IT-WORKSHOP “Використання інтернет-сервісів для візуалізації навчальної інформації”
«Метою візуалізації є не картинки, а проникнення в суть»
Бен Шнайдерман, 1999 р.
Заняття 2. «Створення ребусів та кросвордів»
Мета:
Пізнавальна:
· ознайомити вчителів з інтернет-сервісами для візуалізації навчальної інформації та їх застосуванням на уроках;
Розвивальна:
· навчити створювати кросворди та ребуси;
· навчити вільно користуватися інтернет-сервісами для підготовки матеріалів до уроків;
Організаційна:
· налагодити спілкування з метою обміну досвідом між вчителями через мережу Інтернет;
· поставити подальші цілі роботи для вчителів з ІКТ.
ПЛАН СЕМІНАРУ:
(Теоретична + практична частина).
(Теоретична + практична частина):
· Обговорення результатів семінару
· Творче завдання для вчителів.
Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
- Для нашої роботи потрібно визначити мету нашого заняття, тобто чітко окреслити очікуваний результат. Це дуже важливо.
- Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Дотягнулася. Потім зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.
- Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже, мета нашого заняття: навчитися створювати кросворди та ребуси, вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, розвивати свій творчий потенціал.
Все життя перед собою треба ставити все нову і нову мету, і завдяки своїй праці і винахідливості ви обов’язково її досягнете.
Вправа «Хмара очікувань»
- А тепер кожен з вас поставить перед собою мету. Подумайте і створіть «Хмару-тегів», яка буде містить у собі Ваші очікування від нашої зустрічі. https://tagul.com/create
- Таке завдання потрібне, щоб сконцентрувати увагу учасників на роботі, на темі заняття, заставити мислити, вишукувати свій словниковий запас, свої знання, творити, спрямовувати свою подальшу роботу в певне русло.
Обговорення метафори „Щоб вітрильник йшов вперед, необхідний не лише сильний вітер, а й підняте вітрило”
1. Як ви розумієте даний вислів?
2. Що він вам підказує?
- Щоб сьогоднішнє заняття було вдалим, ви повинні допомагати мені рухати наш вітрильник вперед. Я буду вітром, а ви вітрилом, якому дійсно цей вітер потрібен.
Повторне знайомство
- Пройшов деякий час після нашої останньої зустрічі, на якій ви представляли себе. А як би ви хотіли, щоб вас сприймали сьогодні? Всім пропоную на аркуші паперу схематично намалювати уявний герб, в якому буде розкрита особистість кожного (те, що останнім часом для вас було найголовніше, чим ви займалися найбільше).
Після завершення завдання кожен учасник представляється і по черзі розповідає про свій герб і пояснює, чому намалював його саме таким.
- Особисто я уявляю себе комп’ютером, тому що всі останні місяці проводила за ним весь свій вільний і невільний час. Постійно до чогось готувалася, вишукувала нову інформацію, друкувала і т. д.
- От ми з вами ще більше дізналися один про одного.
Інформаційне повідомлення «Використання Інтернет-сервісів в професійній діяльності вчителя. Створення кросвордів».
Сьогодні педагоги стикаються з проблемою зниження рівня пізнавальної активності учнів на уроці, небажанням самостійно працювати та вчитися. Серед причин втрати інтересу учнів до навчання є безумовно одноманітність уроків, що призводить до шаблону при викладанні.
Творчий підхід до побудови уроку, його неповторність, насиченість різноманіттям прийомів, методів і форм можуть забезпечити ефективність навчального процесу. Тому використання комп’ютерних та друкованих навчальних кросвордів є актуальним у навчанні підростаючого покоління, розвитку їх інформаційно-технологічної культури та активізації пізнавальної діяльності.
Слово «кросворд» походить з англійської мови (cross-word) – задача-гра, в якій фігури з перехресними рядами клітин потрібно заповнити літерами, щоб по горизонталі і вертикалі виходив ряд певних слів.
Кросворди можна використовувати в навчальному процесі для запам’ятовування термінів і визначень, самостійної роботи учнів, як своєрідний метод (прийом) тематичного або підсумкового контролю знань учнів в ігровій формі. Великий інтерес в учнів викликає складання кросвордів та робота з ними за тематикою навчальних дисциплін, що вивчаються. Завдяки тому, що це досить поширена і улюблена багатьма форма дозвілля, то ігрова навчальна діяльність звільняє учнів від скутості. Даний вид роботи допомагає учням не тільки в цікавій формі перевірити і закріпити свої знання з навчальної дисципліни, але й розвиває світогляд учнів, підвищує його мотивацію, а також прививає інтерес до вивчення предмету. Практика показує, що завдання розгадати кросворд сприймається учнями позитивно і з готовністю до дії.
Ефективність використання в навчальному процесі кросвордів залежить від ряду вимог щодо їх складання, А. В. Коваленко визначає наступні:
Організація навчальної діяльності учнів «на складання» кросвордів повинна починатись з осмислення теоретичних основ складання кросвордів, визначення вимог до грамотно складеного кросворду, методики розроблення кросворду та, наприклад, домашнього завдання скласти начальний кросворд (дидактична гра «Склади кросворд»).
Цікаві кросворди «навпаки» – коли учні складають (формулюють) питання до вже наперед заповнених кросвордів. Під час такої роботи вони навчаються аналізу, порівнянню, зіставленню. При доборі слів відбувається розумова оцінка “багажу” знань, які було набуто в попередній навчальній діяльності. Питання кросворду можуть носити не тільки інформаційний, але і проблемний зміст. Відповідно для цього учні систематизують раніше вивчений матеріал, осмислюють зміст проблеми, формулюють її зміст та способи вирішення.
Практична частина «Створення кросвордів»
Інформаційне повідомлення «Використання Інтернет-сервісів в професійній діяльності вчителя. Створення ребусів».
Ребус – це загадка, в якій слова або фрази, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками. Саме слова ГРА і ЗАГАДКА мають найважливіше значення у визначенні ролі ребусів у навчальному процесі. Важко переоцінити роль гри, особливо, якщо дитина придумує її сама або в співпраці з друзями.
Розв’язування ребусів можна перетворити в захоплюючу навчальну гру – індивідуальну, групову, предметну, сюжетну, рольову тощо.
Ребуси використовуються для:
Розв’язування ребусів є простим, зручним і ефективним способом перевірки і систематизації знань, умінь і навичок школярів, дозволяє в цікавій формі проводити повторення раніше вивченого матеріалу, розширення і поглиблення понятійного апарату через візуалізацію.
Практична частина «Створення ребусів»
Крок 1
Заходимо на сервіс за посиланням http://rebus1.com/
Крок 2
Вводимо необхідне нам слово.
Крок 3
Створюючи ребус для дітей, активуйте кружечок зі словом «детский», натиснувши на нього лівою кнопкою миші.
Крок 4
Потім натисніть кнопку «Створити ребус». Ваш ребус готов.
Крок 5
Якщо ребус, який ви отримали, вам не сподобався, можна сгенерувати інші варіанти ребуса, натиснувши кнопку «Іншій варіант ребуса».
Крок 6
Обираємо той ребус, який вам сподобався і робимо скріншот (клавиша «Print Screen"), т.я. на даному сервісі немає можливості збереження ребусу. Далі вставляємо зображення в текстовий або графічний редактори та обрізаємо все зайве.
Підсумки семінару:
· Обговорення результатів семінару
· Творче завдання для вчителів.
Шановні колеги, сьогодні ви мали змогу отримати знання і навички, які можна використовувати у своїй професійній діяльності. Я маю надію, що Ви скористаєтесь ними в найближчому часі і продемонструєте нам Ваші наробки на наступній зустрічі. Це і є Ваше творче завдання.
Рефлексія
Давайте повернемося до ваших «Хмарок-очікувань» і проаналізуємо, чи справдилися ваші очікування, чи з’явилося над хмарками сонечко?
(коментарі вчителів)