Урок Тема: Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Впровадження християнства.
Практична робота: внести в лепбук відомості про правління Володимира Великого, хрещення Русі
Мета: характеризувати внутрішнє та зовнішнє становище в Київській Русі за правління князя Володимира; визначати передумови та значення запровадження християнства як державної релігії; розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, уміння аналізувати матеріал, робити висновки, узагальнення, визначати передумови та значення історичних подій, давати характеристику державним діячам; виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.
Формувати групи компетентностей:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Зошити, ілюстративний матеріал, історична карта, атласи, контурні карти, картки, роздатковий матеріал, відеоматеріали, історичні таблиці.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні, ми продовжимо вивчати подальше становлення і розвиток Київської Русі. Давайте пригадаємо деякі загальні моменти та події з історії цієї держави.
Бесіда за питаннями.
Відгадай загадку
Саме так я називався. Півдня Каспію дістався.
Що ж такий я невгамовний, нічого не вдію
Аж чотири рази я ходив на Візантію,
Дуже вигідні умови
Підписали з нами роми.
Олег Київ захопив
Та мене тоді убив. (Аскольд)
цей князь великий щит свій прикував,
Та вигідну угоду, на радість русичам,
зі славним імператором Візантії уклав. (Олег)
На битву як на свято йшов,
та на Дніпровських на порогах
свою геройську смерть знайшов.
Хан з його черепа зробив
і золотом прикрасив чашу.
Якого князя хан розбив?
Чекаю відповідь я вашу. (Святослав)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, на сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати внутрішнє та зовнішнє становище Київської Русі. Ознайомитися з діяльністю і правлінням Володимира Святославовича
Бесіда за запитаннями
ІV. Вивчення нової теми.
План
1. Правління Володимира.
Робота з біографією.
Володимир Святославич (? — 1015, Київ) — великий князь київський від 980 р. Наймолодший син великого князя Київського Святослава Ігоровича та ключниці княгині Ольги – Малуші. Точний рік народження Володимира невідомий.
Вихованням Володимира керував дядько по матері Добриня, оскільки у звичаях Русі було довіряти виховання спадкоємців членам старшої дружини. Його називали Володимир-Красне Сонечко.
Перегляд відео «Володимир Великий. Хрещення Русі»
Після смерті Святослава між його синами Ярополком, Олегом та Володимиром розгортається боротьба за київський престол. Старший син Ярополк відібрав Деревлянську землю у Олега і Новгород у Володимира, але Володимир за допомогою вікінгів розпочав наступ на Київ і відвоював Київ у Ярополка. Після цих подій Володимир став князем Київської Русі, але водночас розумів, що для того, щоб зміцнити державу, потрібно внести серйозні зміни в її управління.
2. Реформи Володимира.
Самостійна робота з опорними схемами.
Назва реформи |
Основні заходи |
Значення |
Державного управління |
Створив 8 округів, які поділялись на волості. Посадниками поставив своїх синів або надійних людей. |
Зміцнив владу. |
Військова |
За службу у війську надавали земельний поділ, у війську служили найманці. |
Зміцнив армію |
Судова |
Запроваджено кодекс правових норм, усний «Закон земляний» |
Упорядкування законодавства |
Оборонна |
Будувались фортеці, укріплення навколо Києва, оборонні рубежі «Багатирські застави» |
Захист держави |
Фінансова |
Почали карбуватись перші гроші. Монети виготовляли із срібла і золота. |
Розвиток торгівлі |
Запроваджена державна символіка |
Герб – тризуб |
Авторитет держави |
Релігійна реформа |
Запровадив християнство |
Зміцнення зв’язків між окремими час-тинами держави і для міжнародного визнання. |
Бліц-опитування.
3. Запровадження християнства.
Евристична бесіда.
Перегляд відео «Повість минулих літ. Хрещення Русі»
Робота з історичними джерелами. «Повість минулих літ» про запровадження християнства
Володимир... прийшов у Київ, зразу звелів скинути (язичницьких) кумирів — одних порубати, а інших спалити. А Перуна звелів прив'язати до хвоста коня і стягти з гори по Боричеву узвозу в Ручай і приставив 12 мужів штовхати Перуна жердинами... Коли тягли Перуна по Ручаю до Дніпра, віруючі люди оплакували його. І, притягти Перуна, укинули його в Дніпро...
Після цього Володимир послав (гінців) по всьому місту зі словами: «Кого не буде завтра на річці, чи багатого, чи убогого, жебрака або раба, той іде проти мене».
Володимир звелів будувати церкви і ставити в тих місцях, де стояли кумири... І почав Володимир ставити по містах церкви і попів, а людей примушував хреститися по всіх містах і селах, і почав брати в нарочитих людей їх дітей і віддавати в книжне навчання...
Робота з таблицею.
Значення та наслідки християнства |
||||
Зростання міжнародного авторитету Київської Русі |
Створення надійного грунту для формування могутньої централізованої держави, укріплення великокнязівської влади |
Сприяння формуванню та зміцненню нових феодальних відносин у суспільстві |
Розвиток культури:
|
Пом’якшення звичаїв |
ІV. Висновки та узагальнення.
Історичний диктант.
V. Домашнє завдання.
1