Історія України. УКРАЇНА В УМОВАХ ПОЛІТИЧНОЇ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ЛІБЕРАЛІЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА (середина 50-х — середина 60-х рр.)

Про матеріал
Даний урок узагальнення у вигляді практичного заняття дає змогу узагальнити навчальний матеріал, виявити рівень сформованості в учнів предметних компетецій; навчити визначати хронологічну послідовність подій періоду десталінізації в Україні; показувати на карті новоприєднані території та зміни в адміністративно-територіальному поділі; працювати з історичними джерелами; складати характеристики та політичні портрети видатних українських діячів; а також визначити загальний рівень засвоєння учнями матеріалу теми, оцінити рівень їхніх навчальних досягнень
Перегляд файлу

Тема: УКРАЇНА В УМОВАХ ПОЛІТИЧНОЇ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ЛІБЕРАЛІЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА (середина 50-х — середина 60-х рр.)

Мета: узагальнити навчальний матеріал, виявити рівень сформованості в учнів предметних компетецій; навчити визначати хронологічну послідовність подій періоду десталінізації в Україні; показувати на карті новоприєднані території та зміни в адміністративно-територіальному поділі; працювати з історичними джерелами; складати характеристики та політичні портрети видатних українських діячів; а також визначити загальний рівень засвоєння учнями матеріалу теми, оцінити рівень їхніх навчальних досягнень;

розвивати вміння порівнювати різні точки зору щодо оцінок наслідків десталінізації на Україні; працювати з різними історичними джерелами та програмами пакету MicrosoftOffice;

виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини та світу загалом.

Тип уроку: узагальнення знань.

Обладнання: комп'ютерна техніка, ілюстративний матеріал, файлова папка «Урок узагальнення».

Програмне забезпечення: операційна система WindowsXP, програми пакету Microsoft Office, програма для тестування MyTest або застосунок Google Форми.

Форма проведення: практичне заняття з використанням мультимедійних засобів навчання.

Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія та інформатика.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання, повідомлення теми і мети уроку, повторення правил техніки безпеки в кабінеті інформатики. Залежно від кількості комп’ютерів в кабінеті учні працюють в групах чи парах.

ІІ. Основна частина уроку.

Завдання 1.

Робота з картою «Адміністративно-територіальний поділ УРСР».

Учні відкривають в папці «Урок узагальнення» файл «Завдання 1» (слайд презентації PowerPoint), порівнюють дві карти і називають по черзі зміни в хронологічній послідовності, які відбулися в адміністративно-територіальному поділі УРСР в період десталінізації.

C:\Users\Лара\Desktop\урок 2018-2019\Screenshot_19.png

Орієнтовні відповіді учнів.

  1. Січень 1954р. – створено нову Черкаську область.
  2. 19 лютого 1954р. -  передача Кримської області до складу УРСР.
  3. 1954р. – ліквідація Ізмаїльської області і включення її території до Одеської області.
  4. 1954р. – перейменування міста Проскурів на Хмельницький і перенесення до нього обласного центру з Кам’янець-Подільського, область дістала нову назву – Хмельницька.
  5. 1958р. – Ворошиловградській області було повернуто колишню назву – Луганськ.
  6. 1959р. - ліквідація Дрогобицької області і включення її території до Львівської області.
  7. 1961р. – з карти республіки зникла Сталінська область, натомість з’явилась Донецька.
  8. 1962р. – перейменування Станіславської області та обласного центру на честь українського письменника Івана Франка на Івано-Франківську область і м. Івано-Франківськ.

Завдання 2.

Робота з таблицею і графічними об’єктами «Хрущовські перетворення в сільському господарстві».

Учні повинні відкрити текстовий документ Word «Завдання 2», роздивитися зображення (агітаційні плакати 50-х рр.) і заповнити комірки таблиці.

(Вимоги до шрифту і розміру літер не ставляться).

 

Назва і суть «надпрограми»

Дата прийняття

Наслідки впровадження

C:\Users\Лара\Desktop\фото до уроку\Фото 1.jpg

 

 

 

C:\Users\Лара\Desktop\фото до уроку\Фото 2.jpeg

 

 

 

C:\Users\Лара\Desktop\фото до уроку\Фото 3.png

 

 

 

Завдання 3.

Робота з таблицею «Хронологічна послідовність».

Учні повинні відкрити документ Word «Завдання 3», прочитати події і встановити їх хронологічну послідовність, поставивши цифри від 1 до 6 у відповідну комірку таблиці.

А) Україна стала членом ЮНЕСКО та Міжнародної організації праці;

Б) ХХ з’їзд КПРС;

В) Введення в дію метрополітену в Києві;

Г) Обрання П. Шелеста першим секретарем ЦК КПУ;

Д) Відкриття в Києві першого в СРСР суцільнозварного моста через Дніпро за проектом Є. Патона;

Е) Входження Кримської області до складу УРСР. 

А

Б

В

Г

Д

Е

 

 

 

 

 

 

Правильна відповідь.

А

Б

В

Г

Д

Е

3

4

5

6

1

2

Завдання 4.

Робота з презентацією «Розвиток науки і культури».

Відкрити презентацію PowerPoint «Завдання 4» в папці «Урок узагальнення» та зробити зміни в слайді. За допомогою меню «Вставка» - «Фігури» - «Лінії» вибрати фігуру «Стрілка» та встановити стрілками відповідність між портретом діяча науки і культури, його прізвищем та стислою характеристикою їх діяльності (здобутками і досягненнями).

D:\урок 2017-2018-2019\фото до уроку\Screenshot_2.png  C:\Users\Лара\Desktop\урок 2018-2019\фото до уроку\Screenshot_3.png

 

Завдання 5.

Робота з таблицею «Прояви політичної та економічної лібералізації суспільства».

Учні повинні відкрити документ Word «Завдання 5», прочитати інформацію і визначити, які прояви політичної та економічної лібералізації суспільства були для України позитивними, а які – негативними, поставивши у відповідні комірки таблиці знак «+» чи «-». (Вимоги до знаків: шрифт «напівжирний», розмір 18, «+» зеленого кольору, «-» червоного кольору).

Позитивні

Прояви політичної та економічної лібералізації суспільства

Негативні

 

Розширення законодавчих прав УРСР

 

 

Більші можливості України для поточного та перспективного планування, використання капіталовкладень

 

 

Зменшення площі присадибних ділянок колгоспників

 

 

Здійснення комплексу заходів щодо розвитку сільського господарства, підвищення матеріальної зацікавленості селян

 

 

Надання переваги екстенсивним способам господарювання

 

 

Зниження пенсійного віку

 

 

Заборона утримання худоби в містах і селищах

 

 

Процес реабілітації невинно або надмірно засуджених діячів культури, окремих державно-політичних та військових діячів

 

 

Розширення повноважень республіканської влади

 

 

Відродження інтересу до національної культури, звичаїв, обрядів, історії

 

 

Реабілітація жертв сталінізму не поширювався на політичних в’язнів, засуджених у 1920-30-х рр.

 

 

Заборона повертатися на етнічні землі депортованим народам

 

Правильна відповідь.

Позитивні

Прояви політичної та економічної лібералізації суспільства

Негативні

+

Розширення законодавчих прав УРСР

 

+

Більші можливості України для поточного та перспективного планування, використання капіталовкладень

 

 

Зменшення площі присадибних ділянок колгоспників

-

+

Здійснення комплексу заходів щодо розвитку сільського господарства, підвищення матеріальної зацікавленості селян

 

 

Надання переваги екстенсивним способам господарювання

-

+

Зниження пенсійного віку

 

 

Заборона утримання худоби в містах і селищах

-

+

Процес реабілітації невинно або надмірно засуджених діячів культури, окремих державно-політичних та військових діячів

 

+

Розширення повноважень республіканської влади

 

+

Відродження інтересу до національної культури, звичаїв, обрядів, історії

 

 

Реабілітація жертв сталінізму не поширювався на політичних в’язнів, засуджених у 1920-30-х рр.

-

 

Заборона повертатися на етнічні землі депортованим народам

-

Завдання 6.

Фронтальне опитування усний «Історичний диктант».

Учні мають продовжити і закінчити речення.

  1. Відповідно до змін системи управління економікою, в 1957 році було запроваджено (систему раднаргоспів).
  2. Курс на розгорнуте будівництво комунізму в СРСР був проголошений на (ХХІІ з’їзді КПРС).
  3. Попередником Петра Шелеста на посаді Першого секретаря ЦК КПУ був (Микола Підгорний).
  4. ХХ з’їзд КПРС відбувся (14-25 лютого 1956р.).
  5. Доповідь М. Хрущова, з якою він виступив в останній день роботи ХХ з’їзду КПРС на закритому засіданні, називалася («Про культ особи на його наслідки»).
  6. У липні 1956 р. у пресі вперше з’явилися повідомлення про реабілітацію українських (письменників).
  7. Було визнано помилковим розрив стосунків із (Югославією).
  8. Противники курсу лібералізації суспільного життя в СРСР здійснили невдалу спробу усунути М. Хрущова від влади в (1957 році).
  9. Виступ проти існуючого державного ладу чи загальноприйнятих норм певної країни, протистояння офіційній ідеології й політиці називається (дисидентство).
  10.                    Найбільш відомою дисидентською групою, створеною в 1959 р., яка поставила питання про конституційний шлях здобуття державної незалежності, була (Українська робітничо-селянська спілка).
  11.                    Заснування Клубу творчої молоді «Супутник» в Києві відбулося в (1959 році).
  12.                    Офіційно радянське керівництво оголосило про необхідність здійснення в країні науково-технічної та промислової революції у (1955 році).
  13.                    Найбільший в світі ракетобудівний комплекс, де була створена міжконтинентальна балістична ракета, знаходився в (Дніпропетровську).
  14.                    З метою політехнізації шкільної освіти, зміцнення її зв’язку з виробництвом запроваджувалося (виробниче навчання).
  15.                    З метою поповнення кваліфікованої робочої сили в республіці суттєво була розширена мережа (професійно-технічних училищ).
  16.                    Виконанням програми з розвитку ядерної енергетики, в якому брали участь учені харківських інститутів, керував відомий фізик-ядерник (І. Курчатов).
  17.                    В 1955 році на Дніпрі відбувся пуск(Каховської ГЕС).
  18.                    Одним із найвизначніших поетів періоду «відлиги» був (В. Симоненко).

Завдання 7. (Можна використовувати замість завдання 6.)

Тестування за допомогою програми «MyTest» або застосунку «Google Форми»:

Тести можна виконати в програмі «MyTest» або онлайн за відповідним посиланням на «Google Форми».

D:\урок 2018-2019\фото до уроку\Screenshot_4.png

Якщо програма «My testx» не встановлена на комп’ютері чи відсутнє підключення до мережі Інтернет, це завдання можна виконати за допомогою програми Microsoft Word: учні повинні відкрити текстовий файл «Завдання 7» в папці «Урок узагальнення», знайти правильні відповіді і позначити їх синім кольором літер, змінивши шрифт з Times New Roman на Arial, розмір 20.

  1. На якому з’їзді КПРС відбулося засудження культу особи Й. Сталіна, що означало початок «відлиги»?

А) ХІХ,   Б) ХХ,   В) ХХІ,   Г) ХХІІ.

  1. Яка культура вважалась найперспективнішою для впровадження в сільському господарстві після поїздки М.Хрущова до США?

А) картопля,   Б) соняшник,   В) рис,   Г) кукурудза.

  1. Який відомий діяч дисидентського руху написав гострокритичну працю «Інтернаціоналізм чи русифікація?»?

А) В. Чорновіл,   Б) І. Кандиба,   В) І.Дзюба,   Г) В. Симоненко.

  1. В якій галузі науки працював український академік В. Глушков?

А) біофізика,   Б) генетика,   В) кібернетика,   Г) астрономія.

  1. Коли було прийнято указ Президії Верховної Ради СРСР «Про передачу Кримської області зі складу РФСР до складу УРСР»?

А) 1954р.,   Б) 1955р.,   В) 1956р.,   Г) 1957р.

  1. Що в народі називали «хрущовками»?

А) насадження кукурудзи,   Б) житлові будинки,   В) трудові пенсії,   Г) радянські ракети.

  1. Коли було прийнято закон «Про зміцнення зв’язку школи з життям і про подальший розвиток народної освіти в СРСР»?

А) 1957р.,   Б) 1958р.,   В) 1959р.,   Г) 1960р.

  1. Який український митець-шістдесятник, режисер, мистецтвознавець був організатором Клубу творчої молоді?

А) П. Заливаха,   Б) Є. Сверстюк,   В) В. Симоненко,   Г) Л. Танюк.

  1. Яким категоріям громадян у 60-х рр. почали видавати паспорти, що зняло ряд обмежень на їхнє вільне пересування?

А) представники депортованих народів,

Б) особи, які постраждали в результаті політичних репресій 30-х рр.,

В) члени сільськогосподарських колективних господарств,

Г) населення приєднаних до УРСР територій Західної України.

  1.          В якій галузі культури працювала Алла Горська?

А) література,   Б) журналістика,   В) живопис,   Г) кінематограф.

  1.          Як називалися органи, на які в 1957 р. були перетворені галузеві міністерства в межах реформування системи управління промисловістю?

А) народні комісаріати,   Б) ради народного господарства,   В) економічні райони,   Г) кооперативи.

  1.          Коли відбувся перший політ людини в космос?

А) 1959р.,   Б) 1960р.,   В) 1961р.,   Г) 1962р..

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель підводить підсумки роботи учнів на уроці та оцінює їхні усні відповіді.

ІV. Домашнє завдання.

Випереджальне завдання:

  1. З’ясувати, які політичні економічні  та соціальні проблеми мала Україна на початку 60-х років.

 

Список використаної літератури:

  1. Є.І. Балюта, О.С. Голівець. Історія України. Всесвітня історія. 11 клас. Методичний та дидактичний супровід навчальної діяльності. Книжка для вчителя. - К.: «Генеза», 2013.
  2. Н.М. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 11 клас. Заліковий зошит для тематичного оцінювання навчальних досягнень. – Харків: «Ранок», 2004.
  3. О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 10-11 класи. Наочний довідник. – Київ-Харків: «Vesta», 2007.
  4. О.Є. Святокум. Історія України. 11 клас. Комплексний зошит для контролю знань. – Харків: «Ранок», 2011.
  5. О.І. Пометун., Н. М. Гупан. Історія України. Підручник для 11 класу. – Харків: «Сиция», 2012.
  6. С. В. Кульчицький. Історія України. Підручник для 11 класу – К.: «Генеза», 2011.
  7. https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка.
docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
1917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку