Історія життя Марусі Чурай - в її піснях

Про матеріал
Запропонована презентація допоможе ознайомити дітей (через уявну екскурсію та роботу в малих групах) із творчістю Марусі Чурай, її драматичним життям;розкрити індивідуальність, духовну силу і красу легендарної піснетворки, що органічно зливається з образом України; розвивати комунікативно-мовленнєві компетенції та інформаційну компетентність учнів, вміти створювати уявний словесний портрет легендарної поетеси, а також розвивати уміння виразного читання, коментування пісень; висловлювати власне ставлення до Марусі та її творів, робити висновки, узагальнення, формувати естетичні смаки; виховувати повагу до творчих, обдарованих людей з народу — активних творців духовності, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Історія життя Марусі Чурай – в її піснях. Презентацію виконала: Ратушна Наталія Миколаївна , учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 2

Пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...». Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними, їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. Уявна історична мандрівка до Полтави. Тема уроку

Номер слайду 3

Її пісні - як перло многоцінне,як дивен скарб серед земних  марнот. Л. Костенко

Номер слайду 4

Століттями складалися пісні - Пісні народні - жартівливі і серйозні,  Вони єднали в мирі й на війні,  Звучали на весіллі і в поході. Згадаємо ж давайте у цю мить, Що ми, українці, - народ співучий!  Ніщо не може нашу пісню зупинить, Її підхоплює наш край квітучий! 

Номер слайду 5

Полтавщина -пісенний край Чураївни. Лукашівський НВКПолтава

Номер слайду 6

Полтава дала світу багатьох талановитих і видатних людей. Звідси на весь світ прозвучав голос Івана Котляревського та  Миколи Гоголя, жили і працювали письменники Панас Мирний та Володимир Короленко, живописець Григорій Мясоєдов, саме тут творила свої пісні легендарна поетеса та співачка Маруся Чурай. М. Гоголь І. Котляревський П. Мирний М. Чурай В. Короленко Г. Мясоєдов

Номер слайду 7

«В кінці греблі шумлять верби»

Номер слайду 8

Полиньмо у ті далекі часи, коли в муках народжувалася незалежність української землі, коли серед кривавих битв, тяжкої праці, голоду й нестатків проросла й розквітла пісенна душа України.

Номер слайду 9

Горіли солом’яні стріхи над Ворсклою.  Плавились бані дерев’яних церков.

Номер слайду 10

Вітер був сильний. Полум’я гуготіло. І довго ще літав над руїнами магістрату легенький попіл      спалених паперів – всіх отих книг міських Полтавських, де були записи поточних судових справ. 

Номер слайду 11

Для сайту "ТИНЕЙДЖЕРЫ" tineydgers.at.ua Може, там була і справа Марусі Чурай? Може, тому і не дійшло до нас жодних свідчень про неї, що книги міські Полтавські «през войну,  под час рабовання города, огнем спалени»?

Номер слайду 12

А що, якби знайшлася хоч одна, – в монастирі десь або на горищі? Якби вціліла в тому пожарищі – неопалима – наче купина?

Номер слайду 13

І ми б читали старовинний том,   де писар вивів гусячим пером,  що року Божого такого-то, і місяця такого-то, і дня,  перед Мартином Пушкарем, полковником,   в присутності Семена Горбаня,  що був на той час війтом у Полтаві,  перед суддею, Богом і людьми  Чурай Маруся – на підсудній лаві,   і пів-Полтави свідків за дверима.

Номер слайду 14

Хто ж така ця дівчина «на підсудній лаві», за яку провину її мають судити , і чи існувала вона взагалі, чи, може, - це тільки легенда, вигадана історія ?

Номер слайду 15

Перегорнімо сторінки сивих віків, вчитаймося в прості й хвилюючі слова пісень - і нам відкриється багато поетичних таємниць, ми почуємо голос великої піснетворки, адже історія її життя – у її ж піснях.

Номер слайду 16

Чураївна... Iм’я наче пiсня... Так i лине до тих берегiв,Де жила вона у передмiстi. Де живе у продовж трьох вiкiв. Так жила, i спiвала й кохала,Як народ у єдинiй душi. I легендою... Пiснею стала... Бо й сама дарувала пiснi. Як спiвала,то нiби до Бога. Пiсня, нiби молитва, проста. Як кохала,то тiльки одного. Бо душа в неї тiльки одна. Марія Бойко

Номер слайду 17

«Подорож до Полтави» Дивись додаток до уроку

Номер слайду 18

Малоросійська Сафо. Так називали її дослідники минулого століття, прирівнюючи талант української дівчини до таланту античної поетеси.

Номер слайду 19

Сапфо — геніальна давньогрецька поетеса, яка жила у VI столітті до н. е. в місті Мітілени, столиці острова Лесбос; заснувала «Дім Муз» — своєрідну школу для дівчат, котрих тут навчали музики, танців, співу, гарних манер, щоб у подальшому подружньому житті, у вихованні власних дітей вони могли втілювати ідеали гармонії.

Номер слайду 20

Основна тема творів Сапфо — кохання. Поетеса оспівує це почуття, що дає жінці щастя й розпалює ревнощі, наповнює життя радістю та отруює ненавистю. Найголовнішим для Сапфо було у вирі почуттів зберегти чистоту душі. Це видавалося недосяжним ідеалом, але поетеса кожним своїм рядком доводила, що кохання має робити світ кращим, очищувати душу. Любов для Сапфо — радість і страждання, одкровення і найбільша таємниця.

Номер слайду 21

Робота в малих групахнад ідейно-художнім аналізом пісень І група «Засвіт встали козаченьки» ІІ група «Віють вітри, віють буйні» ІІІ група «Ой не ходи, Грицю...»

Номер слайду 22

Прочитайте виразно пісню «Засвіт встали козаченьки». Дайте відповіді на запитання:1. Які події, реальні чи вигадані, покладені в основу пісні ?2. Яка картина постала перед вашими очима? 3. Визначте тему, ідею та основну думку пісні. 4. Якими ви уявляєте собі Марусю та Гриця?5. Чому, на вашу думку, Маруся Чурай не може простити Грицеві зраду навіть після його щирого каяття?6. Яку роль у пісні відіграє діалог?7. З’ясуйте, які народнопоетичні засоби використано у пісні. Наведіть приклади з тексту. Завдання для першої групи:

Номер слайду 23

Художньо-поетичні особливості пісніМетафори. Епітети. Поетичне кільце. Паралелізм. Антитеза. Звертання. Риторичні оклики. Заповніть схему, визначте художньо-поетичні особливості пісні

Номер слайду 24

Тема: зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою.Ідея: звернення сина до матері з проханням, щоб вона прийняла його кохану як свою дитину. Основна думка: для кожної родини є хвилюючим моментом, коли її сини, чоловіки вирушають у військовий похід.«Засвіт встали козаченьки»

Номер слайду 25

Завдання для другої групи: Прочитайте виразно пісню «Віють вітри, віють буйні».2. Дайте відповіді на запитання: Які автобіографічні факти відбились у пісні «Віють вітри, віють буйні»? Яким   настроєм   пройнято   пісню?   Обґрунтуйте свою думку.3. Визначте тему та ідею пісні.4. Прочитайте статтю «Зрадити в житті державу – злочин, а людину – можна? Скажіть, що нового ви дізналися про Марусю?

Номер слайду 26

Завдання для третьої групи:1. Прочитайте виразно пісню «Ой не ходи, Грицю...».2. Дайте відповіді на запитання: Як у  пісні   «Ой  не  ходи,  Грицю...»   пояснюється  причина смерті парубка?- Доведіть, що цьому твору властиві ознаки балади.

Номер слайду 27

Поки що відомо понад 20 пісень, автором яких вважають Марусю Чурай, але цілком можливо, що їх більше і живуть вони у народі. Безперечним є той факт, що за часом створення, індивідуальністю авторського стилю вони належать , безперечно, жінці обдарованій, зі складною долею. Минатимуть роки, століття, а пісні легендарної «дівчини з легенди» будуть залишатися близькими й дорогими для кожного українця, бо велика любов і велика творчість - невмирущі.

Номер слайду 28

М. Кривенко «Їхав козак на війноньку»

Номер слайду 29

Дайте відповіді на запитання: - В які часи відбуваються події, відтворені художником? - Чи може бути ця картина ілюстрацією до пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»? Опишіть картину за питаннями :- Кого зображено на передньому плані?- Опишіть український степ.- Чому небо на картині має опалово-жовтий відтінок?- Чому на задньому плані картини палають вогні на сторожових вежах? Про що вони сповіщають?- Яке враження склалося від перегляду картини?

Номер слайду 30

Маруся живе серед нас своїми піснями! Линуть пісні , складені про неї. Прослухаємо одну із них, і нехай разом з цією піснею оживе в нашій пам’яті і ім’я нашого славного солов’я України Раїси Кириченко, ще однієї Чураївни, що промовляє до нас воістину святії слова: Нема її могили, земля над нею рівна, А значить, не вмирала Маруся Чураївна …

Номер слайду 31

Вистраждану в радості і горі,Повну гніву, болю й доброти, -Рідну пісню вічність не поборе,Краще неї в світі не знайти. Україно! Мій співучий краю,Хай єднає завжди наша пісня нас!Хай вона ніколи не змовкаєУ годину скрути і веселий час!

Номер слайду 32

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Подорожі, невідомі та заповідні міcця України.-[Електронний ресурс].-Режим доступу:http://ukrainaincognita.com- Походження назви Полтава.-[Електронний ресурс].-Режим доступу:http://orenda.pl.uaІнтернет-ресурсиhttp://about-ukraine.comhttps://www.google.ruhttp://www.etoretro.ruhttp://0lik.ru/clipartshttps://uk.wikipedia.org/wiki histpol.pl.uahttp://goriachev.ucoz.ru/indexhttp://www.telegraf.in.ua

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Білоєдова Любов Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
18 вересня 2022
Переглядів
1863
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку