Історія України. 7 клас
Тема. Монгольська навала на українські землі
Мета: формувати в учнів уявлення про монголів та їхню навалу на українські землі; виявляти характер залежності Русі від Золотої Орди, вплив монголо-татар на соціально-економічний розвиток українських земель; розвивати в учнів уміння знаходити необхідну інформацію в писемних джерелах для пояснення історичних явищ і подій, робити рецензії на виступи інших учнів;: на прикладі героїчної оборони Києва від ординців продемонструвати учням відвагу і готовність русичів захищати рідну землю до загину; сприяти формуванню почуттів гордості та співпереживання. виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і готовність захищати її в тяжку годину.
Тип уроку: комбінований
Основні поняття: монголо-татари, Золота Орда, ярлик, баскак, золотоординське ярмо.
ХІД УРОКУ
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання
Інтерактивна вправа «хмаринка слів» - назвати якомога більше слів з історії Галицько-Волинського князівства.
Учитель розповідає притчу про батька і його синів.
«У одного чоловіка було семеро синів. Між собою вони увесь час сварились. Щоразу батько наказував дітям, щоб жили вкупі, але діти не слухали старого. Одного разу батько дуже заслаб. Він знав, що після його смерті діти поділять господарство, розійдуться й будуть терпіти голод і холод. Щоб діти краще зрозуміли силу гурту, батько звелів принести віника. Батько каже: «Зламайте його!» Як не ламали діти, та нічого в них не вийшло. Тоді батько розв'язав віника і, розібравши на прутики, поламав по одному. «Дивіться, діти! - промовив батько. - Отак і ви: як будете жити в злагоді, ніхто вас не здолає».
З якою подією можна порівняти притчу? (роздробленість Київської Русі)
Зазначте наслідки роздробленості (метод асоціацій) Слайд 3
міжусобиці
відсутність єдиної влади роздробленість відсутність єдиного війська
політична і економічна слабкість
ІІІ. Формування нових знань і вмінь учнями
Слово вчителя.
«І прийшла нечувана рать..» - так говорить літописець про першу сутичку з монгольськими племенами. В той час, як на руських землях не було миру і панувала роздробленість, а Київ переходив із рук в руки, в 1206 р. далеко на сході, на кордоні з Китаєм, на річці Ононі( Онон гол), зібрались вожді кочових племен і на курултаї проголосили своїм вождем Темучина – одного із степових вождів і дали ім’я йому Чінгісхан. Давня Русь знаходилася від ріки Онон за багато тисяч кілометрів, але цей курултай відіграв в її історії трагічну роль.
На цьому уроці ми зможемо:
· розібратися в тому, хто такі монголи;
· прослідкувати їх шлях завоювань;
· познайомитися з мужніми захисниками рідної землі;
· з’ясувати, в чому причини поразки русичів у боротьбі з монголами;
· дати відповідь на запитання,: Чому монголам вдалося завоювати величезні території, ?
Чи можна було уникнути монгольської навали на Руські землі?
Який урок маємо засвоїти мими з цієї сторінки нашої історії
План уроку
1. Русь і монголи напередодні вторгнення.
2. Битва на р. Калка.
3. Монгольські походи та їх наслідки.
1. Русь і монголи напередодні вторгнення.
Монголи – це кочові племена Центральної Азії. Головним заняттям монголів було кочове скотарство, а тому головне багатство – худоба і пасовища. В пошуках нових пасовищ для худоби кочівники перетворюються на військовий стан, виділяються воєначальники, які мають чітку мету: захоплення земель сусідніх племен. За свідченнями європейського хроніста – мандрівника Плано Карпіні,
« Великий Монгол мав намір підкорити собі всю землю й не мати миру з жодним народом, якщо він не підкориться. Монголи вдень і вночі радяться, як би прийти й захопити королівство християн. Тому що в них є намір іти на завоювання Риму й подальшого світу».
Робота із джерелом 1
Прочитайте уривок із джерела. Прокоментуйте слова перського історика:
«Для завоювань потрібне було військо – сильне, мобільне, витривале. Чінгісхан перший створює таке військо - запроваджує у війську сувору дисципліну: якщо в бою хтось із десятки побіжить від ворога, то страчували всю десятку; якщо з сотні побіжить десятка – страчували всю сотню. Якщо з тисячі побіжить сотня і відкриє ворогу шлях до перемоги, страчували тисячу.
Ось таке військо Чінгісхан спрямував на Китай, Корею, Іран, держави Середньої Азії з високорозвиненими торгівлею, ремеслами, сільським господарством, але роздробленими і ворогуючими одна з одною. Монголи квітучі міста зрівнювали з землею, жителів винищували.»
Підсумуємо: пропонується розподілити характеристику відповідно до стовпчиків таблиці(роздатковий матреріал):
Русь |
Монголи |
Роздробленість Відсутність єдиного війська Міжусобні війни Слабкість центральної влади |
Єдине військо Єдиний правитель Сувора дисципліна Досвід воєнних дій Жорстокість до завойованих народів |
2. Битва на р. Калка.
Робота з підручником ( заповнити схему)
1) Хто брав участь у битві на річці Калка?(полки з Чернігова, Києва,Галицько-Волинського князівства, половці; князі –шестеро, серед них- Мстислав Удалий, Мстислав Києвський, між ними виникла суперечка)
2)Хто переміг у цій битві? (перемогли монголи,)
Битва на річці Калка
_________ рік
Результат: ____________________________________________
3)Визначте причини поразки військових дружин руських князів та їх союзників.( тому що руські війська діяли розрізнено, бо Мстислав Удалий хотів собі присвоїти славу переможця).
Вправа «Мікрофон»
Як ви думаєте, які висновки повинні були зробити руські князі після поразки на Калці?
Між тим спливав час,і до кордонів Русі підійшов онук Чингісхана- Батий, який мав єдиний намір- підкорити русичів.
3. Монгольські походи та їх наслідки.
Робота із джерелом 2
Прочитайте уривок із джерела та дайте відповіді на запитання.
Із «Галицько-Волинського літопису»
Взяв він [Батий] город Переяслав списом, вибив його увесь, і церкву архангела Михайла сокрушив і начиння церковне незчисленне срібне і золоте, і дороге каміння узяв. І єпископа преподобного Симеона вони убили.
У той же час послав він [війська] на Чернігів. Обступили вони город великою силою, і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зо всіма воями. Билися вони, переможений був Мстислав, і безліч із воїв його побито було, і взяли вони город і запалили вогнем.
1) Що ви дізналися про завоювання монголами Переяслава та Чернігова?
2) Визначте наслідки завоювання для подальшої історії цих міст.
Робота в групах- підготувати стіннівку -виписати дати захоплення князівств, позначити на карті походи монголів, вказавши назви потрібних князівств :
1 група –С. 128-(2 абзац) – захоплення Переяславського і Чернігівського князівств, Крима.
Питання: 1)Мешканці якого міста протягом багатьох століть опиралися кочовикам, але в цей раз не змогли захиститись?
2) В якому році захоплено місто?.
3) Яке місто спіткало така ж сумна доля?
4)Який півострів захопили завойовники?
2 група – С. 128-захоплення Києва, Київщини
Запитання:
3 група – С. 130(пункт 2. –перший абзац) –захоплення Володимира, Галича.
Запитання:
3)Що знаходять археологи на розкопках міст Білгорода, Вишгорода?
Вправа «Мозковий штурм»
«...І поставив Батий пороки біля ворот Лядських, і пороки без перестану били день і ніч. І ломалися списи і розколювалися щити, і стріли затьмарили світ переможеним.. І була битва між них великая...»
Чому, незважаючи на масовий героїзм русичів, монголо-татарам вдалося добитися в ході завоювань таких вражаючих результатів?
Варіанти відповідей учнів:
роз’єднаність князів;
відсутність єдиного війська русичів;
міжусобні війни;
чисельна перевага монголів
могутня облогова техніка завойовників;
монголи ретельно готувалися до кожного вторгнення
Повернувшись у пониззя Волги, завойовники заснували нову державу – Золоту Орду. З цього часу незалежна Давньоруська держава перестала існувати. На Русі на довгі роки встановилося іноземне панування. Але героїчна оборона русичів страшною для себе ціною врятувала Європу від монголів, адже вглиб Європи орда Батия рушила ослабленою, втративши і значну частину відбірної монгольської кінноти, і наступальну силу.
Бесіда
Якими були наслідки завоювань для руських земель?
В ході бесіди заповнюється таблиця.
Втрати |
|
Матеріальні |
Руйнування міст, сіл, будинків |
Господарські |
Занепад с/г, ремесла, торгівлі |
Людські |
Загибель багатьох людей, рабство |
Культурні |
Зруйнування пам’яток культури |
Політичні |
Встановлення панування монголо-татар |
Доповнення до таблиці
Руйнація та падіння ролі міст. Чернець, який проїжджав Південною Руссю на початку XIV ст., зазначав: «Була мандрівка сумною і смутною, тому що була всюди пустеля, не можна було там побачити нічого – ні міста, ні села». За підрахунками археологів, із 74 руських міст XII–XIII ст., відомих з розкопок, 49 були розорені полчищами Батия. До того ж 14 так і не піднялися із руїн, а ще 15 міст з часом перетворилися на села.
Занепад ремесла і торгівлі. Руйнація міст, загибель або рабство значної частини ремісників призвели до втрати спадкоємності в ремісництві, зникнення цілих його галузей. Зменшення виробництва товарів спричинило занепад торгівлі. Стародавні торговельні зв’язки Русі з сусідніми країнами були перервані або помітно ослабли.
Занепад культури. Вороги зруйнували Десятинну церкву, Золоті ворота, Успенський собор. У вогні пожеж загинуло багато пам’яток культури.
Демографічні втрати. Фізичне знищення, рабство та втечі стали чинниками, які помітно зменшили кількість населення на півдні Русі. (Документ «Повідомлення папського посла до Золотої Орди Плано де Карпіні про спустошення монголами Русі (1246)» с. 129).
Знищення значної частини феодальної еліти; посилення боротьби за великокнязівський престол.
4. Наслідки завоювань монголів.
? У чому полягала залежність русичів від монголів?
- сплата десятої частини від населенння, якщо не майном, то людьми
- баскак - наглядач, що збирав данину
- ярлик- грамота-дозвіл на князювання
- зверхники не бували в Київській землі
- робилося все, щоб посварити князів між собою – для того, щоб здійснювати контроль над цими землями і надалі.
Починаючи з 1243 р., руські князі могли називатися такими лише тоді, коли:
визнають васальну залежність від Орди;
одержать ярлик – грамоту на князювання.
В зошит
Золота орда – держава монголо-татар.
Улус – володіння монгольсько хана.
Ярлик – грамота-дозвіл на князювання, яка видалася князям від монгольського хана.
Хан – вождь монголо-татар.
Баскак – ханський збирач данини
Уповільнення економічного, культурного, політичного розвитку руських земель
Отже, монголо-татарське панування стало тяжким лихом для руських земель і на багато десятиліть загальмували їх економічний, політичний та культурний розвиток.
Розв’язання проблемного питання.
На основі вивченого зробіть загальний висновок: Чому монголам вдалося завоювати величезні території, ?
Який урок маємо засвоїти ми з цієї сторінки нашої історії
V. Закріплення нових знань
Історія і сучасність тісно пов’язані між собою. Тому її – історію – варто не лише переписувати, а й повчитися у неї. Мої запитання будуть стосуватися тісного зв’язку того матеріалу, що ми вивчили на цьому уроці, із сучасною ситуацією в Україні.
На прикладі Русі ви побачили, до чого призводить розбрат та відсутність єдності. Який урок маємо
винести із подій ХІІ –ХІІІ ст. на руських землях?
VI. Підсумки уроку
Закінчити урок хотілося б словами Ярослава Мудрого: «Майте любов між собою… І, якщо будете жити в любові між собою, Бог буде у вас і підкорить вам ворогів. І будете мирно жити. Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незгодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобули її трудом своїм великим».
Хочеться вірити, що ці слова Ярослава Мудрого, якого нещодавно було обрано найвизначнішим українцем, стануть заповітом для тих, хто хоче жити в незалежній суверенній державі Україна.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 15., перевірити засвоєні знання за допомогою питань ст.. 142
Сенкан – монголи
Підготувати повідомлення про Данила Галицького.