ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 7 клас
(35 годин)
ПОГОДЖЕНО Заступник директора з НВР
«_____»___________20___р.
|
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор
«_____»___________ 20___ р. |
Вчитель
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
Розуміти:
«князь», «печеніги», «полюддя», «Русь» («Русь- Україна»), «хозари», «язичництво»;
«Русь» («Русь-Україна»);
діяльності особистості, ставлення сучасників і своє ставлення до цієї діяльності та її результатів. Уміти:
відомості про виникнення Русі, правління руських князів/княгині середини ІХ–Х ст.; |
Розселення літописних слов’янських племен на території сучасної України. Суспільство та господарство східних слов’ян. Сусіди східних слов’ян.
Заснування міста Київ. Діяльність військово- торгових груп норманів-русі у Східній Європі. Осідання русі на Середньому Подніпров’ї. Виникнення Русі.
Руські князі/княгиня середини ІХ–Х ст.: між легендами та історією.
історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|
|
князів/княгині, як Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав. |
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
князів/княгині середини ІХ–Х ст.
історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
Володимировича (Мудрого); дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів біля Києва; ймовірні дати зведення Софійського собору, започаткування укладання «Руської правди»;
Розуміти:
«вотчина», «графіті», «ікона», «книжкові мініатюри», «митрополія», «мозаїка», «собор», «шлюбна дипломатія», «фреска»;
Святославовича та Ярослава Володимировича як середньовічну монархію імперського типу;
місце Русі-України серед європейських держав після прийняття християнства. |
Правління руських князів наприкінці X – у першій половині XI ст. Впровадження християнства. «Руська правда».
Здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Святославовича (Великого) / Ярослава Володимировича (Мудрого).
Влада. Суспільний устрій. Господарство. Повсякдення. Села. Міста. Ремесла. Торгівля.
Релігійне життя. Культура.
|
|
|
Уміти:
розбудову Київської митрополії, боротьбу русів із печенігами, започаткування кодифікації руського звичаєвого права;
половині XI ст., правове становище різних верств, діяльність Володимира Святославовича та Ярослава Володимировича, зіставити (за напрямами) і порівняти з діяльністю перших руських князів/княгині;
культури Русі-України першої половини ХІ ст. |
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
|
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 7 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Мистецтво: діалог традицій і новаторства. Тема: Мистецтво в нашому житті (Учень/учениця усвідомлює необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства); — 7 клас. Українська мова. Розділ: Дієслово. Тема: Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (Учень/учениця складає допис, есе про значення родинних традицій у житті людини). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині XI – першій половині XIII ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально- |
№ |
Дата |
учениці/учні зможуть: |
пізнавальної діяльності |
|
|
Знати:
(Великого), дату першої писемної згадки назви «Україна» та версії її значення;
першій половині ХІІІ ст., а також половецьких земель. Розуміти:
адміністративно-територіальних утворень («земель»), де загосподарювали представники Мономаховичів, Ольговичів, Ростиславовичів та ін.;
просякнута племінними відмінностями. Уміти:
князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.;
половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.;
культури Русі-України другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.;
Володимирович (Великий), Володимир Глібович, Ігор Святославович (новгород-сіверський). |
Поліцентричність руської державності в другій половині XI – першій половині XIII ст. Вишгородський, Любецький з’їзди князів та їхні рішення.
Київське, Чернігівське та Переяславське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст.: політичне і соціально-економічне життя (оглядово).
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово).
доступними джерелами) характерні для Володимира Всеволодовича (Мономаха), Ігоря Святославовича (на вибір учениці/учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
доступними джерелами) характерні для Володимира Всеволодовича (Мономаха), Ігоря Святославовича (на вибір учениці/учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя. |
|||
Міжпредметні зв’язки: — 7 клас. Зарубіжна література. Розділ: Билини і балади. Тема: Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах (Учень/учениця поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні). |
|
||
Узагальнення |
|
||
Тематичний контроль |
|
Розділ 4. ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКЕ КНЯЗІВСТВО («ДЕРЖАВА РОМАНОВИ-
ЧІВ») кінця ХІІ – середини ХІІІ ст. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ середини ХІІІ–XIV ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№
|
Дата |
Знати:
Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь-Україну. Розуміти:
«ярлик»;
Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського;
суспільства як визначальних умов збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Уміти:
королівстві Руському;
Романовичів»), королівства Руського та сусідніх держав, напрямки монгольських походів на Русь- Україну в 1239–1242 рр.;
діяльність князя/короля Данила; |
Галицьке та Волинське князівства в ХІІ ст.
Утворення Галицько- Волинського князівства («держави Романовичів»).
Походи монголів на Русь. Особливості підпорядкування Галицько- Волинського князівства («держави Романовичів») та інших князівств Русі- України Монгольській імперії (Золотій Орді). Спроби організації антимонгольської коаліції.
Відновлення влади Романовичів на Волині та в Галичині. Коронування Данила Романовича. Королівство Руське за наступників короля Данила.
«Вигасання» династії Романовичів та боротьба претендентів на її спадщину.
Релігійне життя. Культура Галицько- Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського. |
|
|
(«держави Романовичів»), королівства Руського;
Галицького й Волинського князівств («держави Романовичів»), королівства Руського, таких як Ярослав Осмомисл, Роман Мстиславович, Лев І Данилович, Юрій І Львович. |
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
Волинського і Галицького князівства в єдине, битву обабіч р. Калка, вторгнення монголів на Русь-Україну, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича та інші (на розсуд учительки/учителя).
королівстві Руському.
|
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 5. РУСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ (середина XIV – початок XVІ ст.). КРИМСЬКЕ ХАНСТВО
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
підпорядкування Османській імперії; дати битви біля річки Сині Води, Кревської, Городельської уній, Луцького з’їзду князів;
Розуміти:
«персональна унія», «самоврядування», «султан», «унія», «шляхта»;
князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства; 2) становища руських земель у складі різних держав;
Османської імперії. Уміти:
його підпорядкування Османській імперії;
місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав;
Великому князівстві Литовському, Руському і Жемайтійському, Польському королівстві; особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст із магдебурзьким правом; організації влади та суспільних відносин в руських землях, що входили до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства;
простолюдинів, кочовиків і осілого люду);
кримськотатарського народів XІV – XV ст.;
Острозького, розповісти про наукову діяльність Юрія Котермака (Дрогобича). |
Інкорпорація руських земель до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського,Польського королівства та інших держав.
Кревська, Городельська унії та їх вплив на руську політичну еліту. Русь як окремий регіон у Польському королівстві. Луцький з’їзд монархів. Руські землі в суперництві Польщі та Литви. Київське князівство та його ліквідація.
Особливості державних устроїв Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства. Формування шляхетського стану. Привілеї для шляхти в Польському королівстві та привілей великого князя Казимира ІV 1447 р. для землевласників Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського. Права шляхти та її роль в суспільному житті.
Суспільні відносини на теренах сучасної України в XІV – XV ст. Сільське господарство. Міста, магдебурзьке право. Ремесла і торгівля.
Релігійне життя. Культура населення русько-українських земель як система цінностей. Пам’ятки культури.
Укласти історичний портрет Костянтина Івановича Острозького.
Держава Феодоро в Криму (оглядово). Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура ханства. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, інші (на розсуд учительки/учителя).
інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав.
Укласти історичний портрет Костянтина Івановича Острозького. |
|||
Узагальнення |
|
||
Тематичний контроль |
|
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СЕРЕДНІХ ВІКІВ
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Розуміти:
культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Уміти:
(порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Здобутки середньовічного русько- українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. |
|
|
Орієнтовне завдання для практичних і творчих робіт. – На підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
|