ІТ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
Значення інтерактивних технологій полягає в активізації пізнавальної та трудової діяльності учнів, підвищенні інтересу до уроків трудового навчання. Завдяки їм у розумово відсталих школярів створюється установка на творчу діяльність, на постійний пошук, що так важливо під час впровадження проектно-технічних систем трудового навчання, створюються умови для формування особистісно значущих якостей, що виражаються у вмінні керувати своїм емоційним станом, формуються оперативні практичні вміння, попереджається втома, створюється комфортне середовище для навчання й виховання особистості школяра.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

"Богодухівська спеціальна школа "

Харківської обласної ради

 

 

 

 

Методичні рекомендації

 

 

ІТ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА

 ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ

СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

 

 

 

 

 

 

                                                                               

                                                           

                                      Підготувала

                                                                   вчитель трудового навчання

                         Пономаренко О.В.

 

 

 

 

 

У  сучасній освіті дітей з особливими освітніми проблемами простежується тенденція переходу від традиційної системи, орієнтованої на збереження й передачу знань, умінь і навичок учням, до нової, спрямованої на гармонійний розвиток особистості. Але незмінним лишається системний підхід до процесу навчання та прагнення забезпечити його результативність шляхом активізації навчальної діяльності учнів.
Найбільш результативними є технології, спрямовані на створення суб'єктно-суб'єктних відносин між вчителем і учнями, залучення їх до активної комунікативної взаємодії, встановлення атмосфери взаємодопомоги, довіри та відповідальності.

Значення інтерактивних технологій полягає в активізації пізнавальної та трудової діяльності учнів, підвищенні інтересу до уроків трудового навчання. Завдяки їм у розумово відсталих школярів створюється установка на творчу діяльність, на постійний пошук, що так важливо під час впровадження проектно-технічних систем трудового навчання, створюються умови для формування особистісно значущих якостей, що виражаються у вмінні керувати своїм емоційним станом, формуються оперативні практичні вміння, попереджається втома, створюється комфортне середовище для навчання й виховання особистості школяра.
Інтерактивна діяльність на уроках трудового навчання передбачає організацію і розвиток діалогового спілкування, яке веде до взаєморозуміння, взаємних дій, до спільного вирішення загальних, але значимих для кожного учасника завдань. Найефективнішими інтерактивними технологіями є такі, які забезпечують теоретичну і практичну підготовленість учня до творчого застосування знань, умінь і навичок у навчальній та трудовій діяльності. Творчі завдання, на відміну від традиційних, розрахованих на репродуктивність, вимагають від учасників не простого відтворення інформації, а творчості, оскільки містять у собі елементи невідомого і мають, як правило, кілька (іноді безліч) «правильних відповідей».
Усі учасники навчального процесу при цьому взаємодіють один з одним, обмінюються інформацією, спільно розв'язують проблеми.

    Сьогодення вимагає від учите­лів трудового навчання  творчо та мобільно вдоскона­лювати прийоми, методи і форми навчання; знаходити ефектив­ні шляхи проведення уроків, що забезпечують внутрішньопредметні та міжпредметні зв'язки, активізу­ють мислення, світогляд, стійкий інтерес до уроків трудового навчання, сприяють розвитку особистісних рис кожного учня, дають змогу учням більш глибоко зрозуміти сучасні виробничо-економічні відносини. Як зазначається у «Концепції технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України»: «Людина в сучасному технологічному світі повинна усвідомлювати себе господарем усього сущого, здатною оцінювати відповідність своїх дій інтересам природи й суспільства. Кожна людина повинна бути спеціально підготовленою до гармонійного існування в інформаційно та технологічно насиченому світі. Жити в такому світі й не знати його – небезпечно» .Сучасний урок трудового навчання неможливий без ефективного використання інфор­маційної складової навчального процесу в системі трудової підготовки учнів, зокрема, методу проектів, як рушійної сили творчого потенціалу особистості учня.

       Використання сучасних інформаційно – комунікаційних технологій та методу проектів дозволяє здійснити процес формування технічно та технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного  інформаційного суспільства і зробить можливим набуття школярами життєво необхідних знань, вмінь і навичок ведення домашнього господарства, сімейної економіки; допоможе в оволодінні основних компонентів інформаційної культури учнів, забезпеченні умов для їх професійного самовизначення, виробленні у них навичок творчої діяльності, вихованні культури праці, здійсненні професійної підготовки  з урахуванням індивідуальних можливостей .

Сьогодні проектна технологія в процесі трудового навчання має випереджальний характер, тому учителю важливо вміло допомогти учням оволодіти нею. Завдяки проектним технологіям учням і учителю значно легше здійснювати творчий процес навчання. Слід зауважити, що при виконанні будь – якого проекту значне місце посідають інформаційні технології, впроваджені у процес трудового навчання . Основні інструменти інформаційних технологій нашого століття вже не є іграшками для дітей. Це осмислена необхідність і реальність нашого часу.

Згідно програми з трудового навчання, уже почина­ючи з  п’ятого класу, учні вчаться користуватися техно­логічною документацією. У наступних класах беруть участь у розробці технологічних карток.  Кожну дитину потрібно розглядати, перш за все, як творчу особистість з її індивідуальними особливостями, яка бере участь не тільки у відтворенні та вдосконаленні, а також і в освоєнні технологічних і інформаційних процесів. У процесі розробки і виготовлення інструментів учні застосовують практично не тільки свої технічні та наукові знання, а  й освоюють інформаційні техноло­гії.Завдяки творчому переосмисленню змісту уроків трудового навчання і технологій у контексті сучасного інформаційного суспільства школярі стають більш зацікавленими до занять, більш дисциплінованішими і відповідальнішими, кмітливішими і старан­нішими, а їхні навчальні досягнення – міцнішими і ґрунтовнішими. Залучення дітей до робо­ти з різними видами проектно-технологічної документації, дослідницької роботи, акти­візація їх пізнавальної діяльності неможли­ві без сучасних інформаційних технологій, які розкривають широкі можливості щодо надання навчальному процесу творчого спрямування.

Використання на практиці вищезазначених положень дозволить:

· здійснити усвідомлення учнями практичних завдань уроку (Що треба зробити?);

· розвинути особисту зацікавленість учнів до навчального матеріалу, щире прагнення довести розпочату справу до кінця (Для чого нам це треба? Що для цього потрібно знати і вміти?);

· зробити так, щоб ініціатива учнів у навчально – трудовій діяльності на уроці не перешкоджала учителю у досягненні навчальних завдань;

· дозволить удосконалити зміст проектних технологій і проектного методу.

Діяльність учителя трудового навчання в умовах сучасного інформаційного суспільства має бути чітко структурованою та спланованою, спрямованою не лише на засвоєння знань, а й способи опе­ру­ван­ня ними, ме­тоди, що допомагають їх здобувати.

Для успішного досягнення цієї ме­ти у навчальному процесі викори­стовуються інформаційно - комунікаційні та проектні технології.

Метод проектів завжди орієнтова­ний на самостійну діяльність уч­нів – індивідуальну, парну, групо­ву, яку учні виконують протягом певного відрізку часу і урізноманітнений використанням інформаційно – комунікаційних технологій. Саме під час проектування в учнів розвивають­ся самостійність при пошуку про­блеми, усвідомлення проблемної сфери, вироблення ідей та варіан­тів, вибір оптимального варіанту та обґрунтування проекту, аналіз майбутньої діяльності, прогно­зування майбутніх результа­тів, розробка конструкторсько – технологічної документації, скла­дання ескізів, добір матеріалів, вибір інструментів, обладнання, технології, організація робочого місця тощо.

Проектна методика та сучасні інформаційно – комунікаційні технології в оновленому змісті технологічної освіти учнів – безперечно передові технології, які мають вели­кі резерви для інтелектуального та розумового розвитку дітей з особливими освітніми проблемами. В умовах інтерактивного навчання є можливість організувати диференційоване навчання, котре максимально враховує умови формування творчих здібностей учнів.

Комп’ютер дозволяє більш широко використовувати міжпредметні зв’язки. Праця в навчальних майстернях стає більш усвідомленою, а значить і творчою. Уміння в процесі практичної роботи застосовувати знання математики, фізики, хімії та інших природничих наук свідчать про їхнє глибоке розуміння. Крім того, багатофакторність системи, науковий підхід, багатий інструментарій, великий обсяг електронної довідкової інформації, залучення мультимедійних засобів дозволяють досягнути вдалого поєднання ігрової, пізнавальної та експериментально-дослідницької активності. Ефективність раціонального використання інформаційних технологій обумовлюється, ще й тим, що скорочується час вивчення теоретичного матеріалу програми. Вивільняється час до творчої практичної роботи, усунення прогалин у знаннях, актуалізації раніше вивченого матеріалу. Використання ІКТ у процесі трудового навчання, створює можливість для більш предметного ознайомлення школярів із технікою (в тому числі комп’ютерною) та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів кругозору, розвитку обізнаності в різних сферах людського життя, бачення проблем сучасного виробництва та життя. Використання ІКТ у процесі трудового навчання дає можливість, впливати на мотиваційну сферу школяра, викликати інтерес у учнів, як за рахунок використання самого комп’ютера, так і можливостей сприйняття, перетворення та подачі інформації .

За рахунок використання комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання надається можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок -підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок використання комп’ютерної техніки.

Все це неминуче призведе до розвитку творчих здібностей школярів. У психологічних дослідженнях зазначається, що ІКТ впливають на формування теоретичного, творчого та модульно-рефлексивного мислення учнів, що комп’ютерна візуалізація навчальної інформації має суттєвий вплив на формування уявлень, які займають центральне місце в образному мисленні, а образність уявлень тих чи інших явищ і процесів в пам’яті збагачує сприйняття навчального матеріалу, сприяє його науковому розумінню .

ІКТ на уроках трудового навчання забезпечують:

-       індивідуалізацію та диференціацію процесу навчання за рахунок можливості вивчення з індивідуальною швидкістю засвоєння матеріалу;

-       здійснення контролю зі зворотним зв’язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності;

-       здійснення самоконтролю і самокорекції;

-       тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовки учнів;

-       проведення практичних робіт в умовах імітації в комп’ютерній програмі;

-       підготовки учасників освітнього процесу до життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Інші матеріали
Інкл
Додано
15 січня 2022
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку