ІТАЛІЯ. Особливості ЕГП, його вплив на розвиток господарства. Населення, міста. Галузева структура її територіальні відмінності. Практична робота №3. Порівняльна характеристика промисловості ФРН і Франції, Великої Британії та Італії( за вибором)
Очікувані результати НПД: студенти виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Великої Британії, складають комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння співвідносити здобуті знання з реаліями сьогодення, шукати інформацію та здобувати нові знання, виховувати самостійність, вміння шукати нестандартні підходи до розв’язання завдань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи, фізична карта Європи, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, урбанізація, постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сільське господарство, сфера послуг, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки.
Компетенції: у природничих науках та технологіях, ініціативність та підприємливість, соціальна та громадська, екологічна грамотність та здорове життя.
Рекомендована література: «Географія (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти Довгань, Г. Д.; Стадник, О. Г.(2018)
Хід Заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пригадайте найбільш відомі види товарів, що виробляють в Італії. Які популярні туристичні об’єкти країни (зокрема історико-архітектурні) вам відомі?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Про сучасну Італію складно говорити мовою сухих статистичних даних. Туристичні проспекти і художні фільми виробили в нашій свідомості уявлення про сліпуче сонце, давні мозаїки тротуарів і скульптури храмів, про неприборканий італійський темперамент та всюдисущу і кровожерливу італійську мафію. Саме ця країна подарувала світу багато чудових речей: автомобілі вищого класу «Феррарі» та «Ламборджіні», модні торгові марки «Армані», «Гуччі», «Валентино» та ін. Вона навчила мало не всю планету готувати спагеті та піцу.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
1. «Візитна картка»
2. ЕГП
3. Природно-ресурсний потенціал
4. Населення
5. Господарство
6. Міжнародні зв’язки
Завдання. Уявіть, що ви — іноземні журналісти, які отримали завдання скласти короткий огляд про певні сторони життя Італії (дотримуючись типового плану характеристики країни). Час виконання — 20–25 хв.
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Італійська республіка. Площа — 301,2 тис. км2. Населення — 62,1 млн осіб (2018 р.) Столиця — Рим. Економічно високорозвинена держава, країна «Великої Сімки». Парламентська республіка, унітарна держава (складається з 20 областей).
2. ЕГП
Головні ознаки: територія складається з трьох частин: материкової, півострівної (Апеннінський півострів) і острівної (острова Сіцілія, Сардінія й низка дрібних островів); некомпактна; північ є складовою частиною європейської «головної осі розвитку». Близько 80 % її кордонів — морські; межує із Францією, Швейцарією, Австрією, Словенією, в межах країни дві анклавні держави — Ватикан і Сан-Марино.
3. Природно-ресурсний потенціал
Природні умови різноманітні. 80 % площі становлять молоді сейсмічно активні гори — Альпи та Апенніни, діючі вулкани (Етна, Везувій), сейсмічність; найбільша рівнина — Паданська низовина, на півночі Італії. Там клімат помірний континентальний, а на півострові й островах — субтропічний середземноморський. У горах клімат змінюється з висотою. Італійські річки, як правило, короткі й стрімкі, беруть початок у горах і стікають просто в море. Лісистість — 31,4 % — переважно гірські низькорослі дерева й чагарники. Хвойні ліси поширені в Альпах. Низька забезпеченість орними землями — 0,2 га /особу. Небагаті корисні копалини, за винятком будівельних матеріалів — мармур, граніт, травертин.
4. Населення
Природний приріст від’ємний — 1,8 ‰, сальдо міграції 3,7 ‰ (2017 р.), старіння населення (21,5 % старші за 65 р.). Густота населення 206,3 осіб/км². Італійці 94 %), німці, словенці, албанці, греки, французи. Християни (католики) — 80 %.
Урбанізація 69,3 %. Найбільші міста: Рим (3,7 млн), Мілан (3,1 млн), Неаполь (2,2 млн); Турин (1,8 млн). Робоча сила — 25,8 млн, структура зайнятості: сільське господарство — 3,9 %, промисловість — 28,3 %, сфера послуг — 67,8 %. Висо кий рівень безробіття — 11, 2 % (2017 р.).
5. Господарство
Італія — високорозвинена постіндустріальна держава. Загальний ВВП (за ПКС) — 2,2 трлн $ (2016) — 12-те місце в світі, ВВП на душу населення — 36,8 тис. $ — 48 місце. За обсягом промислового виробництва 11-те місце в світі, 5-те в Європі. Структура ВВП: сільське господарство — 2,1 %, промисловість — 24,1 %, сфера послуг — 73,8 %. Контрасти між більш розвиненою північчю і дещо відсталим півднем. Особливість — значна частка державного власності в усіх секторах економіки.
Третинний сектор. Найбільше значення мають торгівля, туризм, готельний та ресторанний бізнес, зростає значення ІТ-індустрії. 5-те місце серед країн світу за кількістю туристичних відвідувань, 1-ше місце за кількістю об’єктів ЮНЕСКО (55, 2018 р). Транспортна мережа нерівномірна, найбільш розвинена в меридіональному напрямку. Провідну роль відіграє автомобільний, у зовнішніх перевезеннях — морський. Найбільші порти — Трієст, Генуя, Неаполь.
Промисловість. Нерівномірність розвитку та розміщення. Основні виробничі потужності розташовані на Півночі («промисловий трикутник» Мілан — Турин — Генуя). Залежність від імпортної сировини. Міжнародну спеціалізацію країни визначають машинобудування (автомобілебудування («ФІАТ-Крайслер», «Феррарі», «Альфа-Ромео»), верстатобудування, виробництво мотоциклетної та побутової техніки), хімічна (3-тє місце в Європі, нафтохімія, фармацевтика, пластмаси), виробництво кераміки та природних будівельних матеріалів, легка (взуття, одяг), харчова (вина, макаронні вироби).
Сільське господарство. Переважають дрібні господарства з ділянками до 5 га. Провідна роль рослинництва. Тваринництво молочно-м’ясного напрямку.
6. Міжнародні зв’язки
Експорт: виробниче та транспортне обладнання, автомобілі, хімікати, продукти харчування, одяг, взуття. Імпорт: мінеральна сировина, енергоносії, машини та обладнання, текстиль, одяг, продукти харчування. Головні партнери — країни ЄС, США.
Італія для України є одним з провідних партнерів. Експорт в Італію: чорні метали, зернові, олія. Імпорт: обладнання, хімікати, текстиль, одяг, взуття
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Виступи учнів (2–3), обговорення їх оглядів
VІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Дослідження. Кластери в Італії як домінуюча форма організації виробництва товарів і послуг.
2. Підготувати контурну карту Європи.
3. Повторити розташування країн та їх столиць на політичній карті Європи.
варіант (І варіант — порівняльна характеристика ФРН та Франції,
варіант ІІ — порівняльна характеристика Великої Британії та Італії).
Завдання 1 (3 бали). За даними таблиць побудувати для кожної країни, що порівнюється, кругові діаграми.
1.Структура зайнятості населення по головних галузях господарства
Країна |
Промисловість |
Сільське господарство |
Сфера послуг |
Велика Британія |
26,5 |
2 |
71,5 |
Італія |
33 |
10 |
57 |
Франція |
27 |
5 |
68 |
Німеччина |
41 |
5 |
54 |
|
|
|
|
2.Частка головних галузей господарства у ВВП країн
Країна |
Промисловість |
Сільське господарство |
Сфера послуг |
Велика Британія |
28 |
2 |
70 |
Італія |
30 |
2,4 |
67,6 |
Франція |
21 |
4 |
75 |
Німеччина |
31 |
1 |
68 |
Завдання 2 (3 бали). Порівняйте кількість зайнятих у промисловості та частку галузей промисловості у ВВП даних країн.____________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
Завдання 3 (3 бали). Випишіть у таблицю галузі промисловості порівнюваних країн, які є галузями міжнародної спеціалізації.
Назва країни ________________________________ |
Назва країни _________________________________ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4 (3 бали). Зробіть висновок, назвіть ознаки схожості та відмінності промисловості порівнюваних країн. Поясніть, які причини, на вашу думку, обумовили виявлені розбіжності.
5 Нанести на карту найбільші міста та порти країн.
1. В Італії 20 регіонів Всі вони дуже різні. Якщо ти був в одному або двох – ти в Італії не був.
2. У кожному регіоні свій діалект. Мешканці сусідніх регіонів можуть не розуміти один одного.
3. Регіони розбиті на комуни. Жителі комун можуть мати також свої діалекти і не розуміти сусідів.
4. Близько 80% бізнесів Сицилії, Калабрії платять данину мафії.
5. В Італії немає дитячих будинків.
6. В Італії немає бездомних тварин.
7. Чоловіки в сім’ях страшно бояться своїх дружин.
8. У правилах водіння в Італії записано, що при обгоні можна попередити дальнім світлом. В інших європейських країнах вас можуть оштрафувати за це.
9. Якщо просити в барі кави англійською, вона може коштувати в 2 рази дорожче.
10. Для місцевих ціни в барах і кафе можуть бути нижчими, ніж для туристів.
11. Буква «С» на водопровідному крані буде позначати гарячу воду (Calda).
12. Швидкісні шосе Autostrada майже завжди платні. Швидкість обмежена 130 км / г. Але багатьом байдуже. Поліція з радаром зустрічається дуже рідко.
13. Більшість італійських дизайнерів розбагатіли на продажах в Росії.
14. Чим південніший регіон – тим дружелюбніші люди.
15. Майже у всій Італії не рекомендується пити воду з-під крана через проблеми з водопроводом.
16. Багато італійців мають дачу на морі.
17. Всі італійські слова закінчуються на голосні.
18. Кухня кожного регіону суттєво відрізняється.
19. Spaghetti alla Bolognese – назва для туристів. Місцеві називають це блюдо Spaghetti con ragu. 20. Італія-одна з країн, де високий рівень життя.
20. Італійці та іспанці розуміють один одного через схожість мов.
21. У регіоні Aosta не говорять по-італійськи і погано її розуміють. Основна мова там німецька.
22. Та мова, яка вважається офіційною в Італії – насправді флорентійський діалект. Загальною вона стала після написання Данте «Божественної комедії».
23. В Італії 54 поліцейських організації. Всі вони мають право носити зброю. Навіть регулювальники.
24. Італія і Польща – дві найбільш релігійні країни у Європі.
25. При заповненні щорічної податкової декларації необхідно зробити пожертву католицькій церкві.
26. Тютюнова лавка виконує багато функцій – там можна поповнити рахунок на телефоні, купити талон на паркування і навіть сплатити деякі податки.
28.Найжадібніша і соціально безвідповідальна мафія (Camorra) в Калабрії – єдину в регіоні автостраду Салерно-Реджо будує вже понад 40 років. Весь цей час гроші розкрадаються.
29. В Італії присутні практично всі кліматичні зони, крім екстремальних.
30. Основний прийом їжі відбувається ввечері, у вигляді сімейної вечері.
31. Італійці практично не п’ють соки, ви не знайдете їх у багатьох ресторанах.
32. Міцні напої італійці практично не вживають.
33. Основні напої – вода або вино. Іноді пиво.
34. 60% культурної світової спадщини перебуває в Італії.
35. Флоренція – місто в Тоскані з найбільшою пішохідною зоною у світі.
36. Оливкову олію треба купувати у селян в селі. Купувати її в супермаркеті вважається поганим тоном в більшості регіонів. У меншій мірі це стосується вина.
37. Італійці активно використовують десятки жестів при розмові. А взагалі їх сотні. Утворилися, як допомога при спілкуванні через суттєву відмінність мов в країні.
38. Жінкам жестикулювати вважається непристойно.
39.Найобразливіший жест – «коза» з вказівного пальця і мізинця вгору означає, що ти рогоносець. Цей же жест пальцями вниз відганяє порчу.
40. На весілля надсилають одне або два запрошення. По першому ти маєш право прийти на офіційну церемонію до церкви, по другому – на веселу пиятику і свято після.
41. На Різдво прийнято дарувати один одному червоні труси, і щоб вам щастило, в них треба спати в різдвяну ніч.
42. Більшість італійців ніколи не подорожували південніше Риму.
43. У деяких регіонах, наймолодший повинен загасити сигарету.
44. При розмові, для переконливості, непогано взяти співрозмовника за лікоть.
45. 80% території Італії займають гори.
46. Італія – мононаціональна країна. 95% населення – італійці.
47. Ще півстоліття тому італійська мова вживавалася тільки в літературі. Всі регіони говорили своїми мовами. Поширилась мова завдяки телебаченню.
48. До цих пір 20% населення не розуміють офіційну італійську.
49. Справжню італійську піцу випікають у печі на дровах.
50. Євросоюз намагається заборонити виробництво деяких сирів, піци на дровах, деяких видів шинки в Італії, що не відповідають уявленням про гігієну і стандарти (на піцу падає попіл, сир заривають у землю).
1