Урок на тему: "Пам’ять. Види пам’яті. Практична робота «Дослідження різних видів пам’яті»."

Про матеріал

Урок-дослідження розроблений для учнів 8-го класу, в ході якого школярі зможуть :

ознайомитися з різними видами пам'яті;

дослідити свою образну, змістову, моторну пам'ять;

усвідомити можливість розвитку пам'яті;

скласти правила для покращення власної пам'яті;

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Пам'ять. Види пам'яті»

Практична робота

«Дослідження різних

видів пам'яті»

(Розробка уроку із використанням засобів інформаційних технологій)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА.    Пам’ять. Види пам’яті. Практична робота «Дослідження   різних видів   пам’яті».

Мета уроку: 

 

дидактична:

                    - добитись, щоб учні засвоїли систему наукових знань щодо понять:

                      пам’ять, сприйняття, види пам’яті;

                    - підкреслити практичну цінність вивчення зв’язку видів пам’яті й 

                      розвитку пам’яті людини з її працездатністю;

                    - показати перспективи розвитку проблеми.

 

розвивальна:

                     - на основі вже наявних знань сформувати конкретні  уявлення про

                       пам’ять як властивість нервової системи;    

                     - виділити головне;

                     - провести узагальнення.

 

виховна:   

                     - сприяти формуванню наукового світогляду учнів;

                     - показати зв’язок навчального матеріалу з життям і подальшою

                       професійною діяльністю учнів.

 

Обладнання:

                     комп’ютери, комп’ютерні тести, мультимедійна дошка,  слайди,     

                     інструктивні картки до виконання практичної роботи, тести на

                     визначення різних видів пам’яті, папки «Вчись учитись».

 

Основні поняття і терміни:

                      сприйняття; моторна, образна, змістова, емоційна пам’ять.

 

Методи і прийоми роботи:

 

                       Тести, бесіда з елементами диспуту, демонстрація, робота з

                       мультимедійною дошкою, аналіз.

 

Тип навчання:

 

                      проблемний.

 

Тип уроку:

                     комбінований.

 

Форма уроку:

 

                     урок – дослідження.

 

СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ

 

І.Організаційний етап уроку.    Психологічний настрій.

 

 

Перевірка готовності учнів до уроку, готовності до роботи комп’ютерів,

мультимедійної дошки.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

 

На минулому уроці вашим завданням було ознайомитись із властивостями

уваги та пам’яті. І так як урок у нас сьогодні практично – дослідний, тому ви

повинні закріпити отриманні знання для того, щоб якнайкраще дослідити свою пам’ять . Для цього я пропоную : одній групі виконати тести на комп’ютерах,

а іншій групі я пропоную відновити опорні знання за допомогою тестових завдань, користуючись мультимедійною дошкою. Як правильно користуватись

технікою ви зможете знайти в інструктивній картці.    (слайди-тести)

Після виконання тестів учні самостійно себе оцінюють.

 

Ви добре справились із завданнями.

А хто може нагадати мені – що це за процес – пам’ять?

Пам’ять – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати у мозку  (запам’ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше

закладену інформацію, минулий досвід, дії, переживання.

Дякую, нагадала. А ви можете назвати які види пам’яті існують?

Моторна, емоційна, образна, змістова.

А ви знаєте який вид пам’яті у вас краще розвинений?

 

А чим відрізняється пам’ять різних людей?

Швидкістю та обсягом запам’ятовування, міцністю збереження, точністю та

швидкістю відтворення інформації.

А скільки інформації ваш мозок здатен зберегти?

 

Виявляється – це проблемне питання, і ми його повинні вирішити, адже

«не тільки сама істина дає впевненість, але й пошук її».

А знайдемо її, коли ми проведемо дослідження у ході виконання практичної роботи.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

 

Тема сьогоднішнього уроку:    Пам’ять. Види пам’яті. Практична робота «Дослідження різних видів пам’яті».

За час дослідження ми повинні:

  • ознайомитися з різними видами пам’яті;
  • дослідити свою образну, змістову, моторну пам’ять;
  • усвідомити можливість розвитку пам’яті.  (слайд - тема)

Відкрийте, будь ласка, папки «Вчись учитись», де знайдете інструктивну картку виконання практичної роботи. Ознайомтесь з нею.

 

Отже, будьте уважними, зосередьтесь, тому що без уваги та зосередженості

немає і запам’ятовування!

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Почнемо ми з дослідження образної пам’яті.

 

  1. Перший етап – дослідження слухової короткочасної механічної пам’яті.

Я продиктую вам 8 чисел. Прослухайте їх і спробуйте запам’ятати:

7    3    55    28    1    13    41    22 

 

Користуючись слайдом, знайдіть ті числа, які запам’ятали і занесіть до таблиці в папках «Вчись учитись».    (слайд – таблиця чисел)

 

Перевіряємо свій результат  (вчитель зачитує числа)

 

Полічіть кількість правильно відтворених чисел і результат занесіть до таблиці

«Результати досліджень».

 

  1. Другий етап – дослідження слухової оперативної механічної пам’яті.

Я назву вам 5 цифр. Запам’ятайте їх за порядком називання:

7       1        4        3        2   

Подумки складіть першу цифру з другою, другу з третьою,  третю з четвертою, четверту з п’ятою. Отриманий результат занесіть до таблиці

в папках «Вчись учитись».

 

Користуючись слайдом з правильними відповідями, перевірте свій отриманий результат і занесіть його до таблиці «Результати досліджень». (слайд - цифри)

 

  1. Третій етап – дослідження слухової оперативної логічної памяті.

Уважно прослухайте та постарайтеся запам’ятати коротеньке оповідання з

 п’яти речень:

 

  1. Хто хоч раз бував у Карпатах, той на все життя запам’ятає стрімкі скелі й глибокі ущелини.
  2. Ніколи не забуде дрімучих лісів з гордими смереками, ялицями, кедрами.
  3. Довго чаруватимуть його своєю піснею бурхливі потоки, що мчать із гір на долини.
  4. Серед океану лісів яскравими барвами виграють полонини.

5.  Усіма кольорами веселки переливаються дзвіночки красавки,  душниці  

     бузкової, арніки гірської.

 

 

 

В папках «Вчись учитись» відтворіть прослухане оповідання – на початку кожного речення покладіть його відповідний порядковий номер.

 

Правильність номерів речень звірте, користуючись слайдом на дошці.

                                                                                                      (слайд - речення)

 

Результат занесіть до таблиці «Результати досліджень».

 

  1. Четвертий етап – дослідження зорової пам’яті.

Постарайтеся  запам’ятати 12 картинок, які будуть показані на мультимедійній дошці.                                                    (слайди – картинки)

 

Надалі в папках «Вчись учитись» необхідно знайти і підкреслити назви тих картинок, які ви запам’ятали.

 

Перевіримо правильність ваших відповідей за допомогою слайду на дошці.

                                                                                   (слайд – набір картинок)

До таблиці «Результати досліджень» занесіть правильну кількість відповідей.

 

Якщо вам цікаво, тоді ми ідемо далі і переходимо до змістової пам’яті.

 

  1. П’ятий етап – дослідження змістової словесно-логічної пам’яті.

 

Продивіться, будь ласка , 12 картинок із парами слів, які мають логічний

зв’язок..                                                         (слайди – картинки із словами)

 

Вам потрібно відтворити по пам’яті  та записати слова правої половини

колонки,  дивлячись на ліву в папках «Вчись учитись».

 

За допомогою слайду перевірте, будь ласка, чи правильно ви утворили пари слів із логічним зв’язком і полічіть їх кількість, а результати занесіть до таблиці «Результати досліджень».                  (слайд – пари слів)

 

 

  1. Шостий етап – дослідження моторної рухової пам’яті.

 

Зробимо з вами маленьку розміночку. Я продемонструю вам 6 фізичних рухів, а ви спробуйте послідовно їх відтворити.        (Вчитель демонструє рухи)

 

Складно, так?

 

Спробуйте повторити вправу за мною.

 

Тепер вашим завданням буде відтворити  рухи, записуючи їх у певній послідовності у папках «Вчись учитись».

Перевірте, будь ласка, чи правильно ви відтворили рухи (вчитель зачитує

послідовність рухів).

1.Опустити голову.

2.Підняти праву руку.

3.Підняти голову.

4.Підняти ліву руку.

5.Опустити праву руку.

6.Опустити ліву руку.

 

Правильну кількість рухів занесіть до таблиці «Результати досліджень».

 

 

  1. Сьомий етап – дослідження обсягу пам’яті.

 

Пропоную продивитись уважно фрагмент мультфільму.  (слайд - мультфільм)

 

 Згадайте всі предмети, які ви побачили, переглядаючи мультфільм і в папках «Вчись учитись» їх підкресліть.

 

Правильність відповідей перевірте, користуючись слайдом на дошці і їхню

кількість занесіть до таблиці «Результати досліджень». (слайд - таблиця)

 

IV.Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів.

 

Ми підійшли до завершення нашої практично-дослідної роботи.

 

Переглядаючи таблицю «Результати досліджень», встановіть і запишіть у висновку який вид пам’яті у вас розвинений  краще, а який ще потрібно розвивати.

 

Як ви вважаєте, чи можливо розвивати пам’ять? Які ваші пропозиції?

 

Як і всі функції організму, пам'ять можна розвивати, тренувати і зміцнювати. А для того, щоб процес запам'ятовування відбувся найпродуктивніше, потрібно дотримуватися певних прийомів розвитку пам'яті:

  • Збудження цікавості до предмету, який запам'ятовуєте.
  • Зосередження уваги на предметі, який вивчаєте.
  • Послідовність запам'ятовування матеріалу – складання плану, конспекту, схеми.
  • Наступність оволодіння знаннями - запам'ятовуйте новий матеріал, ґрунтуючись на попередніх знаннях.
  • Емоційне забарвлення того, що потрібно запам'ятати – поєднання запам'ятовування із враженнями від прочитаного або почутого.
  • Асоціації – будуйте процес запам'ятовування на асоціаціях, тобто на подібних відомостях.
  • Підготовка до сприйняття нової інформації – звільнення від сторонніх думок і не відволікання на інші види діяльності.
  • Повторення – осмислене повторення.

 

Пам'ять – дуже цінна якість, її потрібно не тільки розвивати а й берегти.

          (слайд) 

 

V.Підсумки уроку.

 

Оцінюється практична діяльність учнів на уроці.

 

VI. Домашнє завдання.

 

1.Опрацювати параграфи.

2.Розробити для учнів гімназії правила, які б допомогли краще розвивати процес запам’ятовування. (найкращі – будуть надруковані в шкільній газеті).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
2638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку