Історія вивчення клітини.

Про матеріал


Обладнання й матеріали: мікроскоп, лупа, таблиця зі схемою будови рослинної та тваринної клітини, фотографії або малюнки приладів для дослідження клітин, портрети Р. Гука, А. Левенгука, М. Шлейдена, Т. Шванна.

Базові поняття й терміни: клітина, клітинний рівень організації життя, клітинна теорія, мікроскопія, центрифугування, метод мічених атомів, метод культури клітин.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної

діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які властивості є характерними для живих систем?

2. Які рівні організації виділяють у живих системах?

3. Які речовини входять до складу живих організмів?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди Клітину відкрив Роберт Гук — англійський фізик, який працював у Оксфордському університеті. Він удосконалив конструкцію мікроскопа й дослідив з його допомогою різні об'єкти, у тому числі корок коркового дубу. Розглядаючи з допомогою мікроскопа корок,

Гук побачив комірки (це були клітинні стінки), які нагадали йому монастирські келії, і він назвав їх англійським словом cell (камера, клітка, клітина). Свої дослідження він описав у статті в 1665 році. Пізніше Гук спостерігав і описав клітини таких рослин як бузина,

кріп, морква тощо. Наступний етап формування цитології як науки пов'язаний із голландцем Антоні ван Левенгуком, який працював у кінці XVII — на початку XVIII ст. Він відкрив одноклітинні організми (першим побачив найпростіших), еритроцити, сперматозоїди та інші клітини. Протягом XVIII століття суттєвих зрушень у науці про клітини не відбувалося через недосконалу конструкцію мікроскопів. А от у ХІХ столітті мікроскопи значно вдосконалили і, до того ж, створили методики забарвлення клітин. Це призвело до цілої низки

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок №1. Біологія – наука про життя. alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 2

Подумайте над словами Ф. Тютчева та повідомте тему, мету та завдання уроку. Не те, що ви гадаєте, природа: Не зліпок, не безликеє лице – В ній є душа, в ній є свобода,В ній є любов, в ній мозок є!alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 3

Мета. Ознайомися з біологією як наукою, що вивчає живі організми; поглибити знання про відмінності живої і неживої природи; давати поняття про основні ознаки життя.навчитися порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; вчитися логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання. Вчитися бережливо ставитися до навколишнього середовища; Дізнатися, чому біологію вважають наукою ХХІ століття. alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 4

Розділи в дві колонки живі організми та неживі тіла. Людина,тополя,автомобіль, велосипед, річка,рак, Сонце, ведмідь, грунт, амеба,молюски, корали, граніт, зошит.alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 5

Повторення ознак живого і неживого. дихання, ріст, розвиток, рух, живлення, обмін речовин, розмноження, подразливість.

Номер слайду 6

Знайти ознаки живого. 1. Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.2. Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.3. З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 7

Знайти ознаки живого. 4. Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження. 5. Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 8

Знайти ознаки живого. 7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.8. Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.9. Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.10. Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 9

Що за наука біологія?alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 10

Сьогодні на уроці розглянемо про: Що таке наука біологія?Як виникла ця наука?Які вчені внесли великий вклад в розвиток біології?Етапи розвитку біології?Зв’язок біології з іншими науками.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Термін «біологія» вперше вжитий в 1797 р. німецьким професором анатомії Теодором Рузом В 1800 р. термін застосував професор Дерптського університету Карл Бурдах , а в 1802 р. —Жан Батист Ламарк  і Лудольф Тревіранус.

Номер слайду 13

сукупність наук про живу природу, про живих істот, що населяють Землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток особин і родів, спадковість, мінливість, взаємні стосунки, систематику, поширення на Землі, про зв'язки між живими істотами і живих істот з неживою природою. Біологія встановлює загальні закономірності, властиві життю у всіх його проявах. Біологія (дав.-гр. βίοσ — життя,дав.-гр. λόγος —слово, наука) 

Номер слайду 14

Задачі біології – вивчення закономірностей цих явищ, розкриття суті життя, систематизація живих істот.

Номер слайду 15

Сучасна біологія бере свій початок в країнах Середземномор‘я (Стародавній Греції та Єгипті).

Номер слайду 16

Перші систематичні спроби пізнання живої природи були зроблені античними лікарями і філософами (Гіпократ, Арістотель Теофраст, Гален).

Номер слайду 17

Значний фактичний матеріал про живі організми було зібрано 460-377 рр. до н.е. відомим лікарем Гіпократом. Він зібрав відомості про будову тварин і людини, описав кістки, м‘язи, сухожилля, головний та спинний мозок.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Перша велика праця в зоології належить грецькому природодосліднику Арістотелю (384-322 рр. до н.е.), він описав понад 500 видів тварин.

Номер слайду 20

Першу спробу систематизації знань про рослини зробив давньогрецький природодослідник Теофраст (372-287 рр. до н.е.).

Номер слайду 21

Римський лікар Гален вивчав анатомію мавп і свиней (близько 130-200 рр. до н.е.).

Номер слайду 22

В епоху Відродження розповсюджуються твори античних філософів-натуралістів (Плінія Старшого).

Номер слайду 23

Надалі почали з‘являтися оригінальні “травники”, в котрих А. Чезальпіно в 1583 р. намагався систематизувати рослини на основі будови насіння і плоду.

Номер слайду 24

В 1543 р. О. Везалія провів серйозні роботи по анатомії людини, які привели до відкриття 17 століття – науки про кровообіг, яку заснував У. Гаврей.

Номер слайду 25

Левенгук в 1673 р. вивчає будову і розвиток комах під мікроскопом.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

У 18 столітті Ж. Сенебое та Н. Соссюр відкрили фотосинтез, Кельрейтер відкрив статеве розмноження у рослин.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Важливе місце в біології займають питання виникнення і закони розвитку життя на Землі – еволюційне вчення. Автор еволюційної теорії Ч. Дарвін

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Учені, які зробили великий внесок у розвиток біології: Аристотель, Теофраст, Гален, К. Лінней, Ж. Кюв’є, Ж. Б. Ламарк, Ч. Дарвін, Е. Геккель, Г. Мендель, Л. Пастер, Д. Й. Івановський, Р. Кох, Т. Морган, І. П. Павлов, І. М. Сєченов, К. А. Тимірязєв, М. І. Вавилов, Ф. Добжанський, Я. Флемінг, Дж. Вотсон, Ф. Крік.

Номер слайду 40

Учені, які зробили великий внесок у розвиток біологіїІ. І. Мечников, С. Г. Навашин, В. І. Вернадський, І. І. Шмальгаузен, О. В. Палладін, М. Ф. Гамалія, Д. К. Заболотний, О. В. Фомін, М. Г. Холодний.:

Номер слайду 41

Дай відповідь. Що вивчає біологія?Які галузі біології ви знаєте?З якими науками біологія має тісний зв’язок?Які галузі біології розвиваються давно?Які галузі біології виникли недавно?

Номер слайду 42

Домашнє завдання. Опрацюй параграф 1. Підготуй цікаві розповіді про вчених-біологів.alla-moroz.ucoz.com

Номер слайду 43

Використані джерелаhttp://school.xvatit.com/index.php?title=http://www.myshared.ru/slide/375676/alla-moroz.ucoz.com

pptx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
2971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку