Дата:
Тема уроку: Історичний жанр. Сепія (малюнок кавою)
Мета уроку (домінуюча та супутні):
Вид уроку:. Урок практичної художньої діяльності - комбінований.
Тип уроку: Первинного ознайомлення, засвоєння, формування певних знань, умінь і навичок; їх вдосконалення, узагальнення, комбінований.
Завдання які закладені в зміст уроку: зображення на площині чи в об’ємі Зображення з натури; тематичне малювання, ілюстрування; декоративна діяльність - розпис, аплікація; художнє конструювання, дизайн; скульптура.
Техніка виконання:
Живописна – малюнок кавою по-сухому.
Обладнання для вчителя: Технічні засоби навчання; репродукції; оригінальні художні твори; фотографії; зразки наочності та учнівських робіт на аналогічну тему; художні матеріали та інструменти; музичний супровід.
Обладнання для учнів: папір А4, олівець, гумка, кава, ємність для води, пензлі, серветки.
Словниковий мінімум термінів і понять або словникова абетка:
Повторення вже відомої образотворчої лексики та ознайомлення з новою термінологією .
Хід уроку:
І. Організаційний (1 хв.).
Привітання, перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізаційний (2 хв.).
На сьогоднішньому уроці ми з вами не просто учні на уроці образотворчого мистецтва ,а справжні живописці.
Живописці – художники, що займаються живописом.
Жанр – ряд творів мистецтва, що характеризується сюжетними ознаками.
ІІІ. Мотиваційний (1-2 хв.).
ІV. Засвоєння нових знань (5-10 хв).
Тема історичних подій надихала не тільки істориків, а й художників різних часів. Сьогодні ми з вами познайомимося з роботами цих митців і розберемося у понятті історичний жанр. (Слайд 2-4).
В епоху античності спочатку історичний жанр був невід’ємним від міфологічного. Розповіді про Троянську війну сприймали саме як історію. Одне з найдавніших зображень троянського коня «Рельєф на вазі близько 670 р. до н. е., давньоримський барельєф «Укладення Законів дванадцяти таблиць» та фрагмент колони імператора Трояна в Римі, споруджена близько 114 році. (Слайд 5).
В епоху Середньовіччя історичний жанр був тісно пов’язаний з релігійним: адже найважливішими подіями історії вважали ті, про які йдеться у Біблії та Євангелії. Прикладами є французька мініатюра XIV ст . «Король франків дарує народу Салічну правду», мініатюра XV ст. «Папа Урбан ІІ головує на Клермонському соборі» та французька гравюра «Анна Ярославна – королева Франції». (Слайд 6)
Зображення історичних подій довгий час пов'язували з міфами, фольклорними та релігійними легендами. Історичний жанр сформувався в епоху Відродження, коли мистецтво звільнилося від упливу церкви.Представники епохи Рафаель Санті «Афінська школа» 1511 та Пітер Пауль Рубенс «Коронация Марии Медичи». (Слайд 7)
На межі ХVІІІ-ХІХ ст. у художників з’являється цікавість до історії власної країни. Митці починають вивчати старовинну архітектуру, одяг, побут, звичаї. Представники цього періоду є Матейко Я. «Люблінська унія» та К. Брюлов «Останній день Помпеї» - славетна картина зображує страшну природну катастрофу – виверження вулкана Везувій, під час якого загинуло кілька міст, у тому числі Помпеї, які були в часи Давнього Риму чимось на зразок курорту. Брюлов відвідав помпейські археологічні розкопки – і його враження швидко перетворилося в задум картини).
Зверніть увагу на кількість історичних деталей (одяг, прикраси, зброя тощо), які використав художник у своїй картині. (Слайд 8-9)
В ХІХ ст. кращі історичні картини є вражаюче реальними, глядач починає відчувати себе вже не свідком, а справжнім учасником подій минулого. Яскравим представником цього періоду є художник І. К. Айвазовський, та його знаменита картина «Варяги на Дніпрі» 876 (інша назва — «Варязька саґа — шлях з варягів у греки») . (Слайд 10)
- Роздивитись картину Іллі Рєпіна та ескіз композиції «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
- Порівняти твори: що змінилося в композиції та характеристиці образів? (Слайд 11)
Картини історичного жанру Тараса Шевченка. Т. Шевченко створював детальні сюжетні композиції, спираючись на їхні описи в історичних працях. Картини «Смерть Богдана Хмельницького» (Слайд 12) та ілюстрація до повісті М. Гоголя «Тарас Бульба із синами» (Слайд 13). Ілюстрація виконана в одному кольорі. Такий живопис називають монохромним. Він створюється в техніці гризайль.
Зображення, намальовані в цій техніці, різняться лише за тоном і виконуються тушшю або аквареллю: чорною фарбою або коричневою (сепією).
Сепія – художній матеріал; акварельна фарба, глина з домішками пігменту, отриманого з молюска каракатиці (сепії), художня техніка, що використовує відтінки коричневого кольору.
Сепія набула поширення серед європейських художників у середині XVIII ст. Використовується переважно в акварелі для малювання пером і пензлем. Під час малювання сепією застосовується “розмивка” – прийом роботи пензлем з додаванням значної кількості води, що надає складні різноманітні живописні ефекти. (Слайд 14)
V Визначення практичних завдань уроку (4-7 хв.).
Практичне завдання.
Створити композицію на історичну тему в техніці гризайль на основі коричневого кольору (сепія). (Слайд 15)
Поетапне виконання малюнку олівцем
- Намалювати ескіз козака, так, як показано на малюнку (уявіть, що ви зображуєте сірникового чоловічка).
- Плавними лініями, легко натискаючи на олівець, обвести контури тіла козака.
- Витерти зайві лінії гумкою.
- Намалювати козакові одяг, ціпок, меч та зброю, чітко промалюючи деталі.
- Промальовуємо обличчя, не забуваємо про особливості зовнішності. (Який же козак без вус та оселедця?)
- Легкими рухами олівця додати складки на одязі. (Слайд 16-17)
Перед початком роботи на розфарбовуванням малюнку не звичайною технікою цікаво знати. (Слайд 18-19)
Сoffee-art - це оригінальна техніка створення картин за допомогою розчину натуральної кави. Художникам-кавоманам підвладні будь-які сюжети, починаючи від автопортретів і закінчуючи перекладання шедеврів світового мистецтва на мову кави. Зародилося ж такий напрямок на межі тисячоліть. Перші картини, написані виключно каву, були представлені в кінці 90-х років художниками з Таїланду та Індії.
Серед найбільш відомих художників coffee-art - Порнчай Лертамасірі (Таїланд), Ендрю Сор і Енджел Саркела-Сор, Карен Іланд (США), Амита Чідасама і Амита Дутта (Індія), Марія Аристиду (Греція).
Не дивно, що кава привернув до себе увагу як художнього матеріалу, адже відомі такі статистичні дані: щорічно людство випиває більше чотирьохсот мільярдів чашок напою!
Кавова акварель вимагає вдумливого, копіткої і делікатного дотику пензля до акварельного паперу. Колірна гамма кавової палітри від світло-жовтого до темно-коричневого прекрасно створює ефект старовини. Художники зізнаються, що за допомогою кави найкраще малювати історичні пам'ятки, вулички, гори.
Поетапне виконання малюнку кавою
- Починати розфарбовувати з фону, так, як показано на малюнку.
- Плавно перейти до розфарбовування одягу.
- Після підсихання малюнку чітко промалювати деталі обличчя, складок на одязі та тіньових частин. (Слайд 20-22)
VI Самостійна художньо-практична діяльність учнів (25-30 хв.).
Учитель керує роботою учнів, вказує на недоліки, але не малює в альбомах, аналізує типові помилки.
VІІ. Підсумок уроку (3-5 хв.).
Оцінювання та аналіз практичних робіт; закріплення нових знань.
Рефлексія. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
Завершіть речення:
Домашнє завдання
Підібрати міфи, ілюстрації до міфів.
Оголошення уроку завершеним. (Слайд 23)