. plays usually
A. you are feeling B. do you feel C. are you feeling
А. I didn’t B. I don’t do C. I didn’t do
А. burnt B. don’t have C. has burnt
А. didn’t have B. don’t have C. haven’t had
А. has happened B. Happens C. Happened
А. are you running B. Have you run C. have you been running
А. know B. have known C. have been knowing D. Knew
10. Sally has been working here ___________.
А. fox six months B. since six months C. six months ago
11. The Chinese _____________ printing.
А. invented B. has invented C. had invented
12. Ian _________ in Scotland for ten years. Now he lives in London.
А. lived B. has lived C. has been living
13. The man sitting next to me on the plane was nervous because he __________ before.
А. hasn’t flown B. didn’t fly C. hadn’t flown
D. Wasn’t flying
14. ________ a car when they were living in London?
A. Had they B. Did they have C. Were they having
D. Have they had
15. ________ tomorrow, so we can go out somewhere.
A. I’m not working B. I don’t work C. I won’t work
16. That bag looks heavy __________ you with it.
А. I’m helping B. I help C. I’ll help
17. I think the weather ____________ be nice later.
А. will B. shall C. is going to
18. «Ann is in hospital.» «Yes, I know _________ her tomorrow».
А. I visit B. I’m going to visit
C. I’ll visit
19. We’re late. The film ___________ by the time we get to the cinema.
А. will already started B. will be already started
C. will already have started
20. Don’t worry ___________ late tonight.
A. If I’m B. when I’m C. when I’ll be D. If I’ll be
Список використаної літератури
1.Верба Л. Г., Верба Г. В. Граматика сучасної англійської мови. Довідник; К.; «ВП Логос» 2005р.
2.Голіцинський Ю. В. Граматика англійської мови .Збірник вправ. К.: «Фірма «ІНКОС»», 2002. – 480с.
3. Зайковскі С. А. Адамовська Л. М. Англійська мова. Довідник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 576с.
4.Сітко А. В., Тіщенко О. В., Остапко Н. Ю. Практична граматика англійської мови з вправами: Навч. посібник / За заг. ред. д – ра філол.. наук, проф. А. Г. Гудманяна. – К.: Книжкове вид – во НАУ, 2006. – 300с.
1