Історичний жанр. Сепія (малюнок кавою)

Про матеріал
Історичний жанр (історичний жанр в різні епохи, яскраві представники епох, поетапне виконання малюнку олівцем, не традиційна техніка виконання малюнку кавою).
Перегляд файлу

Дата:

Тема уроку: Історичний жанр. Сепія (малюнок кавою)

Мета уроку (домінуюча та супутні):

  •               навчальна: розширення знань учнів з живописного мистецтва; ознайомлення з особливостями історичного жанру та творами художників, які віддали перевагу цьому жанру; формування колористичних уявлень;  удосконалення навичок естетичного сприймання, оцінної та образотворчої діяльності; поглиблення знань  з мистецтва і т.і.;
  •                розвиваюча: розвиток спостережливості, зорової пам'яті, окоміру, образного мислення, естетичного ставлення до явищ життя та творів мистецтва; асоціативної пам'яті, фантазії, уяви; уміння аналізувати художні твори й обговорювати їх;
  •                виховна: активізація творчої ініціативи учнів; формування естетичних почуттів, інтересів, смаків, оцінок; шанобливе ставлення до історії своєї держави, творів художників та їхньої праці.

Вид уроку:. Урок практичної художньої діяльності - комбінований.

Тип уроку: Первинного ознайомлення, засвоєння, формування певних знань, умінь і навичок; їх вдосконалення, узагальнення, комбінований.

Завдання які закладені в зміст уроку: зображення на площині чи в об’ємі Зображення з натури; тематичне малювання, ілюстрування; декоративна діяльність - розпис, аплікація; художнє конструювання, дизайн; скульптура.

Техніка виконання:

Живописна малюнок кавою по-сухому.

Обладнання для вчителя: Технічні засоби навчання; репродукції; оригінальні художні твори; фотографії; зразки наочності та учнівських робіт на аналогічну тему; художні матеріали та інструменти; музичний супровід.

Обладнання для учнів: папір А4, олівець, гумка, кава, ємність для води, пензлі, серветки.

Словниковий мінімум термінів і понять або словникова абетка:

 Повторення вже відомої образотворчої лексики та ознайомлення з новою термінологією .

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний (1 хв.).

Привітання, перевірка готовності до уроку

ІІ. Актуалізаційний  (2 хв.).

На сьогоднішньому уроці ми з вами не просто учні на уроці образотворчого мистецтва ,а справжні живописці.

  • Скажіть будь ласка, чи знаєте ви хто такі живописці?

Живописці – художники, що займаються живописом.

  • А, як ви розумієте термін «Жанр»?

Жанр – ряд творів мистецтва, що характеризується сюжетними ознаками.

  • В якому жанрі образотворчого мистецтва найбільш повно, правдиво, можна передати переломні моменти в історії людства?

ІІІ. Мотиваційний (1-2 хв.).

  • Історичний жанр – один із жанрів образотворчого мистецтва, присвячується зображення значущих історичних подій, явищ і військових діячів; здебільшого звертається до історичного минулого, але може показати і нещодавні події, якщо історичне значення їх визнано сучасниками.
  • Як ви сказали, діти, що найцікавіше, найбільш повно і правдиво можна передати історичні події, великі перемоги і подвиги легендарних героїв в історичному  жанрі. Отже, темою нашого уроку є Історичний жанр.

ІV. Засвоєння нових знань (5-10 хв).

 

 Тема історичних подій надихала не тільки істориків, а й художників різних часів. Сьогодні ми з вами познайомимося з роботами цих митців і розберемося у понятті історичний жанр. (Слайд 2-4).

В епоху античності спочатку історичний жанр був невід’ємним від міфологічного. Розповіді про Троянську війну сприймали саме   як історію. Одне з найдавніших зображень троянського коня «Рельєф на вазі  близько 670 р. до н. е., давньоримський барельєф «Укладення Законів дванадцяти таблиць» та фрагмент колони імператора Трояна в Римі, споруджена близько 114 році. (Слайд 5).

В епоху Середньовіччя історичний жанр був тісно пов’язаний з релігійним: адже найважливішими подіями історії вважали ті, про які йдеться у Біблії та Євангелії. Прикладами є французька мініатюра XIV ст . «Король франків дарує народу Салічну правду», мініатюра XV ст.  «Папа Урбан ІІ головує на Клермонському соборі» та французька гравюра «Анна Ярославна – королева Франції». (Слайд 6)

Зображення історичних подій довгий час пов'язували з міфами, фольклорними та релігійними легендами. Історичний жанр сформувався в епоху Відродження, коли мистецтво звільнилося від упливу церкви.Представники  епохи Рафаель Санті «Афінська школа» 1511 та Пітер Пауль Рубенс «Коронация Марии Медичи». (Слайд 7)

На межі ХVІІІ-ХІХ ст. у художників з’являється цікавість до історії власної країни. Митці починають вивчати старовинну архітектуру, одяг, побут, звичаї. Представники цього періоду є Матейко Я.  «Люблінська унія» та К. Брюлов «Останній день Помпеї» - славетна картина зображує страшну природну катастрофу – виверження вулкана Везувій, під час якого загинуло кілька міст, у тому числі Помпеї, які були в часи Давнього Риму чимось на зразок курорту. Брюлов відвідав помпейські археологічні розкопки – і його враження швидко перетворилося в задум картини).

Зверніть увагу на кількість історичних деталей (одяг, прикраси, зброя тощо), які використав художник у своїй картині. (Слайд 8-9)

В ХІХ ст. кращі історичні картини є вражаюче реальними, глядач починає відчувати себе вже не свідком, а справжнім учасником подій минулого. Яскравим представником цього періоду є художник І. К. Айвазовський, та його знаменита картина «Варяги на Дніпрі» 876 (інша назва — «Варязька саґа — шлях з варягів у греки») . (Слайд 10)

- Роздивитись картину Іллі Рєпіна та ескіз композиції «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

- Порівняти твори: що змінилося в композиції та характеристиці образів? (Слайд 11)

Картини історичного жанру Тараса Шевченка. Т. Шевченко створював детальні сюжетні композиції, спираючись на їхні описи в історичних працях. Картини «Смерть Богдана Хмельницького» (Слайд 12)  та ілюстрація до повісті М. Гоголя «Тарас Бульба із синами» (Слайд 13). Ілюстрація виконана в одному кольорі. Такий живопис називають монохромним. Він створюється в техніці гризайль.

Зображення, намальовані в цій техніці, різняться лише за тоном і виконуються тушшю або аквареллю: чорною фарбою або коричневою (сепією).

Сепія – художній матеріал; акварельна фарба, глина з домішками пігменту, отриманого з молюска каракатиці (сепії), художня техніка, що використовує відтінки коричневого кольору.

Сепія набула поширення серед європейських художників у середині XVIII ст. Використовується переважно в акварелі для малювання пером і пензлем. Під час малювання сепією застосовується “розмивка” – прийом роботи пензлем з додаванням значної кількості води, що надає складні різноманітні живописні ефекти. (Слайд 14) 

 

V Визначення практичних завдань уроку (4-7 хв.).

Практичне завдання.

Створити композицію на історичну тему в техніці гризайль на основі коричневого кольору (сепія). (Слайд 15)

Поетапне виконання малюнку олівцем

- Намалювати ескіз козака, так, як показано на малюнку (уявіть, що ви зображуєте сірникового чоловічка).

- Плавними лініями, легко натискаючи на олівець, обвести контури тіла козака.

- Витерти зайві лінії гумкою.

- Намалювати козакові одяг, ціпок, меч та зброю, чітко промалюючи деталі.

- Промальовуємо  обличчя, не забуваємо про особливості зовнішності. (Який же козак без вус та оселедця?)

- Легкими рухами олівця додати складки на одязі. (Слайд 16-17)

 

Перед початком роботи на розфарбовуванням малюнку не звичайною технікою цікаво знати. (Слайд 18-19)

Сoffee-art - це оригінальна техніка створення картин за допомогою розчину натуральної кави. Художникам-кавоманам підвладні будь-які сюжети, починаючи від автопортретів і закінчуючи перекладання шедеврів світового мистецтва на мову кави. Зародилося ж такий напрямок на межі тисячоліть. Перші картини, написані виключно каву, були представлені в кінці 90-х років художниками з Таїланду та Індії.

 Серед найбільш відомих художників coffee-art - Порнчай Лертамасірі (Таїланд), Ендрю Сор і Енджел Саркела-Сор, Карен Іланд (США), Амита Чідасама і Амита Дутта (Індія), Марія Аристиду (Греція).

 Не дивно, що кава привернув до себе увагу як художнього матеріалу, адже відомі такі статистичні дані: щорічно людство випиває більше чотирьохсот мільярдів чашок напою!

 Кавова акварель вимагає вдумливого, копіткої і делікатного дотику пензля до акварельного паперу. Колірна гамма кавової палітри від світло-жовтого до темно-коричневого прекрасно створює ефект старовини. Художники зізнаються, що за допомогою кави найкраще малювати історичні пам'ятки, вулички, гори.

 

Поетапне виконання малюнку кавою

- Починати розфарбовувати з фону, так, як показано на малюнку.

- Плавно перейти до розфарбовування одягу.

- Після підсихання малюнку чітко промалювати деталі обличчя, складок на одязі та тіньових частин. (Слайд 20-22)

 

VI Самостійна художньо-практична діяльність учнів (25-30 хв.).

 Учитель керує роботою учнів, вказує на недоліки, але не малює в альбомах, аналізує типові помилки.

VІІ. Підсумок уроку (3-5 хв.).

Оцінювання та аналіз практичних робіт; закріплення нових знань.

Рефлексія. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

Завершіть речення:

  • «Сьогодні мені сподобалося….»;
  • «Я нічого не знав (не знала) про…»;
  • «Мені сьогодні вдалося…»;
  • «Дуже складним для мене було…»;
  • «Найпростішим для мене виявилося…».

 

Домашнє завдання

Підібрати міфи, ілюстрації до міфів.

Оголошення уроку завершеним. (Слайд 23)

 

 

docx
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
3037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку