Її пісні - як перло многоцінне,
як дивен скарб серед земних марнот.
Л.Костенко
Укладач:
Ратушна Наталія Миколаївна ,
учитель української мови та літератури
Лукашівського навчально-виховного комплексу
«Дошкільний навчальний заклад –
загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів»
Чорнобаївської селищної ради Черкаської області
ЗМІСТ
Гра «Так чи ні»
1. Маруся Чурай – це легендарна піснярка з Черкащини (ні).
2. Батьком Марусі був урядником добровільного козачого полку Гордій Чурай (так).
3. Гриць Бобренко доводився Марусі молочним братом (так).
4. Сумуючи за своїм коханим, не маючи від нього жодної звістки, Маруся іде на прощу до Почаївської лаври (ні).
5. Гриць скорився своїй матері і одружився з Галею Вишняк (так).
6. Про одруження Гриця Маруся дізналася від Івана Іскри (так).
7. З народних оповідань ми дізнаємось, що нещасна дівчина не знайшла в собі сили забути зрадливого коханого. У відчаї вона кинулася у криницю, щоб покінчити з життям (ні).
8. Маруся варила зілля у вівторок ( так).
9. Без милого стане світ тюрмою (так).
10. Вирушаючи у похід козаки ніколи не свистали, бо це погана прикмета
(так).
11. Пісню «Віють вітри, віють буйні» (з п'єси «Наталка Полтавка» Івана Котляревського, виконує Наталка ( так).
12. Пісню «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» було створено після отруєння (ні).
«Пошук інформації»
Учитель роздає учням матеріали про життя та творчість давньогрецької поетеси Сапфо і ставить перед ними завдання: «Зіставте почуте вами на уроці про українську піснетворку Марусю Чурай та прочитане про давньогрецьку поетесу. Як ви гадаєте, чому Марусю Чурай ось уже майже два століття, від часу виходу у 1839 р. повісті О.Шаховського, називають «малоросійською Сафо»?
(Матеріал для вчителя. За переказом, Сапфо (Сафо — на еолійському діалекті Псапфа) була дочкою аристократа Скамандроніма, що займався торгівлею, і жінки на ім'я Клеїс. Народилася в Мітілені на острові Лесбос в Егейському морі між 630 і 620 pp. до н.е. У шість років осиротіла, тому матері довелося віддати її до школи, де навчали співу і танцям. Абсолютний слух обумовив захоплення поезією. Вже в юному віці Сапфо писала оди, гімни, елегії, святкові і застільні пісні. За свідченням сучасників, Сапфо була невисокого зросту, дуже смаглява, з живими блискучими очима і довгими темними локонами уздовж щік. Через політичні обставини приблизно в 17-літньому віці Сапфо з братами — Хараксом, Ларіхом й Еврігом — довелося тікати з острова на Сицилію, тому що почалися переслідування проти аристократів, замішаних у замаху на тирана Мірсіла. Лише в 595 р. до н.е., коли Сапфо вже було тридцять, вона змогла повернутися на Лесбос і оселитися, як і раніше, в Мітіліні. Відомо, що вона заснувала школу риторики, присвячену Афродіті, слухачками якої були молоді знатні дівчата. Їх Сапфо навчала музики, танців і віршуванню на еолійському діалекті. Приміщення, де зустрічалися жінки, сама Сапфо іменувала «Домом Муз». Подруги й учениці Сапфо постійно обмінювалися складеними віршованими рядками. Знайомства, весілля, спілкування між подругами, взаємні жіночі потяги і захоплення, суперництво, ревнощі, розлука — усе це знаходило своє місце в ліриці Сапфо і її учениць. Близька до фольклору лірика Сапфо рідко виходила за межі суто жіночих переживань, однак переживання ці були виражені поетесою з надзвичайною простотою і яскравістю. На одній із фресок невідомий художник відтворив прекрасну жительку Помпеї. Дівчина зображена в момент творчого натхнення. Ще хвилина, друга — і на тонкій восковій поверхні дощечки з'являться нові віршовані рядки. Обличчя поетеси одухотворене, в очах світиться думка. Говорять, що саме такою була Сапфо.
Одні легенди показують Сапфо холодною і неприступною, інші, навпаки, малюють її ідеалом гармонійної особистості. На її честь чеканили монети, на яких вона зображена з лірою в руках. Платон назвав поетесу «десятою музою». Вірші Сапфо вплинули на творчість Сократа, Горація. Страбон іменував її «чудом» і стверджував, що «дарма шукати у всьому плині історії жінку, яка у поезії могла б витримати хоча б приблизне порівняння із Сапфо». У стародавні часи поетичні твори Сапфо становили дев'ять книг, серед яких були гімни, весільні пісні (епіталами), пісні любовні й елегії. З усього масиву творчості Сапфо до нас дійшли, крім численних уривків, тільки дві цілі поезії, які в оригіналі написані так званою «сапфічною строфою», особливою формою чергування наголошених і ненаголошених складів, яка в римській літературі увійшла в ужиток особливо після Горація.
Існувала легенда, що Сапфо нібито вийшла заміж і народила дочку Клеїс. Але доля була до неї жорстока: з невідомих причин і чоловік, і дитина Сапфо прожили недовго, а сама Сапфо покінчила із собою близько 572 р. до н.е., кинувшись у море зі скелі на острові Левкадія).
Метод «ПРЕС»
Доведіть, що Маруся Чурай була народжена для любові, але не зазнала її радощів, і всі свої надії, усе своє любляче серце по краплині сточила в неперевершені рядки, що й зараз бентежно озиваються в наших серцях і вражають нас глибиною і щирістю висловленого в них почуття, довершеністю форми, чарівністю мелодій.
Досьє на напівлегендарну українську поетесу
Склади досьє на Марусю Чурай.
« Словесний портрет
( Створіть словесний портрет легендарної поетеси на основі її пісень, портрету Ф. Самусєва та картини В. Маковського «Українська дівчина»)
Портрет роботи Ф. Самусєва. В. Маковський
«Українська дівчина»
Сенкан
Скласти сенкан на тему «Чураївна».
Сенкан — п’ятирядковий неримований вірш, який складається за такою схемою:
1 рядок — слово-тема (іменник);
2 рядок — 2 прикметники (означення теми);
3 рядок — 3 дієслова (активність, дієвість, пов’язана з темою);
4 рядок — фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї);
5 рядок — слово-висновок (іменник, синонім або висновок до теми).
Кросворд « Маруся»
1. Художній засіб «стоїть місяць», «година настала».
2. Поетеса, з якою порівнюють Марусю Чурай.
3. Прізвище того, за ким виплакала « Марусенька свої ясні очі».
4. Ім’я головного героя пісні «Ой не ходи, Грицю...».
4. Він палко і щиро любив Марусю,але не відкривав своїх почуттів, бо знав, що її серце належало іншому.
5. Постійний епітет до слова «очі», використаний у пісні «Засвіт встали козаченьки».
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
2 |
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|||||||
Відповіді:
1. Метафора.
2. Сафо.
3. Бобренко.
4. Іскра.
5. Ясні.
«Анкета» ліричного твору
«Засвіт встали козаченьки»
Заповніть таблицю
Тема |
зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою. |
Ідея |
|
Основна думка |
|
Жанр |
літературна козацька пісня |
Історія написання |
|
Настрій |
|
«Анкета» ліричного твору
«Віють вітри, віють буйні»
Заповніть таблицю
Тема |
|
Ідея |
возвеличення щирого почуття кохання. |
Основна думка |
|
Жанр |
|
Історія написання |
|
Настрій |
сумний, передає страждання дівчини |
«Анкета» ліричного твору
«Ой не ходи, Грицю...»
Заповніть таблицю
Тема |
|
Ідея |
|
Основна думка |
«Нехай же Гриць двох не кохає» |
Жанр |
драматична літературна пісня |
Історія написання |
|
Настрій |
|
Цитатний диктант
«Засвіт встали козаченьки»
«Віють вітри, віють буйні»
«Ой не ходи, Грицю...»
( неділю, понеділок).
«Дослідження-трансформація»
Доведіть, що пісня «Ой не ходи, Грицю...» має фольклорну основу, народнопоетичні образи.
«Пошукове дослідження»
За допомогою тлумачного словника знайдіть значення слова «любов», «зрада».
«Креативне мислення»
Намалюйте поняття «любов», «зрада».
«Асоціативне мислення»
Які у вас асоціації викликає слово «любов», «зрада».
Метод «Незакінчене речення»
Ознайомившись з піснею «Засвіт встали козаченьки», я зрозумів…, відчув…, подумав….
Бліц-опитування
Робота з репродукцією картини
Розгляньте репродукцію картини М.Кривенка «Їхав козак на війноньку», дайте відповіді на запитання:
1. В які часи відбуваються події, відтворені художником?
2. Чи може бути ця картина ілюстрацією до пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»?
3. Опишіть картину за питаннями :
- кого зображено на передньому плані?
- опишіть український степ;
- чому небо на картині має опалово-жовтий відтінок?
- чому на задньому плані картини палають вогні на сторожових вежах? Про що вони сповіщають?
- яке враження склалося від перегляду картини?
Гра «Шукачі скарбів»
Творча майстерня
Виділіть та розподіліть у пісні «Віють вітри, віють буйні» зорові, слухові образи, окресліть кольорову гаму, назвіть емоції та почуття ліричного героя (за таблицею)
Зорові образи |
Слухові образи |
Кольорова гама |
Емоції, почуття |
|
|
|
|
Творчий практикум
Доведіть, що пісні «Ой не ходи, Грицю...» властиві ознаки балади
Робота з ілюстративним матеріалом
Розгляньте ілюстрації до твору. Знайдіть епізоди, до яких вони належать
Гра «Термінологічна ідентифікація»
(робота в групах)
Методичний коментар. Гравці обох команд отримують картки трьох типів – перший тип карток містить лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення, а треті – приклад ілюстрацію. Треба встановити відповідності між картками всіх типів. Перемагає та команда, яка впорається із завданням швидше.
Гра «Чарівні цеглинки»
Постав «цеглинки» на відповідні місця і прочитай вислів Ліни Костенко. Як ви розумієте його зміст?
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
5 |
6 |
7
|
||||
Відповідь: « Її пісні - як перло многоцінне, як дивен скарб….»
«Мікрофон»
1