Матеріал допоможе підготуватися до уроку образотворчого мистецтва під час вивчення теми графічний натюрморт. Дана розробка містить інтерактивні вправи: мікрофон, очікування, зворотній зв'язок. Урок розроблено у формі подорожі до країни "Світлотіні".
Тема. Натюрморт
у різних видах мистецтва.
Графічний натюрморт.
«У країні світлотіні»
Мета: дати загальне поняття світлотіні, визначити її градації; розвивати знання про графіку; удосконалювати вміння та навички володіння штрихом, лінією для передачі світлотіні на предметах різної форми, з різних матеріалів, різною фактурою; знайомитися з творчістю художників-графіків; виховувати посидючість, акуратність у процесі виконання роботи, дбайливе ставлення до матеріалів та інструментів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Техніка виконання: штрихова графіка.
Обладнання: зоровий ряд: репродукції робіт відомих художників - Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Брюлова, Шевченко, таблиця «Елементи світлотіні», малюнки із зображенням предметів з різних матеріалів, графічне зображення простих об’ємних геометричних форм, гіпсові фігури, або фігури, виконані з білого картону, книжки, газети, журнали, плакати, етикетки, марки, емблеми, грошові знаки і т. д; таблиця «корзина побажань», аркуші паперу у формі грибочків; матеріали: простий олівець, аркуш із лінійним зображенням натюрморту.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда «Що я знаю про графіку?», застосовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Ми помандруємо до країни «Світлотіні». Навчимося розподіляти види графічних робіт за призначенням, передавати форму об’ємних предметів за допомогою світлотіні, познайомимося з творчістю художників-графіків.
ІV. Вправа «Очікування»
Кожного разу, крокуючи на урок ви чогось від нього очікуєте. Виходячи з теми уроку, напишіть на «грибочках» свої побажання. (Діти письмово висловлюють свої очікування на аркушах паперу у формі «грибочків». Це можуть бути різні побажання: цікаво провести час, щось дізнатися, чогось навчитися, отримати позитивні емоції і т.д. Потім по черзі висловлюють їх і кріплять біля «кошика бажань», який висить на дошці.) А в кінці уроку ми зберемо врожай, якщо ваші бажання справдяться.
V. Вивчення нового матеріалу
Нашу мандрівку почнемо саме звідси. (Учитель підходить до столу, де лежать книжки, газети,журнали, рекламні плакати і т.д. Демонструє зразки.)
Графіка – найдавніше мистецтво. Як самостійний вид сформувалася в ХV-ХVІ сторіччі. Залежно від призначення розрізняють станкову, книжкову і прикладну графіку.
Як називається станок, на якому працює художник? (Мольберт). Отже, станкові роботи – це роботи, виконані на мольберті, тобто станку. До станкової графіки належать усі графічні твори, що існують самостійно. Вони можуть бути авторськими оригінальними рисунками або естампами (друкована графіка). Станкова графіка виставлена в музеях або прикрашає інтер’єри приміщень. Видатними майстрами того часу були Мікеланджело, Рафаель, Леонардо да Вінчі. Видатним художником-графіком був і Т.Г.Шевченко. Він закінчив Академію мистецтв, багато працював над виготовленням гравюр. У 1860 році він став академіком гравюри. Книжкова і прикладна графіка завжди пов'язана з оформленням та ілюструванням друкованої продукції.
Перша наша зупинка «Олівчик».
Графітовий олівець з’явився наприкінці ХVІІІ сторіччя. У нас він дуже важлива персона, не зважаючи на своє ім’я – простий. Кожну роботу починає цей непримітний з виду олівець.
Проведемо досліди з олівцем.
Використовуючи лише один олівець, утворіть як найбільше відтінків певного кольору.
Графічні вправи (вчитель виконує на дошці, учні – на окремих аркушах).
Наступна зупинка – «Світлотінь».
Для виконання тонового малюнка вам спершу слід зрозуміти, що таке світлотінь. Світлотінь – градації тону на поверхні предмета і вплив освітлення на його форму.
Порівняйте, чим відрізняються між собою малюнки? (демонструється лінійний малюнок кола та світлотіньовий малюнок кулі).
Куля виглядає об’ємною завдяки п’яти елементам світлотіні. Важливо запам’ятати ці елементи. (Учитель пояснює на прикладі схеми світлотіні).
Найсвітліша блискуча частина предмета (проміння падає перпендикулярно) – полиск; якщо проміння падає під незначним кутом і поверхня менш освітлена – світло; промінь падає під значним кутом і освітленість поверхні незначна – напівтінь; частина предмета , на яку зовсім не потрапляють промені – власна тінь предмета, вона частково пом'якшується світлом відбитим від предметів, розташованих поряд, його ще називають рефлексом; нарешті, падаюча тінь – тінь, що утворюється від освітленого предмета на розташованих поряд предметах.
Світло виявляє форму предмета. Кожна форма має свій характер. Якщо вона гранована, то навіть при мінімальній різниці світлосили поверхонь межі їх будуть читко визначені. Якщо ж форма округла чи кулеподібна, то світло й тінь матимуть поступові переходи.
Етапи нанесення світлотіні:
VІ. Практична робота
Перед виконанням практичної роботи доречно виконати руханку, щоб дати змогу дітям відпочити та перейти до наступної частини уроку.
Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6.
Навколо дерев весело підемо.
Різні листочки дружно підберемо.
Відразу вгору піднімемо,
А потім їх підкинемо,
Нехай собі летять!
Вчитель роздає учням аркуші із лінійним зображенням натюрморту. Завдання учнів – передати об'єм цих фігур засобами світлотіні. Більш підготовлена група учнів самостійно малює натюрморт з натури, а потім працює над передачею об’єму.
VІІ. Закріплення нових знань та вмінь
Розв’язування кросворду. Учні об’єднуються у групи. Кожна група отримує кросворд «Графіка». (Додаток 2). Виграє та група, яка перша розв’яже кросворд та відгадає ключове слово – графіка.
Фронтальна демонстрація виконаних робіт. Виставка кращих робіт.
VІІІ. Зворотній зв’язок
Учні аналізують свої очікування і по черзі висловлюються справдилися вони, не справдилися, чи виявилися недоречними.
ІХ. Домашнє завдання
Завершити деталізацію роботи.
Додатки:
Кросворд на тему: «Графіка»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||||
|
5 |
|
|
|
|
||||||
6
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|||