«Історія України»10-го клас
3 години на тиждень
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО (Наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
|
|||
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП (2 години) |
|||
1. |
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. ХХстоліття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. |
|
|
2. |
Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст. Особливості курсу історії України 1914–1945рр. |
|
|
Тема 1.УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (12 годин) |
|||
3. |
Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав. |
|
|
4. |
Війна та українські політичні сили.
|
|
|
5. |
Головна українська рада. Союз Визволення України. Загальна українська рада. |
|
|
6. |
Практичне заняття. Українські політичні організації й середовища в Російській та Австро-Угорській імперіях: порівняльний аналіз стратегії здобуття української державності |
|
|
7. |
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр.
|
|
|
8. |
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр.
|
|
|
9. |
Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. |
|
|
10. |
Політика Російської імперії та Австро-Угорщини на українських землях у 1914–1917рр. |
|
|
11. |
Повсякденне життя на фронті й у тилу.
|
|
|
12. |
Практичне заняття( проектна діяльність) Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців |
|
|
13. |
Практичне заняття. Перша світова, як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). |
|
|
14. |
Узагальнюючий урок з теми №1(форма роботи)
|
|
|
Тема 2. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (18 годин) |
|||
15. |
Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921рр. Українська Центральна Рада. Михайло Грушевський. |
|
|
16. |
Всеукраїнський національний конгрес. Українізація армії. Вільне козацтво. |
|
|
17. |
Практичне заняття. Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. |
|
|
18. |
Відносини Центральної Ради з Тимчасовим урядом. І Універсал Центральної Ради. |
|
|
19. |
Генеральний секретаріат. Володимир Винниченко. ІІУніверсал УЦР. Збройний виступ самостійників. |
|
|
20. |
Прихід до влади у Росії більшовиків: позиція УЦР.
|
|
|
21. |
Боротьба за владу в Києві 28–31 жовтня 1917 р. III Універсал УЦР. |
|
|
22. |
Внутрішня та зовнішня політика Центральної Ради після проголошення Української Народної Республіки. Встановлення кордонів. Галицько-буковинський курінь Січових стрільців. |
|
|
23. |
Події 1917 року в Криму. Курултай і Кримська Народна Республіка. Кримськотатарський національний рух. |
|
|
24. |
Початок агресії більшовицької Росії проти УНР. Проголошення в Харкові більшовицької влади в УНР |
|
|
25. |
Перша війна більшовицької Росії з УНР. Бій під Крутами. |
|
|
26. |
IV Універсал УЦР: проголошення незалежності УНР. |
|
|
27. |
Практичне заняття. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. |
|
|
28. |
Більшовицько-російська окупація України.
|
|
|
29. |
Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
|
|
30. |
Законотворча діяльність УЦР взимку–навесні 1918р. Конституція УНР. |
|
|
31. |
Практичне заняття. Українська революція: загальноукраїнський і регіональний виміри. Проектна діяльність: «У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає» (початок проекту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ–ХХІ ст.; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Творення нової України»). |
|
|
32. |
Узагальнюючий урок з теми №2 (форма роботи)
|
|
|
Тема 3. РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ (24 години) |
|||
33. |
Павло Скоропадський. Українська Держава.
|
|
|
34. |
Внутрішня та зовнішня політика. Зародження повстанського руху. |
|
|
35. |
Кримські крайові уряди. Спроби приєднати Крим до України. |
|
|
36. |
Антигетьманське повстання і відновлення УНР. Директорія. Трудовий конгрес. Симон Петлюра. |
|
|
37. |
Розпад Австро-Угорської імперії і західноукраїнські землі. Листопадовий зрив. Проголошення ЗУНР. Державне будівництво. Євген Петрушевич. |
|
|
38. |
Початок польсько-української війни. Галицька армія. Злука УНР і ЗУНР та її історичне значення. Практичне заняття(написання есе) Без соборності немає незалежності. |
|
|
39. |
Український національний рух на Буковині й у Закарпатті. Хотинське повстання. |
|
|
40. |
Військова присутність Антанти на півдні України.
|
|
|
41. |
Друга війна більшовицької Росії з УНР. Антибільшовицький повстанський рух. |
|
|
42. |
Реорганізація Директорії УНР. Державне будівництво та національна політика. |
|
|
43. |
Більшовицько-російська окупація України. Український націонал-комунізм. Формування державної системи УСРР. |
|
|
44. |
Політика Воєнного комунізму. Червоний терор.
|
|
|
45. |
Отаманщина. Нестор Махно. Холодноярська республіка. Практичне заняття. Отаманщина і повстанський антибільшовицький рух: ідейні основи і практика |
|
|
46. |
Наступ польських військ. Чортківська офензива. Окупація польськими військами території Західної області УНР. |
|
|
47. |
Наступ об’єднаних українських армій. Наступ білогвардійських військ на Київ. Денікінський режим в Україні. |
|
|
48. |
Перший Зимовий похід. Повернення більшовицького режиму. |
|
|
49. |
Варшавська угода. Війна союзницьких українсько-польських військ проти більшовиків у 1920 р. Розгром більшовиків під Варшавою–Замостям. |
|
|
50. |
Поразка Збройних сил Півдня Росії. Червоний терор у Криму. |
|
|
51. |
Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід. Поразка та наслідки українського визвольного руху. |
|
|
52. |
Нові тенденції розвитку культури 1914–1921 рр. Освіта. Наука. Мистецтво. Георгій Нарбут. |
|
|
53. |
Релігійне життя. Культурно-освітня діяльність громадських організацій. Практичне заняття. Повсякдення українців у 1917–1921 роках. |
|
|
54. |
Практичне заняття (написання есе) Здобутки Української революції. |
|
|
55. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (початок кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Становлення України як незалежної держави»). |
|
|
56. |
Узагальнюючий урок з теми №3(форма роботи)
|
|
|
Тема 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ-СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК. (18 годин) |
|||
57. |
Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр |
|
|
58. |
Формальний та реальний статус УСРР/УССР у «договірній федерації». Зміни в адміністративнотериторіальному поділі УСРР. Утворення Кримської Автономної СРР/ССР у складі РСФРР. |
|
|
59. |
Антибільшовицький повстанський рух. (Холодноярська республіка та інші.). Масовий голод 1921–1923 рр. |
|
|
60. |
Впровадження непу в УСРР. Суспільно-політичне життя. Ліквідація багатопартійності.
|
|
|
61. |
Політика коренізації в УСРР: ставлення влади та населення. Олександр Шумський. Згортання та наслідки українізації. Микола Скрипник. |
|
|
62. |
Утворення Кримської АСРР у складі РФСРР. Національна політика радянської влади в УСРР. Молдавська АСРР. |
|
|
63. |
Релігійне життя в УСРР. Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Василь Липківський. |
|
|
64. |
Хлібозаготівельні кризи. Форсована індустріалізація. Створення військово- промислового комплексу. Згортання непу і перехід до директивної економіки. |
|
|
65. |
Розкуркулення і насильницька колективізація. Опір селянства. Примусові хлібозаготівлі. |
|
|
66. |
Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни. |
|
|
67. |
Практичне заняття. . Есе. Сталінська військово-промислома модернізація ціною мільйонів життів:виправданню (не)підлягає. Голодомор мовою документів, свідчень, чисел... |
|
|
68. |
Формування культу особи Сталіна. Порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму. Конституція УРСР 1937 р. Масові репресії та їх ідеологічне виправдання |
|
|
69. |
Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х рр. Великий терор. Биківня та інші місця масових поховань жертв репресій. Практична робота:(написання есе)Агресивна мілітаризація ціною мільйонів життів: виправданню (не)підлягає. |
|
|
70. |
Припинення українізації. Посилення русифікаторської політики. Розстріляне відродження. Антицерковна політика влади та її наслідки. Ліквідація УАПЦ. |
|
|
71. |
Ідеологізація національно-культурного життя радянської України. Освіта. Наука. |
|
|
72. |
Мистецькі спілки у 1920–1930-х рр. Митці Розстріляного відродження й апологети соцреалізму. Кінематограф. Олександр Довженко. |
|
|
73. |
Практичне заняття ( проектна діяльність) Розстріляне відродження: доля духовно-культурного та літературно-мистецького покоління 1920-х рр. в Україні. |
|
|
74. |
Узагальнюючий урок з теми №4(форма роботи)
|
|
|
Тема 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (10 годин) |
|||
75. |
Правовий статус українських земель у складі Польщі. Національна політика та міжнаціональні відносини. Осадництво. Пацифікація. |
|
|
76. |
Економічне і соціальне становище населення. Українська кооперація. Просвітні організації краю. Андрей Шептицький. |
|
|
77. |
Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання. Українська військова організація й Організація українських націоналістів. Євген Коновалець. |
|
|
78. |
Українські землі у складі Румунії. Татарбунарське повстання. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія. |
|
|
79. |
Українські землі у складі Чехословаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. |
|
|
80. |
Карпатська Україна. Карпатська Січ. Августин Волошин. |
|
|
81. |
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Політичне та культурне життя української політичної еміграції. |
|
|
82. |
Практичне заняття. Повсякденне життя населення в УСРР/УРСР та в українських регіонах у складі Польщі, Чехословаччини, Румунії в міжвоєнний період: спільне та відмінне. Срібна земля. Третя спроба утвердити незалежність України в ХХ столітті. |
|
|
83. |
Практичне заняття (проектна діяльність)Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр. |
|
|
84. |
Узагальнюючий урок з теми №5(форма роботи)
|
|
|
Тема 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (21 година) |
|||
85. |
Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. |
|
|
86. |
Розкол ОУН. Андрій Мельник. Степан Бандера.
|
|
|
87. |
Окупація Червоною армією Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. Радянізація нових територій. Масові політичні репресії 1939–1940 рр. |
|
|
88. |
Політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни. |
|
|
89. |
Бойові дії в 1941–1942 рр. Відступ Червоної армії. Мобілізаційні заходи. Тактика “випаленої землі” та інші злочини комуністичного тоталітарного режиму. |
|
|
90. |
Опір окупантам. Український визвольний рух. Проголошення Акта відновлення Української Держави. Поліська Січ. Тарас Бульба (Боровець) |
|
|
91. |
Окупація України військами Німеччини та її союзниками. Новий порядок. Колабораціонізм. Самоврядування під німецькою окупацією. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори |
|
|
92. |
Масове знищення мирного населення. Голокост. Трагедія Бабиного Яру. Праведники народів світу в Україні. Олена Вітер. Есе.Бабин Яр у Києві-символ Голокосту
|
|
|
93. |
Українська повстанська армія. Роман Шухевич. Українсько-польське протистояння. Українська головна визвольна рада. |
|
|
94. |
Радянський партизанський рух. Сидір Ковпак.
|
|
|
95. |
Бойові дії 1942–1943 рр. Бої на Лівобережжі влітку–восени 1943 р. Чорносвитники. Битва за Дніпро. |
|
|
96. |
Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з Правобережної та Південної України. Депортація кримських татар та інших народів Криму. |
|
|
97. |
Завершення бойових дій на території України.
|
|
|
98. |
Українці у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй. Внесок українського народу в перемогу над нацизмом. |
|
|
99. |
Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. |
|
|
100. |
Ціна війни. Практичне заняття(проектна діяльність) Друга світова – найкривавіший збройний конфлікт в історії людства. |
|
|
101. |
Культура в роки війни. Освіта і наука. |
|
|
102. |
Література. Образотворче мистецтво. Музика та кіно. |
|
|
103. |
Практичне заняття Навчальний проєкт. Сталінські генерали і ціна людського життя. (битва за Дніпро, чорносвитники) |
|
|
104. |
Узагальнюючий урок з теми №6(форма роботи)
|
|
|
105. |
Підсумкове узагальнення.
|
|
|