Історичні пісні «Чи не той то хміль?» та «за Сибіром сонце сходить»
Номер слайду 2
Історія написання твору «Чи не той то Хміль?»Записано цю пісню в 50-х рр. XIX ст. в Галичині. У бою під Жовтими Водами в травні 1648 р. українські війська під керівництвом Богдана Хмельницького здобули першу велику перемогу у Визвольній війні 1648-1654 рр., яка й оспівана в пісні. Золотий Брід, Золота Вода - поетичні назви урочища Жовті Води.
Номер слайду 3
Тема твору: Оспівування мужності, героїзму, винахідливості Б. Хмельницького - видатного українського гетьмана, його прагнення здобути волю і щастя народу в боротьбі з ляхами.
Номер слайду 4
Ідея твору: Уславлення Б. Хмельницького народного ватажка, талановитого полководця, мудрого державного діяча.
Номер слайду 5
Композиція. Експозиція: розповідь про Б. Хмельницького, порівняння йогоз хмелем. Зав'язка: застереження гетьману перед битвою з ляхами непити Золотої Води. Кульмінація: перемога над ворогом. Розв'язка: «Утікали вражі ляхи...».
Номер слайду 6
Художні особливості пісні: Метафори: «Хміль в'ється, грає, кисне», «становили хати». Eпітети: «Золота Вода», «хороша врода». Гіпербола: «Гей, поїхав Хмельницький К Золотому Броду, - Гей,не один лях лежить Головою у воду». Повтори: «Чи не той то хміль?», «Ой, той то Хмельницький», «...вражі ляхи». Риторичні запитання: «Що коло тичини в'ється?», «Що по ниві грає?», «Що у пиві кисне?».
Номер слайду 7
«за сибіром сонце сходить»Тема: розповідь про Устима Кармалюка, який після повернення із Сибіру продовжує захищати інтереси простого люду від «владик».Ідея: возвеличення прагнення народного месника боротися за волю, справедливість; надавати допомогу тим, хто її потребує. Статуя Устима Кармалюка в м. Летичів
Номер слайду 8
Художні особливості пісні (Частина 2): Метафори: «сонце сходить», «прийшла туга до серденька». Eпітети:: «славні хлопці», «хороші хлопці», «світ великий і розкішний»Повтори: «дзвони дзвонять», «нехай….», «світ великий», «при дорозі подорожньою». Риторичні оклики: «Ви на мене Кармалюка, Всю надію майте!», «Як не мае він грошей - Треба йому дати!», «А здорові, хлопці!», «Благослови, отче!», «Світ великий і розумний Та ніде ся діти!», «Нехай мене, Кармалюка, В світі споминають!».
Номер слайду 9
Художні особливості пісні (частина 2): Порівняння: «А мене, Кармалюка, Як звірюку гонять!»Риторичні запитання: «Зібрав собі славних хлопців, - Що ж кому до того?», «Прийшла туга до серденька, Як у світі жити?».
Номер слайду 10
Устим Кармалюк:не має долівболіває за страждання родини, простого людупостійні переслідува-ння владоюрозбійникзбираючи гроші в багатих, роздає бідним - безгрішнийживе в лісі«гонять, як звірюку»